Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 371 | 01.10.2019 | 1 |
7177-2019 (02 02 00)
Kaupunginhallituksen toimielimen talousarvioehdotus vuodelle 2020 ja taloussuunnitelmaehdotus vuosille 2020-2023 sekä strateginen sopimus 2020-2023
Tiivistelmä: -
Kh § 371
Johtaja Tuomas Heikkinen 25.9.2019:
Kaupunginvaltuusto päätti kokouksessaan 17.6.2019 § 108 lauta- ja johtokuntien vuosien 2020–2023 taloussuunnitelman suunnitteluluvut. Kaupunginhallituksen osalta netto-ohjeluku on -59,464 milj. euroa.
Kaupunginhallituksen toimielimen talousarvio- ja -suunnitelmaehdotus sisältää toiminta- ja investointimäärärahaehdotukset kaupunginvaltuuston, kaupunginhallituksen ja kaupunginhallituksen omarahoitusosuuksien osalta.
Kaupunginvaltuuston toimintamäärärahaehdotus -1.031.003 euroa sisältää kaupunginvaltuuston kokouskulut sekä valtuustosalin kulut. Ehdotus alittaa annetun suunnitteluluvun -1.200.000 euroa 168.997 eurolla.
Kaupunginhallituksen osalta ehdotus sisältää:
1. kaupunginhallitukselle vuoden 2020 talousarvion ja kaupunginhallituksen alaisten yksiköiden työvoiman käyttösuunnitelmat vuosille 2019–2022 sekä taloussuunnitelman vuosille 2020–2023. Vuosien 2020–2023 tärkeimmät toiminnalliset tavoitteet (liite 1)
2. kaupunginhallituksen investoinnit vuosille 2020–2023
Kaupunginhallituksen toimintamäärärahaehdotuksen toimintakate (nettomeno) on -65.628.781 euroa, joka ylittää suunnitteluluvun 6,165 milj. eurolla. Suunnitteluluvun ylitys aiheutuu sellaisista jo sidotuista menoista, joihin ei suunnittelulukua laskettaessa osattu varautua. Kärkihankkeiden toteuttaminen lisää määrärahatarpeita yhteensä 5,2 miljoonaa euroa vuoteen 2019 verrattuna. Kasvusta 1,8 miljoonaa euroa aiheutuu keskustan kehittämishankkeesta, 2,1 miljoonaa euroa Turun tiedepuistohankkeesta ja 1,3 miljoonaa euroa Smart and Wise Turku -hankkeesta. Lisäksi Tilapalvelukeskuksen määrärahatarve on 7,0 miljoonaa suurempi vuoteen 2019 verrattuna. Kasvu aiheutuu kohteiden kuntoarviotarkastuksista, jossa kaikki kohteet on tarkoitus kuntoarvioida. Hankkeen kesto noin 3 vuotta ja kokonaiskustannusarvio arviolta noin 2-3 M€, riippuen tutkimusten laajuudesta. Nämä tutkimukset tulevat nostamaan esiin korjaustarpeita, joihin tulee pikaisesti ryhtyä. Lisäksi Sepänkatu 1 (17.000 m2) tyhjenee AMK:n kampuksen valmistuttua, eikä sille ole vuokralaista näköpiirissä. Tilapalvelukeskus joutuu maksamaan myös väistötilaparakkivuokria Lausteella ja Varissuolla, joita ei ole voitu ennakoida. Uusia väistötilatarpeita saattaa tulla vielä lisää kuntotutkimusten kautta. Purkujen lykkääminen kasvattaa ylläpitokuluja. Lomapalkkavarauksen poistuminen kaupunginhallituksen talousarvioehdotuksesta vähentää määrärahatarvetta 5,0 miljoonaa euroa. Sopimuskorotuksia varten tullaan myöhemmässä vaiheessa varaamaan lisämääräraha, jonka suuruus selviää työmarkkinaneuvottelujen päätyttyä. Keskustan asiakaspalvelupisteen toiminnan käynnistyminen lisää hallintoryhmän vuoden 2020 määrärahatarvetta 0,7 miljoonalla eurolla kuluvaan vuoteen verrattuna.
