Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus49119.12.20195
Kaupunginhallitus313.01.20203

14468-2019 (01 01 00)

Tilahallintapäällikön viran perustaminen tilapalvelukeskukseen

Tiivistelmä:

Kaupunginhallitukselle esitetään, että tilapalvelukeskukseen perustetaan tilahallintapäällikön virka 1.1.2020 lukien

Kh § 491

Henkilöstöjohtaja Sinikka Valtonen ja palvelussuhdepäällikkö Tarja Kullanmäki 10.12.2019:

Konsernihallinnon hallintoryhmän johtaja ja tilapalvelujohtaja ovat esittäneet, että konsernihallinnon tilapalvelukeskukseen perustetaan 1.1.2020 lukien tilahallintapäällikön virka, jonka tehtäväkohtainen palkka on 4.785,89 €/kk (TS/palkkaryhmä III) ja jonka kelpoisuusvaatimuksena on tehtävään soveltuva ylempi korkeakoulututkinto sekä riittävä tehtävään soveltuva työkokemus. Lisäksi on esitetty, että perustettava virka saadaan täyttää julkisella haulla ilman erillistä lupamenettelyä.

Esityksen mukaan tilapalvelukeskuksen henkilöstö muodostettiin pääosin konsernihallinnon strateginen tilojen ohjausvastuualueen ja Kiinteistöliikelaitoksen henkilöstöstä. Henkilöstön siirto tilapalvelukeskukseen tehtiin kaupunginjohtajan päätöksellä 21.12.2017 (12913-2017). Tilapalvelukeskuksessa työskentelee tällä hetkellä noin 50 henkilöä.

Tilapalvelukeskuksen toimintaa on kehitetty vuosien 2018 - 2019 aikana voimakkaasti ja organisaatiota uudistettu. Tilapalvelukeskuksen organisaatio muodostuu tällä hetkellä toimitilajohtamisyksiköstä ja kohdejohtamisyksiköstä (kaupunginjohtajan päätös 31.1.2019 §24).

-        Toimitilajohtamisyksikön toiminta pitää sisällään tilaratkaisuiden valmistelun (palveluverkkoselvitykset, tarveselvitykset, hankesuunnittelu, investointiohjelmanlaadinta) ja omaisuudenhallinnan (mm. sisäisen ja ulkoisen vuokraustoiminnan, kiinteistöyhtiöasiat sekä omaisuuden arvonhallinta). Myös sisäilmaprosessin hallinta kuuluu tämän yksikön tehtäviin. Toimitilajohtamisyksikköä johtaa toimitilapäällikkö.

-        Kohdejohtamisyksikön tehtäviin kuuluvat rakennuskannan ylläpitotehtävien ja niihin liittyvien palveluiden järjestäminen, käsittäen mm. kunnossapidon, kiinteistönhoidon sekä siivouksen kilpailutukset ja valvonnan. Kohdejohtamisyksikköä johtaa ylläpitopäällikkö.

-        Toimitilapäällikön sekä ylläpitopäällikön vakanssit on perustettu kaupunginhallituksen päätöksellä 4.12.2017, § 529.

Toimitilapäällikön virkaa hoitava henkilö on irtisanoutunut 7.1.2020 alkaen. Tilapalvelukeskus perustelee viran perustamista sillä, että toimitilajohtamisyksikön tehtäväkokonaisuus on osoittautunut laajaksi ja toimitilapäällikön tehtäväkuvaa on tarkoituksen mukaista rajata tehtävän menestyksekkään hoitamisen varmistamiseksi.

Toimitilajohtamisyksikön tehtävät muodostuvat pääasiallisesti yllä kuvatun mukaisesti kahdesta toiminnallisesta tehtäväkokonaisuudesta – tilaratkaisuiden valmistelusta sekä omaisuuden hallinnasta. Esityksen mukaan tilaomaisuuden hallintaan liittyvät tehtävät eriytettäisiin toimitilajohtamisyksiköstä omaksi kokonaisuudekseen ja tätä kokonaisuutta johtamaan perustetaan tilahallintapäällikön virka.

