Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Konsernihallinto, strateginen hankinta 
Loppupvm 31.8.2020, Hankintapäällikkö5403.06.2020 

2981-2020 (02 08 00)

Kertakäyttöiset astiat, aterimet, tuorekelmut, leivinpaperit, säilytys- ja pakkausmateriaalit sekä rasiansuljentalaitteiden kanssa yhteensopivat annosrasiat 1.7.2020 - 30.4.2022

Hankinta-asiantuntija Kirsi Mäntynen 1.6.2020:

 

Turun kaupungin strateginen hankinta on pyytänyt tarjouksia Maskun ja Sauvon kunnan sekä Turun kaupungin käyttöön hankittavista kertakäyttöisistä astioista, aterimista, tuorekelmuista, leivinpapereista, säilytys- ja pakkausmateriaaleista sekä Sauvon kunnan ja Turun kaupungin rasiansuljentalaitteiden kanssa yhteensopivista annosrasioista ajalle 1.7.2020 (tavoite) - 30.4.2022, minkä jälkeen sopimusta voidaan jatkaa alkuperäisin ehdoin yhdellä (1) vuodella ajalle 1.5.2022 - 30.4.2023 (optio). Optiossa on kyse Tilaajan oikeudesta ei velvollisuudesta.

 

Hankinta oli jaettu neljään (4) ryhmään seuraavasti:

Ryhmä 1 Kertakäyttöastiat ja aterimet

(Maskun ja Sauvon kunta sekä Turun kaupunki)

 

Ryhmä 2 Tuorekelmut, leivinpaperit, säilytys- ja pakkausmateriaalit jne

(Maskun ja Sauvon kunta sekä Turun kaupunki)

 

Ryhmä 3 Comple (TP16 ja TP11) rasiansuljentalaitteiden kanssa yhteensopivat annosrasiat, suljentakalvot ja foliolaminaatti sekä muuta ruuanpakkausmateriaalit (Sauvon kunta ja Turun kaupunki)

 

Ryhmä 4 Duniform DF 20 suljentalaitteen kanssa yhteensopivat annosrasiat ja suljentakalvot (Turun kaupunki)

 

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että hankinnasta tehdään puitesopimus ryhmittäin yhden (1) palveluntuottajan kanssa.

 

Tarjouspyynnössä kuvattiin hankinnan kohde, palvelulle asetetut ehdottomat vaatimukset sekä tarjoajalle ja tarjoukselle asetetut vähimmäisvaatimukset.

 

Hankinnan arvonlisäverottomaksi arvoksi on arvioitu noin 100 000 euroa / vuosi. Hankintayksiköt eivät sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai -arvoon.

 

Hankintailmoitus julkaistiin 21.4.2020 EU-kynnysarvon ylittävänä tavarahankintana Hilma-ilmoituskanavassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Tarjouspyyntö julkaistiin samana päivänä Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi. Hankintamenettelyksi ilmoitettiin avoin menettely.

 

Tarjouspyynnössä varattiin mahdollisuus esittää hankintaan liittyviä tarkentavia kysymyksiä. Tarjouspyyntöön esitettyihin kysymyksiin vastattiin tarjouspyynnön mukaisesti. Tarjouspyyntöön tehtiin korjausilmoitus 8.5.2020. Korjausilmoituksessa tarkennettiin mm. muutamien tuotteiden vaatimuksia.

 

Annettuun määräaikaan, 29.5.2020 klo 11.00 mennessä tarjouksen toimittivat:

Muovitukku Oy (Ryhmä 1)

Packforce Finland Oy (Ryhmä 1 ja ryhmä 4)

TOOLS Finland Oy/ TOOLS Turku (Ryhmä 1)

VeliMark Oy (Ryhmät 1, 2, 3 ja 4)

 

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kolmessa vaiheessa: 1) tarjoajien kelpoisuuden arviointi, 2) tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen, 3) tarjousten vertailu ja tarjousten valinta.