Kj-toimialan henkilöstömäärä kasvaa 5:llä henkilöllä kun sisäiset siirrot on oikaistu HTV-luvusta. Kasvua aiheuttavat keskustan asiakaspalvelupisteen aloittamisvaiheen panostukset, kärkihankkeet, SAP-uudistamisen projekti sekä tilapalvelukeskuksen hankehenkilöstö. Kärkihankkeiden projektipäälliköt olivat osin jo vuoden 2019 henkilöstösuunnitelmassa, mutta rekrytointeja ei ole saatu toteutettua.
Kaupunginhallituksen talousarvioehdotus on liitteenä 1 olevan strategisen sopimuksen mukainen ja suunnitelmavuodet seuraavat:
Käyttötalousosa |
Kaupunginhallitus, 1 000 eur | TOT 2018 | TAM 2019 | TA 2020 | TS 2021 | TS 2022 | TS 2023 |
Toimintatulot | 184 123 | 178 718 | 175 940 | 177 699 | 179 476 | 182 168 |
Valmistus omaan kayttoon | 3 |
|
|
|
|
|
Toimintamenot | 226 956 | 237 415 | 241 568 | 243 984 | 246 424 | 250 120 |
Toimintakate | -42 831 | -58 697 | -65 629 | -66 285 | -66 948 | -67 952 |
Muutos-% |
| 37,0 % | 11,8 % | 1,0 % | 1,0 % | 1,5 % |
Tärkeimpiä Kj-toimialan toiminnallisia tavoitteita vuosille 2020–2023 ovat
Kaupungin kärkihankkeet, joilla haetaan kaupungin menestyksen kannalta välttämättömiä strategiaan perustuvia muutoksia ja joille halutaan erityistä näkyvyyttä:
1.Keskustan kehittäminen, jonka tavoitteena on kaupunkikeskustan elinvoiman ja ympärivuotisen vetovoiman vahvistaminen. Kärkihankkeen painopistealueet ovat
•Saavutettava ja helposti kuljettava keskusta: Turun keskusta on kaikkien yhteisenä kaupunginosana saavutettavuudeltaan ainutlaatuinen, ja sen liikkumisympäristön ilme on esimerkillisen viihtyisä ja vetovoimainen ympäri vuoden.
•Kaupallisesti houkutteleva keskusta: Turun keskusta on Läntisen Suomen tärkein ja pohjoisen Itämeren kiinnostavin talouden, kaupan ja työssäkäynnin keskittymä.
•Viihtyisä ja elävä kohtaamisten keskusta: Turun keskusta on eurooppalainen asumisen, kulttuurin ja matkailun keskittymä, joka sykkii elämää ympäri vuoden.
2.Turun tiedepuisto. Kärkihankekokonaisuudella tavoitellaan kunnianhimoista alueen älykaupungin toiminnallista konseptia, maankäytön, asumisen, rakentamisen ja liikenteen suunnitelmaa sekä palveluiden ja elinkeinotoiminnan yhdistämistä fyysisen ympäristön toteutukseen. Kärkihankkeen painopistealueet ovat
•Rohkeasti kokeileva innovaatio- ja osaamiskeskittymä
•Logistisesti vetovoimainen fiksun liikkumisen keskus
•24/7/365 elävä kohtaamisten keidas
•Kestävästi kasvava kaupunginosa
3.Smart and Wise Turku. Kärkihanke yhdistää samaan hankekokonaisuuteen kaksi voimassa olevaa kärkihanketta. Kärkihankeen painopisteitä ovat
•Hiilineutraalisuus ja resurssiviisaus
•Asiakkuuksien ja palvelujen hallinta
•Turvallisuus
•Kaupunkisuunnittelu
•Liikenne ja liikkuminen
•Syrjäytymisen ehkäisy
Keskeisiä kj-toimialan tavoitteita ja hankkeita strategian teemoittain ovat:
Terve ja hyvinvoiva kaupunkilainen
•Kuntavetoisen sote-mallin luominen Varsinais-Suomeen
•Nuorisotyöttömyyden vähentäminen ja pitkäaikaistyöttömien aktivointi. Kaupungin toimialojen yhteinen tavoite.
