Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus37101.10.20191

7177-2019 (02 02 00)

Kaupunginhallituksen toimielimen talousarvioehdotus vuodelle 2020 ja taloussuunnitelmaehdotus vuosille 2020-2023 sekä strateginen sopimus 2020-2023

Tiivistelmä: -

Kh § 371

Johtaja Tuomas Heikkinen 25.9.2019:

 

Kaupunginvaltuusto päätti kokouksessaan 17.6.2019 § 108 lauta- ja johtokuntien vuosien 2020–2023 taloussuunnitelman suunnitteluluvut. Kaupunginhallituksen osalta netto-ohjeluku on -59,464 milj. euroa.

 

Kaupunginhallituksen toimielimen talousarvio- ja -suunnitelmaehdotus sisältää toiminta- ja investointimäärärahaehdotukset kaupunginvaltuuston, kaupunginhallituksen ja kaupunginhallituksen omarahoitusosuuksien osalta.

 

Kaupunginvaltuuston toimintamäärärahaehdotus -1.031.003 euroa sisältää kaupunginvaltuuston kokouskulut sekä valtuustosalin kulut. Ehdotus alittaa annetun suunnitteluluvun -1.200.000 euroa 168.997 eurolla.

 

Kaupunginhallituksen osalta ehdotus sisältää:

 

1. kaupunginhallitukselle vuoden 2020 talousarvion ja kaupunginhallituksen alaisten yksiköiden työvoiman käyttösuunnitelmat vuosille 2019–2022 sekä taloussuunnitelman vuosille 2020–2023. Vuosien 2020–2023 tärkeimmät toiminnalliset tavoitteet (liite 1)

2. kaupunginhallituksen investoinnit vuosille 2020–2023

 

Kaupunginhallituksen toimintamäärärahaehdotuksen toimintakate (nettomeno) on -65.628.781 euroa, joka ylittää suunnitteluluvun 6,165 milj. eurolla. Suunnitteluluvun ylitys aiheutuu sellaisista jo sidotuista menoista, joihin ei suunnittelulukua laskettaessa osattu varautua. Kärkihankkeiden toteuttaminen lisää määrärahatarpeita yhteensä 5,2 miljoonaa euroa vuoteen 2019 verrattuna. Kasvusta 1,8 miljoonaa euroa aiheutuu keskustan kehittämishankkeesta, 2,1 miljoonaa euroa Turun tiedepuistohankkeesta ja 1,3 miljoonaa euroa Smart and Wise Turku -hankkeesta. Lisäksi Tilapalvelukeskuksen määrärahatarve on 7,0 miljoonaa suurempi vuoteen 2019 verrattuna. Kasvu aiheutuu kohteiden kuntoarviotarkastuksista, jossa kaikki kohteet on tarkoitus kuntoarvioida. Hankkeen kesto noin 3 vuotta ja kokonaiskustannusarvio arviolta noin 2-3 M€, riippuen tutkimusten laajuudesta. Nämä tutkimukset tulevat nostamaan esiin korjaustarpeita, joihin tulee pikaisesti ryhtyä. Lisäksi Sepänkatu 1 (17.000 m2) tyhjenee AMK:n kampuksen valmistuttua, eikä sille ole vuokralaista näköpiirissä. Tilapalvelukeskus joutuu maksamaan myös väistötilaparakkivuokria Lausteella ja Varissuolla, joita ei ole voitu ennakoida. Uusia väistötilatarpeita saattaa tulla vielä lisää kuntotutkimusten kautta. Purkujen lykkääminen kasvattaa ylläpitokuluja. Lomapalkkavarauksen poistuminen kaupunginhallituksen talousarvioehdotuksesta vähentää määrärahatarvetta 5,0 miljoonaa euroa. Sopimuskorotuksia varten tullaan myöhemmässä vaiheessa varaamaan lisämääräraha, jonka suuruus selviää työmarkkinaneuvottelujen päätyttyä. Keskustan asiakaspalvelupisteen toiminnan käynnistyminen lisää hallintoryhmän vuoden 2020 määrärahatarvetta 0,7 miljoonalla eurolla kuluvaan vuoteen verrattuna.

