Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus38314.09.202026

4177-2020 (02 02 02, 02.00)

Vuoden 2020 toinen osavuosikatsaus (Kv)

Tiivistelmä:

Toinen osavuosikatsaus on laadittu raportointijaksolta 1.1. - 30.6. ja sisältää toiminnan ja talouden katsauksen sekä ennusteen strategisten (toiminnallisten), taloudellisten ja henkilöstötavoitteiden toteutumisesta.

Kh § 383

Talousjohtaja Valtteri Mikkola ja konsernilaskennanpäällikkö Merja Vuorinen 8.9.2020:

 

Koronapandemian takia sekä valtion että kuntien talous heikkenee rajusti vuonna 2020. Vaikutuksia toimintamenojen ja -tulojen kehitykseen on mahdotonta arvioida täsmällisesti, koska pandemian ja siitä johtuvien rajoitustoimien kestoa ja laajuutta ei tiedetä. Kaupungin toisen osavuosikatsauksen laatiminen on ollut monella tavalla haastavaa.

 

Tilikauden tulosennuste

 

Vuoden 2020 toisen talousennusteen mukaan vuosikate jäisi 17,4 miljoonaa euroa negatiiviseksi. Vuosikate-ennuste poikkeaa talousarviosta -30,3 miljoonaa euroa. Muun muassa koronapandemian taloudellisten seurausten takia toimintatuottojen ja verotulojen ennustettu kertymävaje syvenee edellisvuodesta eikä riitä kattamaan toimintakuluja eikä suunnitelman mukaisia poistoja.

 

Tilikauden alijäämäksi muodostuu tämänhetkisen ennusteen mukaan 73,3 miljoonaa euroa ottaen huomioon, että verotulojen ennustettuun kertymään liittyy epävarmuutta. Muutetussa talousarviossa hyväksyttiin alijäämäksi 42,3 miljoonaa euroa. Talousarviopoikkeamaksi jää -30,9 miljoonaa euroa.

 

Toimintatulojen ja -menojen toteutuminen

 

Toimintakate-ennuste on -1 153,4 miljoonaa euroa. Nettokäyttömenoja kuvaava toimintakate toteutuu 37,2 miljoonaa euroa (3,3 %) talousarviota huonompana. Edelliseen vuoteen verrattua toimintakate heikkenee 82,1 miljoonaa euroa (7,7 %).

 

Toimintatuottojen koko vuoden ennuste on 421,1 miljoonaa euroa, mikä on 26,8 miljoonaa euroa (6,0 %) vähemmän kuin vuoden 2019 tilinpäätöksen toteutuma.  Ennusteen mukaan talousarvio alittuisi 8,7 miljoonaa euroa (2,0 %).

 

Toimintakulut oikaistuna valmistuksella omaan käyttöön on ennusteen mukaan 1.574,5 miljoonaa euroa. Kasvua edelliseen vuoteen on 55,2 miljoonaa euroa (3,6 %) ja talousarvio ylittyisi 28,6 miljoonaa euroa (1,8 %).

 

Toimintakatteen (nettokäyttömenojen) suurimmat poikkeamat toimielimittäin (talousarvio/ennuste 2/2020):

 

 

 

 

Toteutumisennuste
miljoonaa euroa

Nettopoikkeama
miljoonaa euroa

Sosiaali- ja terveyslautakunta

-675,6

-34,1

Joukkoliikennelautakunta

-24,0

-6,0

Kaupunginhallitus, kaupungin
yhteiset toiminnot (ml. omaisuuden
hallinta)

+19,4

- 2,3

Kaupunginhallitus

-61,9

+3,8

Kasvatus- ja opetuslautakunta

-314,5

+2,1

 

Nettopoikkeama:

+ menon alitus/tulon ylitys

- menon ylitys/tulon alitus

 

Hyvinvointitoimialan talousennusteen mukaan toimiala tulee ylittämään vuoden 2020 talousarvion nettokäyttömenot noin 34,1 miljoonalla eurolla (5,3 %). Suurin ylitys on Vanhus- ja vammaispalveluissa 13,8 miljoonaa euroa ja perhe- ja sosiaalipalveluissa 10,5 miljoonaa euroa. Myös Terveyspalveluissa 9,1 miljoonan euron ylitysuhka on huomattava. Kustannuslajiryhmäkohtaisessa tarkastelussa suurin ylitys tulee palveluiden ostoista, jossa ylitystä ennustetaan 29,2 miljoonaa euroa.

