Liite 1

Hakemus vuoden 2019 toisen lisätalousarvion perusteella jaettavasta rahoituksesta ja palaute vuoden 2020 ensimmäisen lisäsuoritepäätöksen valmistelua varten

 

Opetus- ja kulttuuriministeriö on 15.10.2019 lähettänyt kirjeen varainhoitovuoden 2020 rahoituksen ja vuoden 2019 toisen lisätalousarvion perusteella jaettavan rahoituksen hakemisesta (OKM/58/592/2019). Kirjeessä on kerrottu tarkemmin opettajien ja ohjaajien palkkaamiseen sekä opetuksen ja ohjauksen tukitoimiin myönnettävän rahoituksen valmistelusta.

 

Koulutuksen järjestäjät voivat tällä lomakkeella hakea vuoden 2019 lisäsuoritepäätöksellä jaettavaa rahoitusta. Samalla lomakkeella koulutuksen järjestäjät voivat antaa palautetta, jota hyödynnetään vuoden 2020 ensimmäisen lisäsuoritepäätöksen valmistelussa.

 

Lisäksi koulutuksen järjestäjien tulee toimittaa sähköisen lomakkeen sisältöä vastaavat tiedot allekirjoitettuna ja päivättynä asiakirjana opetus- ja kulttuuriministeriön kirjaamoon postitse osoitteeseen PL 29, 00023 VALTIONEUVOSTO, suoraan valtioneuvoston yhteiseen toimipisteeseen osoitteessa Ritarikatu 2 B, 00170 HELSINKI tai sähköpostitse osoitteeseen kirjaamo@minedu.fi. Allekirjoittajalla tulee olla organisaation nimenkirjoitusoikeus. Ministeriö käsittelee ainoastaan ne hakemukset, jotka on toimitettu viimeistään 5.11.2019.

 

Lomakkeen täyttöohjeet

 

Jos kopioitte ja liitätte muualta tekstiä lomakkeen tekstikenttiin, teksti katkeaa enimmäismerkkimäärän kohdalla. Varmistakaa silloin, että koko vastaustekstinne ei ylitä merkkimäärää ja mahtuu kokonaisuudessaan tekstikenttään.

 

Välttäkää ylimääräisten rivinvaihtojen käyttöä tekstikentissä.

 

Lomakkeen lopussa on mahdollisuus tallentaa vastaukset ja jatkaa työskentelyä myöhemmin henkilökohtaisen linkin kautta. Sivun lopusta löytyvät tarkemmat ohjeet vastausten tallentamisesta.

 

Vastausten lähettämisen jälkeen aukeaa yhteenvetosivu vastauksista. Yhteenvetosivun yläkulmasta voi tulostaa yhteenvedon, viedä sen PDF-tiedostoon tai lähettää sen sähköpostitse haluamaansa osoitteeseen.

 

Yhteenvetosivulta voi vielä tarvittaessa palata muokkaamaan vastauksia. Aiemmat vastaukset ovat kuitenkin lähteneet ministeriöön, vaikka vastaaja siirtyisi takaisin muokkaamaan vastauksia. Uusi muokattu vastaus on kuitenkin mahdollista lähettää uudelleen ministeriöön ja se korvaa aiemmin lähetetyn version. Suosittelemme siirtymään yhteenvetosivulle vasta, kun vastaukset ovat valmiina ja palaamaan muokkaamaan vastuksia ainoastaan, jos vastauksissa on virheitä.

 

Koulutuksen järjestäjä:

Koulutuksen järjestäjät (tilanne 1.10.2019 alkaen, pl. Saamelaisalueen koulutuskeskus).

 

Turun kaupunki

 

Yhteyshenkilö:

Yhteyshenkilönä voi toimia myös muu kuin hakemuksen allekirjoittaja. Allekirjoittajalla tulee olla organisaation nimenkirjoitusoikeus.

 

Ministeriö toimii rekisterinpitäjänä, kun se kerää henkilötietoja Webropolin avulla. Webropol Oy toimii tässä henkilötietojen käsittelijänä. Ministeriö käsittelee henkilötietoja tietosuoja-asetuksen vaatimusten mukaisesti. Henkilötietoja kerätään vain hakemukseen liittyvää yhteydenottoa varten. Henkilötietoja säilytetään käsittelyn ajan.

 

Nimi:      Immonen Hannu

Tehtävänimike:   Palvelualuejohtaja

Puhelin:      + 358505948260

Sähköposti      hannu.immonen@turku.fi

 

Vuoden 2019 toisen lisätalousarvion perusteella jaettava lisärahoitus (20 milj. €)

 

Hakemus lisärahoitukseksi opettajien ja ohjaajien palkkaamiseen sekä opetuksen ja ohjauksen tukitoimiin

 

Merkitkää alle, kuinka paljon haette vuoden 2019 toisen lisätalousarvion perusteella jaettavaa perusrahoituksen harkinnanvaraista korotusta.

