Turun kaupunki | § | Päätöspöytäkirja | 1 |
Konsernihallinto, hallintoryhmä | |||
Johtaja | 87 | 11.12.2019 |
14457-2019 (02 08 00, 08 00 00)
Turun keskustan liikenteen skenaariot / Keskustan liikennesuunnitelma 2029
Hankejohtaja Riitta Birkstedt 10.12.2019:
Keskustan kehittäminen -kärkihanke on kaupungin strategisen johtamisjärjestelmän työkalu kaupunkistrategian keskustaan koskevien tavoitteiden toteuttamiseksi. Strategian linjausten mukaan kaupungin ydin on näköiskuva kaupungin menestyksestä, hyvinvoinnista ja kilpailukyvystä, ja siksi sen on koko ajan kyettävä uudistumaan. Kokonaisvaltaiseen kaupunkikehittämiseen tähtäävällä kärkihankkeella tavoitellaan Turun keskustan kilpailukyvyn ja vetovoiman vahvistamista niin liiketoiminnan ja matkailun kuin asumisen näkökulmista.
Kaupunginvaltuuston päätöksen mukaisesti Turun keskustan kehittämisessä on kolme tavoitteellista painopistealuetta, joiden mukaiset toimet luovat pohjan elävän ja vetovoimaisen kaupunkikeskustan kehittämiselle.
Tavoitteiden mukaan Turun keskusta on tulevaisuudessa:
• Saavutettava ja helposti kuljettava: Turun keskusta on kaikkien yhteisenä kaupunginosana saavutettavuudeltaan ainutlaatuinen, ja sen liikkumisympäristön ilme on esimerkillisen viihtyisä ja vetovoimainen ympäri vuoden.
• Kaupallisesti houkutteleva: Turun keskusta on Läntisen Suomen tärkein ja pohjoisen Itämeren kiinnostavin talouden, kaupan ja työssäkäynnin keskittymä.
• Viihtyisä ja elävä kohtaamisten keskusta: Turun keskusta on eurooppalainen asumisen, kulttuurin ja matkailun keskittymä, joka sykkii elämää ympäri vuoden.
Monet keskustaa koskevista tavoitteista liittyvät joko suoraan tai välillisesti liikenteeseen, erityisesti autoliikenteeseen. Esimerkiksi katutilojen viihtyisyyden lisääminen onnistuu vähentämällä autoliikennettä ja alentamalla ajonopeuksia. Samalla se palvelee myös kestävän liikkumisen lisäämistä.
Keskustan liikennettä ei pidä suunnitella pelkästään liikenteen lähtökohdista, koska keskusta ei ole liikenneväylä. Tärkeää useiden keskustaa koskevien tavoitteiden kannalta on, että keskusta palvelee viihtyisää perillä oloa, eikä vain tarjoa väylää läpiajolle. Suunnittelussa on tarpeen nostaa esiin eri suunnitteluvaihtoehtojen luomia mahdollisuuksia, hyötyjä ja suhdetta tavoitteisiin.
Tavoitteiden osalta on tärkeää tarkastella eri toteutusvaihtoehtojen vaikutuksia paitsi keskustan kehittämisen kärkihankkeen tavoitteisiin, myös kaupungin hiilineutraaliustavoitteeseen (hiilineutraali kaupunki vuoteen 2029 mennessä) sekä kulkutapajakaumatavoitteeseen (66% liikkumisesta kestävillä liikennemuodoilla vuoteen 2030 mennessä).
Ihmiset tekevät liikkumistaan koskevat päätökset kokemustensa ja mahdollisuuksien mukaan. Jotta käyttäytymiseen saadaan muutoksia, on kestävän liikkumisen kilpailukykyä suhteessa autoliikenteeseen parannettava.