 

Hyvinvointitoimialan ennusteeseen ei sisälly Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin talousarvion ylityksestä mahdollisesti koituvaa lisälaskua Turulle. Ylitysuhka tulee kuitenkin jäämään pelättyä pienemmäksi, koska Valtioneuvosto antoi 27.8.2020 asetuksen, jonka mukaisesti koronaepidemiasta sairaanhoitopiireille aiheutuvia kustannuksia ja alijäämiä kompensoidaan. Asetus tulee voimaan 1.9.2020. Valtionavustuksella korvataan koronapotilaiden hoidosta ja pandemiaan varautumisesta aiheutuneita kustannuksia sekä sairaanhoitopiirien mahdollisia alijäämiä. Avustuksen hakuaika käynnistyi välittömästi, kun asetus tuli voimaan.

 

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan nettokäyttömenojen ylitys olisi 6,0 miljoonaa euroa ennusteen mukaan. Joukkoliikenteen lipputulot ovat vähentyneet 28% tammi-kesäkuussa edelliseen vuoteen verrattuna. Matkamäärä on koronavirusepidemian takia ennen näkemättömän pieni, eikä minkäänlaisiin matkamäärä- tai lipputulotavoitteisiin ole mahdollista päästä vuonna 2020.

 

Suurimpien nettokäyttömenojen poikkeamia käsitellään raportin kohdassa 6.3. Käyttötalouden toteutumisennuste.

 

Kaikkien toimialajohtajien selvitykset keskeisistä tapahtumista ja toimintaympäristön muutostekijöistä, talousarviopoikkeamista ja niiden syistä sekä mahdollisista toimenpiteistä mihin on ryhdytty tai ryhdytään talousarviossa pysymiseksi sisältyvät osavuosikatsaus -diojen kohtaan toimialojen nostot. Selvityksiin sisältyy myös ennuste työvoimatavoitteiden toteutumisesta.

 

Henkilötyövoiman käyttö ja henkilöstökulujen toteutuminen

 

Työvoiman käytön ennustetaan alittavan talousarviossa asetetun 10 260,8 tavoitteen yhteensä 76,7 henkilötyövuodella.

 

Hyvinvointitoimialalla koronavarautuminen on nostanut henkilöstötarvetta, mikä näkyy erityisesti terveyspalveluissa ja mihin tulee edelleen varautua. Koronatilanteen aiheuttama poikkeustilanne on vaikuttanut seurantakauden aikana työvoiman käyttöön kaikilla toimialoilla. Henkilöstöä on siirretty määräaikaisin siirroin muilta toimialoilta avuksi hyvinvointitoimialalle. Toimialoilla on lisäksi jaksotettu mm. vuosilomia koko lomakaudelle, mikä on vähentänyt sijaisten ja tilapäisen henkilöstön palkkaamistarvetta. Hyvinvointitoimialan Vanhus- ja vammaispalveluissa henkilöstön saatavuus on heikkoa eli lyhyet sijaisrekrytoinnit hoidetaan ostopalveluna eikä suorana henkilöstö -resurssina.

 

Koko vuoden henkilöstökulut (kaikki palvelussuhteet) tulevat ennusteen mukaan olemaan noin 527,7 miljoonaa euroa ja palkat ja palkkiot 424,3 miljoonaa euroa (oikaistuna sairausvakuutus-, tapaturmavakuutus- ja muilla henkilöstömenojen korjauserillä yhteensä 417,5 miljoonaa euroa). Henkilöstökulut tulisivat ennusteen mukaan alittamaan muutetun talousarvion yhteensä 4,2 miljoonaa euroa.

 

KT Kuntatyönantajat ja kunta-alan pääsopijajärjestöt saivat aikaan neuvottelutuloksen kunta-alan uusista virka- ja työehtosopimuksista 27.5.2020.

 

Vuodelle 2020 siirtyvä 1 %:n kustannusvaikutus 1.4.2019 sopimuskorotuksista on 0,25 % palkoista eli noin 1,0 miljoonaa euroa. Yleiskorotuksen 1,22 % kustannusvaikutus vuoden 2020 palkkoihin 1.8. alkaen on 0,51 %. Yhteensä palkankorotusten kustannusvaikutus palkkamenoihin ilman työnantajamaksuja olisi arvion mukaan noin 3 miljoonaa euroa eli 0,76 %.

