Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 376 | 07.10.2019 | 5 |
3273-2017 (440, 065, 011)
Saattohoidon järjestäminen
Tiivistelmä: -
Kh § 376
Toimialajohtaja Riitta Liuksa 25.9.2019:
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti 15.5.2019 § 165 hyväksyä Lounais-Suomen Saattohoitosäätiön esityksen puitesopimuksen ennen aikaiseksi purkamiseksi ja oikeutti toimialajohtajan sopimaan purkamisen tarkemmasta ajankohdasta. Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti esittää kaupunginhallitukselle, että Turun kaupungin tulee
Sosiaali- ja terveyslautakunnan esityksestä kaupunginhallitus on käsitellyt asiaa ja päätti 19.08.2019 § 309 ja päätti yksimielisesti, että Turun kaupungin tulee välittömästi käynnistää neuvottelut Karinakodin henkilöstön siirtämisestä liikkeenluovutuksella Turun kaupungin työntekijöiksi viimeistään 1.1.2020 ja Karinakodin vuokraamisesta toimintaan niin, että tilat ovat turkulaisten saattohoidon käytössä viimeistään 1.1.2020.
Lisäksi käynnistetään neuvottelut lähikuntien kanssa heidän tarpeestaan ostaa saattohoitokodin palveluita ja sairaanhoitopiirin kanssa mahdollisuudesta järjestää saattohoitokotitoiminta maakuntatasolla.
Liikkeenluovutus ja henkilöstön asema
Työsopimuslain 1 luvun 10.2 §:n mukaisesti liikkeen luovutuksessa työnantajan luovutushetkellä voimassa olevista työsuhteista johtuvat oikeudet ja velvollisuudet sekä niihin liittyvät työsuhde-etuudet siirtyvät liikkeen luovutuksessa Turulle. Turulla on oikeus saada tarvittava dokumentaatio ja muut tiedot Saattohoitosäätiöltä edellä mainitussa pykälässä tarkoitettuihin oikeuksiin ja velvollisuuksiin liittyen hyvissä ajoin ennen luovutusta. Liikkeenluovutuksen ehdoista sovitaan liitteenä 1 olevassa Liikkeenluovutussopimuksessa. Liikkeenluovutussopimus on tarkoitus solmia 27.11.2019 ja luovutuksen tarkoitus tulla voimaan 28.11.2019, koska henkilöstön palvelussuhteet on irtisanottu päättymään 27.11.2019.
Listaus Turulle siirtyvästä henkilöstöstä on Liikkeenluovutussopimuksen liitteenä 1 (Henkilöstö) ja tämän esityksen liitteenä 2. Osapuolet päivittävät yhteistyössä henkilöstöliitteen vastaamaan Luovutushetken tilannetta. Karinakodin henkilöstöstä ne 12 henkilöä, joilla on palvelussuhde edelleen voimassa, siirtyvät liikkeenluovutuksella Turulle. Muihin jo irtisanottuihin henkilöihin, joiden palvelussuhde on jo päättynyt, ei sovelleta liikkeenluovutusta. Ennen luovutushetkeä päättyneet palvelussuhteet eivät siten siirry. Jos hyvinvointitoimiala tarvitsee lisärekrytointeja, on mahdollista käydä neuvotteluja työsopimuksen solmimiseksi niiden työntekijöiden kanssa, joiden palvelussuhde on jo päättynyt.
Turun palvelukseen siirtyvät Henkilöstöliitteessä yksilöidyt henkilöt siten, että Saattohoitosäätiö vastaa siirtyvien henkilöiden palkka- ja muista työsuhteeseen liittyvistä saatavista, lomakorvauksista, lomapalkasta, lomarahasta, ylityö- ja muista mahdollisista työaikakorvauksista, eläke- ja sosiaaliturva- yms. maksuista siltä osin kuin ne kohdistuvat ja perustuvat aikaan ennen Luovutushetkeä.
Saattohoitosäätiöltä saadun tiedon mukaan kaupungille ei siirry lomapalkkavelkaa, koska Saattohoitosäätiö on maksanut irtisanomilleen työntekijöille 1.7.2109 maksetun loppupalkan yhteydessä lomapalkat ja -rahat 27.11.2019 asti.
HR-palvelut ostetaan Saattohoitosäätiön olemassa olevilta sopimuskumppaneilta 31.3.2020 saakka ja siirtyvään henkilökuntaan sovelletaan Luovutushetken mukaista työehtosopimusta 31.3.2020 saakka, elleivät asianomaiset työntekijät tee työsopimusta kaupungin kanssa ennen sitä, jolloin he siirtyisivät KVTES:n piiriin sopimuksentekohetkestä alkaen. Henkilöstöliitteessä yksilöidyt henkilöt siirtyvät 1.4.2020 KVTES:n piiriin.
Luovutushetken jälkeen suoritettavista palvelussuhteisiin perustuvista saatavista, korvauksista sekä muista niihin liittyvistä kuluista vastaa Turku.
Saattohoitosäätiö vastaa toiminnan luovutuksen ja työntekijöiden siirtämisen edellyttämistä toimenpiteistä ennen Luovutushetkeä ja Turku Luovutushetken jälkeen.
Karinakodin rakennuksen vuokraaminen
Tilapalvelukeskus on neuvotellut liitteenä 3 olevan vuokrasopimusluonnoksen Karinakodin tiloihin liittyen tilat nyt omistaman Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen kanssa. Vuokrattavat tilat sijaitsevat Seiskarinkadulla, ja sisätilojen lisäksi käyttöön tulee pihatiloja ja parkkipaikkoja. Vuokrattavia huoneistoneliöitä tulee käyttöön 1445 m2. Tiloissa on valmistuskeittiö, sauna- ja pesutiloja, asukashuoneita ja niihin liittyviä yhteistiloja sekä henkilökunnan sosiaalitilat.
Syöpäyhdistyksen alun perin tarjoama vuokrahinta oli n 22.515 € kuukaudessa, alv 0 %, ja neuvottelutuloksena vuokra on nyt n.19.507 € kuukaudessa, alv 0 %. Tämä vuokrahinta on Catella Oy:n laatimassa vuokratasoarviossa arvioidun vuokrahaarukan keskivälissä. Vuokrasopimus on arvonlisäverollinen, ja pitää sisällään kaikki hoitokustannukset, paitsi käyttösähkön, veden ja sisätilojen siivouksen. Sopimus alkaa 1.12.2019 ja on voimassa toistaiseksi 12 kk irtisanomisajalla.
Karinakodin omistaja toteuttaa ennen vuokrasopimuksen voimaantuloa kohteeseen kaupungin osoittamat korjaus- ja muutostyöt, jotta vuokrasopimuksen alkaessa kohde täyttää kaupungin edellyttämät toiminnallisuuden ja turvallisuuden kriteerit. Tilojen on myös täytettävä viranomaismääräykset.
Rakennus on 25 vuotta vanha eli erilaisia korjaustarpeita tulee vastaan lähivuosina. Käytettävässä vuokrasopimusmallissa vastuu peruskorjausten suorittamisesta ja kustannuksista on vuokranantajalla. Saattohoitosäätiö oli laadituttanut Karinakodista kuntoarvion vuonna 2018. Kuntoarvion osana on esitetty kymmenen vuoden PTS-suunnitelma tulevien vuosien korjaustarpeista. Karinakodin omistajan edustaja on ilmoittanut, että he ovat sitoutuneita PTS-suunnitelman mukaisten korjausten toteuttamiseen.
Suunnitellut palvelut Karinakodissa
Palvelualuejohtaja Katariina Kauniskangas:
Palliatiivinen eli oireita lievittävä hoito määritetään Maailman terveysjärjestön WHO:n mukaisesti parantumattomasti sairaan potilaan ja hänen läheistensä aktiiviseksi kokonaisvaltaiseksi hoidoksi, jolla pyritään ehkäisemään ja lievittämään kärsimystä ja vaalimaan elämänlaatua. Palliatiivista hoitoa ei ole määritelty suhteessa kuoleman ajankohtaan, vaikka sen tarve lisääntyy merkitsevästi elämän loppuvaiheessa. Saattohoito on osa palliatiivista hoitoa, ja se ajoittuu oletetun kuolinhetken välittömään läheisyyteen - viimeisiin päiviin tai viikkoihin. Saattohoidossa hoidon ensisijainen tavoite on palliatiivinen hoito kuoleman läheisyydessä ja kuolevan potilaan hoito.
Karinakoti on suunniteltu ja rakennettu saattohoidon toteuttamiseen kodinomaisissa tiloissa. Tilojen osalta huomion arvoista ovat hyvät yleiset tilat potilaille ja vierailijoille sekä hyvä mahdollisuus hiljentymiseen.
Toiminnallisesti tilat eivät ole käyttökelpoisia sairaalatilaksi. Huonekohtaisen hengityskaasujärjestelmän ja varavoiman puuttuminen rajoittavat esim. hengitysvajauksen hoitoa. Lääkehuone on pieni, ja siitä puuttuvat ilmastointi ja seuranta- ja hälytysjärjestelmä. Lääkkeiden valmistamiseen tila on niukka. Verijääkaappia ei ole. Lääkevarastoinnin tarve on sairaala-alueen osastoa suurempi apteekin etäisyyden vuoksi. Potilaskutsujärjestelmä toimii potilaan rannekkeella, joka ei ole riittävä. Vartioinnin saatavuus on sairaala-aluetta hitaampi.
Karinakodin sijainti etäällä sairaalapalveluiden palveluverkosta on ongelma. Päivystysaikainen lääkäripalvelu voidaan toteuttaa puhelinpäivystyksenä, mutta lääkärin 24/7 käyntimahdollisuus vaatisi ympärivuorokautisen päivystyksen kaksinkertaistamista, sillä sairaalapäivystäjä ei voi poistua sairaala-alueelta. Tutkimuspalvelut, kuten laboratorio- ja kuvantamispalvelut, edellyttävät henkilöstö-, näyte- ja potilaskuljetuksia.
Ravinto-, vaate- ja pesulakuljetuspalvelut sekä jätehuollon kilpailutetut sopimukset on arvioitava hankintaa koskevien säädösten osalta.
Virka-ajan ulkopuolella potilaiden sisäänotto suoraan Karinakotiin ei ole mahdollista ilman lääkäripalvelua tai tutkimusresursseja. Laatusuositusten mukaan erityistason palliatiivisessa ja saattohoidossa tulisi olla mahdollisuus potilaan oireiden nopeaan selvittämiseen ja hoitoon ympärivuorokautisesti. Eräät keskeiset vaativat hoitomuodot, kuten palliatiivinen sedaatio ja vaativa kivun ja muiden vaikeiden oireiden hoito sekä äkillisten vaikeiden oireiden hoito edellyttävät lääkäripalvelujen hyvää saatavuutta. Moniammatillisen työryhmän (toimintaterapeutti, fysioterapeutti, sosiaalityöntekijä) palvelut edellyttävät lisäresurssointia.
Hengitysvajaus- ja halvauspotilaat sekä vaativa palliatiivinen hoito ja saattohoito on perusteltua säilyttää sairaala-alueella. Edelleen kehittyvä ja lisääntyvä kotona tapahtuva palliatiivinen hoito ja saattohoito vaativat ympärivuorokautisesti toimivan tukiosaston.
Karinakodin tiloihin parhaiten soveltuvia potilasryhmiä olisivat ei-vaativaa palliatiivista ja saattohoitoa tarvitsevat potilaat. Samoin yksittäiset muutoin vaikeasti sijoitettavat potilaat, kuten vaikeasti vammautuneet laitoshoitoa, mutta ei sairaalahoitoa, vaativat potilaat voisivat olla mahdollinen potilasryhmä.
Jos Karinakodissa olisi käytössä 20 vuodepaikkaa, vaadittava henkilöstöresurssi olisi apulaisosastonhoitaja, yhdeksän sairaanhoitajaa ja kymmenen lähihoitajaa, osastosihteeri sekä lääkäri. Liikkeenluovutussopimuksen ja tilojen vuokraamisesta tehdyn päätöksen jälkeen hyvinvointitoimiala toteuttaa toiminnan tarkemman suunnittelun tulevasta toiminnasta ja tarvittavasta henkilökunnasta.
Toiminnan taloudelliset vaikutukset
Uuden toiminnan vuosikustannukset ovat noin 2,3 M€ ja ostopalvelun arvo on ollut noin 1 M€ eli lisäystä 1,3 M€ vuositasolla. Taloudellisen toiminnan edellytyksenä on, että toiminnan volyymi ja kapasiteetti muualla toiminnassa saadaan vähenemään merkittävästi.
Saattohoito maakuntatasolla
Turun kaupunki kysyi elokuussa Varsinais-Suomen sote-palvelujen järjestämisvastuussa olevilta kunnilta tai kuntayhtymiltä, onko niillä halua toteuttaa saattohoitoa yhteistyössä Turun kaupungin kanssa.
Saatujen vastausten perusteella voidaan todeta, että lähestulkoon kaikki kunnat haluavat toteuttaa saattohoitonsa nykymallilla, jossa perustason saattohoidon pääasiallinen tuottamisvastuu on kunnalla tai perustason sote-kuntayhtymällä ja erityistason tai vaativan erityistason saattohoidon tuottamisvastuu sairaanhoitopiirillä. Kunnat ilmaisivat valmiutensa ostaa saattohoidon palveluita Turun kaupungilta, mutta vain, mikäli tälle on erityinen yksittäiseen asiakkaaseen liittyvä tarve. Yhteistyömalliin, jossa kunnat osallistuisivat kiinteillä kustannuksilla Turussa toteutettavan saattohoidon rahoitukseen, ei ole vastaustuen perusteella edellytyksiä siirtyä. Ainoastaan Parainen piti toivottavana, että kunnat vastaisivat yhteistoiminnassa perustason saattohoidosta. Parainenkaan ei ole kuitenkaan valmis sitoutumaan yhteistyöhön kiinteillä kustannusosuuksilla.
Saattohoidon yhteistyökartoituksen jälkeen on perusteltua todeta, että Turun kaupunki joutuu vastaamaan yksin Karinakodin toimintojen kustannuksista, sikäli, kun toiminnot siirrettään sellaisenaan Turun kaupungin vastuulle. Turun kaupunki voi tarjota saattohoidon palveluita muille kunnille ilman takeita siitä, että kunnat ostavat tarjottuja palveluita.
Päätöksentekotasot
Turun kaupungin hallintosäännön 33 §:n mukaan kaupunginhallitus voi ratkaista asian, joka kuuluu alemman toimielimen tai viranhaltijan ratkaistavaksi, mikäli edellä mainittu asia on osa kokonaisuutta, josta päättäminen kuuluu kaupunginhallituksen ratkaisuvaltaan. Liikkeenluovutus ja vuokrasopimuksen solmiminen muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden ja siten kaupunginhallitus on toimivaltainen päättämään asiasta.
Luovutettavaan kokonaisuuteen liittyvien henkilöiden työsuhteiden sisältöön liittyy vielä vähäisiä selvitettäviä kysymyksiä. Siksi esitetään, että kaupunginhallitus valtuuttaa kaupunginjohtajan tekemään liikkeenluovutussopimukseen ja sen liitteisiin sekä vuokrasopimukseen tarpeellisia muutoksia.
Kiireellisyyden vuoksi asiassa esitetään, että päätös pannaan täytäntöön odottamatta sen lainvoimaisuutta.
Liite 1Liikkeenluovutussopimus
Liite 2Liikkeenluovutussopimuksen salainen liite (salassa pidettävä, JulkL 24.1 § 17 ja 20 kohdat)
Liite 3Vuokrasopimus
Kaupunginjohtaja Minna Arve:
EhdotusKaupunginhallitus päättää, että
Turun kaupungin hyvinvointitoimiala vastaanottaa Saattohoitosäätiön Karinakodin henkilöstöineen liikkeenluovutuksella liikkeenluovutussopimuksessa kuvatussa laajuudessa ja ehdoin,
liitteenä 1 oleva liikkeenluovutussopimus liitteineen hyväksytään,
liitteenä 3 oleva vuokrasopimus hyväksytään,
kaupunginjohtaja oikeutetaan allekirjoittamaan liikkeenluovutussopimus ja vuokrasopimus sekä tekemään niihin tarvittaessa muutoksia ja
tämä päätös pannaan täytäntöön odottamatta sen lainvoimaisuutta.
Lisäksi kaupunginhallitus toteaa, että sopimukset eivät synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan erillisen kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Lisäksi kaupunginhallitus päätti Elon Vornasen kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti, että sosiaali- ja terveyslautakunnan tulee käsitellä saattohoidon järjestämisen hoitokokonaisuus ja arvioida samalla Kaskenlinnan ja Karinakodin työnjako.
Miikkolan seuraavansisältöinen muutosehdotus raukesi kannatuksen puuttuessa:
”Kaupunginhallitus velvoittaa sote-alan laatimaan credon/Karinakodin toimenkuvan vision ja roolin koko Turun sote-järjestelmässä.”
Vierimaa ilmoitti olevansa esteellinen ja poistui kokouksesta asian käsittelyn ajaksi.
Kokouksessa asiaa olivat selvittämässä toimialajohtaja Riitta Liuksa ja henkilöstöjohtaja Sinikka Valtonen.
Asian esitteli apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen.
Jakelu
aoLounais-Suomen Saattohoitosäätiö r.s.
aoLounais-Suomen Syöpäyhdistys - Sydvästra-Finlands Canceförening r.y.
tpvHyvinvointitoimiala
tpvKonsernihallinto, lakiasiat
tiedSosiaali- ja terveyslautakunta
tpvTilapalvelukeskus
tpvXXXXX
Liitteet:
Kh § 376
Liite 1:Liikkeenluovutussopimus
Liite 2:Liikkeenluovutussopimuksen salainen liite (salassa pidettävä, JulkL 24.1 § 17 ja 20 kohdat)
Liite 3:Vuokrasopimus