Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Konsernihallinto, hallintoryhmä 
Johtaja7311.11.2019 

2135-2018 (03 06 00, 07 01 04)

Julkisuuslaissa tarkoitettu ratkaisu tiedon antamisesta asiakirjasta

Lakimies Hanna Haukkasalo 22.10.2019:

Taustaa

Keskusrikospoliisin Länsi-Suomen yksiköltä marraskuun 2017 alkupuolella saatujen tietojen mukaan kaupungin pysäköintimittareista epäiltiin kavalletun huomattavan summan rahaa. Kaupunginjohtajan saatua tiedon epäillyistä kavalluksista hän määräsi välittömästi aloitettavaksi sisäisen tarkastuksen. Tarkastusraportti on valmistunut maaliskuussa 2018.

Tietopyyntö

Yleisradio Oy:n toimittaja Sannimari Lehtilä on ennen sisäisen tarkastuksen raportin valmistumista 15.2.2018 esittämällään tietopyynnöllä pyytänyt saada journalistiseen käyttöön asiakirjat, kuten sisäisen tarkastuksen raportin, pöytäkirjan tai vastaavan selvityksen, jotka koskevat Turun kaupungissa tapahtuneeksi epäiltyä kolikkokavallusasiaa.

Turun konsernihallinnon hallintoryhmän johtaja on päätöksellään 20.3.2018 § 15 hylännyt asiakirjapyynnön viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 24 §:n 1 momentin 7 ja 15 kohtien nojalla. Päätöstä on perusteltu sillä, että Lehtilän tietopyynnön kohteena oleva raportti sisältää tietoja tarkastusmenetelmistä, tarkastuksen ajankohdasta ja kohteista sekä tietoja valvontaa suorittaneista ja valvonnan kohteena olleista henkilöistä. Sen voidaan katsoa sisältävän myös julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 7 kohdassa tarkoitettuja turvajärjestelyjä koskevia tietoja.

Lehtilä on 19.3.2018 saattanut asian viranomaisen ratkaistavaksi. Turun hallinto-oikeus on 15.10.2019 antamallaan päätöksellä 19/0580/2 kumonnut Turun konsernihallinnon hallintoryhmän johtajan päätöksen ja palauttanut asian johtajalle uudelleen käsiteltäväksi. Päätöksen mukaan Lehtilälle on annettava tieto sisäisen tarkastuksen tarkastusraportista siltä osin kuin se ei sisällä salassa pidettävää tietoa.

Päätöksen perustelujen mukaan viranomaisvalvonta ja sen tulokset ovat yleensä julkista tietoa. Julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 15 kohdassa olettamana on valvonta-asiakirjan julkisuus. Vaikka turvajärjestelyjä koskevat asiakirjat ovat lähtökohtaisesti salaisia, niitäkin on pidettävä julkisina, jos on ilmeistä, että tiedon antaminen niistä ei vaaranna turvajärjestelyjen tarkoituksen toteutumista. Osajulkisuuden mahdollisuus huomioon ottaen koko asiakirja ei ole salassa pidettävä pelkästään sillä perusteella, että se sisältää tai koskee myös mahdollisesti salassa pidettäviä tietoja. Julkisen koosteen antaminen ei poista viranomaiselle julkisuuslain 10 §:ssä säädettyä velvollisuutta antaa tieto osittain salaisen asiakirjan julkisesta osasta. Osittain salaisen asiakirjan julkisesta osasta on annettava tieto, jos se on mahdollista niin, ettei salassa pidettävä osa tule tietoon.

LiiteTarkastusraportti

Johtaja Tuomas Heikkinen:

PäätösPäätin edellä esitetyin perustein päätin, että sisäisen tarkastuksen tarkastusraportti koskien kaupungin pysäköintitulojen rahastusta ja tulojen tilitystä annetaan siltä osin kuin se ei sisällä salassa pidettävää tietoa.

 

Tuomas Heikkinen

johtaja

 

Muutoksenhaku   

Laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta 33 § Viranomaisen tässä laissa tarkoitettuun päätökseen saa hakea muutosta valittamalla hallinto-oikeuteen.

 

Valitusosoitusohje liitteenä

 

 

Jakelu

aoXXXXX
tiedKaupunginhallitus
tiedKonsernihallinto, kaupunkikehitysryhmä
tiedKonsernihallinto, lakiasiat
tiedKonsernihallinto, sisäinen tarkastus
tiedXXXXX


Liitteet:

Khalr § 73
Liite 1:Tarkastusraportti