Turun kaupunki | § | Päätöspöytäkirja | 1 |
Konsernihallinto, hallintoryhmä | |||
Johtaja | 86 | 10.12.2019 |
14357-2018 (02 08 00, 06 01 01, 07 01 04)
Viranomaisten asiakirjojen julkisuudesta annetun lain (621/1999) mukainen ratkaisu tiedon antamisesta
Konsernihallinto, Lakiasiat, lakimies Olli-Pekka Lamppu 5.12.2019:
Asian tausta
Turun kaupungin Strateginen hankinta on julkaissut hankintailmoituksen rintasyöpäseulontoja koskevasta hankinnasta HILMA-ilmoituskanavassa 5.9.2019. Terveystalo Oy (jäljempänä myös Terveystalo) on vaatinut Strategista hankintaa antamaan tiedon valitun palveluntuottajan Cityterveys Oy:n (jäljempänä myös Cityterveys) tarjouksessa esitetystä kokonaishinnasta. Strategisen hankinnan kieltäydyttyä luovuttamasta pyydettyä kokonaishintaa Terveystalo on vaatinut asian saattamista viranomaisen ratkaistavaksi.
Tietopyynnön arviointi
Liikesalaisuuslain (595/2018) 2 §:n 1 momentin mukaan liikesalaisuudella tarkoitetaan tietoa:
a) joka ei ole kokonaisuutena tai osiensa täsmällisenä kokoonpanona ja yhdistelmänä tällaisia tietoja tavanomaisesti käsitteleville henkilöille yleisesti tunnettua tai helposti selville saatavissa;
b) jolla a alakohdassa tarkoitetun ominaisuuden vuoksi on taloudellista arvoa elinkeinotoiminnassa; ja
c) jonka laillinen haltija on ryhtynyt kohtuullisiin toimenpiteisiin sen suojaamiseksi.
Lain viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999, julkisuuslaki) 7 §:n 1 momentin mukaan viranomaiselle asian käsittelyä varten tai muuten sen toimialaan tai tehtäviin kuuluvassa asiassa toimitettu asiakirja tulee julkiseksi, kun viranomainen on sen saanut, jollei asiakirjan julkisuudesta taikka salassapidosta tai muusta tietojen saantia koskevasta rajoituksesta tässä tai muussa laissa säädetä.
Julkisuuslain 7 §:n 2 momentin mukaan asiantuntijalausunnot ja muut sellaiset asiakirjat, jotka on päätetty avata tiettynä ajankohtana tai tietyn määräajan jälkeen, tulevat 1 momentissa tarkoitetuin rajoituksin julkisiksi, kun ne avataan. Julkista hankintaa koskevat osallistumishakemukset, tarjoukset sekä muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat 1 momentissa tarkoitetuin rajoituksin julkisiksi vasta, kun sopimus on tehty.
Julkisuuslain 11 §:n 2 momentin 6 kohdan mukaan asianosaisella, hänen edustajallaan tai avustajallaan ei ole oikeutta julkisessa hankinnassa toisen ehdokkaan tai tarjoajan liikesalaisuutta koskeviin tietoihin; tieto tarjousten vertailussa käytetystä kokonaishinnasta on kuitenkin aina annettava.
Julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 20 kohdan mukaan salassa pidettäviä viranomaisen asiakirjoja ovat asiakirjat, jotka sisältävät tietoja yksityisestä liikesalaisuudesta, samoin kuin sellaiset asiakirjat, jotka sisältävät tietoja muusta vastaavasta yksityisen elinkeinotoimintaa koskevasta seikasta, jos tiedon antaminen niistä aiheuttaisi elinkeinonharjoittajalle taloudellista vahinkoa, ja kysymys ei ole kuluttajien terveyden tai ympäristön terveellisyyden suojaamiseksi tai toiminnasta haittaa kärsivien oikeuksien valvomiseksi merkityksellisistä tiedoista tai elinkeinonharjoittajan velvollisuuksia ja niiden hoitamista koskevista tiedoista.
Julkisuuslain 11 §:n 2 momentin 6 kohdan muuttamiseen johtaneessa hallituksen esitystä (HE 182/2010 vp) koskevassa talousvaliokunnan mietinnössä (TaVM 48/2010 vp) on todettu seuraavasti:
”Aiempaa vuoden 1999 muotoilua on tässä muutettu siten, että säännöksestä ei voitaisi päätellä hinnan olevan aina liike- ja ammattisalaisuus. Lisäksi tässä säädettäisiin kokonaishinnasta, kun vuoden 1999 julkisuuslaissa säännellään pelkästä hinnasta. Yksikköhinnat ovat usein liike- ja ammattisalaisuuksia, eikä näitä ole yleensä vaadittukaan nähtäviksi. Tarjoajat yleensä haluavat toistensa tarjouksien kokonaishinnat ja joskus myös välisummat, mutta eivät juuri koskaan yksikköhintoja. Laatuvertailussa käytettyjä liike- ja ammattisalaisuuksia ei tulisi velvoittaa antamaan, sillä se johtanee käytännössä joko siihen, että laatua ei käytetä vertailussa lainkaan, laatutiedot ja -vertailu tehdään hyvin yleisellä tasolla taikka hankintayksiköt joutuvat antamaan liike- ja ammattisalaisuuksia, mikä on ongelma tarjoajien kannalta ja myös hankintayksiköiden kannalta, jos kiinnostus julkisiin hankintoihin osallistumiseen tämän johdosta vähenee.”
