Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus41304.11.201910

4392-2019 (02 02 02)

Vuoden 2019 kolmas osavuosikatsaus (Kv)

Tiivistelmä: -

Kh § 413

Talouden ja rahoituksen yksikkö, talous- ja rahoituspäällikkö Valtteri Mikkola ja konsernilaskennanpäällikkö Merja Vuorinen 30.10.2019:

Tilikauden tulosennuste

Vuoden 2019 kolmannen talousennusteen mukaan vuosikate on 5,7 milj. euroa negatiivinen. Toimintatuottojen ja verorahoituksen ennustettu kertymä ei riitä kattamaan toiminnasta aiheutuvia kuluja eikä suunnitelman mukaisia poistoja.

Tilikauden alijäämäksi muodostuu ennusteen mukaan 52,4 milj. euroa. Muutetussa talousarviossa hyväksyttiin alijäämäksi 19,7 milj. euroa. Talousarviopoikkeama on -32,7 milj. euroa.

Toimintatulojen ja -menojen toteutuminen

Toimintakate-ennuste on -1.085,0 milj. euroa. Nettokäyttömenoja kuvaava toimintakate ylittää talousarvion 28,4 milj. eurolla. Edelliseen vuoteen verrattuna toimintakate heikkenee 49,3 milj. euroa (4,8%).

Toimintatuottojen koko vuoden ennuste on 435,9 milj. euroa, mikä vastaa vuoden 2018 tilinpäätöksen toteutumaa.  Ennusteen mukaan talousarvion poikkeama olisi 3,3 milj. euroa suunniteltua parempi.

Toimintakulut oikaistuna valmistuksella omaan käyttöön on ennusteen mukaan 1.520,9 milj. euroa. Kasvua talousarvioon verrattuna on 31,6 milj. euroa ja 49,8 milj. euroa edelliseen vuoteen verrattuna.

Suurimmat nettokäyttömenojen (toimintakatteen) poikkeamat toimielimittäin (talousarvio/ennuste 3/2019): 

 

Toteutumisennuste

milj. euroa

Nettopoikkeama

milj. euroa

Sosiaali- ja terveyslautakunta

- 639,4

- 34,7

Kasvatus- ja opetuslautakunta

- 311,5

- 3,6

Joukkoliikennelautakunta

- 19,7

- 2,0

Kaupunginhallitus, kaupungin yhteiset toiminnot (ml. omaisuuden hallinta)

+ 22,9

- 1,4

Kaupunginhallitus

- 44,2

+ 9,8

Nettopoikkeama:

+ menon alitus/tulon ylitys

- menon ylitys/tulon alitus

Kaikkien toimialajohtajien selvitykset keskeisistä tapahtumista ja toimintaympäristön muutostekijöistä, talousarviopoikkeamista ja niiden syistä sekä mahdollisista toimenpiteistä mihin on ryhdytty tai ryhdytään talousarviossa pysymiseksi sisältyvät osavuosikatsaus -diaraportin kohtaan toimialojen nostot. Selvityksiin sisältyy myös ennuste työvoimatavoitteiden toteutumisesta.

Henkilötyövoiman käyttö ja henkilöstökulujen toteutuminen

Työvoiman käytön ennustetaan ylittävän työvoimatavoitteen yhteensä 165,9 henkilötyövuodella. Suurin poikkeama tulee sivistystoimialalta johtuen oppilasmäärän kasvusta, varhaiskasvatuksen kysynnän kasvusta sekä uusien yksikköjen toiminnan aloituksesta. Ylitystä tapahtuu kolmannen ennusteen mukaan myös hyvinvointitoimialalla. Toimialan sisällä on tehty palvelualuekohtaista selvitystä ja sovittu jatkotoimenpiteistä työvoiman käytön kasvun hillitsemiseksi. Lisäksi kaupunginjohtajan toimialalla poikkeama tulee tilapalvelukeskuksen organisaatio- ja toimintamalliuudistuksesta sekä työllisyyspalvelukeskuksen hankehenkilöstön lisäyksestä (ulkoinen rahoitus).

