Liite 1
Hakemus vuoden 2019 toisen lisätalousarvion perusteella jaettavasta rahoituksesta ja palaute vuoden 2020 ensimmäisen lisäsuoritepäätöksen valmistelua varten
Opetus- ja kulttuuriministeriö on 15.10.2019 lähettänyt kirjeen varainhoitovuoden 2020 rahoituksen ja vuoden 2019 toisen lisätalousarvion perusteella jaettavan rahoituksen hakemisesta (OKM/58/592/2019). Kirjeessä on kerrottu tarkemmin opettajien ja ohjaajien palkkaamiseen sekä opetuksen ja ohjauksen tukitoimiin myönnettävän rahoituksen valmistelusta.
Koulutuksen järjestäjät voivat tällä lomakkeella hakea vuoden 2019 lisäsuoritepäätöksellä jaettavaa rahoitusta. Samalla lomakkeella koulutuksen järjestäjät voivat antaa palautetta, jota hyödynnetään vuoden 2020 ensimmäisen lisäsuoritepäätöksen valmistelussa.
Lisäksi koulutuksen järjestäjien tulee toimittaa sähköisen lomakkeen sisältöä vastaavat tiedot allekirjoitettuna ja päivättynä asiakirjana opetus- ja kulttuuriministeriön kirjaamoon postitse osoitteeseen PL 29, 00023 VALTIONEUVOSTO, suoraan valtioneuvoston yhteiseen toimipisteeseen osoitteessa Ritarikatu 2 B, 00170 HELSINKI tai sähköpostitse osoitteeseen kirjaamo@minedu.fi. Allekirjoittajalla tulee olla organisaation nimenkirjoitusoikeus. Ministeriö käsittelee ainoastaan ne hakemukset, jotka on toimitettu viimeistään 5.11.2019.
Lomakkeen täyttöohjeet
Jos kopioitte ja liitätte muualta tekstiä lomakkeen tekstikenttiin, teksti katkeaa enimmäismerkkimäärän kohdalla. Varmistakaa silloin, että koko vastaustekstinne ei ylitä merkkimäärää ja mahtuu kokonaisuudessaan tekstikenttään.
Välttäkää ylimääräisten rivinvaihtojen käyttöä tekstikentissä.
Lomakkeen lopussa on mahdollisuus tallentaa vastaukset ja jatkaa työskentelyä myöhemmin henkilökohtaisen linkin kautta. Sivun lopusta löytyvät tarkemmat ohjeet vastausten tallentamisesta.
Vastausten lähettämisen jälkeen aukeaa yhteenvetosivu vastauksista. Yhteenvetosivun yläkulmasta voi tulostaa yhteenvedon, viedä sen PDF-tiedostoon tai lähettää sen sähköpostitse haluamaansa osoitteeseen.
Yhteenvetosivulta voi vielä tarvittaessa palata muokkaamaan vastauksia. Aiemmat vastaukset ovat kuitenkin lähteneet ministeriöön, vaikka vastaaja siirtyisi takaisin muokkaamaan vastauksia. Uusi muokattu vastaus on kuitenkin mahdollista lähettää uudelleen ministeriöön ja se korvaa aiemmin lähetetyn version. Suosittelemme siirtymään yhteenvetosivulle vasta, kun vastaukset ovat valmiina ja palaamaan muokkaamaan vastuksia ainoastaan, jos vastauksissa on virheitä.
Koulutuksen järjestäjä:
Koulutuksen järjestäjät (tilanne 1.10.2019 alkaen, pl. Saamelaisalueen koulutuskeskus).
Turun kaupunki
Yhteyshenkilö:
Yhteyshenkilönä voi toimia myös muu kuin hakemuksen allekirjoittaja. Allekirjoittajalla tulee olla organisaation nimenkirjoitusoikeus.
Ministeriö toimii rekisterinpitäjänä, kun se kerää henkilötietoja Webropolin avulla. Webropol Oy toimii tässä henkilötietojen käsittelijänä. Ministeriö käsittelee henkilötietoja tietosuoja-asetuksen vaatimusten mukaisesti. Henkilötietoja kerätään vain hakemukseen liittyvää yhteydenottoa varten. Henkilötietoja säilytetään käsittelyn ajan.
Tehtävänimike: Palvelualuejohtaja
Puhelin: + 358505948260
Sähköposti hannu.immonen@turku.fi
Vuoden 2019 toisen lisätalousarvion perusteella jaettava lisärahoitus (20 milj. €)
Hakemus lisärahoitukseksi opettajien ja ohjaajien palkkaamiseen sekä opetuksen ja ohjauksen tukitoimiin
Merkitkää alle, kuinka paljon haette vuoden 2019 toisen lisätalousarvion perusteella jaettavaa perusrahoituksen harkinnanvaraista korotusta.