Hankintamenettelyssä tarjousten kokonaishinta ja vertailuhinta on muodostunut yhdestä tarjotusta yksikköhinnasta, joka on tullut ilmoittaa muodossa ”€ / rintasyöpäseulonta”. Koska hankinnassa kokonaishinta on muodostunut samalla yksikköhinnaksi, ei julkisuuslain 11 §:n 2 momentin 6 kohdassa esitettyä sanamuotoa voida tulkita suppeasti, vaan tietojen julkisuuden arvioinnissa on kiinnitettävä huomiota myös liikesalaisuuslaissa, julkisuuslaissa ja julkisuuslakia koskevissa esitöissä esitettyyn. Koska viime kädessä tietojen julkisuudesta ja salassa pidosta päättäminen on viranomaisen harkinnassa, on asiassa arvioitava Cityterveyden salassapitotahtoa ja -intressiä.
Cityterveys on tarjouksessaan ilmoittanut tarjoamansa yksikköhinnan liikesalaisuudekseen. Terveystalon tietopyynnöstä johtuen Strateginen hankinta on erikseen tiedustellut toimittajan salassapitotahtoa. Cityterveys on vastannut strategisen hankinnan lähettämään tiedusteluun, että yrityksellä on tahto pitää kyseessä oleva yksikköhinta salassa viikon 49 loppupuolelle, koska tiedon antaminen voisi aiheuttaa yritykselle vahinkoa rintasyöpäseulontoja koskevissa kilpailutuksissa, joiden tarjousten jättöaika päättyy viikolla 49. Cityterveys on vastauksessaan korostanut erityisesti Vantaan ja Helsingin vastaavia kilpailutuksia.
Koska yrityksen tarjoamia yksikköhintoja voidaan lähtökohtaisesti pitää liikesalaisuuslaissa määriteltynä liikesalaisuutena ja Cityterveydellä on ollut kiistaton salassapitotahto ja -intressi pitää tarjottu yksikköhinta liikesalaisuutenaan viikon 49 loppupuolelle, esitetään julkisuuslain 11 §:n 2 momentin 6 kohta huomioiden pyydetyn yksikköhinnan luovuttamista Terveystalolle aikaisintaan viikolla 50. Asianosaisten oikeussuojan ja -turvan kannalta tietoja ei kuitenkaan voida luovuttaa ennen tietojen luovuttamista koskevan päätöksen lainvoimaisuutta, koska tietojen aikaisempi luovuttaminen johtaisi käytännössä muutoksenhaun tehottomuuteen.
Turun kaupungin hallintosäännön 42 ja 45 §:n nojalla hallintoryhmän johtaja päättää viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetussa laissa tarkoitetun asiakirjan antamisesta kaupunginjohtajan toimialalla.
LiiteTerveystalo Oy:n tietopyyntö
OheismateriaaliCityterveys Oy:n lausuma tietopyynnön kohteen olevien tietojen salassapitotahdosta
Johtaja Tuomas Heikkinen 5.12.2019:
PäätösPäätin, että Terveystalo Oy:lle luovutetaan Cityterveys Oy:n tarjouksessa esitetty yksikköhinta tämän päätöksen tultua lainvoimaiseksi. Muilta osin tarjousasiakirjat tulee pyydettäessä luovuttaa ei salassa pidettäviltä osiltaan huomioiden asiakirjojen laatimisesta mahdollisesti perittävät maksut.
Tuomas Heikkinen
johtaja
Muutoksenhaku
Julkisuuslain 33 §:n 2 momentin mukaan päätökseen saa hakea muutosta valittamalla hallinto-oikeuteen siten kuin hallintolainkäyttölaissa (586/1996) säädetään. Päätöksen liitteenä toimitetaan asianosaisille valitusosoitus.
Jakelu
aoCityterveys Oy
aoSuomen Terveystalo Oy/Terveystalo Turku
tiedKaupunginhallitus
tiedKonsernihallinto, strateginen hankinta
tpvXXXXX
tiedXXXXX
Liitteet:
Khalr § 86
Liite 1:Terveystalo Oy:n tietopyyntö
Oheismateriaali 1:Cityterveys Oy:n lausuma tietopyynnön kohteen olevien tietojen salassapitotahdosta