Tilahallintapäällikön viran tehtäviin kuuluvat kiinteistöomaisuuden hallinnan johtaminen käsittäen mm. sisäisen ja ulkoisen vuokraustoiminnan, yhtiömuotoisten tilojen hallinnan, omaisuuden arvonhallinnan ja tilahallintaohjelmistojen kehittämisen.

Esityksen aiheuttama vuosikustannus on noin 80.000,00 € vuodessa. Strateginen HR toteaa, että viran perustamisesta aiheutuvat palkkakustannusten muutokset tulee sisällyttää tilapalvelukeskuksen vuoden 2020 sekä sitä seuraavien vuosien talousarvioon.

Tilapalvelujohtaja on esittänyt perustettavan viran tehtäväkohtaiseksi palkaksi 4.785,89 €/kk. Tilapalvelukeskuksen toimitilapäällikön viran tehtäväkohtainen palkka on 4.785,89 €. Uuden viran tehtävän vaativuus on käsitelty kaupungin teknisten sopimuksen TVA-ryhmässä 9.12.2019. TVA-ryhmä päätti yksimielisesti puoltaa perustettavan tilahallintapäällikön viran tehtävien vaativuuden arviointia toimitilapäällikön tehtävien vaativuuden kanssa samalle tasolle. Strategisella HR:llä ei ole huomauttamista perustettavaksi esitetyn viran tehtäväkohtaisesta palkasta.

Tilapalvelujohtaja on esittänyt perustettavan viran kelpoisuusvaatimukseksi tehtävään soveltuva ylempi korkeakoulututkinto sekä riittävä tehtävään soveltuva työkokemus. Strategisella HR:llä ei ole huomautettavaa perustettavaksi esitetyn viran kelpoisuusvaatimuksen osalta.

Tilapalvelukeskus vastaa siitä, että toiminta on järjestetty tarkoituksenmukaisimmalla tavalla. Perustettavaksi esitetyn viran toiminnallisen tarpeen osalta strategisella HR:llä ei ole perusteita lausua toisin tilapalvelujohtajan esityksen kanssa.

Liite 1Esitys viran perustamisesta

Kaupunginjohtaja Minna Arve:

EhdotusKaupunginhallitus päättää, että

PäätösAsia pantiin pöydälle Laivorannan Miikkolan kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Kokouksessa asiaa oli selvittämässä henkilöstöjohtaja Sinikka Valtonen.

Kh § 3

Pöydältä 19.12.2019 § 491

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Päätös asiassa tehtiin äänin 9-4, 1 poissa.

Suoritetussa kättennostoäänestyksessä esittelijän päätösehdotuksen puolesta äänestivät Elo, Pätäri, Maaskola, Sundqvist, Vornanen, Ruohonen, Aaltonen, Vierimaa ja Kattelus.

Laivorannan Rinteen kannattamana tekemän hylkyehdotuksen puolesta äänestivät heidän lisäkseen Lindfors ja Miikkola.

Hassan oli poissa kokouksesta.

Laivoranta pyysi merkitsemään pöytäkirjaan eriävän mielipiteensä perustellen sitä seuraavasti:

”Päätöksen tarkoituksenmukaisuutta arvioitaessa pyysin asiaan liittyvät seuraavat tiedot:

1. Millainen tilapalvelukeskuksen organisaatio on nyt?

2. Organisaation eri yksiköissä työskentelevien määrä ja toimenkuvat.

2. Miten perustettavaksi esitetty virka muuttaa organisaatiota ja eri yksiköissä työskentelevien määrää ja toimenkuvia?

3. Tilapalvelukeskuksen tuottamat palvelut (mitattavat suoritteet) määrineen yksiköittäin (yksiköt 1-4).

4. Kuinka paljon sote-kiinteistöjen myynti vähensi tilakeskuksen työmäärää ja miten se on otettu huomioon henkilöstötarpeessa?

5. Mikä rooli on sivistystoimialan talous ja tilapalvelut sekä suunnittelu ja kehittämispalvelu henkilöstöllä sivistystoimen tila-asioita hoidettaessa?