 

Kj-toimialan henkilöstömäärä kasvaa 5:llä henkilöllä kun sisäiset siirrot on oikaistu HTV-luvusta. Kasvua aiheuttavat keskustan asiakaspalvelupisteen aloittamisvaiheen panostukset, kärkihankkeet, SAP-uudistamisen projekti sekä tilapalvelukeskuksen hankehenkilöstö. Kärkihankkeiden projektipäälliköt olivat osin jo vuoden 2019 henkilöstösuunnitelmassa, mutta rekrytointeja ei ole saatu toteutettua.

 

Kaupunginhallituksen talousarvioehdotus on liitteenä 1 olevan strategisen sopimuksen mukainen ja suunnitelmavuodet seuraavat:

 

Käyttötalousosa

 

Kaupunginhallitus, 1 000 eur

TOT 2018

TAM 2019

TA 2020

TS 2021

TS 2022

TS 2023

Toimintatulot

184 123

178 718

175 940

177 699

179 476

182 168

Valmistus omaan kayttoon

3

 

 

 

 

 

Toimintamenot

226 956

237 415

241 568

243 984

246 424

250 120

Toimintakate

-42 831

-58 697

-65 629

-66 285

-66 948

-67 952

Muutos-%

 

37,0 %

11,8 %

1,0 %

1,0 %

1,5 %

 

 

Tärkeimpiä Kj-toimialan toiminnallisia tavoitteita vuosille 2020–2023 ovat

 

Kaupungin kärkihankkeet, joilla haetaan kaupungin menestyksen kannalta välttämättömiä strategiaan perustuvia muutoksia ja joille halutaan erityistä näkyvyyttä:

 

1.Keskustan kehittäminen, jonka tavoitteena on kaupunkikeskustan elinvoiman ja ympärivuotisen vetovoiman vahvistaminen. Kärkihankkeen painopistealueet ovat

Saavutettava ja helposti kuljettava keskusta: Turun keskusta on kaikkien yhteisenä kaupunginosana saavutettavuudeltaan ainutlaatuinen, ja sen liikkumisympäristön ilme on esimerkillisen viihtyisä ja vetovoimainen ympäri vuoden.

Kaupallisesti houkutteleva keskusta: Turun keskusta on Läntisen Suomen tärkein ja pohjoisen Itämeren kiinnostavin talouden, kaupan ja työssäkäynnin keskittymä.

Viihtyisä ja elävä kohtaamisten keskusta: Turun keskusta on eurooppalainen asumisen, kulttuurin ja matkailun keskittymä, joka sykkii elämää ympäri vuoden.

2.Turun tiedepuisto. Kärkihankekokonaisuudella tavoitellaan kunnianhimoista alueen älykaupungin toiminnallista konseptia, maankäytön, asumisen, rakentamisen ja liikenteen suunnitelmaa sekä palveluiden ja elinkeinotoiminnan yhdistämistä fyysisen ympäristön toteutukseen. Kärkihankkeen painopistealueet ovat

Rohkeasti kokeileva innovaatio- ja osaamiskeskittymä

Logistisesti vetovoimainen fiksun liikkumisen keskus

24/7/365 elävä kohtaamisten keidas

Kestävästi kasvava kaupunginosa

3.Smart and Wise Turku. Kärkihanke yhdistää samaan hankekokonaisuuteen kaksi voimassa olevaa kärkihanketta. Kärkihankeen painopisteitä ovat

Hiilineutraalisuus ja resurssiviisaus

Asiakkuuksien ja palvelujen hallinta

Turvallisuus

Kaupunkisuunnittelu

Liikenne ja liikkuminen

Syrjäytymisen ehkäisy

 

Keskeisiä kj-toimialan tavoitteita ja hankkeita strategian teemoittain ovat:

 

Terve ja hyvinvoiva kaupunkilainen

Kuntavetoisen sote-mallin luominen Varsinais-Suomeen

Nuorisotyöttömyyden vähentäminen ja pitkäaikaistyöttömien aktivointi. Kaupungin toimialojen yhteinen tavoite.