 

Henkilötyövoiman käyttöä ja palkkojen kehitystä käsitellään tarkemmin raportin kohdassa 5. Kaupungin henkilöstö.

 

Verotulojen ja valtionosuustulojen ennuste

 

Vero- ja valtionosuustulojen kokonaiskertymäksi ennustetaan noin 1 110 miljoonaa euroa, mikä on noin 12 miljoonaa euroa talousarvioon asetettua tavoitetta vähemmän.

 

Kunnan tuloveroennuste 635,5 miljoonaa euroa jää talousarvioon kirjatusta tavoitteesta vähän yli 16 miljoonaa euroa.

 

Kiinteistöveroa ennustetaan kertyvän 57 miljoonaa euroa, mikä on 1,5 miljoonaa euroa talousarvioon merkittyä vähemmän.

 

Kuntien yhteisöveron jako-osuuden 10 %:n määräaikaisen korottamisen takia yhteisöveron ennustettu kertymä kasvaa lähes 109 miljoonaan euroon. Ennuste jää kuitenkin vielä talousarviotavoitteesta yli 5 miljoonaa euroa.

 

Valtionosuuksia kertyisi noin 35 miljoonaa euroa talousarviota enemmän. Suurempi kertymä johtuu valtion peruspalveluiden valtionosuuden määräaikaisesta 24,9 miljoonan euron korotuksesta koronapandemian kuluihin. Opetus- ja kulttuuritoimen valtionosuutta korotettiin 2,5 miljoonaa euroa. Valtiovarainministeriö on myös päättänyt korvata koronapandemiasta johtuvat verotulojen lykkäysmenettelyn kompensaatiot kunnille valtionosuusmaksatuksen yhteydessä. Kompensaatio peritään kunnilta takaisin viivästyskorkoineen vuonna 2021. Turun osalta kompensaatioksi jää tarkistetun ennusteen jälkeen noin 4 miljoonaa euroa.

 

Verorahoituksen toteutumista käsitellään tarkemmin raportin kohdassa 6.2.

 

Rahoituserien toteutuminen

 

Rahoitustuottojen ja -kulujen ennuste on +25,8 miljoonaa euroa, mikä on 5,0 miljoonaa euroa talousarviota vähemmän. Ennusteessa on huomioitu Turun Teknologiakiinteistöt Oy:ltä saamatta jäänyt osinkotuotto 2,5 miljoonaa euroa sekä Arkea Oy:ltä ja Kuntec Oy:ltä saamatta jääneet vaihtovelkakirjalainojen tuotot yhteensä n. 0,5 miljoonaa euroa. Lisäksi kaupungin kassavarojen joukkovelkakirjasijoitusten osalta alaskirjaustarve on noin 1,0 miljoonaa euroa.

 

Vahinkorahaston kokonaistuoton toteutumaennuste on -1,0 miljoonaa euroa. Ennuste poikkeaa talousarvioon asetetusta 1,5 miljoonan euron tavoitteesta

-2,5 miljoonaa euroa johtuen saamatta jäävistä tuotoista ja muihin rahoituskuluihin kirjattavista alaskirjauksista.

 

Investoinnit ja omaisuuden luovutustulojen toteutuminen

 

Kaupungin investointimenojen ennuste on yhteensä 108,0 miljoonaa euroa. Ennusteen ja muutetun talousarvion investointienmenojen välillä on yhteensä 12,3 miljoonaa euroa alitusta. Luovutustuloennuste 21,0 miljoonaa euroa alittuu 2,9 miljoonaa euroa suunnitellusta.

 

Osavuosikatsausten ja tilinpäätöksen yhteydessä raportoidaan ja tuodaan kaupunginhallitukselle hyväksyttäväksi tarvittavat infrainvestointi- ja toimitilainvestointihankkeiden kustannusarvio- ja aikataulumuutokset sekä vaikutukset vuositason rahoitukseen. Samalla tuodaan tiedoksi kaupunkiympäristötoimialajohtajan ja tilapalvelujohtajan päättämät investointiohjelmaan lisätyt tai poistetut alle miljoonan euron investointihankkeet. Liite 2 toimitilojen rakennuttaminen investointien kohdekohtaiset perustelut.