Koko vuoden henkilöstökulut (kaikki palvelussuhteet) tulevat ennusteen mukaan olemaan noin 517,2 milj. euroa ja palkat ja palkkiot 417,7 milj. euroa (oikaistuna sairausvakuutus-, tapaturmavakuutus- ja muilla henkilöstömenojen korjauserillä yhteensä 410,5 milj. euroa). Poikkeama henkilöstökulujen osalta talousarvioon kokonaisuudessaan tulisi olemaan yhteensä 2,2 milj. euroa ja palkkojen ja palkkioiden osalta kaupunkitasoisesti 9,7 milj. euroa.

Sopimuskorotusten kustannusvaikutus vuoden 2019 palkkoihin on noin +2,36 %. Lomarahoista on poistunut 30%:n leikkaus 1.4.2019 jälkeen ansaittavista lomista, mikä näkyy lomapalkkavelan kasvuna.

Kaupunginhallituksen talousarvioon sisältynyt keskitetty lomapalkkamäärärahavaraus jaettiin toimialoille toisen osavuosikatsauksen yhteydessä. Henkilöstösivukulujen osuus lomapalkoista jäi katettavaksi toimialojen omista määrärahoista.

Verotulot ja valtionosuudet

Verotulojen ja valtionosuustulojen kokonaiskertymäksi ennustetaan 1 044,8 milj. euroa, mikä on 5,8 miljoonaa talousarvioon asetettua tavoitetta vähemmän.

Kunnan tuloverotulojen ennustetaan jäävän talousarvioon kirjatusta tavoitteesta 27,1 miljoonaa euroa. Verohallinnon tekemien selvitysten perusteella suurin osa kertymävajeesta johtuu verokorttiuudistuksesta ja tulorekisterinongelmat selittävät vain murto-osan (13%) vajeesta. Verokorttiuudistuksessa on kyse siitä, että uudessa ennakkoperintämenettelyssä on luovuttu palkkakausikohtaisista tulorajoista ja sivutulokorteista, jonka johdosta ennakonpidätykset on toimitettu alkuvuodesta huomattavasti aiempaa käytäntöä alhaisempina. Verokorttiuudistuksesta johtuva kertymävaje alkaa korjaantua suurelta osin vasta joulukuussa tehtävissä ennakonpidätyksissä. Täten loppusyksyn aikana kertymävaje kasvaa edelleen kuukausittain, elleivät veronmaksajat korota laajasti veroprosenttejaan tai verokorttien vuosittaiset ansiorajat ylity laajasti. Tilityksissä korjausliike näkyisi siten suuremmassa määrin vasta tammikuussa. Lopullisesti vaje korjaantuu vasta verotuksen valmistuessa kesästä 2020 alkaen.

Yhteisöveroa kertyy n. 10 milj. euroa talousarvioon merkittyä enemmän. Syksyn ennuste on hieman alentunut, mutta yhteisöveron tilitykset ovat edellisvuoteen nähden kasvaneet jo 9,5 prosenttia.

Kiinteistöveron ennustetaan toteutuvan lähes budjetoidusti ja kertymäennuste on n. 57 milj. euroa.

Valtionosuuksia kertyy 10,3 milj. euroa talousarviota enemmän, josta 8,1 milj. euroa on valtionosuuskompensaation maksatuksen aikaistamista vuodelta 2020 tälle vuodelle helpottamaan kuntien tuloveron kertymävajetta.

Rahoituserien toteutuminen

Rahoitustuottojen ja -kulujen ennuste on +34,5 milj. euroa. Ennusteessa on huomioitu Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy:n ja Turun Teknologiakiinteistöt Oy:n pääomajärjestelyiden vaikutukset rahoitustuottoihin ja kuluihin.  

Antolainakannan vähentyminen aiheuttaa antolainoista saatavien korkotulojen vähentymisen 4,955 milj. euroa, mikä on huomioitu talousarviomuutoksena.

Tästä 2,965 milj. euroa aiheutuu Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy:n (TSSTPK Oy) ja 1,99 milj. euroa Turun Teknologiakiinteistöt Oy:n pääomajärjestelyistä. Jatkossa Turun Teknologiakiinteistöt Oy jakanee vuosittain vastaavan määrän osinkoina, mutta niitä ei saada vielä tänä vuonna.

Toiminnan ja investointien rahoitus 

Toiminnan ja investointien rahavirta on toisen ennusteen mukaan 127,6 milj. euroa negatiivinen. Toteutuma olisi 11,9 milj. euroa muutettua talousarviota huonompi, mikä johtuu erityisesti vuosikatteen huonommasta toteutumisesta. Negatiiviseen vuosikatteeseen vaikuttaa eniten nettokäyttömenojen ylitys. Muutettuun talousarvioon sisältyy Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy:n osakkeiden luovutus sekä Turun Teknologiakeskus Oy:n pääomajärjestelyt.

Rahoituksen rahavirta on ennusteen mukaan 148,7 milj. euroa ja toteutuisi suunnitelman mukaisesti.

Investoinnit ja omaisuuden luovutustulojen toteutuminen  

Kaupungin investointien nettomenojen ennuste on yhteensä 141,3 milj. euroa. Ennusteen ja muutetun talousarvion investointien nettomenojen välillä on yhteensä 19,8 milj. euroa alitusta. Luovutustuloennuste 28,6 milj. euroa alittuu 4,2 milj. euroa suunnitellusta.

Tila- ja infrahankkeiden kustannusarvioiden ja vuositason rahoituksen merkittävät poikkeamat:

Kiinteistöomaisuuden myyntitulojen ja -voittojen ennusteessa osa myytäväksi suunnitelluista kerrostalotonttien myyntikohteista ei kaavoituksen viivästymisen tai valituksen johdosta toteudu kuluvan vuoden aikana. Myyntitavoitteen tarkistamisesta aiheutuu 6,2 milj. euron alitus omaisuuden hallinnan toimintatuottoihin sekä 6,7 milj. euron vähennystarve investointituloihin. Rahoituslaskelman tulorahoituksen korjauseriä tulee oikaista vastaavasti.

Osavuosikatsausten ja tilinpäätöksen yhteydessä raportoidaan ja tuodaan kaupunginhallitukselle hyväksyttäväksi tarvittavat infrainvestointi- ja toimitilainvestointihankkeiden kustannusarvio- ja aikataulumuutokset sekä vaikutukset vuositason rahoitukseen. Samalla tuodaan tiedoksi kaupunkiympäristötoimialajohtajan ja tilapalvelujohtajan päättämät investointiohjelmaan lisätyt tai poistetut alle miljoonan euron investointihankkeet. Liite 1 (toimitilojen rakennuttaminen investointien kohdekohtaiset perustelut) ja liite 2 (kaupunkiympäristön rakennuttaminen investointien kohdekohtaiset perustelut).

Antolainasaamiset vähenevät

Vuoden kolmannen ennusteen mukaan antolainakanta olisi vuoden lopussa 489,0 milj. euroa. Antolainasaamiset vähenevät merkittävästi, yhteensä 186,8 milj. euroa. Vähennyksestä 128,5 milj. euroa aiheutuu Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy:n osakkeiden myynnistä, kun kaupungin myymä yhtiö on maksanut kaupungille takaisin kaikki antolainansa. Turun Teknologiakiinteistöt Oy:n antolainat ovat vähentyneet 41,6 milj. euroa, kun yhtiön vaihtovelkakirjalainat on vaihdettu osakkeiksi.

Turun Ylioppilaskyläsäätiöllä on erääntynyt 15.2.2019 säätiön ja kaupungin 20.2.2000 allekirjoittamaan velkajärjestelysopimukseen perustuva 7,6 milj. euron saaminen. Saaminen on vuonna 1997 kirjattu pois kaupungin taseesta säätiön sen hetkiseen taloustilanteeseen ja vuokranmääritysohjeisiin perustuen. Tämä on huomioitu jo talousarviossa. Turun Ylioppilaskyläsäätiön velkojen järjestelysopimukseen perustuva lainan takaisinmaksu on jälleen rahoitettu kaupungin kanssa uudella antolainalla.

Velanottotarve vähenee tilapäisesti

Pitkäaikaisten lainojen määrä on vuoden lopussa enintään 619 milj. euroa. 

Ensimmäisen osavuosikatsauksen yhteydessä pitkäaikaisten lainojen nostoja on vähennetty 100 milj. euroa talousarvion määrästä. Syynä tähän on Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy:n osakkeiden myynti, joka toteutui huhtikuun alussa ja vähentää velkaantumista. Talousarvioon tehtyjen muutosten jälkeen kaupunki nostaa pitkäaikaisia lainoja vuoden aikana enintään 50 milj. euroa kaupunginhallituksen 4.3.2019 tekemän lainannostosuunnitelman mukaisesti. Kuluvan vuoden rahoitustarve rahoitetaan pääosin antolainojen vähennyksenä. Vuoden lopussa korollisen kokonaisvelan arvioidaan olevan enintään 818 milj. euroa. Velan määrän ennuste voi loppuvuoden aikana vielä alentua.

Kaupungilla arvioidaan olevan vuoden lopussa korollisia saamisia ja rahamääräisiä sijoituksia 37 milj. euroa vähemmän kuin korollista velkaa eli nettovelkaa.

Tytäryhteisöjen suoraan rahoituslaitoksilta ottaman lainamäärän vuoden lopussa ennustetaan nousevan erityisesti TVT Asunnot Oy:n konsernin ja Turun Ylioppilaskyläsäätiön investointien seurauksena. Lisäksi Koy Turun Yli-Maarian koulun ja Koy Turun Syvälahdenkoulujen valmistuttua lyhytaikaista velkaa korvataan pitkäaikaisella rahoituksella.  

I Kaupunginhallitukselle esitettävät määrärahamuutokset ja -siirrot

Toimitila- ja infrainvestointien vuositason rahoituksen ylitykset

Kaupunkiympäristölautakunta raportoi ja esittää kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi liitteiden 1 ja 2 mukaiset kohdekohtaiset kustannusarvio- ja aikataulumuutokset sekä vuosittaisen rahankäytön muutokset sekä perustelut. Lisäksi kaupunginhallitukselle tuodaan tiedoksi mahdolliset päätökset muutoksista kaupunkiympäristötoimialajohtajan ja tilapalvelujohtajan toimivallassa olevista alle miljoonan euron tila- ja infrainvestointihankkeista.

II Kaupunginvaltuustolle esitettävät talousarvion määräraha- ja tuloerien muutokset

Sosiaali- ja terveyslautakunta 23.10.2019 § 353 esittänyt kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle, että sosiaali- ja terveyslautakunnan vuoden 2019 talousarviota tulee korottaa kuntaa velvoittavien menojen katteeksi. Tuloeriä esitetään korotettavaksi 1,2 milj. euroa ja määrärahoja 35,9 milj. euroa eli nettomääräisesti 34,7 milj. euroa.

Kaupunkiympäristölautakunta on 22.10.2019 § 406 esittänyt kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle, että investointiosan myyntitulotavoitetta alennetaan 6,7 milj. euroa ja käyttötalousosan myyntivoittotavoitetta alennetaan 6,2 milj. euroa.

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta on 9.10.2019 § 131 esittänyt kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan vuoden 2019 talousarvion korjaamista siten, että tulovaatimuksesta vähennetään Turun osalta 2,0 milj. euroa.

Talouden ja rahoituksen yksikkö lähettää vuoden 2019 kolmannen osavuosikatsauksen kaupunginhallituksen käsiteltäväksi.

Kaupunginjohtaja Minna Arve 31.10.2019:  

Lautakunnat ovat vuoden kolmannessa ennusteessa tarkistaneet aikaisemmin esittämänsä talousarviomuutokset ja esittäneet perustellut tarkistukset kuluvan vuoden talousarvioon. Tarkistusten jälkeen muutettu talousarvio ylittää 39,3 milj. eurolla alkuperäisen talousarvion.

Kaikkien toimialojen tulee edelleen jatkaa ensimmäisessä ja toisessa osavuosikatsauksessa jo kehotettua tiukkaa tarveharkintaa sijaisten ja tilapäisen työvoiman palkkaamisessa. Myös loppuvuoden palvelu- ja tavarahankinnat rajoitetaan vain päivittäisessä palvelutuotannossa ehdottomasti tarvittaviin. Talkoovapaiden antamista tulee suosia, mikäli se on mahdollista ilman sijais- ja ylityökustannuksia.