 

Haettavan lisärahoituksen määrä (€):         270000

 

Suunnitelma haetun lisärahoituksen käytöstä

 

Esittäkää alla, kuinka paljon kohdentaisitte hakemastanne rahoituksesta opettajien, ohjaajien ja/tai tukihenkilöstön palkkaamiseen sekä tuntiopettajien opetustuntimäärän lisäämiseen sekä suunnittelemanne henkilöstölisäys (palkattavien henkilöiden lukumäärä) tai opetustuntimäärän lisäys (lisättävä opetustuntimäärä/kuukausi). Esittäkää suunnitelma ainoastaan nyt haussa olevan lisärahoituksen (20 milj. €) osalta.

 

Palkattavien opettajien määrä:

Haetusta lisärahoituksesta kohdennettava euromäärä:   190000

Henkilölisäys tai opetustuntimäärän lisäys/kk:      3

 

Palkattavien ohjaajien määrä:

Haetusta lisärahoituksesta kohdennettava euromäärä:   80000

Henkilölisäys tai opetustuntimäärän lisäys/kk:      4

 

Palkattavan tukihenkilöstön määrä:

Haetusta lisärahoituksesta kohdennettava euromäärä:   -

Henkilölisäys tai opetustuntimäärän lisäys/kk:      -

 

Tuntiopettajien opetustuntimäärän lisääminen:

Haetusta lisärahoituksesta kohdennettava euromäärä:   -

Henkilölisäys tai opetustuntimäärän lisäys/kk:      -

 

Lisätiedot suunnitelman toteuttamisesta

 

Kertokaa, kuinka pitkäksi aikaa suunnitelmassa esittämänne lisäykset ovat mahdollisia ylläpitää nyt hakemallanne lisärahoituksella. Voitte myös antaa muita tarkentavia tietoja suunnitelmasta

 

Turun ammatti-instituutti on lisännyt opetusta yhteishaun kautta tulleiden nuorten osalta: ensimmäisen vuoden lähiopetuksen määräksi vähintään 6 tuntia/pvä, 5 pvää viikossa. Opettajien htv on kasvanut vuodessa 12,2 htv. Olemme lisänneet erityisen tuen määrää, nyt 8 opettajaa. Lisätty ammatillisten ohjaajien määrää työsaleilla ja työmailla, 5 hlöä.

 

Esitys haetulla lisärahoituksella toteutettavien toimien vaikuttavuudesta

 

Kertokaa lyhyesti, millaisia vaikutuksia hakemallanne lisärahoituksella tavoitellaan opiskelijoiden saaman opetuksen ja ohjauksen määrään ja/tai laatuun. Tavoiteltavia vaikutuksia voidaan kuvata esimerkiksi koulutuksen järjestäjän toiminnan kannalta keskeisten kohderyhmien saamassa opetuksessa ja ohjauksessa.

 

Ensimmäisen vuoden nuorten opiskelijoiden oppilaitokseen kiinnittyminen, opintojen tavoitteellisuus ja saatavan tuen määrä opinnoissa on vähentänyt opiskelijoiden keskeyttämisiä. Opiskelijoita ohjataan tarvittaessa sisäisesti kokeilemaan ja vaihtamaan alaa, keskeyttämisen sijasta. Jokaisessa koulutalossa on erityisen tuen opetukseen erikoistunut opettaja tukemassa niin opettajia kuin opiskelijoita pedagogisten ratkaisujen löytämisessä. Työvaltaisissa ympäristöissä ammatillisten ohjaajien rooli.

 

Vuoden 2020 lisärahoituksen (80 milj. €) jaossa käytettäväksi suunnitellut laskennalliset kriteerit ja seurannassa käytettävät tiedot

 

Palaute laskennallisista kriteereistä

 

Valitkaa alta, ovatko seuraavat ministeriön suunnittelemat lisärahoituksen laskennalliset kriteerit mielestänne soveltuvia käytettäväksi lisärahoituksen pääasiallisiksi jakoperusteiksi. Esitetyn kriteeristön avulla on tarkoitus arvioida kunkin koulutuksen järjestäjän opiskelijoiden tarvitseman opetuksen ja ohjauksen määrää suhteessa muiden koulutuksen järjestäjien opiskelijoihin. Voitte myös antaa ehdotuksenne siitä, miten kyseisiä kriteerejä tulisi painottaa lisärahoituksen jaossa.

 

Koulutuksen järjestäjän osuus kaikkien perusopetuksen keväällä päättäneiden uusien opiskelijoiden määrästä

Onko kriteeri soveltuva lisärahoituksen jakoperusteeksi?   kyllä

Ehdotus kriteerin painoarvosta (%)         40

 

Koulutuksen järjestäjän osuus kaikkien vieraskielisten opiskelijoiden opiskelijavuosien määrästä

Onko kriteeri soveltuva lisärahoituksen jakoperusteeksi?   kyllä

Ehdotus kriteerin painoarvosta (%)         20

 

Koulutuksen järjestäjän osuus kaikkien vailla perusasteen jälkeistä tutkintoa olevien aikuisikäisten uusien opiskelijoiden määrästä

Onko kriteeri soveltuva lisärahoituksen jakoperusteeksi?   kyllä

Ehdotus kriteerin painoarvosta (%)         40

 

Näkemyksen perustelut

 

Perustelkaa lyhyesti edellä esittämänne näkemys ministeriön esittämien laskennallisten kriteerien soveltuvuudesta ja painoarvoista.

