Turun hallinto-oikeus

PL 32

20101 Turku

 

 

 

 

Turun hallinto-oikeudelle

 

 

Asia: Vastaselitys Varsinais-Suomen ELY-keskuksen lausuntoon 19.11.2019 (Varsinais-Suomen ELY-keskuksen päätös vesihuollon järjestämisestä 9.9.2019)

 

Vastaselitys:

 

ELY-keskus katsoo lausunnossaan, että kaupunkia on kuultu asianmukaisesti. ELY-keskus on viitannut asiassa ennen hallintopakkomenettelyn käynnistämistä käytyyn yhteydenpitoon (lausunnon 19.11.2019 liitteet 1,2 ja 4). Lisäksi ELY-keskus on viitannut vesihuollon kehittämissuunnitelmista ja toiminta-alueiden määrittämisestä annettuihin lausuntoihin (lausunnon 19.11.2019 liite 3). ELY-keskus on lausunnossaan todennut, että kaupunki on pyytänyt lisäaikaa kuulemiskirjeeseen vastaamiseen eikä ole tuossa yhteydessä esittänyt tarvitsevansa lisätietoja vastaamista varten.

 

Kuten kaupunki on valituksessaan todennut, kaupungilla ei ole ollut tietoa ELY-keskuksen perusteluista vesihuollon järjestämisen tarpeellisuudesta talousveden osalta, sillä asia ei ole aiemmin ollut neuvotteluissa esillä. Päätöksessään ELY-keskus on vedonnut talousveden laatuongelmiin vain yleisellä tasolla. Hallintolain 45 §:n mukaan päätös on perusteltava. ELY-keskus ei ole esittänyt riittäviä perusteluja.

 

Mikäli hallinto-oikeus katsoo, että kaupungin olisi pitänyt ELY-keskuksen 2.5.2019 päivätyn kuulemiskirjeen perusteella, etsiä perusteluja asiaan vesihuollonkehittämissuunnitelman sekä toiminta-alueiden määrittämisen yhteydessä annetusta lausunnosta (ELY-keskuksen lausunnon 19.11.2019 liite 3), todetaan seuraavaa: lausunnon liitteenä olevissa asiakirjoistakaan ei löydy selkeitä ja riittäviä perusteluja vesihuollon järjestämisen tarpeellisuudesta talousveden osalta. ELY-keskuksen lausunnon liitteessä 3 on todettu vain, että ”mikäli kunnassa on ilman asemakaavoitusta muodostettu tiiviitä asuinalueita tai asutusta sijoittuu herkille alueille tai alueille, joilla ei ole esimerkiksi saatavilla talousvedeksi kelpaavaa vettä, tulee kunnan huolehtia vesihuollon järjestämisestä, vaikka kyse ei olisi asemakaavoitetusta alueesta”. Samassa liitteessä 3 on todettu Satava-Kakskerran aluetta koskien, että alueella on jo monia kaupungin vesijohtoon liittyneitä asukkaita ja kerrottu alueella ongelmia aiheuttavan muun muassa kaivoveden korkea rauta- ja mangaanipitoisuus sekä meriveden johtumisesta kaivoon aiheutuva korkea kloridipitoisuus. Kaivoveden laatuun vaikuttaa kaivon kunto ja veden laatua voidaan parantaa veden käsittelyllä. ELY-keskuksen esille tuomat seikat eivät osoita, ettei alueella olisi saatavilla talousvedeksi kelpaavaa vettä.

 

Kuten kaupunki on valituksessaan todennut, ELY-keskuksen päätöksessä on asetettu määrältään merkittävät uhkasakot erittäin tiukalla aikataululla ilman, että kaupungilla on ollut mahdollisuutta lausua uhkasakon asettamista koskevasta asiasta.

 

ELY-keskuksen lausunnon mukaan kaikilla päätöksessä esitetyillä alueilla on olemassa vesihuoltolain 6 § tarkoittama suuren asukasjoukon tarve, jolloin kunnan tulee huolehtia vesihuollon järjestämisestä. Lisäksi useimmilla esitetyistä alueista esiintyy ELY-keskuksen mukaan myös ympäristönsuojelullisia ja terveydellisiä syitä vesihuollon järjestämiselle kaupungin toimesta. Lausunnossa viitataan naapurikiistoihin sekä ojien suuriin bakteeripitoisuuksina usealla eri alueella yksilöimättä asiaa sen tarkemmin.

 

Vesihuoltolain 6.2 §:n mukaan, jos suurehkon asukasjoukon tarve taikka terveydelliset tai ympäristönsuojelulliset syyt sitä vaativat, kunnan tulee huolehtia siitä, että ryhdytään toimenpiteisiin tarvetta vastaavan vesihuoltolaitoksen perustamiseksi, vesihuoltolaitoksen toiminta-alueen laajentamiseksi tai muun tarpeellisen vesihuollon palvelun saatavuuden turvaamiseksi. Kaupunki on valituksessaan perustellut, miksi millään kyseessä olevista alueista ei ole suurehkon asukasjoukon tarvetta, joka edellyttäisi kaupungin ryhtyvän toimenpiteisiin.

 

Turun kaupungin ympäristönsuojelun mukaan naapuri- tai ojariitoja ei ole esiintynyt sen enempää viemäröimättömillä kuin viemäröidyilläkään alueilla. Ylipäätään riitoja ei ole ollut poikkeuksellisen paljon missään Turun alueella. Myöskään ojien suuria bakteeripitoisuuksia ei ole todennettu sanottavasti enempää viemäriverkon ulkopuolisilla alueilla kuin verkon alueillakaan.

 

ELY-keskus on lausunnossaan todennut, että syykuussa löydetyn pistekuormittajan purkukohta sijaitsee Maarian altaan alapuolella eikä se selitä Maarian altaaseen laskevien ojien bakteeripitoisuuksia.

 

Ympäristönsuojelun mukaan Turun kaupunki on parhaillaan selvittämässä Maarian altaaseen ja Vähäjokeen laskevien ojien bakteeripitoisuuksien lähdettä/lähteitä yhteistyössä ELY-keskuksen kanssa. Lähdettä ei tunneta eikä tässä vaiheessa siis voida todeta bakteeri- ja ravinnepitoisuuksien johtuvan nimenomaan haja-asutuksesta. Päästölähteeksi saattaa yhtä hyvin osoittautua jokin muu.