 

Investointien toteutumista käsitellään raportin kohdassa 6.4.

 

Toiminnan ja investointien rahoitus

 

Toiminnan ja investointien rahavirta on toisen ennusteen mukaan 118,3 miljoonaa euroa negatiivinen. Toteutuma olisi 18,7 miljoonaa euroa muutettua talousarviota huonompi, mikä johtuu erityisesti vuosikatteen huonosta toteutumasta. Negatiiviseen vuosikatteeseen vaikuttaa eniten nettokäyttömenojen ylitys.

 

Antolainasaamiset lisääntyvät

 

Vuoden ensimmäisen ennusteen mukaan antolainakanta olisi vuoden lopussa noin 494,0 miljoonaa euroa, jossa kasvua edellisvuoteen olisi noin 36 miljoonaa euroa. Uusia antolainoja myönnetään vuoden aikana konserniyhteisöille talousarvion mukaisesti noin 40 miljoonaa euroa. Antolainoja lyhennetään ennusteen mukaan 4,2 miljoonaa euroa. Antolainoja myönnetään pääosin asuntosektorin yhtiölle eli TVT Asunnot Oy:lle sekä muille konserniin kuuluville yhtiöille.

 

Lainakannan muutos

 

Pitkäaikaisia lainoja ennustetaan vuoden aikana nostettavan enintään 100 miljoonaa euroa, mikä on 50 miljoonaa euroa alle kaupunginhallituksen 3.2.2020 hyväksymän lainannostosuunnitelman ja talousarvion. Pitkäaikaisia lainoja lyhennetään suunnitelman mukaisesti noin 104 miljoonaa euroa. Lyhytaikaisiin lainoihin kuuluvia kuntatodistuksia arvioidaan käytettävän noin 60 miljoonaa euroa vuoden aikana. Kuntatodistusten käyttötarve vaihtelee voimakkaasti kassatilanteen mukaisesti.

 

Vuoden lopussa korollisen kokonaisvelan eli lainakannan arvioidaan olevan noin 798 miljoonaa euroa (2019 tilinpäätös 742 miljoonaa euroa). Pitkäaikaisia lainoja lyhennettiin vuoden alkupuolella 50 miljoonaa euroa ja uutta lainaa nostettiin yhteensä 60 miljoonaa euroa.

 

Kaupungilla arvioidaan olevan vuoden lopussa korollisia saamisia ja rahamääräisiä sijoituksia lähes yhtä paljon kuin korollista velkaa. Alkuvuonna toteutettiin yksi koronvaihtosopimus, jolla vaihdettiin kiinteäkorkoisen 50 miljoonaa euron lainan korkoperuste vaihtuvaksi 6 kuukauden euriboriksi. Järjestelyllä laskettiin korollisen kokonaisvelan suojausastetta hieman sekä varmistettiin edullinen (negatiivinen) rahoitusmarginaali kaupungille.

 

Vuoden 2019 lopussa konsernin korollinen kokonaisvelka eli lainakanta oli 1 457 miljoonaa euroa ja sen ennustetaan kasvavan maltillisesti 1 500 miljoonaa euroon.

 

Rahoitusaseman kehitystä käsitellään tarkemmin raportin kohdassa 6.6.

 

Talousarvion toiminnallisten tavoitteiden toteutuminen

 

Toimielimille talousarviossa asetetut, strategisiin sopimuksiin kirjatut toiminnalliset tavoitteet näyttävät ennusteen mukaan toteutuvan toimialoilla pääosin tavoitteen mukaisesti.

 

Oleellisia poikkeamia tavoitteista ennustetaan seuraavasti:

 

Hyvinvointialan tavoitearvoista saavuttamatta on jäämässä jatkohoitojonojen lyheneminen sairaanhoitopiiristä, kiireettömän lääkärivastaanoton jonotusajan lyheneminen terveyskeskuksissa sekä hoitoon pääsyn aika suunterveydenhuollossa,

Sivistystoimialalla ei saavuteta tavoitetta varhaiskasvatuksen kustannusten saamisesta kuuden suurimman kaupungin keskiarvoon,

Vapaa-aikatoimialalla tavoitteista jäädään aktiivisen vapaa-ajan tavoitearvoissa, joita ovat kirjastojen, museoiden, konserttien, uimahallien, liikkuvan koulun ja ohjattujen nuorisopalvelujen käynti- ja kävijämäärät sekä avustuksia saaneiden nuorisoyhdistysten ja nuorten toimintaryhmien määrät ja

Kaupunkiympäristötoimialalla toiminnallisten tavoitteiden oleelliset poikkeamat koskevat vähähiilisen kestävän liikkumisen tavoitteita, joita ovat pyöräilyn, jalankulun ja seudullisen joukkoliikenteen määrät.

