Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus44418.11.201923

4258-2016 (641, 021, 029)

Oikaisuvaatimus kaupunginhallituksen päätöksestä

Tiivistelmä:

Turun hallinto-oikeus on päätöksellään 15.10.2019 nro 19/0260/1 katsonut lainvastaiseksi kaupunginhallituksen päätöksen 7.1.2019 § 11, jolla kaupunginhallitus on päättänyt olla tutkittavaksi ottamatta hallinto-oikeuden kaupunginhallitukselle kuntalain mukaisena oikaisuvaatimuksena käsiteltäväksi siirtämää valitusta koskien kaupunginhallituksen päätöstä 20.8.2018 § 302 sekä kumonnut kaupunginhallituksen päätöksen 7.1.2019 § 11 ja palauttanut asian kaupunginhallitukselle oikaisuvaatimuksena käsiteltäväksi. Kaupunginhallituksen päätös 20.8.2018 § 302 on koskenut Turun Toriparkki Oy:n rahoitus-, vakuus- ja vakuutusselvitystä. Kaupunginlakimiehen kannan mukaan oikaisuvaatimus on perusteeton.

Kh § 444

Kaupunginlakimies Jukka Jyrkinen 12.11.2019:

Turun hallinto-oikeus on 17.10.2018 antamallaan päätöksellä nro 18/0311/1 siirtänyt kaupunginhallitukselle kuntalain mukaisena oikaisuvaatimuksena käsiteltäväksi XXXXX hallinto-oikeudelle tekemän 27.9.2018 päivätyn valituksen kaupunginhallituksen päätöksestä 20.8.2018 § 302 koskien Turun Toriparkki Oy:n rahoitus-, vakuus- ja vakuutusselvitystä. Kaupunginhallitus on päätöksellään 7.1.2019 § 11 jättänyt mainitun hallinto-oikeuden siirtämän XXXXX valituksen oikaisuvaatimuksena tutkittavaksi ottamatta, jonka jälkeen XXXXX on valittanut asiassa Turun hallinto-oikeuteen, joka on 15.10.2019 tekemällään päätöksellä nro 19/0260/1 katsonut kaupunginhallituksen päätöksen 7.1.2019 § 11 lainvastaiseksi ja kumonnut kyseisen päätöksen sekä palauttanut asian kaupunginhallitukselle oikaisuvaatimuksena käsiteltäväksi. 

Hallinto-oikeudelle tekemässään 27.9.2018 päivätyssä valituksessa, joka nyt käsitellään oikaisuvaatimuksena, XXXXX vaatii kaupunginhallituksen päätöksen 20.8.2018 § 302 kumoamista ja päätöksen täytäntöönpanokieltoa. Lisäksi XXXXX katsoo, että asia tulisi viedä kaupunginvaltuuston käsiteltäväksi ja että kysymyksessä olevassa kaupunginhallituksen kokouksessa 20.8.2018 esitetty Turun Toriparkki Oy:n rahoitus-, vakuus- ja vakuutusselvitys on julkisuus- ja kuntalain vastaisesti katsottu salassa pidettäväksi.

Turun kaupunginvaltuusto on päätöksellä 30.5.2016 § 93 hyväksynyt, että kaupunki tekee Turun Toriparkki Oy:n kanssa kaupunginhallituksen valtuustolle ehdottaman Turun kauppatorin maanalaista pysäköintilaitosta koskevan maanvuokrasopimuksen. Samalla valtuusto on päättänyt, että pysäköintilaitoksen rakennustyöt voidaan aloittaa vasta kun kaupunginhallitus on hyväksynyt hankkeen rahoitus-, vakuus- ja vakuutusselvityksen. Tämän jälkeen asia on siirtynyt kaupunginhallitukselle. Kuntalain 39 §:n mukaan kaupunginhallituksen tehtävänä on muun muassa vastata valtuuston päätösten täytäntöönpanosta.

