Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunkiympäristölautakunta | 70 | 17.03.2020 | 9 | |
Kaupunkiympäristölautakunta | 95 | 24.03.2020 | 3 | |
Kaupunginhallitus | 143 | 06.04.2020 | 5 |
2363-2020 (10 03 01)
Lauttarannansillan hankesuunnitelma (Kv)
Tiivistelmä:
Kaupunkiympäristötoimiala on valmistellut hankesuunnitelman Lauttarannansillan toteuttamiseksi Korppolaismäestä Pitkäsalmen yli Hirvensalon Lauttarantaan. Kävely- ja pyöräilylle varattu silta on suunniteltu avattavaksi voimassa olevan kaavan mukaisesti. Kaupunginvaltuustolle esitetään, että Lauttarannansillan hankesuunnitelma hyväksytään toteutettavaksi kiinteänä teräsrakenteisena läppämekanismilla varustetulla putkipalkkisiltana vaihtoehdon 3 mukaisesti.
Kylk § 70
Kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu, suunnitteluinsinööri Mika Laine 11.3.2020:
Turun kaupunginvaltuusto hyväksyi 20.6.2016 § 127 asemakaava- ja asemakaavanmuutosehdotuksen ”Port Aboa”. Asemakaavassa on tunnistettu tarve uudelle kävely- ja pyöräilysillalle Korppolaismäestä Pitkäsalmen yli Hirvensalon Lauttarantaan. Kaavassa on edellytetty, että sillan tulee olla avattava, jotta turvataan Hirvensalon itärannalla olevien venesatamapalveluiden saavutettavuus myös purjeveneillä. Uusi Lauttarannansilta edistää toteutuessaan kaupungin tavoitetta kehittää Hirvensalon pohjoisrantaa keskustamaiseksi merelliseksi asuinalueeksi, joka on helposti saavutettavissa keskustasta jalan ja pyörällä. Kaava toteuttaa myös kestävää liikkumistavoitetta ja edistää kävely- ja pyöräilyn edellytyksiä parantamalla verkostoja ja niiden jatkuvuutta.
Kaupunginvaltuusto hyväksyi vuoden 2019 talousarvion 12.11.2018 § 212. Kaupunginvaltuusto lisäsi kaupunkiympäristölautakunnalle kirjauksen: ”Selvitetään Lauttarannan kevyen liikenteen kulkuyhteys vuoden 2019 aikana. Tavoitteena on aikaistaa Lauttarannan kävelyyn ja pyöräilyyn tarkoitetun siltainvestoinnin tai muun näitä liikennemuotoja palvelevan kulkuyhteyden hankesuunnitelmaa, jotta saarelta pääsisi keskustaan sujuvasti kävellen ja pyöräillen.” Kirjaus sisällytettiin Kaupunkiympäristötoimialan strategiseen sopimukseen 2019 kv-lausekkeeksi.
Lauttarannansillasta on nyt valmistunut hankesuunnitelma, joka perustuu 14.10.2017 voimaan tulleeseen asemakaavaan 22/2014 ”Port Aboa”.
Lauttarannansilta -niminen hankesuunnitelma on laadittu Turun kaupunginvaltuuston 23.9.2019 § 139 hyväksytyn Infrahankkeiden tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti. Hankesuunnitelmassa on esitetty rakennuspaikan erityispiirteet, infran tavoitteet ja kolme erityyppistä teknistä ratkaisua kustannusarvioineen.
Sillan toteuttamista varten ei ole varattu määrärahaa 2020-2023 investointien taloussuunnitelmassa. Hankesuunnitelman hyväksymisen jälkeen voidaan hanketta esittää investointiohjelmaan taloussuunnitelman laadinnan yhteydessä.
Hankesuunnitelmassa esitetyt siltatyypit on tarkoitettu kytkettäväksi jalankulku- ja pyöräilyverkostoon. Siltatyypit eivät salli jatkuvaa ajoneuvoliikennettä, hankesuunnitelmassa siltojen rakennusperusteeksi on esitetty kunnossapitokaluston ja ensihoitokaluston käyttö.
Suunniteltavat jalankulku- ja pyörätiet on hankesuunnitelmassa oletettu toteutettavaksi sorapintaisena. Siltakansi on hankesuunnitelmassa esitetty betonipintaisena. Siltakannen liukkaudentorjunnasta on esitetty vaihtoehtona vesistölämmönkeräykseen perustuva lämmitetty siltakansi.
Alueen katuvalaistus on esitetty toteutettavaksi sillalle ja liittyville kaduille.
Katuleveys on hankesuunnitelmassa esitetty 6,0 metrin levyiseksi liittyvien katujen osalta. Siltakannen hyötyleveys on esitetty useasta eri perusteesta 5,4 metrin levyiseksi, mutta sillan avattavuuden vuoksi kannen hyötyleveys kapenee.
Siltaprofiilit on hankesuunnitelmassa esitetty täyttämään esteettömyyden pituuskaltevuuden suositukset. Pituuskaltevuuden muutoksia on hyödynnetty rakennusmateriaalin ominaisuuksien hyötykäyttöön ja alikulkukorkeuden lisäämiseksi. Sillan katuprofiilin liittymiskorkeus on määritelty Port Aboa –asemakaavan mukaan soveltuvaksi.
Siltavaihtoehdoiksi on esitetty:
1.Kiinteä betonisilta käännettävällä siltakannella
-Sillan avausmekanismi on kiertomekanismiin perustuva
-Raskas betonirakenne vaikuttaa perustuskuluihin merkittävästi
-Raskas betonirakenne mahdollistaa käyttötavan muutoksen
-Betonirakenteiden 100 vuoden tekninen käyttöikä on elinkaariajattelussa edullisin ratkaisu
-Kulkuaukko voidaan sijoittaa olemassa olevalle veneväylälle
-Hankesuunnitelman kokonaishinta-arvio: 5,7 miljoonaa euroa
2.Betoniponttonisilta kiinteällä läppäsillalla
-Sillan avausmekanismi on teräsrakenteinen hydraulikäyttöinen läppä
-Ponttonirakenne on kelluva ja siltaprofiili muuttuu vedenkorkeuden mukaan
-Ponttonirakenne on edullinen siltarakenteen perustamiseen käytettävä taso
-Ponttonirakenne vaatii vedenalaisten painopakkojen käyttöä, jotka lisäävät huoltokuluja
-Ponttonirakenteen tekninen käyttöikä on 50 vuotta
-Kulkuaukkoa ei voida sijoittaa olemassa olevalle veneväylälle
-Hankesuunnitelman kokonaishinta-arvio: 3 miljoonaa euroa
3.Kiinteä teräsrakenteinen putkipalkkisilta läppämekanismilla
-Sillan avausmekanismi on teräsrakenteinen hydraulikäyttöinen läppä
-Teräsrungon lujuusominaisuudet sallivat pidemmät jännevälit kevyemmillä perustuksilla
-Teräsrunko voidaan esivalmistaa konepajalla ja koota paikalla osina, nopeampi rakentaa
-Teräsrunko sallii eri tyyppisiä runkoratkaisuja
-100 vuoden tekninen käyttöikä vaatii teräsrakenteen tarkastuksia ja ylläpitoa
-Kulkuaukko voidaan sijoittaa olemassa olevalle veneväylälle
-Hankesuunnitelman kokonaishinta-arvio: 3,85 miljoonaa euroa
Hankesuunnitelmassa on päädytty suosittamaan vaihtoehtoa 3. Teräsrakenteinen putkipalkkisilta on aikataulun, hinnan, elinkaariajattelun ja rakennustekniikan kannalta selkeästi paras vaihtoehto. Teräsrakenne antaa myös arkkitehtuurille ja kaupunkikuvalle parhaan alustan toimia ympäristössään. Avoin rakenne antaa mahdollisuuden kuljettaa vesihuolto, sähkö ja kaukolämpötekniikkaa sillan rakenteen sisällä.
Hallintosäännön 32 § mukaisesti kaupunginvaltuusto hyväksyy kustannusarvioltaan yli kolmen miljoonan euron infrahankkeen hankesuunnitelman.
Liite 1 Lauttarannansilta, hankesuunnitelma pvm 16.1.2020
Toimialajohtaja Christina Hovi:
Ehdotus Kaupunkiympäristölautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle, että Lauttarannansillan 16.1.2020 päivätty hankesuunnitelma hyväksytään toteutettavaksi vaihtoehdon 3 mukaisesti.
PäätösAsia pantiin pöydälle Ilvessalon Lähteenmäen kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.
Kokouksessa asiaa oli esittelemässä suunnitteluinsinööri Mika Laine.
Kylk § 95
Pöydältä 17.3.2020 § 70.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Ennen päätöksentekoa äänestettiin asian pöydällepanosta Lähteenmäen Sandelinin kannattamana tekemästä ehdotuksesta.
Pöydällepanoehdotus hylättiin äänin 11-2.
Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä käsittelyn jatkamisen puolesta äänestivät Hellsten, Lintunen, Mattila, Muurinen, Laukkanen, Ilmanen, Wirén, Euro, Kontu, Manni ja Ilvessalo.
Pöydällepanoehdotuksen puolesta äänestivät Lähteenmäki ja Sandelin.
Asian esitteli maankäyttöjohtaja Jyrki Lappi.
Kh § 143
Liite 1Lauttarannansilta, hankesuunnitelma
Kaupunginhallituksen ehdotus
Kaupunginvaltuusto päättää, että Lauttarannansillan 16.1.2020 päivätty hankesuunnitelma hyväksytään toteutettavaksi vaihtoehdon 3 mukaisesti.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
esiKaupunginvaltuusto
Liitteet:
Kylk § 70
Liite 1:Lauttarannansilta, hankesuunnitelma pvm 16.1.2020
Kylk § 95
Liite 1:Lauttarannansilta, hankesuunnitelma pvm 16.1.2020
Kh § 143
Liite 1:Lauttarannansilta, hankesuunnitelma / Färjstrandsbron, projektplan