Ohje työntekijän siirtämisestä toisiin työtehtäviin koronapandemian aikana - päivitetty 16.4.2020

KVTES I luvun 10 §:n mukaan työntekijän tehtävistä sovitaan työsopimuksella, mutta työntekijä on tarvittaessa velvollinen tilapäisesti siirtymään muihinkin tehtäviin, joita voidaan hänen koulutuksensa ja työkokemuksensa huomioon ottaen pitää hänelle sopivina. Tilapäinen siirto voi kestää enintään kahdeksan viikkoa kerrallaan. 

Kunnallisen viranhaltijalain 23 §:n perusteella työnantajalla on oikeus muuttaa viranhaltijan virantoimitusvelvollisuutta laajemmin kuin normaalin työnjohto-oikeuden perusteella, kun toiminnan uudelleenjärjestely tai muu perusteltu syy sitä edellyttää. Lähtökohtana on toiminnan ja virkatehtävien sopeuttaminen muuttuviin tilanteisiin, tarpeisiin ja olosuhteisiin. Viranhaltijalle on varattava tilaisuus tulla kuulluksi virantoimitusvelvollisuuden muuttamisesta ennen kuin päätös tehdään.

Koronapandemian aikana joudutaan kaupungin palveluiden tuottamista tarkastelemaan uudella tavalla. Yksiköitä joudutaan sulkemaan ja palvelutarve voi toisissa yksiköissä vähentyä merkittävästi. Tässä tilanteessa tulee henkilöstöä pystyä siirtämään toisiin työtehtäviin mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti.

Henkilöstön siirroissa tulee noudattaa seuraavia periaatteita.

  1. Muun työn tulee aina perustua työnantajan todelliseen tarpeeseen.
  2. KVTES I luvun 10 §:n määräysten mukaisesti työntekijät ovat velvollisia siirtymään tilapäisesti tehtäviin, joita hänen koulutuksensa ja työkokemuksensa huomioon ottaen pitää hänelle sopivina. Tilapäinen siirto voi kestää enintään kahdeksan viikkoa kerrallaan.
  3. Kunnallisen viranhaltijalain 23 §:n perusteella työnantajalla on oikeus muuttaa viranhaltijan virantoimitusvelvollisuutta, kun toiminnan uudelleenjärjestely tai muu perusteltu syy sitä edellyttää. Viranhaltijalle on varattava tilaisuus tulla kuulluksi virantoimitusvelvollisuuden muuttamisesta ennen kuin päätös tehdään.
  4. os työntekijä kieltäytyy työtehtävistä, jotka   olisivat olleet sellaisia, että niitä voidaan pitää työntekijän koulutus ja työkokemus huomioon ottaen hänelle sopivina, voi kieltäytymisestä seurata työnjohdollisia toimenpiteitä, esimerkiksi varoituksen antaminen työntekijälle.
  5. Siirtopäätöksen toimialan sisäisissä siiroissa tekee toimialajohtaja ja toimialojen välisissä siirroissa kaupunginjohtaja.
  6. Siirtopäätös tehdään enintään kahdeksan viikon ajanjaksolle.
  7. Henkilöstöasioiden palvelukeskuksen rekry -yksikkö vastaa toimialojen yli menevien siirtojen hallinnoinnista. Yksikkö kokoaa tiedot sovituista siirroista. Tiedot toimitetaan konsernihallinnon strategiseen HR:ään, joka tekee esitykset siirtopäätöksistä kaupunginjohtajalle.
  8. Uudessa yksikössä tehdään henkilöstön tarvittava perehdyttäminen uusiin työtehtäviin. Myös työnjohdollinen vastuu on aina uudessa yksikössä.
  9. Toimialojen yli menevissä siirroissa Konsernihallinnon strateginen HR ja henkilöstöasioiden palvelukeskus tekevät henkilöstöhallinnon tietojärjestelmiin siirtojen hallinnollisessa toteuttamisessa tarvittavat tarpeelliset muutokset. Kyse ei ole uuden työsopimuksen tekemisestä.
  10. Kun henkilö siirretään toisiin työtehtäviin, on säännöllinen viikkotyöaika uudessa työssä sama mikä henkilöllä on hänen vanhassa työssään. Työaika voidaan suunnitella KVTES:n työaikaluvun määräysten mukaisesti.
  11. Tehtäväkohtaisen palkan määrittelyssä toimitaan KVTES:n II luvun 10 §:n määräysten mukaisesti. Palkkaa voidaan alentaa kahdeksan viikon kuluttua tehtävien muutoksesta, jos uusi tehtäväkohtainen palkka on alempi kuin aiempi tehtäväkohtainen palkka. Tehtäväkohtainen palkka korotetaan tehtävien muutosajankohdasta lukien, jos uusi tehtäväkohtainen palkka on korkeampi. Tehtäväkohtaisen palkan korotukset toteutetaan määräaikaisina tehtäväkohtaisenpalkan korotuksina henkilöstöjohtajan erillisillä päätöksillä.