1838-2016

 

 

Lausunto Turun hallinto-oikeudelle Tammitien kulman asemakaavasta tehdystä valituksesta

 

 

Kaupunkiympäristötoimiala, johdon tuki, ympäristölakimies Nina Mattila 13.2.2020:

 

Viite: 00021/20/4103

 

Turun kaupunki liittää oheen pyydetyt asiakirjat ja ilmoittaa lausuntonaan seuraavaa:

 

Valitusperusteet

 

Valittajan mukaan asemakaavan muutos on yleiskaavan vastainen. Lisäksi valittajan mukaan asemakaavan muutoksella aiheutetaan elinympäristön laadun merkityksellistä heikkenemistä ja heikennetään rakennetun ympäristön arvojen säilymistä. Valittaja on vedonnut myös vaikutukseltaan vähäistä asemakaavan muutosta koskevaan maankäyttö- ja rakennuslain pykälään. Lisäksi valittajan mukaan asemakaavan muutos ei ole rakennusjärjestyksen 2 luvun 4 §:n ja yleiskaavatoimiston 15.2.2012 suunnitelman mukainen. Valittaja katsoo, että kaavan hyväksyminen muodostaisi alueella ennakkotapauksen, johon vedottaisiin myöhemmin.

 

Kaavan muutosalueen sijainti

 

Asemakaavan muutos laaditaan Nummen kaupunginosassa sijaitsevalle noin 4,9 ha:n suuruiselle alueelle. Suunnittelualue sijoittuu Vanhan Hämeentien, Tammitien ja Hakakadun rajaamaan kortteliin.

 

Kaavan muutoksen tavoitteet ja sisältö

 

Tavoitteena on muuttaa alueen 20 - 50 vuotta vanhojen asemakaavojen pääosin pienteollisuustoimintaa edistävä sisältö 2 – 5 kerroksisen kerrostaloasumisen käyttöön. Samalla uudistetaan rakennuskantaa poistamalla alueelta huonokuntoiset rakennukset. Alueen rakentuminen kytkeytyy Turun kaupungin strategisiin tavoitteisiin täydennysrakentamisen, julkisen liikenteen hyväksikäytön sekä kaupunkiympäristön laadun parantamisen osalta.

 

Kaikki rakentamisalueet on osoitettu asuinkerrostalorakentamiseen. Rakentaminen jakaantuu kahteen kortteliin, jotka erottaa toisistaan pyöräily- ja kävely-yhteys. Asuinkerrostalojen korttelialueelle voi sijoittua myös asuinkerrostalojen ja pientalojen yhdistelmiä sekä palveluasuntoja. Rakentamista ohjataan laajahkoin rakennusaloin, joille voi sijoittua pääsääntöisesti useampi kuin yksi asuinkerrostalo. Kaavamääräyksin ohjataan uusien rakennusten mitoitusta, pienimittakaavaisuutta, kokonaiskorkeutta ja räystäiden sijoittelua ja rakentamisperinteen huomioon ottavaa, tulevaa arkkitehtuuria.

 

Asuinrakennusten maantasokerroksiin voi sijoittaa liike- tai toimistotiloja sekä päivähoidon tiloja. Asuntojen pihoille tulee istutuksia ja iso osa autopaikoista toteutuu maanalaisina. Nykyisiä asuinpientaloja ja talousrakennuksia voi haluttaessa hyödyntää asumisessa, esim. yhteistiloina tai talousrakennuksina.

Vanha Hämeentien varrella tontilla 853-11-51-28 sijaitseva rakennus suojellaan.

 

Yleiskaavan mukaisuus

 

Maankäyttö- ja rakennuslain 54.1 §:n mukaan asemakaavaa laadittaessa on maakuntakaava ja oikeusvaikutteinen yleiskaava otettava huomioon. MRL:n 42 §:n mukaan yleiskaava on ohjeena laadittaessa ja muutettaessa asemakaavaa sekä ryhdyttäessä muutoin toimenpiteisiin alueiden käytön järjestämiseksi. Viranomaisten on suunnitellessaan alueiden käyttöä koskevia toimenpiteitä ja päättäessään niiden toteuttamisesta katsottava, ettei toimenpiteillä vaikeuteta yleiskaavan toteutumista. Yleiskaava ei ole asemakaava-alueella voimassa muutoin kuin asemakaavan muuttamista koskevan vaikutuksen osalta.