 

Toimialajohtajien selvitykset keskeisistä muutostekijöistä talousarvion laatimisen jälkeen sekä selvitykset olennaisista poikkeamista vuoden 2019 talousarvioon sekä selvitykset toiminnallisten tavoitteiden toteutumisesta sisältyvät osavuosikatsaus – raportin kohtaan Toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutuminen kohta 8. Selvityksiin sisältyy myös ennuste työvoimatavoitteiden toteutumisesta. Kaupungin kolmen kärkihankkeen seurantaraportit ovat esityslistan liitteenä 3.

 

Keskeisimpien strategisten yhteisöjen tavoitteiden ja investointien toteutuminen

 

Covid-19 -epidemia on vaikuttanut merkittävästi useiden yhteisöjen toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden saavuttamiseen. Turku Energia Oy tulee jäämään liikevoittotavoitteestaan. Loppuvuonna sähkön tuotanto tulee tekemään edelleen tappiota syksyn sähkön alhaisen tukkuhinnan takia. Myös Turun Ammattikorkeakoulu Oy:n nettotuloksen ennakoidaan laskevan, mm. COVID-19 –pandemian aiheuttaman TKI-liiketoiminnan vähenemisen vuoksi. Myös Kuntec Oy ja Kaarea Oy ovat jäämässä asetetuista tavoitteista.

 

Yhtiöiden investointeja ennustetaan toteutuvan noin 198 miljoonaa euroa. Suurimmat investoinnit ovat Turku Energialla 23 miljoonaa euroa, Turun Seudun Puhdistamo Oy:llä 26,7 miljoonaa euroa, Turun Teknologiakiinteistöt 34,7 miljoonaa euroa ja TVT Asunnot Oy:llä 50,0 miljoonaa euroa.

 

Muut käsittelyyn tuotavat asiat

 

1. Sopeuttamisohjelman toimenpiteiden toteutumisen seuranta

 

Kaupunginvaltuusto päätti 17.6.2019 § 108, että kaupunginhallitus käynnistää 50 miljoonan euron sopeutusta tavoittelevan sopeutusprosessin, jonka tuloksena määritetään talouden tasapainottamiseen tähtäävät ja valmisteltavaan taloussuunnitelmaan sisällytettävät toimenpiteet. Sopeuttamisohjelmaan valmisteltiin kaikkiaan 95 toimenpidettä taloussuunnitelmakaudelle 2020 - 2023.

 

Kaupunginjohtajan toimialan 25 toimenpiteellä haetaan 11,7 miljoonan euron sopeuttamista vuosina 2020-2023. Kaupunginjohtajan toimiala on edistänyt sopeuttamistoimenpiteitä aktiivisesti ja toteuttaminen etenee pääosin suunnitellusti. Toimenpiteistä 6 on jo valmistunut ja niiden myötä säästöä on tullut 2,7 miljoonan euroa. Työmarkkinatuen kuntaosuuden laskuun liittynyt tavoite on koronatilanteen takia merkittävästi jäljessä, ja tämänhetkisen ennusteen mukaan poikkeama tavoitteeseen tulee olemaan 3,6 miljoonaa euroa vuoden lopussa.

 

Hyvinvointitoimialalle kohdistuu sopeuttamisohjelmassa 33 toimenpidettä, joilla tavoitellaan 32,85 miljoonan euron taloudellisia vaikutuksia vuosina 2020-2022. Vaikutukset toteutuvat osin suorina säästöinä ja osin kasvu-uran leikkaamisena. Sopeuttamisohjelman toimenpiteitä on viety aktiivisesti eteenpäin, mutta COVID 19 -viruksen aiheuttama poikkeustilanne on hidastanut toimenpiteiden käytännön toimeenpanoa merkittävästi ja sopeuttamisohjelman toimenpiteillä ei vielä 2020 päästä tavoiteltuun kustannuskehityksen hillintään.