Kaupunki ja Turun Toriparkki Oy ovat allekirjoittaneet kysymyksessä olevan maanvuokrasopimuksen 16.5.2017. Tässä maanvuokrasopimuksessa on seuraava sopimusehto (sopimuskohta 3.13): ”Vuokramiehen on esitettävä ennen pysäköintilaitoksen rakentamisen aloittamista kaupungille luotettava selvitys rakennushankkeen kustannuksista ja hankkeen rahoituksesta sekä rakentamisajan vakuus- ja vakuutusjärjestelyistä, joilla varmistetaan pysäköintilaitoksen toteutuminen vuokramiehen toimesta. Rakennustyöt voidaan aloittaa vasta, kun kaupunki on hyväksynyt hankkeen rahoitus-, vakuus- ja vakuutusselvityksen”.

Kaupunginhallitus on 7.5.2018 § 171 käsitellyt Turun Toriparkki Oy:n ja Taaleri Sijoitus Oy:n rahoituskatsausta ja suullista selvitystä. Samalla kaupunginhallitus on päättänyt, että ennen pysäköintilaitoksen rakentamisen aloittamista Turun Toriparkki Oy:n on annettava kaupunginhallitukselle maanvuokrasopimuksen edellyttämä rahoitus-, vakuus- ja vakuutusselvitys sen varmistamiseksi, että pysäköintilaitos toteutuu yhtiön toimesta. Sittemmin Turun Toriparkki Oy on kasannut maanvuokrasopimuksen sopimuskohdan 3.13 mukaisen selvityksen, joka on käsitelty kaupunginhallituksessa 20.8.2018 § 302 ja kaupunginhallitus on päätöksellään todennut, että ”Turun Toriparkki Oy:n rahoitus-, vakuus- ja vakuutusselvitys antaa vuokrasopimuksen ehtojen mukaisesti riittävät tiedot sen varmistamiseksi, että Kauppatorin pysäköintilaitoksen investointihanke toteutuu vuokramiehen toimesta”. Kaupunginhallitus on tällä päätöksellä laittanut täytäntöön valtuuston päätöstä 30.5.2016 § 93 ja valtuuston päätöksellä hyväksyttyä maanvuokrasopimusta. Kaupunginhallitus ei ole täytäntöönpanopäätöksellään miltään osin mennyt valtuuston päätöksen ulkopuolelle eikä muuttanut kysymyksessä olevaa maanvuokrasopimusta.

Kaupunginhallitus voi halutessaan tarkoituksenmukaisuusperusteella muuttaa tekemäänsä päätöstä, koska oikaisuvaatimusmenettely on vielä hallintotoimintaa eikä oikeudenkäyntiä.  

Hallinto-oikeudessa kaupunginhallituksen päätöstä voidaan vaatia kumottavaksi vain laillisuusperustein. Hallinto-oikeuden toimivaltaan ei kuulu ottaa kantaa päätöksen tarkoituksenmukaisuuteen. Kuntalain 135 §:n mukaan laillisuusperusteet ovat seuraavat: päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen. Kaupunginhallituksen päätös 20.8.2018 § 302 ei ole lainvastainen. Mainittu päätös ei ole syntynyt virheellisessä järjestyksessä, koska kaupunginhallitus kuntalain 39 §:n mukaisesti vastaa valtuuston päätösten täytäntöönpanosta. Kaupunginhallitus ei ole myöskään ylittänyt toimivaltaansa, koska se on täytäntöön pannut valtuuston päätöksen 30.5.2016 § 93 täysin valtuuston päättämän mukaisesti. Kaupunginvaltuusto ei ole asettanut kaupunginhallitukselle määrättyjä edellytyksiä, joiden pohjalta kaupunginhallituksen tulee joko hyväksyä tai hylätä rakennushankkeen rahoitus-, vakuus- ja vakuutusselvitys. Viimeksi mainittu on todettu myös hallinto-oikeuden 15.10.2019 tekemässä päätöksessä. Kaupunginhallituksen päätös 20.8.20018 § 302 ei ole muutenkaan lainvastainen. Missään laissa tai normissa ei ole määritelty sitä, millainen maanvuokrasopimuksen sopimusehdon 3.13 edellyttämän rahoitus-, vakuus- ja vakuutusselvityksen tulisi olla.

