Turun kaupunki | § | Päätöspöytäkirja | 1 |
Konsernihallinto, hallintoryhmä | |||
Loppupvm 19.8.2020, Johtaja | 81 | 19.11.2019 |
4258-2016 (641, 021, 029, 010)
Viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 14 §:n mukainen asiakirjapyyntö
Kaupunginlakimies Jukka Jyrkinen 19.11.2019:
XXXXX on kaupungin konsernihallintoon 23.10.2019 lähettämällään sähköpostiviestillä pyytänyt seuraavat asiakirjat: Turun Toriparkki Oy:n esittämän rahoitus-, vakuus- ja vakuutusselvityksen (Joutsenen Dro 4258-2016) ja kaupunginhallituksen mainittuun asiaan liittyvät päätökset.
Olen 8.11.2019 lähettänyt sähköpostilla XXXXX kaupunginhallituksen päätöksen 7.5.2018 § 171 liitteen kanssa (kokonaan julkinen) sekä kaupunginhallituksen päätöksen 20.8.2018 § 302 ja osan päätöksen liitteistä (pääosa liitteistä on salaisia).
Kaupunginhallituksen päätöksen 20.8.2018 § 302 liiteasiakirjat eli Turun Toriparkki Oy:n rahoitus-, vakuus- ja vakuutusselvitys on merkitty salassa pidettäväksi viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (jälj. myös asiakirjajulkisuuslaki) 24 §:n 20-kohdan perusteella. Olen lähettänyt XXXXX Turun Toriparkki Oy:n rahoitus-, vakuus- ja vakuutusselvityksen kansilehden (päivätty 28.6.2018) peittäen siitä kuitenkin liikesalaisuuksina eri tahoilta tulleiden rahoituserien määriä ja osakeantiin osallistuneen yhtiön nimen. Kyseisestä kansilehdestä ilmenee, mitä liiteasiakirjoja Turun Toriparkki Oy:n ko. selvitys on käsittänyt. Selvityksen liitteen nro 1 (kaupparekisteriote) olen liittänyt mukaan, peittäen kuitenkin sosiaaliturvatunnukset.
Asiakirjajulkisuulain 24 §:n 20 kohdan mukaan asiakirjat, jotka sisältävät tietoja yksityisestä liike- tai ammattisalaisuudesta, samoin kuin sellaiset asiakirjat, jotka sisältävät tietoja muusta vastaavasta yksityisen elinkeinotoimintaa koskevasta seikasta, ovat salassa pidettäviä, jos tiedon antaminen niistä aiheuttaisi elinkeinonharjoittajalle taloudellista vahinkoa, ja kysymys ei ole kuluttajan terveyden tai ympäristön terveellisyyden suojaamiseksi tai toiminnasta haittaa kärsivien oikeuksien valvomiseksi merkityksellisistä tiedoista tai elinkeinonharjoittajan velvollisuuksia ja niiden hoitamista koskevista tiedoista.
Liikesalaisuuslain (10.8.2018/595) 2 §:n mukaan liikesalaisuudella tarkoitetaan tietoa, joka ei ole kokonaisuutena tai osiensa täsmällisenä kokoonpanona ja yhdistelmänä tällaisia tietoja tavanomaisesti käsittelevälle henkilölle yleisesti tunnettua tai helposti selville saatavissa; ja jolla edellä tarkoitetun ominaisuuden vuoksi on taloudellista arvoa elinkeinotoiminnassa; ja jonka laillinen haltija on ryhtynyt kohtuullisiin toimenpiteisiin sen suojaamiseksi.
Liikesalaisuuslain esitöiden (HE 49/2018) mukaan eri laeissa liikesalaisuuden käsite on tulkittu pitkälti samalla tavalla eikä liikesalaisuuslailla ole haluttu muuttaa sitä oikeustilaa, mitä on pidettävä liikesalaisuutena. Mainittujen esitöiden mukaan yrityssalaisuuden ja pitkälti myös liikesalaisuuden tunnusmerkiksi on katsottu haltijan salassapitotahto, salassapitointressi ja tosiasiallinen salassapito.
Asiakirjajulkisuuslain esitöiden (HE 30/1998) mukaan toiminnan harjoittajan salassapitotahto ei yksinään olisi ratkaiseva, vaan viranomaisen tulee arvioida asiaan liittyvät salassapitointressit kokonaisuutena. Mainittujen esitöiden mukaan viranomaisen on kuitenkin epäselvissä tapauksissa asianmukaista kuulla yrittäjää ja ottaa arvioinnissa huomioon yrittäjän salassapitotahto.
Kysymyksessä oleva Turun Toriparkki Oy:n rahoitus-, vakuus- ja vakuutusselvitys sisältää kyseistä yhtiötä koskien muun muassa tietoa yhtiön sopimuskumppaneista ja sopimusehdoista (esim. luottopäätökseen
kirjattuja kovenantteja), joiden tietojen julkisuus olisi omiaan aiheuttamaan yhtiölle taloudellista vahinkoa. Vaikka yhtiöt toimittavat vuosittain patentti- ja rekisterihallitukselle tilinpäätöksensä, jotka tiedot ovat julkisia, vastaava ei päde välintilinpäätösten osalta.
Kaupungilta on jo aikaisemmin pyydetty asiakirjajulkisuuteen vedoten kysymyksessä olevaa rahoitus-, vakuus- ja vakuutusselvitystä, jota kaupunki salassapitoperusteen vuoksi ei ole pyytäjälle luovuttanut. Viimeksi mainitun pyynnön johdosta kaupungin konsernihallinnon hallintoryhmän johtaja on tehnyt päätöksen 20.9.2018 § 40. Ennen mainittua hallintoryhmän johtajan päätöstä Turun Toriparkki Oy:n kantaa asiaan on tiedusteltu ja kyseisen yhtiön kanta asiaan on ollut, että selvitys ei ole julkinen muutoin, paitsi kaupparekisteriotteen osalta. Kaupparekisteriote on yhtiön käsityksen mukaan julkinen, jos siitä peitetään henkilöiden sosiaaliturvatunnukset. Mainittu Turun Toriparkki Oy:n kannanotto 29.8.2018 oheistaan liitteeksi tähän päätöspöytäkirjaan.
Turun Toriparkki Oy:n rahoitus-, vakuus- ja vakuutusselvitys ei ole kokonaisuutena tai osiensa täsmällisenä kokoonpanona yleisesti tunnettua tai helposti selville saatavissa, minkä vuoksi selvityksellä on yhtiölle taloudellista arvoa. Lisäksi on korostettava sitä, että yhtiö itse katsoo selvityksen kaupparekisteriotetta lukuun ottamatta liikesalaisuudekseen.
Edellä esitettyyn nähden katson, että XXXXX ei hänen 23.10.2019 tekemänsä asiakirjapyynnön johdosta tulisi antaa muita asiakirjoja kuin edellä esitetyn mukaisesti hänelle jo 8.11.2019 lähetetyt asiakirjat.
Liite 1Jari Pölösen sähköpostiviesti 29.8.2018
Johtaja Tuomas Heikkinen:
PäätösPäätin edellä esitetyin perustein, että XXXXX ei luovuteta Turun Toriparkki Oy:n rahoitus-, vakuus- ja vakuutusselvitystä.
Tuomas Heikkinen
johtaja
Valitusosoitus liitteenä
Jakelu
aoXXXXX
tiedKaupunginhallitus
tiedXXXXX
Liitteet:
Khalr § 81
Liite 1:Jari Pölösen sähköpostiviesti 29.8.2018