 

Sivistystoimialaa koskevilla sopeuttamistoimenpiteillä vähennetään toiminnan nettomenoja pysyvästi 2,0 miljoonalla eurolla huolehtien tarvittavasta muutostuesta toimialalle. Lisäksi on käynnistetty rakenteellisia, toiminnallisia sekä järjestelmämuutoksia, jotka tukevat myös sopeuttamisohjelman toteutumista.

 

Kaupunkiympäristötoimialan 13 toimenpiteellä haetaan 6,2 miljoonan euron sopeuttamista vuosina 2020-2023. Kaupunkiympäristötoimiala on edistänyt sopeuttamistoimenpiteitä aktiivisesti ja toteuttaminen etenee pääosin suunnitellusti. Koronatilanne aiheuttaa sopeuttamistoimenpiteitä joukkoliikenteen tarjonnassa ja merkittäviä menetyksiä lipputuloissa. Myös pysäköinnin muutosten toteutuksessa on huomioitu koronatilanne.

 

Vapaa-aikatoimialan 12 toimenpiteellä haetaan 0,6 milj. euron sopeuttamista vuosina 2020-2023. Vapaa-aikatoimiala on edistänyt sopeuttamistoimenpiteitä aktiivisesti ja toteuttaminen etenee lähes suunnitellusti. Toimenpiteiden taloudelliset vaikutukset kohdistuvat pääosin vuosille 2022 ja 2023.

 

Toimialojen raportit sopeuttamisohjelman toimenpiteiden taloudellisista vaikutuksista on oheismateriaalina 2.

 

2. Runkolinjaston aloittamisajankohta

 

Kaupunginhallitus päätti 8.6.2020 § 250 koskien Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan 27.5.2020 § 97 pyyntöä runkolinjaston aloittamisajankohdan ratkaisusta, että asia tuodaan kaupunginhallituksen käsittelyyn vuoden 2020 toisen osavuosikatsauksen yhteydessä.

 

Turun seudun joukkoliikennelautakunta on 26.8.2020 § 118 toistanut ensimmäisessä osavuosikatsauksessa esitetyn pyyntönsä kaupunginhallitukselle runkolinjaston aloittamisajankohdan käsittelystä toisen osavuosikatsauksen yhteydessä.

 

I Kaupunginhallitukselle esitettävät määrärahamuutokset ja -siirrot

 

Keskitetyn palkkavarausmäärärahan siirtäminen toimielimille

 

Talousarvion 2020 yhteydessä kaupunginhallituksen talousarvioon budjetoitiin palkankorotuksia varten keskitettyä palkkavarausmäärärahaa. Varaus ehdotetaan jaettavaksi toisen osavuosikatsauksen yhteydessä toimialoille ennustettujen henkilöstökulujen suhteessa. Liitteenä 1 on taulukko palkkavarausmäärärahan siirrosta toimielimittäin.

 

Toimitila- ja infrainvestointien vuositason rahoituksen ylitykset

 

Kaupunkiympäristölautakunta raportoi ja esittää kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi liitteen 2 mukaiset kohdekohtaiset kustannusarvio- ja aikataulumuutokset sekä vuosittaisen rahankäytön muutokset perusteluineen.

 

II Kaupunginvaltuustolle esitettävät talousarvion määräraha- ja tuloerien muutokset sekä muutokset henkilötyövuositavoitteisiin

 

Kasvatus- ja opetuslautakunta on 19.8.2020 § 119 päätösesityksessään todennut, että Opetus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt 3.7.2020 (OKM/681/520/2020) koronaviruksen aiheuttamien poikkeusolojen vaikutusten tasoittamiseen Pois poikkeusoloista -hankkeelle rahoitusta 4 832 550,25 euroa. Hankkeen kokonaisbudjetti on 5 086 895,00 euroa. Sivistystoimialan omarahoitusosuus on 5 % ja se on varattu toimialan budjettiin. Saatu ulkopuolinen rahoitus kasvattaa lukuvuonna 2020-2021 henkilötyövuosimäärää noin 100 henkilötyövuotta, josta vuodelle 2020 kohdentuu noin 50 henkilötyövuotta. Vuonna 2020 tämä nostaa sivistystoimialan henkilötyövuositavoitteen 3 777:stä 3 827 henkilötyövuoteen.