Haettavan lisärahoituksen määrä (€): 270000
Suunnitelma haetun lisärahoituksen käytöstä
Esittäkää alla, kuinka paljon kohdentaisitte hakemastanne rahoituksesta opettajien, ohjaajien ja/tai tukihenkilöstön palkkaamiseen sekä tuntiopettajien opetustuntimäärän lisäämiseen sekä suunnittelemanne henkilöstölisäys (palkattavien henkilöiden lukumäärä) tai opetustuntimäärän lisäys (lisättävä opetustuntimäärä/kuukausi). Esittäkää suunnitelma ainoastaan nyt haussa olevan lisärahoituksen (20 milj. €) osalta.
Palkattavien opettajien määrä:
Haetusta lisärahoituksesta kohdennettava euromäärä: 190000
Henkilölisäys tai opetustuntimäärän lisäys/kk: 3
Palkattavien ohjaajien määrä:
Haetusta lisärahoituksesta kohdennettava euromäärä: 80000
Henkilölisäys tai opetustuntimäärän lisäys/kk: 4
Palkattavan tukihenkilöstön määrä:
Haetusta lisärahoituksesta kohdennettava euromäärä: -
Henkilölisäys tai opetustuntimäärän lisäys/kk: -
Tuntiopettajien opetustuntimäärän lisääminen:
Haetusta lisärahoituksesta kohdennettava euromäärä: -
Henkilölisäys tai opetustuntimäärän lisäys/kk: -
Lisätiedot suunnitelman toteuttamisesta
Kertokaa, kuinka pitkäksi aikaa suunnitelmassa esittämänne lisäykset ovat mahdollisia ylläpitää nyt hakemallanne lisärahoituksella. Voitte myös antaa muita tarkentavia tietoja suunnitelmasta
Turun ammatti-instituutti on lisännyt opetusta yhteishaun kautta tulleiden nuorten osalta: ensimmäisen vuoden lähiopetuksen määräksi vähintään 6 tuntia/pvä, 5 pvää viikossa. Opettajien htv on kasvanut vuodessa 12,2 htv. Olemme lisänneet erityisen tuen määrää, nyt 8 opettajaa. Lisätty ammatillisten ohjaajien määrää työsaleilla ja työmailla, 5 hlöä.
Esitys haetulla lisärahoituksella toteutettavien toimien vaikuttavuudesta
Kertokaa lyhyesti, millaisia vaikutuksia hakemallanne lisärahoituksella tavoitellaan opiskelijoiden saaman opetuksen ja ohjauksen määrään ja/tai laatuun. Tavoiteltavia vaikutuksia voidaan kuvata esimerkiksi koulutuksen järjestäjän toiminnan kannalta keskeisten kohderyhmien saamassa opetuksessa ja ohjauksessa.
Ensimmäisen vuoden nuorten opiskelijoiden oppilaitokseen kiinnittyminen, opintojen tavoitteellisuus ja saatavan tuen määrä opinnoissa on vähentänyt opiskelijoiden keskeyttämisiä. Opiskelijoita ohjataan tarvittaessa sisäisesti kokeilemaan ja vaihtamaan alaa, keskeyttämisen sijasta. Jokaisessa koulutalossa on erityisen tuen opetukseen erikoistunut opettaja tukemassa niin opettajia kuin opiskelijoita pedagogisten ratkaisujen löytämisessä. Työvaltaisissa ympäristöissä ammatillisten ohjaajien rooli.
Vuoden 2020 lisärahoituksen (80 milj. €) jaossa käytettäväksi suunnitellut laskennalliset kriteerit ja seurannassa käytettävät tiedot
Palaute laskennallisista kriteereistä
Valitkaa alta, ovatko seuraavat ministeriön suunnittelemat lisärahoituksen laskennalliset kriteerit mielestänne soveltuvia käytettäväksi lisärahoituksen pääasiallisiksi jakoperusteiksi. Esitetyn kriteeristön avulla on tarkoitus arvioida kunkin koulutuksen järjestäjän opiskelijoiden tarvitseman opetuksen ja ohjauksen määrää suhteessa muiden koulutuksen järjestäjien opiskelijoihin. Voitte myös antaa ehdotuksenne siitä, miten kyseisiä kriteerejä tulisi painottaa lisärahoituksen jaossa.