Yrittävä ja osaava Turku
•Teknillisen alan korkeakoulutuksen ja vetovoiman vahvistaminen
•Tutkimus- ja kehitysinfrastruktuurin vahvistaminen
•Positiivisen rakennemuutoksen tukeminen / teollisuuden sijoittumisen helpottaminen
•Tunnin juna -hankkeen edistäminen
•Historian museon ja musiikkitalon toteuttaminen
•Blue Industry Park
•Turun Ratapiha-hankkeen kehittäminen
Vaikuttava ja uudistuva Turku
•Hallintopalveluiden uudistaminen
•Kiinteän omaisuuden arvon hallinta
Rakentuva kaupunki ja ympäristö
•Turun kaupungin ilmastosuunnitelma 2029
•Linnakaupunki/Satama
•Kaupunkikehitystä tukeva joukkoliikennejärjestelmä ja sen kehittäminen
•Lähiövisio – yhteinen tahtotila lähiöiden kehittämiseksi
Kaupunginhallituksen omarahoitusosuuksien talousarvioehdotus 19.784.652 ylittää suunnitteluluvun -19.469.000 euroa 315.652 eurolla. Omarahoitusosuudet sisältää seuraavat kustannuspaikat:
Kaupunginhallitus, omarahoitusosuudet
|
|
|
|
|
|
€ | Toimintakate 2020 |
Omarahoitusosuudet | -19 784 652 |
Alpe | -14 063 844 |
Maaseutuelinkeinoasiat | -22 000 |
Hankekehittämisen omarahoitusosuus | -300 000 |
Eläkkeet | -5 398 808 |
Kaupunginhallituksen bruttoinvestointeja on yhteensä 16.839.000 euroa vuoden 2020 suunnitteluluvun ollessa 11.100.000 euroa. Investoinneista 1,89 miljoonaa euroa liittyy talouden ja henkilöstöhallinnon ohjauksen kehittämiseen, 1,38 miljoonaa euroa toiminnanohjauksen kehittämiseen toimialoilla, 2,49 miljoonaa euroa digitaaliseen palvelukehitykseen ja 2,25 miljoonaa euroa IT-palvelukehitykseen. Tunnin juna -hankeyhtiön perustamista varten on varattu 7,0 miljoonaa euroa. Keskitetyn asiakaspalvelupisteen avaamiseen varataan 0,58 miljoonaa euroa ja Suomen Joutsenen kunnostamiseen 0,15 miljoonaa euroa. Muut investoinnit liittyvät varavoimakoneen hankintaan (0,1 milj. euroa) ja osakkeiden osuuksien hankintaan, johon varaudutaan 1,0 miljoonalla eurolla.
Suunnitelmavuosien nettoinvestoinnit ovat jatkovuosien 2021-2023 osalta 11.000.000 euroa.
Investointiosa |
|
|
|
|
|
|
Kaupunginhallitus, 1 000 eur | TOT 2018 | TAM 2019 | TA 2020 | TS 2021 | TS 2022 | TS 2023 |
Investointimenot | 9 785 | 56 763 | 16 839 | 11 100 | 11 000 | 11 000 |
Valtionosuudet ja muut rahoitusosuudet |
|
|
|
|
|
|
Pysyvien vastaavien luovutustulot |
|
|
|
|
|
|
NETTO | -9 785 | -56 763 | -16 839 | -11 100 | -11 000 | -11 000 |
Muutos-% |
| 480,1 % | -70,3 % | 34,0 % | -0,9 % | 0,0 % |
Kaupungin yhteiset toiminnot
Kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaosto hyväksyi 6.5.2019 § 30 rakennetun kaupunkiympäristön investointiohjelmien ja kiinteän omaisuuden lähtökohdat taloussuunnitelmakaudelle 2020 – 2023.
Kj-toimialan investointiosaan (Kh/Kaupungin yhteiset, omaisuuden hallinta) sisältyy kaupunkiympäristön rakennuttamiseen liittyvät infran, tilojen ja kiinteän omaisuuden hankinnan määrärahat sekä omaisuuden luovutustulot. Kaupunkiympäristötoimialan strategiseen sopimukseen on lisätty kaupunginhallituksen palvelutilaus toimialalle, mikä pitää sisällään talousarviomäärärahan kohdistamisen kaupunginhallituksen omaisuudenhallinnan tulosyksiköltä (51000 KH/maaomaisuus, 51001 KH/ infraomaisuus, 51002 KH/tilaomaisuus) kaupunkiympäristötoimialalle. Kaupunkiympäristötoimiala vastaa edellä mainittujen kokonaisuuksien toteutuksesta ja raportoinnista.
Bruttoinvestointimenot jakautuvat infrainvestointiohjelman, tilainvestointiohjelman sekä kiinteän omaisuuden hankintoihin yhteensä 76,4 milj. euroa ja ne alittavat noin 3,1 milj. euroa kaupunginvaltuuston 17.6.2019 vahvistaman investointiosan suunnitteluluvun vuodelle 2020. Bruttoinvestointien talousarvioehdotus vuosille 2020-2023 alittaa suunnitteluluvun 16,6 milj. euroa. Kaupungin tilaratkaisuja on omasta toteutuksesta siirretty vuokrahankkeiksi taloussuunnitelmakaudella 2020-2023 yhteensä 13,4 milj. euroa.
Investointiosan myyntitulotavoite vuodelle 2020 on kaupunginvaltuuston vahvistaman suunnitteluluvun mukaisesti 23,7 milj. euroa, josta myyntivoittotavoite on 19,2 milj. euroa. Kaupungin yhteiset toiminnot talousarvioehdotuksen toimintakate on 23,3 milj. euroa, mikä sisältää myyntivoittotavoitteen lisäksi maankäyttösopimuskorvaustuloja 5,0 milj. euroa sekä 0,9 milj. euroa vuoden 2020 aikana maksettavaksi tulevan maankäyttösopimuskorvauksen Turulta Kaarinalle.
Kaupungin yhteiset toiminnot talousarvioehdotuksen toimintakate on 1,6 milj. euroa suunnittelulukua parempi. Kaupunkiympäristötoimialan kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuuden palvelualue vastaa tällä hetkellä kehitettävien kiinteistöjen pilaantuneiden maa-alueiden pima-kustannuksista osana käyttötaloutta. Toistaiseksi kustannukset ovat olleet vuositasolla kohtuullisia ja siten olleet huomioitavissa palvelualueen ja toimialan talousarviossa. Nämä kustannukset ovat kuitenkin tulevina vuosina kasvamassa voimakkaasti mm. Linnakaupungin sekä Itäharjun alueiden kehittämisen myötä ja vuosittainen vaihtelu tulee olemaan suurta. Tällöin nämä kustannuserät heikentävät kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuuden sekä koko toimialan talousarvion vuosittaista vertailtavuutta. Toisaalta pahimmillaan erät johtavat muiden kustannusten karsimiseen, koska kehittämisestä saatavat tulot eivät tuloudu toimialalle. Tästä syystä on jatkossa perusteltua siirtää nämä ennalta vaikeasti arvioitavat pima-maiden puhdistamiskustannukset osaksi kaupunginhallituksen maaomaisuuden määrärahoja, jonne myöskin näistä kohteista syntyvät maanmyyntitulot tuloutuvat. Kaupunginhallitukselle esitetään, että kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuus -palvelualueen pilaantuneiden maiden puhdistukseen varatut 1,6 milj. euroa siirretään kaupunginjohtajan toimialan yhteisiin toimintoihin tulosyksikölle 51000 KH/Maaomaisuus, jolle kirjautuvat mm. myyntituotot/-voitot ja maankäyttösopimuskorvaukset. Taloussuunnitelmavuosille 2021-2023 puhdistuskustannustenarvio on 2 milj. euroa/vuosi. Mikäli Itäharju ja/tai Iso-Heikkilä rakentaminen avataan TS kausilla laajemmin kuin nyt tiedossa olevilta osiltaan, niin nämä kustannukset voivat poiketa huomattavastikin tästä.