 

Ammatillisessa toisen asteen koulutuksessa aikuisten opiskelijoiden merkitys on kasvanut, koska nuorten määrä vähenee ja työelämän osaajatarve kasvaa, uudelleenkouluttautuminen ja täydennyskoulutus. Vieraskielisten opiskelijoiden määrä on merkittävä alueellisesti, maahanmuuttajataustaisten kotoutumisen tukeen tulee kiinnittää huomiota, koska asiakasryhmänä heillä on erityisiä tarpeita, kuten kielen ja kulttuurin omaksuminen, myös työelämän monikulttuurisuusosaaminen edellyttää toimenpiteitä.

 

Järjestäjäkohtaisessa harkinnassa huomioitavat tekijät

 

Kertokaa lyhyesti, mitä asioita mielestänne ministeriön tulisi painottaa järjestäjäkohtaisessa harkinnassa arvioidessaan laskennallisten kriteerien perusteella kullekin koulutuksen järjestäjälle kohdentuvan lisärahoituksen määrää. Perustelkaa myös, mikäli mielestänne järjestäjäkohtaista harkintaa ei tulisi käyttää lainkaan laskennallisten kriteerien lisäksi.

 

Ministeriön esittämät kriteerit vastaavat sisällöltään Turun kaupungin strategisiin linjauksiin, niihin ei ole kommentoitavaa.

 

Seurannassa käytettävien tietojen saatavuus ja raportointi

 

Valitkaa, mitkä alla olevista tiedoista voisitte saada raportoitua omista toiminnanohjausjärjestelmistänne tai muista seurantajärjestelmistänne. Opiskelijoiden saamalla opetuksella ja ohjauksella tarkoitetaan koulutuksen järjestäjän oman henkilöstön antamaa opetusta ja ohjausta oppilaitoksessa, työpaikalla tai muussa oppimisympäristössä.

 

Tieto saadaan suoraan

Tieto saadaan puutteellisena

Tietoa ei saada

 

Opettajien lukumäärä

Tieto saadaan suoraan

 

Ohjaajien lukumäärä

Tieto saadaan suoraan

 

Tukihenkilöstön lukumäärä

Tieto saadaan suoraan

 

Opettajien henkilötyövuosien määrä

Tieto saadaan suoraan

 

Ohjaajien henkilötyövuosien määrä

Tieto saadaan suoraan

 

Tukihenkilöstön henkilötyövuosien määrä

Tieto saadaan puutteellisena

 

Toteutuneiden opetustuntien määrä

Tieto saadaan suoraan

 

Toteutuneiden ohjaustuntien määrä

Tieto saadaan puutteellisena

 

Perusopetuksen päättäneiden uusien opiskelijoiden saaman opetuksen ja ohjauksen määrä

Tieto saadaan suoraan

 

Kokonaisten opiskelupäivien toteutuminen

Tieto saadaan puutteellisena

 

Kokonaisten opiskeluviikkojen toteutuminen

Tieto saadaan puutteellisena

 

Vieraskielisten opiskelijoiden saaman opetuksen ja ohjauksen määrä

Tieto saadaan puutteellisena

 

Perustelut seurannassa käytettävien tietojen saatavuudesta

 

Perustelkaa lyhyesti edellä esittämänne näkemys ministeriön esittämien seurannassa käytettävien tietojen saatavuudesta. Kertokaa, miten tiedot saataisiin raportoitua, jos se olisi puutteellista tai miksi tietoa ei olisi mahdollista saada

 

Pääosin tiedot saadaan suoraan nykyisistä järjestelmistä. Tukihenkilöstön osalta (psykologit, kuraattorit, terveydenhoitajat ja lääkärit) eivät ole palvelualueen raporteissa. Ohjaustuntien raportointi voitaisiin saada osittain, kaikilla ohjaajilla ei työajan seurantaa, kuten opettajilla ja opinto-ohjaajilla. Kokonaisten opiskelupäivien ja -viikkojen selvittäminen vaatii lukujärjestysten erikseen tarkastelua. Vieraskieliset pääosin valtaväestön kanssa yhdessä, ei eriteltyinä.

 

Ehdotukset seurannassa käytettävistä muista tiedoista

 

Voitte ehdottaa alla muita seurantakohteita tai tilastoja, joiden avulla voitaisiin tuottaa tietoa lisärahoituksen käytöstä ja sen vaikuttavuudesta.