Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Konsernihallinto, strateginen hankinta 
Loppupvm 31.8.2020, Hankintapäällikkö5503.06.2020 

1358-2020 (02 08 00)

Puhtaanapidon tarvikkeet ajalle 15.6.2020 (tavoite)-30.4.2023

 

Projektipäällikkö Mikko Harteela 3.6.2020:

 

Strateginen hankinta on pyytänyt avoimella menettelyllä tarjouksia puhtaanapidon tarvikkeista Turun kaupungin eri toimialojen sekä Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin käyttöön ajalle 15.6.2020 (tavoite)–30.4.2023, minkä jälkeen sopimusta voidaan Tilaajan päätöksellä jatkaa alkuperäisin ehdoin yhden (1) vuoden optiolla ajalle 1.5.2023–30.4.2024. Hankinnan arvioitu arvo mahdolliset optiokaudet mukaan laskettuina on noin 4 960 000 euroa (alv 0 %). Hankinnan arvioitu arvonlisätön arvo mahdolliset optiokaudet mukaan laskettuina on

 

osakokonaisuuden 1 osalta noin 2 110 000 €

osakokonaisuuden 2 osalta noin 1 780 000 €

osakokonaisuuden 3 osalta noin 760 000 €

osakokonaisuuden 4 osalta noin 310 000 €

 

Hankinnan kohteena ovat seuraavat osakokonaisuudet:

 

Osakokonaisuus 1 pesu- ja puhdistusaineet (sisältäen suurkeittiöpalvelun ja pintahygieniatestauksen) ajalle 15.6.2020 (tavoite)–30.4.2023

Osakokonaisuus 2 siivousvälineet ja -tarvikkeet ajalle 15.6.2020 (tavoite)–30.4.2023

Osakokonaisuus 3 henkilökohtainen hygienia ajalle 15.6.2020 (tavoite)–30.4.2023

Osakokonaisuus 4 kosmetiikka ja parranajovälineet ajalle 1.12.2021 (tavoite)–30.4.2023

 

Hankintailmoitus julkaistiin EU-kynnysarvon ylittävänä tavarahankintana 10.4.2020 HILMA-palvelussa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi ja samana päivänä TED-tietokannassa osoitteessa www.ted.europa.eu. Tarjouspyyntö julkaistiin 10.4.2020 Tarjouspalvelu-toimittajaportaalissa. Hankintaa koskevat kysymykset ja niihin annetut vastaukset julkaistiin 30.4.2020 Tarjouspalvelu-toimittajaportaalissa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi/turku. Hankinnasta tehdyt korjausilmoitukset julkaistiin 2.5.2020, 8.5.2020 sekä 15.5.2020 HILMA-ilmoituskanavassa ja Tarjouspalvelu-portaalissa ja TED-tietokannassa 5.5.2020, 8.5.2020 sekä 15.5.2020.

 

Tarjoukset tuli antaa sähköisesti Tarjouspalvelu-toimittajaportaalissa.

 

Tarjouksia saatiin määräaikaan 27.5.2020 klo 11.00 mennessä osakokonaisuuteen 1 seitsemän (7) kappaletta seuraavilta toimittajilta:

Clean Key Oy

Diversey Suomi Oy

Hartman Rauta Oy

KiiltoClean Oy

Pamark Oy

VeliMark Oy (kaksi tarjousta)

 

Tarjouksia saatiin määräaikaan 27.5.2020 klo 11.00 mennessä osakokonaisuuteen 2 yhdeksän (9) kappaletta seuraavilta toimittajilta:

CC-tukku Oy

Clean Key Oy

Hartman Rauta Oy

Kembek Oy

Muovitukku Oy

Pamark Oy

Suomen MediTuote Oy

Tekslund Oy

VeliMark Oy

 

Tarjouksia saatiin määräaikaan 27.5.2020 klo 11.00 mennessä osakokonaisuuteen 3 seitsemän (7) kappaletta seuraavilta toimittajilta:

Clean Key Oy

Diversey Suomi Oy

KiiltoClean Oy

Pamark Oy

Suomen MediTuote Oy

VeliMark Oy (kaksi tarjousta)

 

Tarjouksia saatiin määräaikaan 27.5.2020 klo 11.00 mennessä osakokonaisuuteen 4 kaksi (2) kappaletta seuraavilta toimittajilta:

Muovitukku Oy

Pamark Oy

 

Tarjouspyynnössä kuvattiin hankinnan kohde ja tuotteille sekä palvelulle asetetut ehdottomat vaatimukset sekä tarjoajalle ja tarjoukselle asetetut vähimmäisvaatimukset. Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että hankinnasta tehdään puitesopimus osakokonaisuuksittain yhden (1) toimittajan kanssa.