Hallintolain 31 § 1 momentin mukaan viranomaisen on huolehdittava asian riittävästä ja asianmukaisesta selvittämisestä hankkimalla asian ratkaisemiseksi tarpeelliset tiedot sekä selvitykset. Nyt kysymys on yksityisoikeudellisen vuokrasopimuksen täytäntöönpanosta määrätyn sopimuskohdan osalta. Kaupunginhallituksen toimivaltaan kuuluu lähtökohtaisesti itse arvioida sitä, koska sen saama selvitys asiassa on riittävä. Turun Toriparkki Oy:n antama rahoitus-, vakuus- ja vakuutusselvitys on päätöstä tehtäessä ollut kaikkien kaupunginhallituksen jäsenten nähtävissä, vaikka kyseiset asiakirjat Turun Toriparkki Oy:n liikesalaisuuden vuoksi on viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 24 §:n 20 kohdan mukaisesti katsottu ei-julkisiksi. Asiakirjojen julkisuus ratkaistaan mainitun julkisuuslain mukaan eikä sillä seikalla, ovatko asiakirjat olleet julkisia tai ei-julkisia, ole ollut vaikutusta päätöksen sisältöön.

Kaupunginhallituksen päätettävänä on 20.8.2018 ollut ainoastaan pysäköintilaitoksen rakennushankkeen rahoitus-, vakuus- ja vakuutusselvitys. Mitään muuta Turun Toriparkki Oy:n ja kaupungin väliseen vuokrasuhteeseen liittyvää asiaa ei ole ollut päätettävänä. Päätöksen 20.8.2018 § 302 laillisuutta tulee arvioida sen mukaan, mistä asiasta kaupunginhallitus on päättänyt. XXXXX on valituksessaan vedonnut seikkoihin, jotka eivät liity päätöksenteon alaiseen asiaan, kuten muun muassa kysymykseen hankkeen kustannusjakosopimuksesta, kysymykseen hankkeen vastuunjakotaulukosta, kysymykseen mahdollisesti sopijapuolten kesken perustettavasta keskinäisestä kiinteistöyhtiöstä, kysymykseen Ortodoksisen kirkon perustusten vahvistamisesta, rakennuslupa-asioihin, maaperätutkimuksiin ja arkeologisiin kaivauksiin. Vuokrasopimuksen sopijapuolet (kaupungin puolelta erityisesti kaupunkiympäristötoimiala) luonnollisesti seuraavat viimeksi mainittujen asioiden toteutumista ja asioita voidaan tarvittaessa viedä viranhaltijan, lautakunnan, kaupunginhallituksen tai kaupunginvaltuuston päätettäviksi, minkä seurauksena asiassa voi tulla uusia päätöksiä, joiden laillisuus tulee erikseen pohdittavaksi.

XXXXX vetoaa vaatimansa päätöksen välittömän täytäntöönpanokiellon perusteeksi asiaan/seikkaan, joka ei ole ollut kaupunginhallituksen käsiteltävänä 20.8.2018 eikä siten voi olla perusteena täytäntöönpanon kieltämiselle. XXXXX vaatii päätöksen täytäntöönpanon kieltämistä, koska XXXXX mukaan kaupunki olisi lähtenyt kysymyksessä olevaan yhteishankkeeseen ilman projekti- ja kustannusjakosopimusta.

XXXXX vaatimus koskien kaupunginhallituksen päätöksen 20.8.2018 § 302 kumoamista ja päätöksen täytäntöönpanon kieltämistä on perusteeton. Mainitun päätöksen tekeminen kaupunginhallituksessa on tapahtunut laillisesti. Kaupunginhallitus hylännee XXXXX oikaisuvaatimuksen kokonaisuudessaan perusteettomana.

Oheismateriaali 1Turun hallinto-oikeuden päätös 15.10.2019 nro 19/0260/1

Oheismateriaali 2 XXXXX valitus/oikaisuvaatimus 27.9.2018

Kaupunginjohtaja Minna Arve:

EhdotusKaupunginhallitus päättää kokonaisuudessaan hylätä perusteettomana XXXXX valituskirjelmällään 27.9.2018 Turun hallinto-oikeudelle tekemän oikaisuvaatimuksen koskien kaupunginhallituksen päätöstä 20.8.2018 § 302.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoXXXXX
tiedKonsernihallinto, lakiasiat