 

Yrittävä ja osaava Turku

Teknillisen alan korkeakoulutuksen ja vetovoiman vahvistaminen

Tutkimus- ja kehitysinfrastruktuurin vahvistaminen

Positiivisen rakennemuutoksen tukeminen / teollisuuden sijoittumisen helpottaminen

Tunnin juna -hankkeen edistäminen

Historian museon ja musiikkitalon toteuttaminen

Blue Industry Park

Turun Ratapiha-hankkeen kehittäminen

 

Vaikuttava ja uudistuva Turku

Hallintopalveluiden uudistaminen

Kiinteän omaisuuden arvon hallinta

 

Rakentuva kaupunki ja ympäristö

Turun kaupungin ilmastosuunnitelma 2029

Linnakaupunki/Satama

Kaupunkikehitystä tukeva joukkoliikennejärjestelmä ja sen kehittäminen

Lähiövisio – yhteinen tahtotila lähiöiden kehittämiseksi

 

Kaupunginhallituksen omarahoitusosuuksien talousarvioehdotus 19.784.652 ylittää suunnitteluluvun -19.469.000 euroa 315.652 eurolla. Omarahoitusosuudet sisältää seuraavat kustannuspaikat:

 

Kaupunginhallitus, omarahoitusosuudet

Käyttötalousosa

 

 

 

 

 

 

 

Toimintakate 2020

Omarahoitusosuudet

-19 784 652

Alpe

-14 063 844

Maaseutuelinkeinoasiat

-22 000

Hankekehittämisen omarahoitusosuus

-300 000

Eläkkeet

-5 398 808

 

Kaupunginhallituksen bruttoinvestointeja on yhteensä 16.839.000 euroa vuoden 2020 suunnitteluluvun ollessa 11.100.000 euroa. Investoinneista 1,89 miljoonaa euroa liittyy talouden ja henkilöstöhallinnon ohjauksen kehittämiseen, 1,38 miljoonaa euroa toiminnanohjauksen kehittämiseen toimialoilla, 2,49 miljoonaa euroa digitaaliseen palvelukehitykseen ja 2,25 miljoonaa euroa IT-palvelukehitykseen. Tunnin juna -hankeyhtiön perustamista varten on varattu 7,0 miljoonaa euroa. Keskitetyn asiakaspalvelupisteen avaamiseen varataan 0,58 miljoonaa euroa ja Suomen Joutsenen kunnostamiseen 0,15 miljoonaa euroa. Muut investoinnit liittyvät varavoimakoneen hankintaan (0,1 milj. euroa) ja osakkeiden osuuksien hankintaan, johon varaudutaan 1,0 miljoonalla eurolla.

 

Suunnitelmavuosien nettoinvestoinnit ovat jatkovuosien 2021-2023 osalta 11.000.000 euroa.

 

Investointiosa

 

 

 

 

 

 

 

Kaupunginhallitus, 1 000 eur

TOT 2018

TAM 2019

TA 2020

TS 2021

TS 2022

TS 2023

Investointimenot

9 785

56 763

16 839

11 100

11 000

11 000

Valtionosuudet ja muut rahoitusosuudet

 

 

 

 

 

 

Pysyvien vastaavien luovutustulot

 

 

 

 

 

 

NETTO

-9 785

-56 763

-16 839

-11 100

-11 000

-11 000

Muutos-%

 

480,1 %

-70,3 %

34,0 %

-0,9 %

0,0 %

 

Kaupungin yhteiset toiminnot

 

Kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaosto hyväksyi 6.5.2019 § 30 rakennetun kaupunkiympäristön investointiohjelmien ja kiinteän omaisuuden lähtökohdat taloussuunnitelmakaudelle 2020 – 2023.

 

Kj-toimialan investointiosaan (Kh/Kaupungin yhteiset, omaisuuden hallinta) sisältyy kaupunkiympäristön rakennuttamiseen liittyvät infran, tilojen ja kiinteän omaisuuden hankinnan määrärahat sekä omaisuuden luovutustulot. Kaupunkiympäristötoimialan strategiseen sopimukseen on lisätty kaupunginhallituksen palvelutilaus toimialalle, mikä pitää sisällään talousarviomäärärahan kohdistamisen kaupunginhallituksen omaisuudenhallinnan tulosyksiköltä (51000 KH/maaomaisuus, 51001 KH/ infraomaisuus, 51002 KH/tilaomaisuus) kaupunkiympäristötoimialalle. Kaupunkiympäristötoimiala vastaa edellä mainittujen kokonaisuuksien toteutuksesta ja raportoinnista.

 

Bruttoinvestointimenot jakautuvat infrainvestointiohjelman, tilainvestointiohjelman sekä kiinteän omaisuuden hankintoihin yhteensä 76,4 milj. euroa ja ne alittavat noin 3,1 milj. euroa kaupunginvaltuuston 17.6.2019 vahvistaman investointiosan suunnitteluluvun vuodelle 2020. Bruttoinvestointien talousarvioehdotus vuosille 2020-2023 alittaa suunnitteluluvun 16,6 milj. euroa. Kaupungin tilaratkaisuja on omasta toteutuksesta siirretty vuokrahankkeiksi taloussuunnitelmakaudella 2020-2023 yhteensä 13,4 milj. euroa.

 

Investointiosan myyntitulotavoite vuodelle 2020 on kaupunginvaltuuston vahvistaman suunnitteluluvun mukaisesti 23,7 milj. euroa, josta myyntivoittotavoite on 19,2 milj. euroa. Kaupungin yhteiset toiminnot talousarvioehdotuksen toimintakate on 23,3 milj. euroa, mikä sisältää myyntivoittotavoitteen lisäksi maankäyttösopimuskorvaustuloja 5,0 milj. euroa sekä 0,9 milj. euroa vuoden 2020 aikana maksettavaksi tulevan maankäyttösopimuskorvauksen Turulta Kaarinalle.

 

Kaupungin yhteiset toiminnot talousarvioehdotuksen toimintakate on 1,6 milj. euroa suunnittelulukua parempi. Kaupunkiympäristötoimialan kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuuden palvelualue vastaa tällä hetkellä kehitettävien kiinteistöjen pilaantuneiden maa-alueiden pima-kustannuksista osana käyttötaloutta. Toistaiseksi kustannukset ovat olleet vuositasolla kohtuullisia ja siten olleet huomioitavissa palvelualueen ja toimialan talousarviossa. Nämä kustannukset ovat kuitenkin tulevina vuosina kasvamassa voimakkaasti mm. Linnakaupungin sekä Itäharjun alueiden kehittämisen myötä ja vuosittainen vaihtelu tulee olemaan suurta. Tällöin nämä kustannuserät heikentävät kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuuden sekä koko toimialan talousarvion vuosittaista vertailtavuutta. Toisaalta pahimmillaan erät johtavat muiden kustannusten karsimiseen, koska kehittämisestä saatavat tulot eivät tuloudu toimialalle. Tästä syystä on jatkossa perusteltua siirtää nämä ennalta vaikeasti arvioitavat pima-maiden puhdistamiskustannukset osaksi kaupunginhallituksen maaomaisuuden määrärahoja, jonne myöskin näistä kohteista syntyvät maanmyyntitulot tuloutuvat. Kaupunginhallitukselle esitetään, että kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuus -palvelualueen pilaantuneiden maiden puhdistukseen varatut 1,6 milj. euroa siirretään kaupunginjohtajan toimialan yhteisiin toimintoihin tulosyksikölle 51000 KH/Maaomaisuus, jolle kirjautuvat mm. myyntituotot/-voitot ja maankäyttösopimuskorvaukset. Taloussuunnitelmavuosille 2021-2023 puhdistuskustannustenarvio on 2 milj. euroa/vuosi. Mikäli Itäharju ja/tai Iso-Heikkilä rakentaminen avataan TS kausilla laajemmin kuin nyt tiedossa olevilta osiltaan, niin nämä kustannukset voivat poiketa huomattavastikin tästä.

 

Kaupungin yhteiset toiminnot

Käyttötalousosa

 

 

 

 

 

 

1.000€

 

 

 

 

 

 

Kaupungin yhteiset toiminnot

TOT 2018

TAM 2019

TA 2020

TS 2021

TS 2022

TS 2023

Toimintatulot

21 146

29 224

24 200

29 200

31 900

31 900

Valmistus omaan käyttöön

 

0

 

 

 

 

Toimintamenot

213

4 366

900

 

 

 

Toimintakate

20 933

24 858

23 300

29 200

31 900

31 900

Muutos-%

 

18,7%

-6,3%

25,3%

9,2%

0,0%

 

Investointiosa

 

 

 

 

 

 

1.000€

 

 

 

 

 

 

Kaupungin yhteiset toiminnot

TOT 2018

TAM 2019

TA 2020

TS 2021

TS 2022

TS 2023

Investointimenot

63 637

90 781

76 441

114 487

143 913

119 248

Valtionosuudet ja muut rahoitusosuudet

126

0

 

 

 

 

Pysyvien vastaavien hyöd. luovutustulot

19 886 

33 172

23 700

23 700

27 000

27 000

NETTO

-43 625

-57 609

-52 741

-90 787

-116 913

-92 248

Muutos-%

 

32,1%

-8,5%

72,1%

28,8%

-21,1%

 

Kaupunginhallituksen alaisten yksiköiden työvoiman tarve on vuonna 2020 ennakoitu 624,8 henkilötyövuodeksi siten, että konsernihallinnon osuus on 333,8 henkilötyövuotta ja kaupunginhallituksen alaisten palvelukeskusten osuus 291,0 henkilötyövuotta. Vuonna 2019 henkilötyövuosien määrän ennakoidaan olevan 611,0 henkilötyövuotta (josta konsernihallinto 311,2 htv ja palvelukeskukset 299,8 htv).

 

Kaupunginhallitukseen nähden sitovina esitetään toimintamenot ja toimintatulot. Nettositovuus tarkoittaa, että toimintakate (toimintatuottojen ja –kulujen erotus) on sitova kaupunginhallitukseen nähden. Kaupunginvaltuuston nähden esitetään sitovuustasoksi kaupunginhallitus toimielimenä.

 

Kaupunginhallitukselle tuodaan päätettäväksi talousarvion täytäntöönpanon yhteydessä esitys mahdollisista kaupunginhallituksen päätettävistä määrähaoista ja kaupunginjohtajan vieraanvaraisuuteen varattujen määrärahojen käytöstä.

Liite 1Kaupunginjohtajan toimialan strateginen sopimus 2020

Liite 2Varsinais-Suomen aluepelastuslaitoksen strateginen sopimus 2020

Liite 3Keskusvaalilautakunnan talousarviokortti 2020

Oheismateriaali 1Kh talousarvioehdotus 2020

Oheismateriaali 2Kj-toimialan IT-Investoinnit 2020

Kaupunginjohtaja Minna Arve:

EhdotusKaupunginhallitus päättää,

että ehdotus vuoden 2020 talousarvioksi kaupunginvaltuuston, kaupunginhallituksen ja kaupunginhallituksen omarahoitusosuuksien sekä kaupungin yhteisten toimintojen määrärahojen osalta hyväksytään ja sisällytetään osaksi kaupunginjohtajan esitystä koko kaupungin talousarvioksi ja

että kaupunkiympäristötoimialan kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuus -palvelualueen pilaantuneiden maiden puhdistukseen talousarvioesityksessä vuodelle 2020 varatut 1,6 milj. euroa siirretään kaupunginjohtajan toimialan yhteisiin toimintoihin tulosyksikölle 51000 KH/Maaomaisuus.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Päätös asiassa tehtiin äänin 12-2.

Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä esittelijän päätösehdotuksen puolesta äänestivät Elo, Pätäri, Maaskola, Miikkola, Laivoranta, Sundqvist, Hassan, Vornanen, Ruohonen, Aaltonen, Vierimaa ja Kattelus.

Lindforsin tekemän seuraavansisältöisen muutosehdotuksen puolesta äänesti hänen lisäkseen häntä kannattanut Rinne:

”Kaupunginhallitus päättää,

että ehdotus vuoden 2020 talousarvioksi kaupunginvaltuuston, kaupunginhallituksen ja kaupunginhallituksen omarahoitusosuuksien sekä kaupungin yhteisten toimintojen määrärahojen osalta hyväksytään ja sisällytetään osaksi kaupunginjohtajan esitystä koko kaupungin talousarvioksi kuitenkin niin;

Perustelut:

Kupittaan kansi ja ratapihahanke eivät ole tässä taloustilanteessa perusteltuja. Sen sijaan investointirahat tarvitaan nyt peruspalvelujen investointeihin.

Kuntavetoinen sote-malli ei ole hallitusohjelman mukainen, ja se voi tuoda mukanaan uusia perustuslaillisia ongelmia.”

Jakelu

tiedKaupunkiympäristötoimiala
tpvKonsernihallinto, talous ja rahoitus


Liitteet:

Kh § 371
Liite 1:Kaupunginjohtajan toimialan strateginen sopimus 2020
Liite 2:Varsinais-Suomen aluepelastuslaitoksen strateginen sopimus 2020
Liite 3:Keskusvaalilautakunnan talousarviokortti 2020