WSP Oy:n tuottama skenaarioanalyysi on osa keskustaliikenne 2029 -suunnitelmaa, joka kytkeytyy yleiskaavatyöhön. Työssä laaditaan kolme skenaariota, joiden kautta keskustan liikenteen kehittämistä tarkastellaan ja peilataan suhteessa asetettuihin tavoitteisiin. Skenaariot ovat:
- BAU (business as usual), ei merkittäviä muutoksia nykytilanteeseen
- Realistinen, mutta lievästi optimistinen, tavoitteita toteuttava vaihtoehto
- Kunnianhimoinen vaihtoehto, jossa toteutetaan merkittävästi toimenpiteitä
Skenaariot voidaan nähdä myös ajallisena kehityspolkuna nykytilanteesta kohti tavoitteita, joista osa voidaan saavuttaa vuoteen 2029 mennessä osan vaatiessa enemmän aikaa.
Työssä skenaarioita tarkastellaan usean eri näkökulman kannalta (mm. joukkoliikenne, pyöräily, autoliikenne, keskustan kadut). Pääpaino työssä on realistisessa skenaariossa, joka pyrkii lähtökohtaisesti olemaan näkemys siitä, mitä on mahdollista toteuttaa vuoteen 2029 mennessä. Rajoittavina tekijöinä eivät ole pelkästään rahalliset resurssit, vaan myös mm. suunnitelmavalmius ja useiden hankkeiden pitkähköt toteuttamisajat.
Tarkempi kuvaus työn sisällöstä on esitelty tämän päätösesityksen liitteessä.
Työn toteutus ja aikataulu
Keskustan liikenteen skenaarioiden työstäminen käynnistyy loppuvuodesta 2019 ja ne valmistuvat helmikuussa 2020. Työn tarkempi aikataulutus on esitelty tämän päätösesityksen liitteessä.
Toteuttaja
Analyysin toteuttaa WSP Oy, joka on nimennyt asiantuntijatiimin skenaarioiden työstämistä varten (ks. liite 1).
Työstä aiheutuvat kustannukset
Työn kokonaiskustannukset ovat 29 990 € sisältäen kulut. Työ laskutetaan kahdessa erässä:
Hinnat ovat arvonlisäverottomia. Maksuehto on neljäkymmentä viisi päivää (45) laskuun merkitystä päiväyksestä. Viivästyskorko on kulloinkin voimassa oleva korkolain 4 §:n 1 momentin mukainen ns. laillinen viivästyskorko.
Toiminnan ohjaus
Työn etenemisestä ja tuloksista raportoidaan keskustaliikenne 2029 -työryhmään, yhteyshenkilöinä hankejohtaja Riitta Birkstedt /keskustan kehittämisen kärkihanke ja kehittämispäällikkö Juha Jokela /liikennesuunnittelu. Tulosten raportointitilaisuuteen kutsutaan asiaan kytkeytyneitä toimijoita kaupungin eri toimialoilta.
LiiteTurun keskustan liikenteen skenaariotarkastelu
Esitän, että Turun kaupunki tilaa keskustaliikenteen skenaariot WSP Oy:ltä. Työstä aiheutuvat 29 990 euron kulut katetaan Keskustan kehittämisen kärkihankkeen kustannuspaikalta 11613, tilaus 605224.
Johtaja Tuomas Heikkinen:
PäätösPäätin, että Turun kaupunki tilaa Turun keskustan liikenteen skenaariot WSP Oy:ltä sekä nimeää skenaariotyön ohjaamisesta vastaavat henkilöt esityksen mukaisesti. Työstä aiheutuvat 29 990 euron kulut katetaan Keskustan kehittämisen kärkihankkeen kustannuspaikalta 11613, tilaus 605224.
Tuomas Heikkinen
johtaja
Hankintaoikaisuohje ja valitusosoitus liitteenä
Jakelu
aoWSP Finland Oy
tiedKaupunginhallitus
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
Liitteet:
Khalr § 87
Liite 1:Turun keskustan liikenteen skenaariotarkastelu