Näihin kysymyksiin sain hyvät ja asialliset vastaukset, joita ei ole tarkoitettu  edelleen lähetettäväksi.​

Ne vahvistivat näkemystäni, että tämä esitys ei vastaa käsitystäni tarvittavasta rakenteellisista uudistuksesta, jossa hyvällä osallistavalla johtamisella parannetaan työn mielekkyyttä ja tuottavuutta. Selkokielellä se tarkoittaa, että johtajia ja päälliköitä tarvitaan nykyistä huomattavasti vähemmän. Esityksessä niitä lisätään. Miksi?

Rakenteellisista uudistuksista on uskallettava puhua selkokielellä viimeistään nyt, kun syyt on nähtävissä. Yksi selkeä esimerkki on Kuntec, jonka osalta on selkeästi nähtävissä, mihin kaupungilta perintönä siirtynyt ylimitoitettu organisaatio ja huono tietotekniikka johtaa.

Saadessani tiedot Kuntecin tilanteesta oli selkeästi nähtävissä, että moniportainen ja tarpeeseen nähden ylimitoitettu hallinto on keskeisin syy tappiolliseen toimintaan.

Pitkään alalla yrittäjänä toimineena näkemykseni on, että hyvällä osallistavalla johtamisella Kuntec olisi tarvinnut hallinto ja työnjohtoportaan henkilöstöä vain kolmanneksen nykyisestä. Pelkästään tällä rakenteellisella uudistuksella saatu säästö olisi ollut lähes yhtä suuri kuin nyt tuleva tappio.

Osallistavalla johtamisella olisi voitu lisätä myös työn mielekkyyttä ja tuottavuutta niin, että yritys olisi pysynyt elinkelpoisena. Nyt sen tulevaisuus on uhattuna. Ottaen huomioon tappion suuruuden ja sen keskeiset syyt on nähtävissä, että työehtosopimuskikkailu ei olisi pelastanut yritystä.

Kuntec on paljastava esimerkki vallitsevasta rakenteesta, joka on jäänne menneestä ajasta. Se on varottava esimerkki siitä, mitä tapahtuu, kun tarvittavia rakenteellisia uudistuksia ei tehdä. Näistä syistä myös Turun talous on kuralla. Sen kuntoon saaminen edellyttää, että puretaan tehottomia hallintorakenteita ja saatetaan tietotekniikka osallistavan tiedolla johtamisen edellyttämälle tasolle.

Viitaten Kuntecin tilanteeseen olen sitä mieltä, että uusien päälliköiden palkkaamisen sijaan pitää tehdä perusteellinen selvitys, mitä kukin nyt tekee ja mitä se antaa. Sen jälkeen mietitään mitä kannattaa tehdä ja millaisen tietotekniikan avulla saadaan vähimmällä vaivalla paras tulos.

Oleellista on myös tietää, mikä rooli on sivistystoimialan talous- ja tilapalvelut sekä suunnittelu ja kehittämispalvelu henkilöstöllä sivistystoimen tila-asioita hoidettaessa. Nyt näissä tehtävissä sivistystoimialalla on 48 henkilöä ja tilapalvelukeskuksessa 50 henkilöä. Syytä on myös selvittää, miten sote-kiinteistöjen myynti on vaikuttanut tehtävien määriin.

Näkemykseni on, että uusien päälliköiden palkkaamisen sijaan pitää tehdä perusteellinen selvitys, mitä kukin nyt tekee ja mitä se antaa. Sen jälkeen mietitään mitä kannattaa tehdä ja millaisen organisaation ja tietotekniikan avulla saadaan vähimmällä vaivalla paras tulos.”

Kokouksessa asiaa oli selvittämässä tilapalvelujohtaja Tuomas Koskiniemi.

Jakelu

tpvHenkilöstöasioiden palvelukeskus
tiedKonsernihallinto, strateginen HR
tpvTilapalvelukeskus


Liitteet:

Kh § 491
Liite 1:Esitys viran perustamisesta

Kh § 3
Liite 1:Esitys viran perustamisesta