 

Yleiskaava 2020:ssa suunnittelualue on osa laajaa pientalovaltaista asuntoaluetta (AP), joka ulottuu Hämeentieltä Kalevantielle asti. Pientalojen lisäksi alueelle voidaan toteuttaa muutakin asumista, palveluja ja ympäristöön sopivia työpaikkatoimintoja. Uusi koko kaupunkia koskeva yleiskaava on valmisteilla. Alueella voimassa oleva Turun kaupungin yleiskaava 2020 on esitystavaltaan varsin yleispiirteinen ja muun ohella AP-kaavamerkintään liittyvässä kaavamääräyksessä todetaan, että alue varataan pääasiassa pientalovaltaiselle asumiselle. Kaavamääräys ei siten ehdottomasti sulje pois kerrostalorakentamista, kunhan alueen pääasiallinen luonne säilyy pientalovaltaisena. Yleiskaavan AP-alueella oleva rakennuskanta koostuu pääosin edelleen pientalorakentamisesta asemakaavan muutoksen jälkeenkin.

 

Kaavan muutosalue sijaitsee vilkkaasti liikennöidyn Hämeentien läheisyydessä. Suunnittelualue on Nummenmäen reunalla eräänlaisessa vaihettumisvyöhykkeessä, jossa rakentaminen voi muuttua hallitusti pientaloista kerrostaloiksi ennen Hämeentien suurimittakaavaista tieympäristöä. Vanhan Hämeentien, Hämeentien sekä Tammitien välinen kiilamainen alue on kokonaisuudessaan toiminnoiltaan ja rakennuskannaltaan sekoittunutta ja siten luonteeltaan erilaista kuin muu Nummenmäki. Pääosa kaavamuutosalueen tonteista on pienteollisuuskäytössä eikä alue ole pääosin nykyiseltä maankäytöltäänkään pientaloaluetta. Asemakaavan muutoksen mukaista suunnitteluratkaisua ja sen soveltuvuutta alueella on käsitelty muun muassa kaavaselostuksen sivuilla 37-38 muistutuksiin annetussa vastineessa. Vireillä olevan yleiskaava 2029 luonnoksen kartassa 2 asuminen alue on merkitty uudeksi tai olennaisesti muuttuvaksi asuinalueeksi. Kyseisellä merkinnällä osoitetaan alueet, joiden käyttötarkoitus muuttuu tai maankäyttö tehostuu olennaisesti. Alueen osoittamiselle kaavan muutoksessa yleiskaavan pääasiallisesta käyttötarkoituksesta poikkeavaan rakentamiseen on ollut maankäytölliset perusteet ja yleiskaava on otettu riittävästi huomioon asemakaavan muutosta laadittaessa.

 

Muiden asemakaavan sisältövaatimusten täyttyminen

 

Valittajan mukaan asemakaavan muutoksella aiheutetaan elinympäristön laadun merkityksellistä heikkenemistä ja heikennetään rakennetun ympäristön arvojen säilymistä.

 

MRL:n 54.2 §:n mukaan rakennettua ympäristöä tulee vaalia eikä niihin liittyviä erityisiä arvoja saa hävittää. MRL:n 54.3 §:n mukaan asemakaavalla ei saa aiheuttaa kenenkään elinympäristön laadun sellaista merkityksellistä heikkenemistä, joka ei ole perusteltua asemakaavan tarkoitus huomioon ottaen. Asemakaavalla ei myöskään saa asettaa maanomistajalle tai muulle oikeuden haltijalle sellaista kohtuutonta rajoitusta tai aiheuttaa sellaista kohtuutonta haittaa, joka kaavalle asetettavia tavoitteita tai vaatimuksia syrjäyttämättä voidaan välttää.