 

Tarjoajien kelpoisuuden arviointi

Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisessä vaiheessa selvitetään tarjoajien edellytykset suoriutua palvelujen tuottamisesta. Tätä arvioitiin tarjouspyynnössä tarjoajalle asetetuilla kelpoisuusvaatimuksilla.

 

Kaikki tarjoajat vakuuttavat täyttävänsä tarjoajalle asetetut kelpoisuusehdot.

 

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus

Arviointi- ja valintaprosessin toisessa vaiheessa arvioidaan ensimmäisen vaiheen läpäisseiden tarjoajien tarjoukset. Tarjoukset tarkastettiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita tarjouspyynnössä edellytettiin.

 

Kaikkien tarjousten todettiin täyttävän tarjouspyynnön vaatimukset ja ne otettiin mukaan tarjousten vertailuun.

 

Tarjousten vertailuun tulee ottaa vain tarjouspyynnön mukaisia tarjouksia.

 

Tarjousten vertailu ja tarjousten valinta

Vertailuperusteiksi tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että annetuista tarjouksista valitaan kokonaistaloudellisesti edullisimmat.

 

Kaikissa ryhmissä arviointiperusteena oli kokonaishinnaltaan halvin. Vertailuissa käytettiin tarjouspyynnössä ilmoitettuja määriä.

 

Hankinnalle asetetut laatuvaatimukset oli esitetty tarjouspyynnössä, eikä niitä pisteytetty.

 

Ryhmä 1 Kertakäyttöastiat ja aterimet

(Maskun ja Sauvon kunta sekä Turun kaupunki)

 

Tarjoaja

Kokonaishinta €

(Alv 0 %)

VeliMark Oy

28 971,36

Packforce Finland Oy

29 623,99

TOOLS Finland Oy / TOOSL Turku

31 140,86

Muovitukku Oy

32 449,98

 

Ryhmä 2 Tuorekelmut, leivinpaperit, säilytys- ja pakkausmateriaalit jne

(Maskun ja Sauvon kunta sekä Turun kaupunki)

 

Koska ryhmään 2 saatiin vain yksi tarjous (VeliMark Oy) ei tarjousten vertailua tarvitse tehdä.

 

Ryhmä 3 Comple (TP16 ja TP11) rasiansuljentalaitteiden kanssa yhteensopivat annosrasiat, suljentakalvot ja foliolaminaatti sekä muuta ruuanpakkausmateriaalit (Sauvon kunta ja Turun kaupunki).

 

Koska ryhmään 3 saatiin vain yksi tarjous (VeliMark Oy) ei tarjousten vertailua tarvitse tehdä.

 

Ryhmä 4 Duniform DF 20 suljentalaitteen kanssa yhteensopivat annosrasiat ja suljentakalvot (Turun kaupunki)

 

Tarjoaja

Kokonaishinta € (Alv 0 %)

VeliMark Oy

2 660,12

Packforce Finland Oy

5 382,38

 

 

Ehdotus        Ehdotan, että

Ryhmän 1 Kertakäyttöastiat ja aterimet (Maskun ja Sauvon kunta sekä Turun kaupunki) toimittajaksi valitaan ajalle 1.7.2020 – 30.4.2022 VeliMark Oy tarjoamillaan hinnoilla sekä muuten tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisin ehdoin

 

Ryhmän 2 Tuorekelmut, leivinpaperit, säilytys- ja pakkausmateriaalit jne (Maskun ja Sauvon kunta sekä Turun kaupunki) toimittajaksi valitaan ajalle 1.7.2020 – 30.4.2022 VeliMark Oy tarjoamillaan hinnoilla sekä muuten tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisin ehdoin

 