Koulutuksen järjestäjän osuus kaikkien perusopetuksen keväällä päättäneiden uusien opiskelijoiden määrästä
Onko kriteeri soveltuva lisärahoituksen jakoperusteeksi? kyllä
Ehdotus kriteerin painoarvosta (%) 40
Koulutuksen järjestäjän osuus kaikkien vieraskielisten opiskelijoiden opiskelijavuosien määrästä
Onko kriteeri soveltuva lisärahoituksen jakoperusteeksi? kyllä
Ehdotus kriteerin painoarvosta (%) 20
Koulutuksen järjestäjän osuus kaikkien vailla perusasteen jälkeistä tutkintoa olevien aikuisikäisten uusien opiskelijoiden määrästä
Onko kriteeri soveltuva lisärahoituksen jakoperusteeksi? kyllä
Ehdotus kriteerin painoarvosta (%) 40
Näkemyksen perustelut
Perustelkaa lyhyesti edellä esittämänne näkemys ministeriön esittämien laskennallisten kriteerien soveltuvuudesta ja painoarvoista.
Ammatillisessa toisen asteen koulutuksessa aikuisten opiskelijoiden merkitys on kasvanut, koska nuorten määrä vähenee ja työelämän osaajatarve kasvaa, uudelleenkouluttautuminen ja täydennyskoulutus. Vieraskielisten opiskelijoiden määrä on merkittävä alueellisesti, maahanmuuttajataustaisten kotoutumisen tukeen tulee kiinnittää huomiota, koska asiakasryhmänä heillä on erityisiä tarpeita, kuten kielen ja kulttuurin omaksuminen, myös työelämän monikulttuurisuusosaaminen edellyttää toimenpiteitä.
Järjestäjäkohtaisessa harkinnassa huomioitavat tekijät
Kertokaa lyhyesti, mitä asioita mielestänne ministeriön tulisi painottaa järjestäjäkohtaisessa harkinnassa arvioidessaan laskennallisten kriteerien perusteella kullekin koulutuksen järjestäjälle kohdentuvan lisärahoituksen määrää. Perustelkaa myös, mikäli mielestänne järjestäjäkohtaista harkintaa ei tulisi käyttää lainkaan laskennallisten kriteerien lisäksi.
Ministeriön esittämät kriteerit vastaavat sisällöltään Turun kaupungin strategisiin linjauksiin, niihin ei ole kommentoitavaa.
Seurannassa käytettävien tietojen saatavuus ja raportointi
Valitkaa, mitkä alla olevista tiedoista voisitte saada raportoitua omista toiminnanohjausjärjestelmistänne tai muista seurantajärjestelmistänne. Opiskelijoiden saamalla opetuksella ja ohjauksella tarkoitetaan koulutuksen järjestäjän oman henkilöstön antamaa opetusta ja ohjausta oppilaitoksessa, työpaikalla tai muussa oppimisympäristössä.
Tieto saadaan suoraan
Tieto saadaan puutteellisena
Tietoa ei saada
Opettajien lukumäärä
Tieto saadaan suoraan
Ohjaajien lukumäärä
Tieto saadaan suoraan
Tukihenkilöstön lukumäärä
Tieto saadaan suoraan
Opettajien henkilötyövuosien määrä
Tieto saadaan suoraan
Ohjaajien henkilötyövuosien määrä
Tieto saadaan suoraan
Tukihenkilöstön henkilötyövuosien määrä
Tieto saadaan puutteellisena
Toteutuneiden opetustuntien määrä
Tieto saadaan suoraan
Toteutuneiden ohjaustuntien määrä
Tieto saadaan puutteellisena
Perusopetuksen päättäneiden uusien opiskelijoiden saaman opetuksen ja ohjauksen määrä
Tieto saadaan suoraan
Kokonaisten opiskelupäivien toteutuminen
Tieto saadaan puutteellisena
Kokonaisten opiskeluviikkojen toteutuminen
Tieto saadaan puutteellisena
Vieraskielisten opiskelijoiden saaman opetuksen ja ohjauksen määrä
Tieto saadaan puutteellisena
Perustelut seurannassa käytettävien tietojen saatavuudesta
Perustelkaa lyhyesti edellä esittämänne näkemys ministeriön esittämien seurannassa käytettävien tietojen saatavuudesta. Kertokaa, miten tiedot saataisiin raportoitua, jos se olisi puutteellista tai miksi tietoa ei olisi mahdollista saada
Pääosin tiedot saadaan suoraan nykyisistä järjestelmistä. Tukihenkilöstön osalta (psykologit, kuraattorit, terveydenhoitajat ja lääkärit) eivät ole palvelualueen raporteissa. Ohjaustuntien raportointi voitaisiin saada osittain, kaikilla ohjaajilla ei työajan seurantaa, kuten opettajilla ja opinto-ohjaajilla. Kokonaisten opiskelupäivien ja -viikkojen selvittäminen vaatii lukujärjestysten erikseen tarkastelua. Vieraskieliset pääosin valtaväestön kanssa yhdessä, ei eriteltyinä.
Ehdotukset seurannassa käytettävistä muista tiedoista
Voitte ehdottaa alla muita seurantakohteita tai tilastoja, joiden avulla voitaisiin tuottaa tietoa lisärahoituksen käytöstä ja sen vaikuttavuudesta.