Liite 1Toimitilojen rakennuttaminen investointienkohdekohtaiset perustelut 09/2019

Liite 2Kaupunkiympäristön rakennuttaminen investointien kohdekohtaiset perustelut 09/2019

Oheismateriaali 1Osavuosikatsaus 3/2019 raportti

Oheismateriaali 2Linkkikirjasto niiden lautakuntien päätöksiin, jotka ovat esittäneet talousarviomuutoksia.

EhdotusKaupunginhallitus päättää merkitä osavuosikatsauksen 3 2019 tiedoksi ja päättää hyväksyä kaupunkiympäristölautakunnan liitteiden 1 ja 2 mukaiset kustannusarvio-, aikataulu- sekä vuosittaisen rahankäytön muutokset ja merkitä samalla tiedoksi kaupunkiympäristötoimialajohtajan ja tilapalvelujohtajan toimivallassa olevat alle miljoonan euron mukaiset tila- ja infrainvestointihankkeiden lisäykset ja muutokset.

Lisäksi kaupunginhallitus päättää, että

Edelleen kaupunginhallitus päättää esittää kaupunginvaltuustolle, että

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Päätös asiassa tehtiin äänin 12-2.

Suoritetussa kättennostoäänestyksessä esittelijän päätösehdotuksen puolesta äänestivät Elo, Peltonen, Maaskola, Tavio, Laivoranta, Sundqvist, Hassan, Vornanen, Ruohonen, Aaltonen, Vierimaa ja Kattelus.

Lindforsin tekemän seuraavansisältöisen muutosehdotuksen puolesta äänesti hänen lisäkseen häntä kannattanut Rinne:

”Päätösehdotus hyväksytään siten muutettuna, että siitä poistetaan seuraava kohta: kaikkien toimialojen tulee käyttää tiukkaa tarveharkintaa sijaisten ja tilapäisen työvoiman palkkaamisessa.

Perustelut:

Sijaisten ja tilapäisen työvoiman palkkaamisen vähentäminen lisää kaupungin henkilöstön jo entisestään raskasta työtaakkaa ja heikentää henkilöstön työssäjaksamista ja hyvinvointia. Lisäksi kaupungin palvelujen laatu heikkenee, kun tarpeellista henkilökuntaa on töissä normaalia vähemmän."

Kokouksessa asiaa oli selvittämässä va. talousjohtaja Valtteri Mikkola.

Jakelu

tpvHenkilöstöasioiden palvelukeskus
tpvHyvinvointitoimiala
tpvIT-palvelut
tiedKasvatus- ja opetuslautakunta
tiedKasvatus- ja opetuslautakunta, ruotsinkielinen jaosto
tiedKasvatus- ja opetuslautakunta, suomenkielinen lukio- ja ammattiopetusjaosto
tiedKasvatus- ja opetuslautakunta, suomenkielinen varhaiskasvatus- ja perusopetusjaosto
tiedKaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaosto
tiedKaupunginhallituksen konsernijaosto
tiedKaupunginhallitus
esiKaupunginvaltuusto
tiedKaupunkiympäristölautakunta
tpvKaupunkiympäristötoimiala
tiedKeskusvaalilautakunta
tpvKonsernihallinto
tpvKonsernihallinto, talous ja rahoitus
tiedKulttuurilautakunta
tiedLiikuntalautakunta
tiedLounais-Suomen jätehuoltolautakunta
tpvMatkailun palvelukeskus
tiedNuorisolautakunta
tiedRakennus- ja lupalautakunta
tpvRevisiotoimisto
tpvSivistystoimiala
tiedSosiaali- ja terveyslautakunta
tiedTarkastuslautakunta 2017-2021
tpvTilapalvelukeskus
tiedTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta
tpvTurun Työterveystalo
tpvTyöllisyyspalvelukeskus
tpvVapaa-aikatoimiala
tpvVarsinais-Suomen aluepelastuslaitos
tiedVarsinais-Suomen aluepelastuslautakunta


Liitteet:

Kh § 413
Liite 1:Toimitilojen rakennuttaminen investointienkohdekohtaiset perustelut 09/2019
Liite 2:Kaupunkiympäristön rakennuttaminen investointien kohdekohtaiset perustelut 09/2019