 

Valittajan mukaan 25 kerrostaloa, johon on kaavailtu 530 asuntoa 650 asukkaalle heikentää merkittävästi alueen muiden asukkaiden elinympäristön laatua ja viihtyvyyttä ja laskee heidän kiinteistöjensä arvoa. Lisäksi ne valittajan mukaan heikentävät rakennetun ympäristön arvojen säilymistä. Kaavan alueella mahdollistaman rakentamisen määrästä ei voi vetää valituksen mukaisia johtopäätöksiä.

 

Alueen rakentamiselle on maankäytölliset perusteet. Kuten kaavaselostuksen sivulla 28 on todettu, alue sijaitsee mm. lähellä keskustaa, yliopistoja sekä sairaala-aluetta ja lisäksi alueen vierestä kulkee tiheävuorovälinen linja-autoreitti ja uusi päivittäistavarakauppakin on rakennettu alueen viereen. Tehokkaammalla rakentamisella voidaan tarjota useampia ja monipuolisempia asuntoja kuin pientalovaihtoehdossa. Valtatie 10:n läheisyys ja alueella nykyisin oleva pienteollisuus tarjoavat kohdan, jossa pientaloalue voi luontevasti muuttua hieman tehokkaamman rakentamisen alueeksi. Nummenmäellä on jo nykyisin Vanha Hämeentien varrella vanhoja, useita asuinhuoneistoja sisältäviä, 2-3-kerroksisia asuinkerrostaloja, joissa voi olla asuntoja vielä kellarikerroksessakin. Mittasuhteiltaan pienehköjen, hyvin suunniteltujen asuinkerrostalojen lisääminen alueella ei ole sellaisenaan ristiriidassa alueen yleisilmeen kanssa.

 

Voimassa olevan asemakaavan sallima pienteollisuustoiminta on huomattavasti huonommin yhteen sovitettavissa kaavan muutosalueen läheiseen maankäyttöön kuin asemakaavan muutoksen mahdollistama asuminen. Kuten kaavaselostuksen sivulla 37 on todettu, hieman suurempi rakenne sopii kaupunkikuvallisesti paremmin tieympäristön tuntumaan ja lisäksi sillä on helpompi torjua tieympäristöstä aiheutuvia haittoja, kuten melua kulkeutumasta syvemmälle Nummenmäen aluetta. Toisaalta se osa suunnittelualueesta, joka kaikkein selvimmin liittyy kaupunki- ja katukuvallisesti Nummenmäkeen, eli Vanhan Hämeentien varsi, on kaavassa edellytetty toteutettavaksi alueen nykyisten ominaispiirteiden perusteella matalana ja kaikkein pienimittakaavaisimpana. Vanhan Hämeentien varren rakentamisen jälkeen suunnittelualueen rakentamisessa ei tapahdu suurta hyppäystä rakennusten korkeudessa kerralla, vaan korkeudet nousevat maltillisesti ja hallitusti kohti Hakakatua. Maaston laskiessa kohti Hakakatua auttaa se edelleen sopeuttamaan uuden rakenteen mittakaavaa katsottaessa Nummenmäeltä kohti Hakakatua. Vanha Hämeentien varrella sijaitseva ns. keltainen talo on merkitty suojeltavaksi kohdemerkinnällä sr, kuten museokeskus on lausunnossaan ehdottanut. Edellä esitetyn perusteella asemakaavan sisältövaatimukset täyttyvät.

 

Rakennusjärjestyksen ja yleiskaavatoimiston suunnitelman soveltaminen

 

Valituksen mukaan kaupunginvaltuuston päätös on Turun kaupungin rakennusjärjestyksen rakentamisen sopeutumista ympäristöön koskevan määräysten vastainen. Rakennusjärjestystä ei kuitenkaan sovelleta oikeudellisesti sitovana ohjeena asemakaavan muutosta laadittaessa.

