Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Konsernihallinto, strateginen hankinta 
Loppupvm 31.8.2020, Hankintapäällikkö5910.06.2020 

14400-2019 (02 08 00)

Hankintamenettelyn keskeyttäminen koskien ryhmien tilauskuljetuspalvelua

Kuljetuspäällikkö Tomi Mustonen, hankintasuunnittelija Päivi Aaltonen, hallintopäällikkö Sebastian Forssell ja strategisen hankinnan osuus hankinta-asiantuntija Emilia Aho 10.6.2020:

 

Turun kaupungin strateginen hankinta on pyytänyt avoimella hankintamenettelyllä tarjouksia ryhmien tilauskuljetuspalvelut hankintaan ajalle 1.8.2020– 31.7.2022, minkä jälkeen sopimusta voidaan jatkaa Tilaajan kirjallisella päätöksellä alkuperäisin ehdoin kahdella (2) yhden (1) vuoden pituisella optiolla.

 

Hankintailmoitus EU-kynnysarvon ylittävänä hankintana julkaistiin 30.3.2020 HILMA-ilmoituskanavassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Tarjouspyyntö liitteineen julkaistiin samana päivänä Tarjouspalvelu.fi –toimittajaportaalissa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi/turku. Hankinnasta ei esitetty yhtään kysymystä määräaikaan 17.4.2020 mennessä. Kysymykset vaiheen jälkeen tarjoaja jätti kysymyksen, ja tähän annettiin vastaus 11.5.2020, joka julkaistiin tarjouspalvelussa 11.5.2020.

 

Tarjoukset saatiin määräaikaan 12.5.2020 klo 11.00 mennessä seuraavilta: Jalobus Oy, J. Vainion Liikenne, Linjaliikenne Muurinen Oy, Linjaliikenne Nyholm Oy, Liikenne Vesma Oy ja Turun Citybus Oy.

 

Tarjouspyynnössä kuvattiin hankinnan kohde ja palvelulle asetetut ehdottomat vaatimukset sekä tarjoajalle ja tarjoukselle asetetut vähimmäisvaatimukset.

 

Hankinnan arvonlisäverottomaksi arvoksi on arvioitu noin 250 000 euroa / vuosi. Hankintayksiköt eivät sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai -arvoon.

 

Tarjoushinta tuli ilmoittaa arvonlisäverottomina hintoina seuraavasti:

Osa-alue 1 (pikkubussit, vähintään 16 paikkaa) seuraavasti: yhden (1) tunnin hinta, kuuden (6) tunnin hinta ja 12 tunnin hinta tarjouspyynnössä edellytetyllä tavalla.

Osa-alue 2 (linja-autot, vähintään 49 paikkaa) seuraavasti: yhden (1) tunnin hinta, kuuden (6) tunnin hinta ja 12 tunnin hinta tarjouspyynnössä edellytetyllä tavalla.

Osa-alue 3 (kaupunkibussit, vähintään 65 paikkaa, joista istuinpaikkoja 34 + 3 klaffipaikkaa ja vähintään 90 paikkaa, joista istuinpaikkoja 47 + 3) seuraavasti: yhden (1) tunnin hinta, kuuden (6) tunnin hinta ja 12 tunnin hinta tarjouspyynnössä edellytetyllä tavalla.

 

      11.5.2020 lähetettiin seuraavanlainen tarkennus tarjouspyyntöön:

      Palveluntuottaja laskuttaa kuuden (6) tunnin hinnan tai puolipäivähinnan 12h, jos se tulee Tilaajalle edullisemmaksi vaihtoehdoksi kuin tuntiveloitusperusteinen laskutus kyseisessä tilauksessa. 6 tunnin ja 12 tunnin kuljetuksissa yksittäisen tunnin hinta ei voi olla suhteessa kalliimpi kuin yhden (1) tunnin veloitus. Esimerkki: Jos kyseessä on 8h ajo, palveluntuottaja laskuttaa tilaajaa siten, että se veloittaa kuuden (6) tunnin hinnan ja lisäksi kaksi (2) kertaa yhden (1) tunnin hinnan.

 

Hankintamenettelyn keskeyttäminen

 

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) 3 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

 

Hankintalain 125 §:n mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Hankintamenettelyn keskeyttämistä koskevaan ratkaisuun sovelletaan, mitä hankintaa koskevasta päätöksestä säädetään hankintalain 123 §:ssä. Hankintalain 123 §:n mukaan hankintayksikön on tehtävä ehdokkaiden ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista sekä tarjousmenettelyn ratkaisusta kirjallinen päätös, joka on perusteltava.

 

Perusteltuna syynä voidaan hankintalain 125 §:ään johtaneen valmisteluaineiston nojalla pitää esimerkiksi tarjouspyynnön virheellisyyttä (HE 182/2010, s. 22).

 

Hankintayksikkö keskeyttää hankintamenettelyn hankintaa tekemättä. Keskeyttämisen syynä on se, että tarjouspyynnössä on epäselvästi ja ristiriitaisesti kerrottu miten palveluntuottaja voi laskuttaa tilaajaa, jos kyseessä on muu kuin yhden (1) tunnin, kuuden (6) tunnin tai 12 tunnin kuljetus. Tarkennuksessa 11.5.2020 on kerrottu, että ”Palveluntuottaja laskuttaa kuuden (6) tunnin hinnan tai puolipäivähinnan 12h, jos se tulee Tilaajalle edullisemmaksi vaihtoehdoksi kuin tuntiveloitusperusteinen laskutus kyseisessä tilauksessa” ja annetussa esimerkissä todetaan seuraavasti: ”Jos kyseessä on 8h ajo, palveluntuottaja laskuttaa tilaajaa siten, että se veloittaa kuuden (6) tunnin hinnan ja lisäksi kaksi (2) kertaa yhden (1) tunnin hinnan.

 

Hankintayksikkö voi päätyä keskeyttämisen jälkeen toteuttamaan hankinnan omana työnään tai käynnistämään uuden hankintamenettelyn, joka on keskeytettyyn hankintamenettelyyn nähden kuitenkin erillinen ja uusi prosessi.

 

Edellä kuvatuin perustein tarjouspyyntö ei ole ollut hankintalain edellyttämällä tavalla niin selvä laskutuksen osalta, että laskutuksen perusteista olisivat tilaaja ja palveluntuottaja voineet kiistattomasti sopia.

 

Hankintayksiköllä on ollut edellä mainituista syistä todellinen ja perusteltu tarve keskeyttää hankinta. Keskeyttämispäätöstä tehtäessä on toimittu tasapuolisesti ja ehdokkaita syrjimättä.

 

EhdotusEdellä esitetyn perusteella ehdotamme, että:

      Ryhmien tilauskuljetuspalvelut hankinta keskeytetään hankintaa tekemättä.

 

Hankintapäällikkö: Susanna Sarvanto-Hohtari:

 

PäätösPäätän, että ryhmien tilauskuljetuspalvelut hankinta keskeytetään hankintaa tekemättä.

 

Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

 

 

Susanna Sarvanto-Hohtari

hankintapäällikkö

 

Oikaisuohje ja valitusosoitus liitteenä.

 

Lisätiedot: hankinta-asiantuntija Emilia Aho, puh.0400 944 064.

 

Jakelu

aoTarjoajat
tiedKaupunginhallitus
tiedXXXXX
tpvXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX