Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Konsernihallinto, strateginen hankinta 
Loppupvm 18.11.2019, Hankinta- ja logistiikkajohtaja7924.10.2019 

8072-2019 (02 08 00)

Käsisammuttimet ja niiden asennus, tarkastus ja huolto 31.8.2021 päättyvälle sopimuskaudelle

Hankinta-asiantuntija Maiju Moisiolinna 24.10.2019:

 

Turun kaupungin strateginen hankinta on pyytänyt avoimella hankintamenettelyllä tarjouksia Turun kaupungin eri laitosten ja toimipisteiden käyttöön hankittavista alkusammuttimista ja niiden asennuksista, tarkastuksista ja huolloista 31.8.2021 päättyvälle sopimuskaudelle, jonka jälkeen sopimusta voidaan jatkaa Tilaajan päätöksellä jatkaa yhdellä (1) vuodella, ajalle 1.9.2021 - 31.8.2022 (optio). Optiossa on kyse Tilaajan oikeudesta ei velvollisuudesta.

 

Hankintailmoitus EU-kynnysarvon alittavana hankintana julkaistiin 24.6.2019 HILMA-ilmoituskanavassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Tarjouspyyntö liitteineen julkaistiin samana päivänä Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi/turku. Hankinnasta ei esitetty kysymyksiä.

 

Tarjouspyynnössä kuvattiin hankinnan kohde ja palveluille asetetut ehdottomat vaatimukset sekä tarjoajalle ja tarjoukselle asetetut vähimmäisvaatimukset. Tarjoushinnat tuli ilmoittaa arvonlisäverottomina nettohintoina tarjouspyynnössä edellytetyllä tavalla. Sopimushinta on kiinteä koko sopimuskauden, 31.8.2021 asti.

 

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että osatarjouksia ei oteta huomioon ja että vaihtoehtoisia tarjouksia ei hyväksytä.

 

Annettuun määräaikaan, 19.8.2019 klo 11.00, mennessä tarjouksen toimittivat: Safety Partners Oy, Palosammutin PS Oy, Kilatia Oy ja Presto paloturvallisuus Oy.

 

Hankinnasta tehdään puitesopimus yhden (1) Toimittajan kanssa. Tilaaja ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai -arvoon. Perustellusta syystä yksittäistapauksessa voidaan palveluja ostaa hankintapäätöksestä poiketen.

 

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kolmessa vaiheessa: 1) tarjoajien kelpoisuuden arviointi, 2) tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen, 3) tarjousten hintavertailu.

 

Tarjoajien kelpoisuuden arviointi

 

Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisessä vaiheessa selvitetään tarjoajien edellytykset suoriutua palvelujen tuottamisesta. Tätä arvioitiin tarjouspyynnössä tarjoajalle asetetuilla kelpoisuusvaatimuksilla.

 

Tarjoajien todettiin täyttävän tarjoajille asetetut kelpoisuusehdot.

 

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus

 

Arviointi- ja valintaprosessin toisessa vaiheessa arvioidaan ensimmäisen vaiheen läpäisseiden tarjoajien tarjoukset. Tarjoukset tarkistettiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita ostettavilta palveluilta tarjouspyynnössä edellytettiin.

 

Tarjoukset täyttävät tarjouspyynnön vaatimukset.

 

Tarjousten vertailu ja tarjousten valinta

 

Valinnan perusteeksi ilmoitettiin, että annetuista tarjouksista valitaan se, joka on kokonaishinnaltaan halvin.

 

Liite 1   Tarjousten hintavertailu

 

Ehdotan, että käsisammuttimien ja niiden asennusten, tarkastusten ja huoltojen toimittajaksi valitaan 31.8.2021 päättyvälle sopimuskaudelle Palosammutin PS Oy tarjoamillaan hinnoilla sekä muuten tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisin ehdoin.

 

Vuosittaiset kustannukset sopimuskaudella ovat noin 30 000 euroa.

 

Hankinta- ja logistiikkajohtaja Fredrik Lindström 25.10.2019:

Päätös          Päätän, että käsisammuttimien ja niiden asennusten, tarkastusten ja huoltojen toimittajaksi valitaan 31.8.2021 päättyvälle sopimuskaudelle Palosammutin PS Oy tarjoamillaan hinnoilla sekä muuten tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisin ehdoin.

 

Perustellusta syystä yksittäistapauksessa voidaan palveluja ostaa hankintapäätöksestä poiketen.

 

Hankintayksikköjä sitovat sopimukset eivät synny tällä päätöksellä, vaan vasta erikseen tehtävien kirjallisten sopimuksien allekirjoittamisilla, jotka voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

 

Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella. Mahdollisen option käyttöönotosta tehdään erillinen päätös ja sopimus.

 

 

 

 

Fredrik Lindström

hankinta- ja logistiikkajohtaja

 

 

 

Oikaisuohje ja valitusosoitus liitteenä.

 

Lisätietoja: hankinta-asiantuntija Maiju Moisiolinna, p. 044 907 5892.

Jakelu

aoKilatia Oy
aoPalosammutin PS Oy
aoPresto Paloturvallisuus Oy
aoSafety Partners Oy
tiedKaupunginhallitus
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tpvXXXXX
tiedXXXXX