Ryhmän 3 Comple (TP16 ja TP11) rasiansuljentalaitteiden kanssa yhteensopivat annosrasiat, suljentakalvot ja foliolaminaatti sekä muuta ruuanpakkausmateriaalit (Sauvon kunta ja Turun kaupunki) toimittajaksi valitaan ajalle 1.7.2020 – 30.4.2022 VeliMark Oy tarjoamillaan hinnoilla sekä muuten tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisin ehdoin

 

Ryhmä 4 Duniform DF 20 suljentalaitteen kanssa yhteensopivat annosrasiat ja suljentakalvot (Turun kaupunki) toimittajaksi valitaan ajalle 1.7.2020 – 30.4.2022 VeliMark Oy tarjoamillaan hinnoilla sekä muuten tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisin ehdoin

 

mahdollisesta option käytöstä ajalle 1.5.2022 – 30.4.2023 päätetään erikseen.

 

Päätös          Päätän, että

Ryhmän 1 Kertakäyttöastiat ja aterimet (Maskun ja Sauvon kunta sekä Turun kaupunki) toimittajaksi valitaan ajalle 1.7.2020 – 30.4.2022 VeliMark Oy tarjoamillaan hinnoilla sekä muuten tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisin ehdoin

 

Ryhmän 2 Tuorekelmut, leivinpaperit, säilytys- ja pakkausmateriaalit jne (Maskun ja Sauvon kunta sekä Turun kaupunki) toimittajaksi valitaan ajalle 1.7.2020 – 30.4.2022 VeliMark Oy tarjoamillaan hinnoilla sekä muuten tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisin ehdoin

 

Ryhmän 3 Comple (TP16 ja TP11) rasiansuljentalaitteiden kanssa yhteensopivat annosrasiat, suljentakalvot ja foliolaminaatti sekä muuta ruuanpakkausmateriaalit (Sauvon kunta ja Turun kaupunki) toimittajaksi valitaan ajalle 1.7.2020 – 30.4.2022 VeliMark Oy tarjoamillaan hinnoilla sekä muuten tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisin ehdoin

 

Ryhmä 4 Duniform DF 20 suljentalaitteen kanssa yhteensopivat annosrasiat ja suljentakalvot (Turun kaupunki) toimittajaksi valitaan ajalle 1.7.2020 – 30.4.2022 VeliMark Oy tarjoamillaan hinnoilla sekä muuten tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisin ehdoin

 

mahdollisesta option käytöstä ajalle 1.5.2022 – 30.4.2023 päätetään erikseen.

Hankintayksikköjä sitovat sopimukset eivät synny tällä päätöksellä, vaan vasta erikseen tehtävillä kirjallisilla sopimuksilla.

 

Maskun kunta tekee omat sopimukset ryhmässä 1 Kertakäyttöastiat ja aterimet ja ryhmässä 2 Tuorekelmut, leivinpaperit, säilytys- ja pakkausmateriaalit jne.

 

Sauvon kunta tekee omat sopimukset ryhmässä 1 Kertakäyttöastiat ja aterimet, ryhmässä 2 Tuorekelmut, leivinpaperit, säilytys- ja pakkausmateriaalit jne ja ryhmässä 3 Comple (TP16 ja TP11) rasiansuljentalaitteiden kanssa yhteensopivat annosrasiat, suljentakalvot ja foliolaminaatti sekä muuta ruuanpakkausmateriaalit.

 

Hankintasopimukset voidaan tehdä ja päätös panna täytäntöön aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen, oikaisuohjeen ja valitusosoituksen tiedoksi.

 

Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

 

 

 

 

Susanna Sarvanto-Hohtari

hankintapäällikkö

 

 

Oikaisuohje ja valitusosoitus liitteenä

 

Lisätietoja: hankinta-asiantuntija Kirsi Mäntynen, puhelin 044 907 5894

Jakelu

aoMuovitukku Siivonen Oy
aoPackforce Finland Oy
aoTOOLS Finland Oy
aoVeliMark Oy
tiedKaupunginhallitus
tpvXXXXX