Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus30418.06.20202
Kaupunginhallitus31122.06.20201

9161-2018 (10 00 00, 08 01 02)

Aiesopimus 4 Turun sataman matkustaja- ja rahtiliikenteen toimintaedellytysten kehittämiseksi

Tiivistelmä: -

Kh § 304

Apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen 16.6.2020:

Kaupunginhallitus hyväksyi 20.8.2018 § 313 aiesopimuksen Turun sataman matkustaja- ja rahtiliikenteen toimintaedellytysten kehittämiseksi. Sopimuksen osapuolina kyseisessä aiesopimuksessa 1 olivat Turun kaupunki, Turun Satama Oy, Viking Line Abp (Viking) ja Tallink Silja Oy (Silja).

Kaupunginhallitus hyväksyi 17.12.2018 § 525 aiesopimuksen 2, jolla jatkettiin edellä mainittujen osapuolten yhteistä selvitys- ja suunnittelutyötä. Tavoitteena oli uusin ratkaisuin saavuttaa kustannushyötyjä ja laivaliikenteen toiminnallista tehostamista. Kyseisen sopimuksen sopimuskautta jatkettiin edelleen osapuolten toimesta muuttumattomana, jolloin jatkettua aiesopimusta 2 käsiteltiin juoksevana numerointina aiesopimuksena 3.

Järjestelyjen tavoitteena oli alun perin Vikingin ja Siljan nykyisten terminaalirakennusten korvaaminen uudella yhteisterminaalilla työnimeltään Ferry Terminal Turku (FTT). Tavoitteena olleen yhteisterminaalin kokonaiskustannukset ovat kuitenkin vahvistumassa suunnittelun edetessä varsin korkealle tasolle järjestelyllä saatavaan toiminnalliseen ja taloudelliseen lisä-arvoon nähden. Hankkeen ohjausryhmässä päädyttiinkin 28.5.2020 tarkastelemaan vielä alkuperäiselle yhteisterminaalille vaihtoehtoisia ratkaisuja Kanavaniemen matkustajasataman ja Pansion sataman alueella.

Liitteen 1 mukaisella aiesopimuksella osapuolet Turun kaupunki, Turun Satama Oy, Viking Line Abp ja Tallink Silja Oy täsmentävät eräitä valmisteluun liittyviä kysymyksiä, sopivat aikatauluista ja pidentävät aiesopimusten voimassaoloaikaa. Sopimuksen sisältöä muutetaan siten, että yhteisterminaalin ensimmäisenä vaihtoehtona selvitetään nykyisten terminaalien yhteydessä tapahtuva kehittäminen. Kyseinen valmistelu sisältää laituripaikkojen ja lastausalueiden ratkaisut sekä liikennealueen kehittämisen Linnankadun länsi- ja pohjoispuolelle (nykyinen Siljan kenttä- ja terminaalialue).

Toisena vaihtoehtona tarkastellaan vielä uuden yhteisterminaalin toteuttamista Pansion satama-alueelle ”Ferry Terminal Turku Pansio (FTTp).

Aiesopimukset ovat salassa pidettäviä ja osapuolet sopivat yhdessä aiesopimuksen sisältöä koskevasta tiedotuksesta.

Liite 1Aiesopimus 4

Kaupunginjohtaja Minna Arve:

EhdotusKaupunginhallitus päättää hyväksyä liitteenä 4 olevan aiesopimuksen sekä oikeuttaa kaupunginjohtajan tekemään sopimukseen tarvittaessa vähäisiä muutoksia ja allekirjoittamaan sopimus.

PäätösAsia pantiin pöydälle Vornasen Sundqvistin kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Bergström ilmoitti olevansa esteellinen ja poistui kokouksesta asian käsittelyn ajaksi.

Kh § 311

Pöydältä 18.6.2020 § 304

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Bergström ilmoitti olevansa esteellinen ja poistui kokouksesta asian käsittelyn ajaksi.

Jakelu

aoTallink Silja Oy
aoTurun Satama Oy
aoViking Line Abp
tpvKonsernihallinto, lakiasiat
tpvXXXXX


Liitteet:

Kh § 304
Liite 1:Aiesopimus 4

Kh § 311
Liite 1:Aiesopimus 4