Turun kaupungin ja huippu-urheilijoiden välisen yhteistyön periaatteet
Markkinointiyhteistyöllä vahvistetaan Turun vetovoimaa ja tunnettuutta vetovoimaisena asuin- ja opiskelijapaikkana, matkailukohteena sekä yritysten elinvoimaisena toimintaympäristönä. Turku haluaa profiloitua edistyksellisenä, urheilu- ja liikuntamyönteisenä kaupunkina. Markkinointiyhteistyö kytketään kaupungin strategiseen viestintään tarkoituksenmukaisilla osa-alueilla.
Määräaikainen markkinointiyhteistyö on perusteltua Turun kaupungin ja Turkuun kiinnittyvien valittujen kansallisesti ja kansainvälisesti kiinnostavien urheilijoiden välillä. Yhteistyöhön valittavia huippu-urheilijoita kutsutaan Turun urheilulähettiläiksi. Heidän tulee edustaa hyvin Turun arvoja ja strategisia tavoitteita. Ensisijaisesti markkinointiyhteistyötä tehdään kansainvälisen tason urheilijoiden kanssa, jotka ovat mediassa seurattuja ja profiloituvat Turussa asuviksi tai harjoitteleviksi tai kytkeytyvät jollain muulla selkeällä tavalla Turkuun. Kansainvälisellä tasolla tarkoitetaan, että urheilijalla on sopimuskaudella realistinen potentiaali edustaa Suomea lajinsa arvokisoissa tai -tapahtumissa vähintään Euroopan tasolla.
Urheilijan täytyy olla esiintymistaitoinen ja sitoutunut sopimuksessa erikseen sovittuihin tilaisuuksiin, markkinointimateriaaleihin ja viestintään. Urheilijan on oltava maineeltaan yhteiskuntakelpoinen ja positiivisen imagon omaava. Urheilijan on sitouduttava antidoping sääntöihin. Urheilija kytkeytyy Turun seudun urheiluakatemian valmennuskeskustoimintaan tai pyrkii toiminnallaan tukemaan em. toiminnan piirissä olevia kehittyviä urheilijoita. Yhteistyösopimuksessa määriteltyä summaa suositellaan käytettäväksi urheilijan ammattimaisen harjoittelun mahdollistamiseen (asumiskulut, elämiskulut ja harjoittelusta aiheutuvat kustannukset).
Yhteistyö perustuu yhteistyösopimuksiin, joissa sovitaan yhteistyön tavoitteet, yksityiskohtainen sisältö, vastuut, sopimuksen kesto ja purkuperusteet, erimielisyyksien ratkaisumenettely sekä sopimuksen arvo. Sopimus voi olla luonteeltaan jatkuva tai kampanjakohtainen yhteistyösopimus. Sopimukset pyritään solmimaan usean vuoden ajaksi. Urheilijan lopettaessa huippu-urheilu-uran kesken sopimuskauden markkinointiyhteistyösopimus puretaan.
Sopimusten arvo voi urheilijan taloudellisen tilanteen, lajin luonteen ja yhteistyösopimuksen sisällön perusteella vaihdella 0 euron ja 10 000 euron välillä. Kaupunki etsii ja arvioi itse markkinointiyhteistyöhön sopivia urheilijoita, sekä esittää heille yhteistyösopimusta. Kaikkien sopimusten arvo on vuodessa enintään 100 000 euroa. Sopimukset ovat kestoltaan enintään nelivuotisia. Sopimukset vahvistetaan kaupunginjohtajan päätöksellä.