 

Valituksessa on vedottu myös Ympäristö- ja kaavoitusviraston yleiskaavatoimiston suunnitelmaan 15.5.2012. Kyseinen selvitys ei ole asemakaavan muutosta laadittaessa velvoittava. Yleiskaavatoimiston 15.5.2012 laatimassa perusparannusalueiden suunnittelutilannetta kuvaavassa kartassa kaavan muutosalue ei kuitenkaan sisälly Nummenpakan perusparannusalueeseen.

 

Asemakaavan muutoksella on joka tapauksessa haluttu ohjata rakentamista ympäristöön soveltuvaksi. Ympäristöön sopeutumista on arvioitu kaavaselostuksen sivulla 47 muistutukseen annetussa vastineessa. Kaavakartalla on annettu määräyksiä rakennusten sijoittelusta, kattomuodosta ja värityksen sopeuttamisesta ympäristöön. Rakennusaloille rakennettavien rakennusten kokoa, pituutta, julkisivumateriaalia sekä harja- ja räystäskorkeutta on säädelty kaavamääräyksillä.

 

Asemakaavan muutoksen vähäisyys

 

Valituksessa on vedottu myös MRL:n 191.3 §:än, jonka mukaan, vaikutukseltaan vähäisenä ei ole pidettävä asemakaavan muutosta, jossa muutetaan rakennuskorttelin tai muun alueen pääasiallista käyttötarkoitusta, supistetaan puistoja tai muita lähivirkistykseen osoitettuja alueita taikka nostetaan rakennusoikeutta tai rakennuksen sallittua korkeutta ympäristöön laajemmin vaikuttavalla tavalla, heikennetään rakennetun ympäristön tai luonnonympäristön arvojen säilymistä taikka muutetaan kaavaa muulla näihin rinnastettavalla tavalla. Kyseinen säännös koskee valitusoikeuden määräytymistä eikä sillä ole merkitystä arvioitaessa kyseisen asemakaavan muutoksen lainmukaisuutta, koska asemakaavan muutosta ei ole käsitelty tai hyväksytty niin sanottuna vähäisenä asemakaavan muutoksena.

 

Ennakkotapauksen muodostuminen

 

Valittajan mukaan kaavan hyväksyminen muodostaisi alueella ennakkotapauksen, johon vedottaisiin myöhemmin. Kuten kaava-asiakirjoista käy ilmi, kyseinen suunnitteluratkaisu on perusteltu ja tarkkaan harkittu. Kyseisen kaavan muutosalueen on todettu eroavan Nummenmäen pientaloalueen ns. sydänalueesta nykyisen rakennuskannan ja toimintojen perusteella. Tammitien kulman asemakaavan muutoksen perusteella ei voi päätellä, että vastaava rakentaminen olisi mahdollista mihin tahansa Nummen alueelle. Jokaisen asemakaavan muutoksen tulee olla suunnitteluratkaisultaan perusteltu ja täyttää lainsäädännön asettamat vaatimukset.

 

Yhteenveto

 

Valituksessa ei ole esitetty perusteita asemakaavapäätöksen kumoamiseksi, joten valitus tulee hylätä. Edellä ja kaava-asiakirjoissa esitetyn mukaisesti hyväksytty Tammitien kulman asemakaavan muutos on laadittu maankäyttö- ja rakennuslain säännösten mukaisesti.

 

Muut esitetyt vaatimukset

 

Valittaja on vaatinut katselmuksen toimittamista vedoten poikkeamisen myöntämisen edellytyksiä koskevaan maankäyttö- ja rakennuslain 172 §:än. Kyseessä on asemakaavan muutosta koskeva päätös, joten kyseinen pykälä ei tule asiassa sovellettavaksi. Ottaen huomioon asiakirjoista saatavilla oleva selvitys, ei kaupunki pidä katselmuksen pitämistä muutenkaan tarpeellisena.

 

Valittaja on vaatinut oikeudenkäyntikulujen korvaamista. Ottaen huomioon hallintolainkäyttölain 74 § oikeudenkäyntikuluvaatimus tulee hylätä perusteettomana.

 

Lisätietoja asiassa antaa tarvittaessa ympäristölakimies Nina Mattila, puh. 040-6741633,

nina.mattila@turku.fi, PL 355, 20101 Turku