 

Kulttuurilautakunta on esittänyt 10.6.2020 § 61 kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle esitettäväksi, että vuoden 2019 tilinpäätöstiedon perusteella kulttuurilautakunnan vuoden 2020 talousarvion toimintatuloja alennetaan yhteensä 1 053 804 eurolla.

 

Sosiaali- ja terveyslautakunta on 2.9.2020 § 315 esittänyt kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle, että talousarvion käyttötalousosaa muutetaan tuloerää laskemalla 1.339.562 euroa ja määrärahaa korottamalla 32.711.690 euroa ja investointiosaa lasketaan 858 752 euroa.

 

Kaupunginhallituksen talousarvion investointiosan määrärahoihin on sisältynyt 0,6 miljoonaa euroa tilainvestointihankkeisiin varattuja tarveselvitys- ja hankesuunnittelumäärärahoja kaupunginhallituksen omaisuuden hallinnan kustannuspaikalle 51002 KH/tilaomaisuus. Kirjanpitolautakunnan kuntajaoston yleisohjeen taseesta mukaan hyödykkeen hankintamenoon saadaan lukea välittömien menojen lisäksi kohtuullinen osuus hankinnan ja valmistuksen välillisistä menoista siltä osin kuin nämä menot kohdistuvat tuotantojaksoon. Tarveselvitys-, hankesuunnitelma-, pilaantuneen maan puhdistus- ja rakennusten purkukustannuksiin kohdistuvat menot eivät kohdistu tuotantojaksoon eikä niitä voida siten lukea osaksi hankintamenoa, vaan ne tulee käsitellä niiden syntymisvuoden kuluna. Kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunginhallituksen talousarvion investointiosaa muutetaan vähentämällä kaupunginhallituksen Kh/tilaomaisuus investointimäärärahaa 0,6 miljoonaa euroa ja korotetaan kaupunginhallituksen talousarvion käyttötalousosan Kh/tilapalvelukeskuksen määrärahaa 0,6 miljoonaa euroa.

 

Talouspalvelut-yksikkö lähettää vuoden 2020 toisen osavuosikatsauksen kaupunginhallituksen käsiteltäväksi.

Kaupunginjohtaja Minna Arve 8.9.2020:  

Valtioneuvoston kesäkuussa julkaiseman kuntien tukipaketin toimenpiteet paransivat kaupungin loppuvuoden ennustetta peruspalveluiden valtionosuuden 24,9 miljoonan euron ja yhteisöveron jako-osuuden 23,1 miljoonan euron määräaikaisena lisäyksenä yhteensä 48 miljoonaa euroa. Valtion elvytyskokonaisuus sisältää myös erikseen haettavia valtionavustuksia perusopetukseen, varhaiskasvatukseen, lukiokoulutukseen, ammatilliseen opetukseen, harrastamiseen ja nuorisotyöhön sekä joukkoliikenteeseen.

Valtioneuvoston 27.8.2020 antaman asetuksen mukaan koronaepidemiasta sairaanhoitopiireille aiheutuvia kustannuksia ja alijäämiä kompensoidaan valtionavustuksella. Avustuksen hakuaika käynnistyi välittömästi, kun asetus tuli voimaan 1.9.2020.

Epävarmuus kuntien verotulojen kehittymisestä, koronatilanteen jatkumisesta ja sen vaikutuksista sekä valtion tukitoimenpiteistä kuitenkin jatkuvat. Valtiontalouden kuntataloutta vahvistavista toimenpiteistä vuoden 2021 talousarvioon ei ole vielä tässä vaiheessa tietoa. Joka tapauksessa talouden tasapainottaminen tulee olemaan erittäin haastavaa ja luo merkittäviä paineita tulevaisuuteen.

Sopeuttamisohjelman toimenpiteissä onnistuminen on välttämätöntä ja poikkeustilanteen aikaisista uusista toimintatavoista saatuja hyviä kokemuksia tulee hyödyntää laajasti. Kaupunginhallitus päätti 31.8.2020 § 357 hakea valtiovarainministeriöltä harkinnanvaraista kuntien valtionosuuden korotusta, jotta sopeutusprosessin toteutus pystytään turvaamaan.

Lautakunnat ovat vuoden toisessa osavuosikatsauksessa tarkentaneet meno- ja tuloerien toteutumisennusteitaan. Talousarviotarkistusten jälkeen muutettu käyttötalouden talousarvio ylittää noin 37,2 miljoonalla eurolla alkuperäisen talousarvion.

Tarkentuneen tilannekuvan perusteella runkolinjaston käyttöönotto vuonna 2022 on arvioitava uudelleen. Matkamäärät ovat laskeneet voimakkaasti ja tällä hetkellä taso on n. -34 %. Hitaasta matkamäärien palautumisesta huolimatta seuraaviin vuosiin liittyy merkittävää epävarmuutta.

Tämän lisäksi kaupungin taloudellinen asema on heikentynyt voimakkaasti ja arvioitu n. 12 miljoonaan toimintamenojen lisäys saattaisi aiheuttaa merkittävän sopeutustavoitteen muulle toiminnalle. Runkolinjaston kannattavuus perustuu matkamäärän kasvuun ja sen osalta onkin päästävä takaisin aiemmalle kehitysuralle ja luoda siten kestävä pohja runkolinjaston käyttöönotolle.

Käyttöönoton siirtäminen keventää merkittävästi kaupungin rahoitustarvetta. Vuosina 2021-2024 rahoitustarve kevenee investointien osalta 3,0 miljoonaa ja käyttötalouden osalta 18,65 miljoonaa.

Toiminnalliset ja taloudelliset perusteet huomioiden on tarkoituksenmukaisinta siirtää käyttöönottoa siten, että runkolinjasto otetaan käyttöön 1.7.2025.

Liite 1Keskitetyn palkkavarausmäärärahan siirtäminen

Liite 2Toimitilojen rakennuttaminen investointien kohdekohtaiset perustelut 03/2020

Liite 3Kärkihankkeiden seurantaraportit

Oheismateriaali 1Osavuosikatsaus 2 2020 raportti (sähköinen julkaisu)

Oheismateriaali 2Sopeuttamisohjelman toimenpiteiden raportointi

Oheismateriaali 3Linkkikirjasto niiden lautakuntien päätöksiin, jotka ovat esittäneet talousarviomuutoksia

EhdotusKaupunginhallitus päättää merkitä osavuosikatsauksen 2 2020 tiedoksi ja päättää

Edelleen kaupunginhallitus päättää esittää kaupunginvaltuustolle, että

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Päätös asiassa tehtiin äänin 9-5.

Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä esittelijän päätösehdotuksen puolesta äänestivät Elo, Peltonen, Maaskola, Miikkola, Laivoranta, Aaltonen, Azizi, Vierimaa ja Ruohonen.

Vornasen Lindforsin kannattamana tekemän seuraavansisältöisen muutosehdotuksen puolesta äänestivät heidän lisäkseen Rinne, Sundqvist ja Hassan:

”Kaupunginhallitus hyväksyy päätösesityksen siten muutettuna, että päätöksestä poistetaan kohta: "koskien Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan 27.5.2020 § 97 pyyntöä runkolinjaston aloittamisajankohdan ratkaisusta, että runkolinjasto otetaan käyttöön 1.7.2025."

Samalla kaupunginhallitus päättää, että päätös runkolinjaston käynnistämisajankohdasta tuodaan uudelleen käsiteltäväksi omana erillisenä asiakohtanaan.”

Kokouksessa asiaa olivat selvittämässä talousjohtaja Valtteri Mikkola ja joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte.

Jakelu

tpvHyvinvointitoimiala
tiedKasvatus- ja opetuslautakunta
esiKaupunginvaltuusto
tiedKaupunkiympäristölautakunta
tpvKaupunkiympäristötoimiala
tiedKeskusvaalilautakunta
tiedKonsernihallinto
tpvKonsernihallinto, talouspalvelut
tiedKulttuurilautakunta
tiedLiikuntalautakunta
tiedLounais-Suomen jätehuoltolautakunta
tiedNuorisolautakunta
tiedRakennus- ja lupalautakunta
tpvSivistystoimiala
tiedSosiaali- ja terveyslautakunta
tiedTarkastuslautakunta 2017-2021
tiedTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta
tpvVapaa-aikatoimiala
tpvVarsinais-Suomen aluepelastuslaitos
tiedVarsinais-Suomen aluepelastuslautakunta


Liitteet:

Kh § 383
Liite 1:Keskitetyn palkkavarausmäärärahan siirtäminen
Liite 2:Toimitilojen rakennuttaminen investointien kohdekohtaiset perustelut 03/2020
Liite 3:Kärkihankkeiden seurantaraportit