Turun kaupungin vastine Vaasan hallinto-oikeudelle/ Oy Turku Energian ympäristöluvasta tehty valitus
Ympäristölakimies Nina Mattila 28.8.2020:
Viite 00107/20/5103
Turun kaupunki ilmoittaa Vaasan hallinto-oikeudelle vastineenaan seuraavaa:
Valituksen mukaan toiminta ei ole voimassa olevan asemakaavan mukaista eikä toiminnan kaavallisia edellytyksiä ole selvitetty riittävästi. Valituksen mukaan voimassa oleva asemakaava on katsottava vanhentuneeksi, koska kaupunki on ryhtynyt muuttamaan kaavaa ja koska nykyään asemakaavoissa käytetään eri merkintöjä kuin 60-luvun kaavoissa. Valituksen mukaan vireillä olevan asemakaavan perusteella ei voi päätellä hankkeen olevan asemakaavan mukainen ja mikäli asemakaava hyväksytään, ympäristölupahakemus tulisi käsitellä uudelleen sen varmistamiseksi, että uusi asemakaava mahdollistaa voimalaitoksen toiminnan. Valituksen mukaan vireillä oleva asemakaava ei mahdollista voimalaitoksen toimintoja kuten polttoaineen lastausta ja huoltoajoa. Valituksen mukaan lastausalueen sijoitus on asemakaavan vastainen. Valitukseen on liitetty Linnanfältin ja Orikedon polttolaitoksen kaava-alueiden kaavakartat.
Tontilla 853-9-5-23, jolla lämpölaitos sijaitsee, on voimassa 21.10.1962 hyväksytty asemakaava. Tontti on merkitty yleisten rakennusten korttelialueeksi, jolle on annettu asemakaavamääräys tonttiala kunnallisteknillisiä laitoksia varten Turun kaupungin tarpeisiin. Rakennustapa: 14.8.1950 vahvistetun rakennusjärjestyksen 42 pykälä. Rakennusjärjestyksen 42 §:n mukaan tontille saa rakentaa rakennuksia teollista käyttöä varten.
Tontti 853-9-5-23 kuuluu vireillä olevaan ”Turku Energian” asemakaavan muutos alueeseen. Vireillä olevalla asemakaavan muutoksella halutaan parantaa korttelin toimivuutta ja elinvoimaa, tuoda lisää asuntoja keskustan läheisyyteen sekä eheyttää kaupunkia täydennysrakentamisella. Tavoitteena on kokonaisuus, jossa vanhojen voimalarakennusten innovatiivinen uusiokäyttö yhdistetään uusien asuinrakennusten rakentamiseen. Energiajakelun turvaamiseksi alueella jatketaan nykylaajuudessa kaukolämmön vara- ja huipputuotantoa sekä sähkönjakelua sähköaseman muodossa.
Öljysäiliön täyttöpaikka sijaitsee tontin 853-9-5-23 ulkopuolella yleisellä alueella 853-9-9902-0. Täyttöpaikan sijaitsee Linnanfältin asemakaava-alueella ja täyttöpaikan kohdalla on voimassa asemakaavamääräys katuaukio/tori. Öljysäiliön täyttöpaikalle on myönnetty rakennuslupa, joka on lainvoimainen ja loppukatselmoitu.
Ympäristönsuojelulain 11 §:n mukaan ympäristön pilaantumisen vaaraa aiheuttava toiminta on mahdollisuuksien mukaan sijoitettava siten, että toiminnasta ei aiheudu pilaantumista tai sen vaaraa ja pilaantuminen voidaan ehkäistä. Toiminnan sijoituspaikan soveltuvuutta arvioitaessa on otettava huomioon toiminnan: 1) luonne, kesto, ajankohta ja vaikutusten merkittävyys sekä pilaantumisen todennäköisyys ja onnettomuusriski; 2) vaikutusalueen herkkyys ympäristön pilaantumiselle; 3) merkitys elinympäristön terveellisyyden, ja viihtyisyyden kannalta; 4) sijoituspaikan ja vaikutusalueen nykyinen ja oikeusvaikutteisen kaavan osoittama käyttötarkoitus; 5) muut mahdolliset sijoituspaikat alueella. Ympäristönsuojelulain 12 §:n mukaan luvanvaraista toimintaa ei saa sijoittaa asemakaavan vastaisesti. Lisäksi alueella, jolla on voimassa maakuntakaava tai oikeusvaikutteinen yleiskaava, on katsottava, ettei toiminnan sijoittaminen vaikeuta alueen käyttämistä kaavassa varattuun tarkoitukseen.
Maankäyttö- ja rakennuslain 51 §:n mukaan asemakaava on laadittava ja pidettävä ajan tasalla sitä mukaa kuin kunnan kehitys taikka maankäytön ohjaustarve sitä edellyttää. Maankäytön ohjaustarvetta arvioitaessa on otettava huomioon erityisesti asuntotuotannon tarve ja elinkeinoelämän toimivan kilpailun edistäminen.
Kunnalla on harkintavaltansa puitteissa mahdollisuus muun ohella päättää siitä, mille alueille ja missä aikataulussa asemakaavoja laaditaan. Turku Energian kaavan muutos on käynnistetty alueen täydennysrakentamiseksi ja kaavoitusprosessissa on huomioitu voimalaitoksen toiminta alueella ja annettu tarpeellisia kaavamääräyksiä, jotta alueen eri toiminnot voidaan sovittaa yhteen.
Linnankadun voimalaitos on toiminut kyseisessä paikassa pitkään ja nyt kyseessä on olemassa olevan toiminnan muutos. Lähtökohtana arvioitaessa sitä, sijoitettaisiinko kyseinen laitos asemakaavan vastaisesti, on voimassa olevassa asemakaavassa alueelle vahvistettu käyttötarkoitus. Käyttötarkoitusta on arvioitava erityisesti siltä kannalta, minkälaisia ympäristönsuojelulainsäädännössä tarkoitettuja vaikutuksia kaavassa osoitetulta alueelta voidaan ennakoida ympäristössä aiheutuvan ja minkälaisia aluevarausmerkintöjä asemakaavoissa on ylipäätään ollut käytössä kysymyksessä olevaa asemakaavaa laadittaessa ja vahvistettaessa.
Ympäristöluvan lupamääräyksen 13 mukaan laitoksen ympäristöriskitarkastelu ja poikkeuksellisia tilanteita koskeva toimintasuunnitelma on pidettävä ajantasaisena. Toiminnan vaaranarviointi, pelastussuunnitelma ja ympäristöriskitarkastelu on päivitettävä vuoden 2020 aikana. Päivityksessä on otettava huomioon toiminnan ja lähiympäristön muutokset sekä asuntilojen läheisyys. Ajantasaiset suunnitelmat on pyydettäessä esitettävä Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle ja Turun kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselle.
Ympäristölupaharkinta on oikeusharkintaa ja luvan myöntämisen edellytysten täyttyessä lupa on myönnettävä. Lupaviranomainen eli tässä tapauksessa Aluehallintovirasto arvioi täyttyvätkö luvan myöntämisedellytykset. Turun kaupungin näkemyksen mukaan ympäristölupapäätöksessä on huomioitu asianmukaisesti alueen kaavoitustilanne.