Kaupungin yhteiset toiminnot
Käyttötalousosa |
|
|
|
|
|
|
1.000€ |
|
|
|
|
|
|
Kaupungin yhteiset toiminnot | TOT 2018 | TAM 2019 | TA 2020 | TS 2021 | TS 2022 | TS 2023 |
Toimintatulot | 21 146 | 29 224 | 24 200 | 29 200 | 31 900 | 31 900 |
Valmistus omaan käyttöön |
| 0 |
|
|
|
|
Toimintamenot | 213 | 4 366 | 900 |
|
|
|
Toimintakate | 20 933 | 24 858 | 23 300 | 29 200 | 31 900 | 31 900 |
Muutos-% |
| 18,7% | -6,3% | 25,3% | 9,2% | 0,0% |
Investointiosa |
|
|
|
|
|
|
1.000€ |
|
|
|
|
|
|
Kaupungin yhteiset toiminnot | TOT 2018 | TAM 2019 | TA 2020 | TS 2021 | TS 2022 | TS 2023 |
Investointimenot | 63 637 | 90 781 | 76 441 | 114 487 | 143 913 | 119 248 |
Valtionosuudet ja muut rahoitusosuudet | 126 | 0 |
|
|
|
|
Pysyvien vastaavien hyöd. luovutustulot | 19 886 | 33 172 | 23 700 | 23 700 | 27 000 | 27 000 |
NETTO | -43 625 | -57 609 | -52 741 | -90 787 | -116 913 | -92 248 |
Muutos-% |
| 32,1% | -8,5% | 72,1% | 28,8% | -21,1% |
Kaupunginhallituksen alaisten yksiköiden työvoiman tarve on vuonna 2020 ennakoitu 624,8 henkilötyövuodeksi siten, että konsernihallinnon osuus on 333,8 henkilötyövuotta ja kaupunginhallituksen alaisten palvelukeskusten osuus 291,0 henkilötyövuotta. Vuonna 2019 henkilötyövuosien määrän ennakoidaan olevan 611,0 henkilötyövuotta (josta konsernihallinto 311,2 htv ja palvelukeskukset 299,8 htv).
Kaupunginhallitukseen nähden sitovina esitetään toimintamenot ja toimintatulot. Nettositovuus tarkoittaa, että toimintakate (toimintatuottojen ja –kulujen erotus) on sitova kaupunginhallitukseen nähden. Kaupunginvaltuuston nähden esitetään sitovuustasoksi kaupunginhallitus toimielimenä.
Kaupunginhallitukselle tuodaan päätettäväksi talousarvion täytäntöönpanon yhteydessä esitys mahdollisista kaupunginhallituksen päätettävistä määrähaoista ja kaupunginjohtajan vieraanvaraisuuteen varattujen määrärahojen käytöstä.
Liite 1Kaupunginjohtajan toimialan strateginen sopimus 2020
Liite 2Varsinais-Suomen aluepelastuslaitoksen strateginen sopimus 2020
Liite 3Keskusvaalilautakunnan talousarviokortti 2020
Oheismateriaali 1Kh talousarvioehdotus 2020
Oheismateriaali 2Kj-toimialan IT-Investoinnit 2020
Kaupunginjohtaja Minna Arve:
EhdotusKaupunginhallitus päättää,
että kaupunkiympäristötoimialan kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuus -palvelualueen pilaantuneiden maiden puhdistukseen talousarvioesityksessä vuodelle 2020 varatut 1,6 milj. euroa siirretään kaupunginjohtajan toimialan yhteisiin toimintoihin tulosyksikölle 51000 KH/Maaomaisuus.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Päätös asiassa tehtiin äänin 12-2.
Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä esittelijän päätösehdotuksen puolesta äänestivät Elo, Pätäri, Maaskola, Miikkola, Laivoranta, Sundqvist, Hassan, Vornanen, Ruohonen, Aaltonen, Vierimaa ja Kattelus.
Lindforsin tekemän seuraavansisältöisen muutosehdotuksen puolesta äänesti hänen lisäkseen häntä kannattanut Rinne:
”Kaupunginhallitus päättää,
että ehdotus vuoden 2020 talousarvioksi kaupunginvaltuuston, kaupunginhallituksen ja kaupunginhallituksen omarahoitusosuuksien sekä kaupungin yhteisten toimintojen määrärahojen osalta hyväksytään ja sisällytetään osaksi kaupunginjohtajan esitystä koko kaupungin talousarvioksi kuitenkin niin;
Perustelut:
Kupittaan kansi ja ratapihahanke eivät ole tässä taloustilanteessa perusteltuja. Sen sijaan investointirahat tarvitaan nyt peruspalvelujen investointeihin.
Kuntavetoinen sote-malli ei ole hallitusohjelman mukainen, ja se voi tuoda mukanaan uusia perustuslaillisia ongelmia.”
Jakelu
tiedKaupunkiympäristötoimiala
tpvKonsernihallinto, talous ja rahoitus
Liitteet:
Kh § 371
Liite 1:Kaupunginjohtajan toimialan strateginen sopimus 2020
Liite 2:Varsinais-Suomen aluepelastuslaitoksen strateginen sopimus 2020
Liite 3:Keskusvaalilautakunnan talousarviokortti 2020