 

Tarjoajan tuli täyttää tarjouksessaan tarjoamansa osakokonaisuuden tuotepositioiden tiedot erillisellä hinnoitteluliitteellä. Hinnoitteluliitteen jokaiselle tuotepositiolle laskettiin painotettu vertailuhinta, jotka laskemalla yhteen osakokonaisuuskohtaisesti saatiin osakokonaisuuden vertailuhinta. Alimman vertailuhinnan saaneet tarjoajat voittivat osakokonaisuudet.

 

Yksittäisissä poikkeustapauksissa Tilaaja voi hankintapäätöksestä poiketen hankkia tuotteita suorahankintana, mikäli siihen on perusteltu ja hyväksyttävä syy.

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kolmessa vaiheessa: 1) tarjoajien kelpoisuuden arviointi, 2) tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen ja 3) tarjousten vertailu ja valinta.

Tarjoajien kelpoisuuden arviointi

Tarjoajien taloudelliset, tekniset ja muut edellytykset hankinnan toteuttamiseksi arvioitiin tarjouspyynnössä tarjoajille asetetuissa kelpoisuusvaatimuksissa mainituin perustein.

Tarjoajien voidaan katsoa täyttävän tarjoajille asetetut kelpoisuusehdot.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus

Arviointi- ja valintaprosessin toisessa vaiheessa arvioidaan ensimmäisen vaiheen läpäisseiden tarjoajien tarjoukset. Tarjoukset tarkistettiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita ostettavilta tuotteilta tarjouspyynnössä edellytettiin.

KiiltoClean Oy:n tarjouksissa osakokonaisuuksiin 1 ja 3 sallittu poikkeamamäärä tuoteriveissä ylittyi, joten KiiltoClean Oy:n tarjoukset tulee hylätä tarjouspyynnön vastaisina.

Muiden tarjousten todettiin täyttävän tarjouspyynnön vaatimukset ja ne otettiin mukaan tarjousten vertailuun.

Tarjousten vertailu ja valinta

Annetuista tarjouksista valitaan osakokonaisuuskohtaisesti hinnoitteluliitteen halvimman vertailuhinnan saanut Toimittaja.

Tarjousten vertailu esitetään erillisellä liitteellä

Liite 1                                  Tarjousten vertailutaulukko

 

Tarjousten vertailussa alimman vertailuhinnan saivat

osakokonaisuuden 1 osalta Clean Key Oy

osakokonaisuuden 2 osalta VeliMark Oy

osakokonaisuuden 3 osalta VeliMark Oy

osakokonaisuuden 4 osalta Pamark Oy

 

Ehdotus        Ehdotan, että puhtaanapidon tarvikkeita hankitaan osakokonaisuuskohtaisesti tarjotuin hinnoin sekä muutoin tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisin ehdoin seuraavilta toimittajilta:

osakokonaisuuden 1 osalta Clean Key Oy:ltä ajalla 15.6.2020 (tavoite)–30.4.2023

osakokonaisuuden 2 osalta VeliMark Oy:ltä ajalla 15.6.2020 (tavoite)–30.4.2023

osakokonaisuuden 3 osalta VeliMark Oy:ltä ajalla 15.6.2020 (tavoite)–30.4.2023

osakokonaisuuden 4 osalta Pamark Oy:ltä ajalla 1.12.2021 (tavoite)–30.4.2023

 

Tilaaja ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai -arvoon sopimuskauden aikana.

 

Mahdollisten optioiden käyttöönotosta päätetään erikseen.

 

Hankintapäällikkö Susanna Sarvanto-Hohtari:

 

Päätös          Ehdotan, että puhtaanapidon tarvikkeita hankitaan osakokonaisuuskohtaisesti tarjotuin hinnoin sekä muutoin tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisin ehdoin seuraavilta toimittajilta:

osakokonaisuuden 1 osalta Clean Key Oy:ltä ajalla 15.6.2020 (tavoite)–30.4.2023

osakokonaisuuden 2 osalta VeliMark Oy:ltä ajalla 15.6.2020 (tavoite)–30.4.2023

osakokonaisuuden 3 osalta VeliMark Oy:ltä ajalla 15.6.2020 (tavoite)–30.4.2023

osakokonaisuuden 4 osalta Pamark Oy:ltä ajalla 1.12.2021 (tavoite)–30.4.2023

 

Tilaaja ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai -arvoon sopimuskauden aikana.

 

Mahdollisten optioiden käyttöönotosta päätetään erikseen.

 

Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta erikseen tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella.

 

Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän

viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

 

Hankintasopimus voidaan tehdä ja päätös panna täytäntöön aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen, oikaisuohjeen ja valitusosoituksen tiedoksi.

 

 

 

Susanna Sarvanto-Hohtari

hankintapäällikkö

 

Oikaisuohje ja valitusosoitus liitteenä

 

Lisätietoja: projektipäällikkö Mikko Harteela, puhelin 040 682 5685

Jakelu

aoTarjoajat
tiedKaupunginhallitus


Liitteet:

Kstrha § 55
Liite 1:Tarjousten vertailutaulukko