Turun kaupunki | § | Päätöspöytäkirja | 1 |
Konsernihallinto, strategia ja kehittäminen | |||
Loppupvm 31.8.2020, Strategia- ja kehittämisjohtaja | 8 | 17.06.2020 |
7045-2020 (02 08 00)
Asiakkuuksien hallintajärjestelmän teknologia
Asiakkuus- ja digijohtaja Juha-Pekka Vuorinen, hankepäällikkö Päivi Penkkala ja projektipäällikkö Jon-Erik Lindén 17.6.2020:
Kaupunginhallitukselle esitellyn Smart and Wise Turku toteutussuunnitelman (30.4.2020) mukaan Asiakkuuksien ja palvelujen hallinta -painopistealueen (APH) tavoitteena on asiakaslähtöisten ja vaikuttavien palveluiden kustannustehokas järjestäminen uudistamalla kaupungin toimintatapoja ja hyödyntämällä digitalisaatiota ja sen tuottaman datan mahdollisuuksia.
APH painopistealueen yksi alatavoitteista on Asiakastietojen hallinnan kehittäminen:
APH painopistealueen asiakkuuksien hallintaan keskittyvä projekti on nyt saavuttanut toimeenpanokypsyyden.
Suunnitteluvaiheen aikana on tutustuttu eri asiakkuuksien hallintateknologioihin (engl. customer relationship management, CRM) Kuntien Tiera Oy:n kanssa yhteistyössä tehdyn tietopyynnön (Q1/2019) kautta. Suunnitteluvaiheen tuloksena todetaan, että Microsoft Dynamics 365 CRM-työkalu on suoraviivaisesti hankittavissa ja mahdollistaa uuden,Turun keskitetyn asiakkuuksien hallinnan ratkaisun rakentamisen. Tämä mahdollistaa myös uusien prosessien ja toimintatapojen rakentamisen aloittamisen.
Microsoftin teknologian valinta tukee kaupungin kokonaisarkkitehtuuria.
Keskitetyn CRM-järjestelmän käyttöönotto aloitetaan tuotantopilotilla, jossa ensimmäisenä käyttäjänä on Turun joukkoliikennepalvelut (Föli). Pilottia varten rakennetaan myös pohja tuleville käyttöönotoille.
Arvio ensimmäisen tuotantopilotin lisenssikustannuksista vuodelle 2020 ovat enintään 20.000 € (lisäksi alv).
Käytön laajentuessa arvioidaan, että lisenssikustannukset vuonna 2021 ovat enintään 273.857 € (lisäksi alv).
Johtaja Tuomas Heikkinen puoltaa hankintaa.
EhdotusEsitämme, että
- Turun kaupungin keskitettyyn Asiakkuuksien hallintaan käytettäväksi tietojärjestelmäratkaisuksi valitaan Microsoft Dynamics 365
- IT-palvelut hankkii tarvittavat uudet ohjelmistolisenssit käyttömaksuineen, kun APH-painopistealue näitä tarvitsee.
Hankinnan yhteiskustannukset ovat vuonna 2020 enintään 20.000 € (lisäksi alv) sekä vuonna 2021 enintään 273.857 € (lisäksi alv).
Hankinnan kustannukset kohdistetaan kustannuspaikalle 11603 investointinumero 103730 Kh/Smart and Wise Turku.
Vs. strategia- ja kehittämisjohtaja Rami Savila:
PäätösPäätän edellä esitetyn perusteella, että Turun kaupungin keskitettyyn Asiakkuuksien hallintaan käytettäväksi tietojärjestelmäratkaisuksi valitaan Microsoft Dynamics 365 siten, että
- IT-palvelut hankkii tarvittavat uudet ohjelmistolisenssit käyttömaksuineen, kun APH-painopistealue näitä tarvitsee.
Hankinnan yhteiskustannukset ovat vuonna 2020 enintään 20.000 € (lisäksi alv) sekä vuonna 2021 enintään 273.857 € (lisäksi alv).
Hankinnan kustannukset kohdistetaan kustannuspaikalle 11603 investointinumero 103730 Kh/Smart and Wise Turku.
Turun kaupunki ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai -arvoon. Perustellusta syystä yksittäistapauksessa palvelua voidaan ostaa hankintapäätöksestä poiketen.
Hankinta suoritetaan hyödyntäen Turun Microsoft Enterprise Agreement -sopimusta (diaari 3228-2020).
Rami Savila
Vs. strategia- ja kehittämisjohtaja
Jakelu
tiedKaupunginhallitus
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tpvXXXXX
tiedXXXXX
tpvXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX