Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 392 | 21.10.2019 | 8 | |
Kaupunginhallitus | 408 | 04.11.2019 | 5 |
4258-2016 (641, 021, 029)
Turun kaupungin Kauppatorin ja sitä ympäröivien katualueiden liukkauden torjunta
Tiivistelmä:
Torienergia Oy ja Oy Turku Energia Ab ovat muodostaneet Kauppatorin katu- ja torialueen sulanapitoa varten konsortion, jonka tarkoitus on toteuttaa kaksisuuntainen aurinkolämpökeräimeen ja maaperässä sijaitsevaan lämpövarastoon perustuva innovatiivinen sulanapitojärjestelmä. Kaupunginhallitukselle esitetään, että kaupunki hyväksyy Tori Energia Oy:n kanssa solmittavan palvelusopimuksen Turun kauppatorin alueen liukkaudentorjunta- ja lämmitysjärjestelmästä.
Kh § 392
Apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen, kiinteistökehitysjohtaja Jouko Turto, projektijohtaja Janne Laine ja johtaja Tuomas Heikkinen 10.10.2019:
Kaupunginvaltuusto on 30.05.2016 § 94 hyväksyessään Kauppatorin ja sitä ympäröivien katualueiden tori- ja katusuunnitelmat päättänyt, että kyseisen alueen liukkauden torjunta toteutetaan katu- ja torialueiden sulanpitojärjestelmällä. Ratkaisulla taataan parhaiten ympärivuotisesti turvallinen, viihtyisä, miellyttävä ja korkeatasoinen ympäristö.
Tori Energia Oy ja Turku Energia Oy ovat toteuttamassa yhteisen konsortion avulla edistyksellisen uusiutuvaan energiaan perustuvan energiajärjestelmän palvelemaan uudistuvan kauppatorin alueen tarpeita. Kauppatorin pinnalle toteutetaan maailman suurin aurinkoenergian keräysjärjestelmä, jonka tuottama energia varastoidaan ns. lämpöakkuun, joka on toteutettu pysäköintitilojen alla olevaan savimaahan. Tori Energia Oy hallinnoi järjestelmää sekä tuottaa, varastoi ja jakelee lämpöenergiaa. Konsortiosopimus sisältää kaukolämmön paluulämpöä hyödyntävän ostosopimuksen ja mahdollistaa Turku Energialle kaukolämmön paluulämmön varastoinnin lämpöakkuun.
Tori Energia Oy yhdistää aurinkoenergian ja kaukolämmön paluulämmön varastoinnin sekä tuottaa lämpöenergiaa näiden yhdistelmänä pysäköintitilojen, paviljonkirakennusten ja maanalaisten liiketilojen lämmitykseen. Järjestelmää hyödynnetään samalla Kauppatorin liukkauden torjuntaan tori- ja katualueilla pois lukien Aurakadun ja Eerikinkadun ajoneuvojen ajoradat.
Edellä mainittu ratkaisumalli toteuttaa erinomaisesti kaupungin ilmastotavoitteiden saavuttamista. Aurinkoenergia on täysin päästötöntä ja uusiutuvilla polttoaineilla tuotetun kaukolämmön paluulämmön varastointi lämpöakkuun parantaa kaukolämpöjärjestelmän tehokkuutta. Lisäksi lumenpoistoon tai liukkauden torjuntaan ei tarvita tulevaisuudessa raskasta polttomoottorikalustoa.
Tori Energia Oy:n ja Turku Energia Oy:n konsortiona toteuttaman energian kaksisuuntaisen keräysjärjestelmän ansioista kaupungin ei tarvitse investoida erikseen liukkaudentorjuntajärjestelmään, vaan tori- ja katualueiden sulanapito hankitaan konsortiolta palveluna. Palvelusopimus sisältää järjestelmän suunnittelun, toteutuksen, rahoituksen ja käytön.
Sopimuksen vuosikustannus koostuu sulanapitojärjestelmän investoinnin vuosittaisesta pääomakustannuksesta, energiakustannuksesta sekä järjestelmän hoito- ja ylläpitokustannuksesta. Kiinteä pääomakustannusosuus on 255.000 euroa vuodessa annuiteettina 25 vuoden kuoletusajalla. Kyseinen kustannusosuus jää pois kuoletusajan jälkeen tai siitä sovitaan erikseen sopimuksen jatkuessa toistaiseksi voimassaolevana 24 kk irtisanomisajalla.
Energian kulutukseen perustuvan energiakustannuksen arvioidaan olevan vuoden 2017 tietojen perusteella noin 340.000 euroa vuodessa sidottuna toteutuneeseen, mitattuun energian määrään ja konsortiosopimuksen mukaiseen kaukolämmön paluulämmön hintaan 58,92 €/MWh. Järjestelmän vuosittaiset hoitokulut ovat 3,00 €/m2 sidottuna elinkustannusindeksiin. Tällä hetkellä ne ovat yhteensä noin 70.000 euroa vuodessa. Vuoden 2017 sääolosuhteiden mukaisella energiankulutuksella liukkaudentorjunnan palvelusopimuksen vuosikustannukseksi muodostuisi kaupungille yhteensä noin 665.000 euroa. Liukkaudentorjuntajärjestelmän mitoitusteho on enintään 300 W/m2 ja se on käytössä ulkolämpötilan ollessa välillä -15 + 5 C. Lämmitettävä pinta-ala on noin 23.250 m2.
Mikäli kaupunki toteuttaisi liukkaudentorjuntajärjestelmän alkuperäisen suunnitelman mukaisesti omana investointihankkeena hankkeena, sen käyttökustannukset olisivat kävelykadun toteutuneiden vuoden 2017 kulutustietojen mukaan noin 584.000 euroa vuodessa lisättynä 4,13 M€:n investoinnin 25 vuoden poistoajalla. Kaupungin omana investointihankkeena toripinnan liukkaudentorjunnan vuosikustannukseksi muodostuisi noin 750.000 euroa vuodessa. Palvelunhankinta konsortiolta tulee siten järjestelmän 25 vuoden kuoletusajalla kaupungille noin 2 M€ edullisemmaksi kuin omana investointihankkeena toteutettaessa. Lisäksi teknisen järjestelmän ylläpitoriskit siirtyvät kaupungilta palvelun tuottajalle.
Aurinkoenergian keräys- ja varastointijärjestelmän toteuttaminen merkitsee sitä, että kaupungin ja Turun Toriparkin välinen rajapinta kansirakenteessa muuttuu pysäköintihallin kattoholvin vesieristeen yläpinnasta torin päällyskiven alapintaan. Kaupunginvaltuusto on päättänyt maanvuokrasopimuksen yhteydessä, että pysäköintilaitoksen yläpohjan vesieristeen yläpuolella olevat tilat jäävät kaupungin hallintaan ja rakenteet ovat kaupungin vastuulla.
Palvelusopimuksen mukaan vesieristeen yläpuolella olevat tilat jäävätkin edelleen kaupungin omistukseen ja hallintaan siten, että kaupunki antaa vain suostumuksensa järjestelmän edellyttämien teknisten laitteistojen sijoittamiselle. Kaupungin suora vastuu rakenteiden investointi- ja ylläpitokustannuksista taas muuttuu palvelusopimuksen myötä 25 vuodelle jakautuvaksi kaupungin välilliseksi vastuuksi kattaen rakenteiden investointi- ja ylläpitokustannukset.
Vaikka kaupungin kustannusvastuu rakenteista säilyisi edelleen palvelun oston kautta, teknisen rakenteen omistus olisi jatkossa Tori Energia Oy:llä. Kyseinen ratkaisu alentaisi oleellisesti kaupungin vastuita järjestelmän riskirakenteiden mahdollisesti aiheuttamien vuotojen tai muiden ongelmien osalta parantaen siten kaupungin asemaa maanvuokrasopimuksessa todetusta. Palvelusopimuksen hyväksymisen jälkeen tulee kyseisestä asiasta tehdä tarvittava täsmennys Turun Toriparkki Oy:n ja kaupungin väliseen vastuunjakotaulukkoon.
Kauppatorin ja sitä ympäröivien katualueiden sulanapito hankitaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) 40 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaiseen tekniseen syyhyn liittyvänä suorahankintana. Edellä esitettyä sulanapitoratkaisua ei ole mahdollista toteuttaa muulla järkevällä tai korvaavalla ratkaisulla, jonka ympäristövaikutukset olisivat vastaavia tai samansuuntaisia kuin esitetyssä vaihtoehdossa.
Aurinkoenergialla toteutettava lämmitys vähentää merkittävästi CO2-päästöjä verrattuna fossiilisilla polttoaineilla toteutettuun sulanapitojärjestelmään. Aurinkoenergiaan ja savirakenteeseen perustuva lämmitys yhdistettynä kaukolämmön paluulämmön varastointiin on sulanapitovarmuudeltaan tehokas, mikä vähentää olennaisesti riskiä liukastumisiin sekä esine- ja henkilövahinkoihin.
Teknisenä esteenä muiden sulanapitojärjestelmien osalta on myös asemakaavan korkeusaseman määräyksestä johtuva ylimmän betonikerroksen ohuus, jolloin tavanomaisten putkistojen tai muiden sulanapitojärjestelmien asentamista voidaan pitää lähes mahdottomana. Koska teknisesti paikallista lämmöntuotantojärjestelmää maanvuokrasopimuksen perusteella hallitseva Tori Energia Oy ja alueellisen kaukolämpöverkon omistama Turku Energia Oy ovat solmineet lämpöenergian toimitusta ja varastointia koskevan konsortiosopimuksen Kauppatorin alueeseen liittyen, ei tori- ja katupinnan sulanapitopalveluun liittyvää lämpöenergian toimitusta voida käytännössä hankkia muilta toimittajilta. Koska kaupunginvaltuuston päättämänä tavoitteena on kaupungin hiilineutraalisuus vuoteen 2029 mennessä ja Kauppatorin tekninen ympäristö on ydinkeskustassa erittäin haasteellinen, ei hankinnan kohdetta ole myöskään keinotekoisesti rajoitettu hankintalain 40 §:n 2 momentin 2 kohdan tarkoittamalla tavalla.
Vaikka selvityksen mukaan muuta innovatiivista tai muutenkaan mahdollista ja järkevää toteutustapaa sulanapitojärjestelmälle ei ole huomioiden kaupungin ympäristötavoitteet, järjestelmätekniset ominaisuudet, Kauppatorin muu tekninen ympäristö ja lämpöenergian toimittajien rajallisuus, on kaupungin tarkoituksenmukaista julkaista hankinnasta hankintalain 58 §:n 2 momentin mukainen suorahankintailmoitus ennen hankintasopimuksen tekemistä.
Liite 1Palvelusopimus Turun Kauppatorin alueen liukkaudentorjunta- ja lämmitysjärjestelmästä liitteineen
Oheismateriaali 1Torienergian järjestelmäkuvaus
Oheismateriaali 2Kaukolämpösopimus
Kaupunginjohtaja Minna Arve:
EhdotusKaupunginhallitus hyväksyy liitteenä 1 olevan Tori Energia Oy:n kanssa solmittavan ”Palvelusopimus Turun kauppatorin alueen liukkaudentorjunta- ja lämmitysjärjestelmästä” -sopimuksen sekä
oikeuttaa kaupunkiympäristötoimialan toimialajohtajan tekemään sopimukseen mahdollisia vähäisiä tarkennuksia ja allekirjoittamaan sopimuksen.
Lisäksi kaupunginhallitus päättää, että Turun kaupunki julkaisee hankinnasta hankintalain 58 §:n 2 momentin mukaisen suorahankintailmoituksen ennen hankintasopimuksen tekemistä.
Sopimus ei synny tällä päätöksellä vaan erikseen tehtävällä sopimuksella, joka voidaan allekirjoittaa vasta, kun 14 päivää on kulunut suorahankintailmoituksen julkaisemisesta.
PäätösAsia pantiin pöydälle Katteluksen Vornasen kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.
Kh § 408
Pöydältä 21.10.2019 § 392
Johtaja Tuomas Heikkinen 4.11.2019:
Asian valmistelussa tarkoituksena on ollut varmistua siitä, että järjestelyt eivät sisällä valtiontukea. Tätä varten on pyydetty asiantuntijalausunnot.
Turun torin aurinkokeräysjärjestelmän arviolausunto (1.11.2019) on nähtävänä kokouksessa.
Kaupunginjohtaja Minna Arve:
EhdotusKaupunginhallitus hyväksyy liitteenä 1 olevan Tori Energia Oy:n kanssa solmittavan ”Palvelusopimus Turun kauppatorin alueen liukkaudentorjunta- ja lämmitysjärjestelmästä” -sopimuksen sekä
oikeuttaa kaupunkiympäristötoimialan toimialajohtajan tekemään sopimukseen mahdollisia vähäisiä tarkennuksia ja allekirjoittamaan sopimuksen.
Lisäksi kaupunginhallitus päättää, että Turun kaupunki julkaisee hankinnasta hankintalain 58 §:n 2 momentin mukaisen suorahankintailmoituksen ennen hankintasopimuksen tekemistä.
Sopimus ei synny tällä päätöksellä vaan erikseen tehtävällä sopimuksella, joka voidaan allekirjoittaa vasta, kun 14 päivää on kulunut suorahankintailmoituksen julkaisemisesta.
Vielä kaupunginhallitus päättää, että arviokirja tulee ottaa huomioon ja täytäntöönpanopäätöksellä hyväksyttävien sopimusten kohdalla tulee varmistua siitä, etteivät järjestelyt saa sisältää laitonta valtiontukea.
PäätösKaupunginhallitus päätti palauttaa asian uudelleen valmisteltavaksi siten, että sulatusjärjestelmän osalta neuvotellaan uudesta hinnoittelumallista sekä vaihtoehtoinen toteuttamismalli, jossa kaupunki voi toteuttaa putkiston itse.
Päätös asiassa tehtiin Katteluksen Vornasen kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.
Achrén ilmoitti olevansa esteellinen ja poistui kokouksesta asian käsittelyn ajaksi.
Kokouksessa asiaa olivat selvittämässä kiinteistökehitysjohtaja Jouko Turto, projektijohtaja Janne Laine, joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte ja toimitusjohtaja Nikolas Salomaa (nollaE Oy).
Jakelu
palXXXXX
Liitteet:
Kh § 392
Liite 1:Palvelusopimus Turun Kauppatorin alueen liukkaudentorjunta- ja lämmitysjärjestelmästä liitteineen
Kh § 408
Liite 1:Palvelusopimus Turun Kauppatorin alueen liukkaudentorjunta- ja lämmitysjärjestelmästä liitteineen