Liikenteen palveluista annettu laki

Luonnoksessa tehdyt esitykset ovat kannatettavia. Vuoden alusta voimaan tullut ammattipätevyyden suorittaminen kokeella tuo joustavuutta ja tehokkuutta alan ammattipätevyyksien varmentamiseen. Turussa merkittävänä logistiikan alan kouluttajana koulutuksiin hakeutuu opiskelijoita hyvin erilaisilla taustoilla ja työkokemuksilla. On tärkeää pystyä osoittamaan osaaminen joustavasti, kun sitä on kertynyt esimerkiksi työelämässä. Malli palvelee sekä opiskelijaa, työelämää että koulutuksen järjestäjää. Esitetyt muutokset mm. suoritusten hyväksymisestä ja muutoksenhausta ammatillisen koulutuksen lainsäädännön mukaisesti työelämätoimikunnan kautta selkeyttävät menettelytapoja.

Laki opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta ja laki valtakunnallisesta opinto- ja tutkintorekisteristä

Esityksessä ehdotetaan, että ammatillisen koulutuksen rahoituksen jakosuhde perus-, suoritus- ja vaikuttavuusrahoituksiin pysytetään nykyisellä tasolla, eli 70 %, 20 % ja 10 %. Ammatillisen koulutuksen kokonaisrahoituksesta tullaan esityksen mukaan ensin määrittelemään harkinnanvaraisten vuoden aikana jaettavien lisärahoitusten määrä sekä strategiarahoituksen osuus. Jäljelle jäävä rahoitus jaetaan perus-, suoritus- ja vaikuttavuusrahoitukseen. Esitetty muutos on kannatettava, sillä se tuo kaikilta osin lisää ennakoitavuutta ja vakautta koulutuksen järjestäjän rahoituksiin sekä mahdollistaa paremmin toiminnan suunnittelun ja investointien toteuttamisen.

Esitämme tarkasteltavaksi vielä eri tutkintojen sijoittumiset rahoituksen eri hinnoittelukoreihin. Esimerkiksi kone- ja tuotantotekniikan ammatillinen perustutkinto ei mielestämme ole oikeassa hinnoitteluryhmässä.

Esityksessä työelämäpalautteen vaikutusta rahoitukseen lykättäisiin vuodella, vuoteen 2023. Työelämäpalautteen kokoamista esitetään keskitettäväksi ja automatisoitavaksi Opetushallitukselle. Koulutuksen järjestäjän vastuulla on varmistaa, että opiskelijoiden ja työpaikkojen työpaikkaohjaajien tiedot ovat ajantasaisina valtakunnallisessa tietovarannossa. Esitetään myös, että työelämäpalautteiden kysymykset ja niiden painotukset määriteltäisiin asetuksella. Kaikki nämä esitykset ovat kannatettavia ja selkeyttävät toteuttamista.

Esityksessä on kirjattu myös työelämäpalautteen toiseksi osioksi työpaikkakyselyn käyttöönotto. Esityksessä ei tule tarkemmin esille, mitä tämä koskisi ja millainen kyselyn sisältö olisi: Lisäksi sen vastuutus on annettu koulutuksen järjestäjälle. Emme kannata erillisen kyselyn toteuttamista, koska työelämän resurssit vastata useisiin eri kyselyihin ovat rajalliset. Oleellisinta olisi varmistaa kattava palautteiden saaminen valtakunnalliseen seurantaan, jolla olisi myös vaikutus koulutuksen järjestäjän rahoitukseen.