Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Konsernihallinto, strategia ja kehittäminen 
Loppupvm 31.8.2020, Strategia- ja kehittämisjohtaja817.06.2020 

7045-2020 (02 08 00)

Asiakkuuksien hallintajärjestelmän teknologia

Asiakkuus- ja digijohtaja Juha-Pekka Vuorinen, hankepäällikkö Päivi Penkkala ja projektipäällikkö Jon-Erik Lindén 17.6.2020:

Kaupunginhallitukselle esitellyn Smart and Wise Turku toteutussuunnitelman (30.4.2020) mukaan Asiakkuuksien ja palvelujen hallinta -painopistealueen (APH) tavoitteena on asiakaslähtöisten ja vaikuttavien palveluiden kustannustehokas järjestäminen uudistamalla kaupungin toimintatapoja ja hyödyntämällä digitalisaatiota ja sen tuottaman datan mahdollisuuksia.

APH painopistealueen yksi alatavoitteista on Asiakastietojen hallinnan kehittäminen:

APH painopistealueen asiakkuuksien hallintaan keskittyvä projekti on nyt saavuttanut toimeenpanokypsyyden.

Suunnitteluvaiheen aikana on tutustuttu eri asiakkuuksien hallintateknologioihin (engl. customer relationship management, CRM) Kuntien Tiera Oy:n kanssa yhteistyössä tehdyn tietopyynnön (Q1/2019) kautta. Suunnitteluvaiheen tuloksena todetaan, että Microsoft Dynamics 365 CRM-työkalu on suoraviivaisesti hankittavissa ja mahdollistaa uuden,Turun keskitetyn asiakkuuksien hallinnan ratkaisun rakentamisen. Tämä mahdollistaa myös uusien prosessien ja toimintatapojen rakentamisen aloittamisen.

Microsoftin teknologian valinta tukee kaupungin kokonaisarkkitehtuuria.

Keskitetyn CRM-järjestelmän käyttöönotto aloitetaan tuotantopilotilla, jossa ensimmäisenä käyttäjänä on Turun joukkoliikennepalvelut (Föli). Pilottia varten rakennetaan myös pohja tuleville käyttöönotoille.

Arvio ensimmäisen tuotantopilotin lisenssikustannuksista vuodelle 2020 ovat enintään 20.000 € (lisäksi alv).

Käytön laajentuessa arvioidaan, että lisenssikustannukset vuonna 2021 ovat enintään 273.857 € (lisäksi alv).

Johtaja Tuomas Heikkinen puoltaa hankintaa.

EhdotusEsitämme, että

- Turun kaupungin keskitettyyn Asiakkuuksien hallintaan käytettäväksi tietojärjestelmäratkaisuksi valitaan Microsoft Dynamics 365

- IT-palvelut hankkii tarvittavat uudet ohjelmistolisenssit käyttömaksuineen, kun APH-painopistealue näitä tarvitsee.

Hankinnan yhteiskustannukset ovat vuonna 2020 enintään 20.000 € (lisäksi alv) sekä vuonna 2021 enintään 273.857 € (lisäksi alv).

Hankinnan kustannukset kohdistetaan kustannuspaikalle 11603 investointinumero 103730 Kh/Smart and Wise Turku.

Vs. strategia- ja kehittämisjohtaja Rami Savila:

PäätösPäätän edellä esitetyn perusteella, että Turun kaupungin keskitettyyn Asiakkuuksien hallintaan käytettäväksi tietojärjestelmäratkaisuksi valitaan Microsoft Dynamics 365 siten, että

- IT-palvelut hankkii tarvittavat uudet ohjelmistolisenssit käyttömaksuineen, kun APH-painopistealue näitä tarvitsee.

Hankinnan yhteiskustannukset ovat vuonna 2020 enintään 20.000 € (lisäksi alv) sekä vuonna 2021 enintään 273.857 € (lisäksi alv).

Hankinnan kustannukset kohdistetaan kustannuspaikalle 11603 investointinumero 103730 Kh/Smart and Wise Turku.

Turun kaupunki ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai -arvoon. Perustellusta syystä yksittäistapauksessa palvelua voidaan ostaa hankintapäätöksestä poiketen.

Hankinta suoritetaan hyödyntäen Turun Microsoft Enterprise Agreement -sopimusta (diaari 3228-2020).

 

Rami Savila

Vs. strategia- ja kehittämisjohtaja

 

 

Jakelu

tiedKaupunginhallitus
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tpvXXXXX
tiedXXXXX
tpvXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX