Turun kaupunki | § | Päätöspöytäkirja | 1 |
Konsernihallinto, strateginen hankinta | |||
Loppupvm 18.11.2019, Hankinta- ja logistiikkajohtaja | 74 | 16.09.2019 |
3882-2019 (02 08 00)
Hankintaoikaisu koskien Siivouspalveluiden hankintaa 1.3.2020-31.5.2024 (31.5.2027)
Tilapalvelukeskus, palvelupäällikkö Auli Rake 13.9.2019:
Tausta:
Turun kaupungin strateginen hankinta pyysi 25.4.2019 tarjouksia Turun kaupungin siivouspalveluista koskien määriteltyjä kaupungin osa-alueita (osat 1-5). Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että hankinnasta tehdään sopimus kunkin osan osalta yhden toimittajan kanssa. Sopimus alkaa aikaisintaan 1.3.2020. Sopimusaika on neljä (4) vuotta, jonka jälkeen sopimus jatkuu yhdeksän (9) kuukauden irtisanomisajalla kuitenkin enintään seitsemän (7) vuotta.
Annettuun määräaikaan mennessä saatiin tarjoukset seuraavasti:
Osa 1. Kolme (3) tarjousta, seuraavilta tarjoajilta: Arkea Oy, ISS Palvelut Oy ja Palmia Oy
Osa 2. Neljä (4) tarjousta, seuraavilta tarjoajilta: Arkea Oy, Coor Service Management Oy, ISS Palvelut Oy ja Palmia Oy
Osa 3. Kolme (3) tarjousta, seuraavilta tarjoajilta: Arkea Oy, ISS Palvelut Oy ja Palmia Oy
Osa 4. Viisi (5) tarjousta, seuraavilta tarjoajilta: Arkea Oy, Coor Service Management Oy, ISS Palvelut Oy, Palmia Oy ja RTK-Palvelu Oy
Osa 5. Viisi (5) tarjousta, seuraavilta tarjoajilta: Arkea Oy, Coor Service Management Oy, ISS Palvelut Oy, Palmia Oy ja RTK-Palvelu Oy.
Hankintapäällikkö, hankinta- ja logistiikkajohtajan varahenkilönä on tehnyt hankintapäätöksen 12.9.2019 § 72, jossa Arkea Oy on valittu siivouspalvelun toimittajaksi kaikkiin osiin 1-5. Hankintapäätöksessä esitettiin tarjoajien keskinäinen sijoitus sekä kerrottiin, että vertailu suoritettiin tarjouspyynnössä koko-naistaloudelliselle edullisuudelle asetettujen vertailuperusteiden mukaisesti. Valintaperusteeksi tarjouspyynnössä ilmoitettiin: Annetuista tarjouksista valitaan se, joka on kokonaistaloudellisesti edullisin. Arviointiperusteina ovat kokonaishinta ja laatu. Kokonaishinnan painoarvo on 80 % (enimmäispisteet 80) ja laadun 20 % (enimmäispisteet 20). Enimmäispistemäärä on 100 pistettä. Pisteet lasketaan kahden (2) desimaalin tarkkuudella.
Hankintaoikaisu perusteluineen
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 3 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättä sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.
Hankintalain 132 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien ase-maan, ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin.
Hankintapäätöksen teon jälkeen ilmeni, että osan 2 vertailupisteiden merkitsemisessä on tapahtunut kirjaamisvirhe, jonka johdosta kokonaispisteiden määrä on alkuperäisessä hankintapäätöksessä ollut virheellinen osassa 2. Lisäksi kaksi tarjoajaa on tiedustellut hankintapäätöksen osalta vertailussa annettuja laatupisteitä, koska laatupisteet eivät ilmene hankintapäätöksen perusteluista. Hankintapäätöksessä on ilmoitettu ainoastaan kokonaispistemäärät.
Hankintayksikkö on laatinut uuden vertailutaulukon, johon on korjattu tarjousten vertailun osassa 2 virheellisen kokonaispisteiden määrä oikeaksi. Vertailu-taulukkoa on täsmennetty hankintapäätöksen perusteluvelvollisuuden ja avoimuuden varmistamiseksi siten, että vertailutaulukossa ilmoitetaan kokonaispistemäärän lisäksi erikseen laadun ja hinnan pistemäärät (kokonaispistemäärät). Edellä mainittu ei muuta hankintapäätöstä 12.9.2019 § 72, muutoin kuin korjaamalla kokonaispistemääriä tarjousten vertailun osassa 2 sekä täsmentämällä hankintapäätöksen tekemisen perusteita siten, että perusteluista ilmenevät erikseen myös laadun ja hinnan kokonaispistemäärät
Strateginen hankinta on ilmoittanut tarjoajille sähköpostitse 13.9.2019, että hankintapäätöksestä on vireillä hankintaoikaisu.
Uuden korjatun ja täsmennetyn vertailun kokonaispisteet ja kokonaishinta on esitetty seuraavassa vertailutaulukossa:
EhdotusEhdotan, että hankintaoikaisuna korjataan tarjousten vertailun osan 2 kokonaispistemäärä vertailutaulukon mukaiseksi. Lisäksi ehdotan hankintapäätöksen perusteluvelvollisuuden ja avoimuuden turvaamiseksi hankintaoikaisuna, että tarjousten vertailussa ilmoitetaan kunkin osan (1-5) osalta tarjoajien saamat laadun ja hinnan kokonaispistemäärät vertailutaulukon mukaisesti.
Hankintaoikaisu ei muuta hankintapäätöstä 12.9.2019 § 72, muutoin kuin korjaamalla kokonaispistemääriä tarjousten vertailun osassa 2 sekä täsmentämällä hankintapäätöksen tekemisen perusteita siten, että perusteluista ilmenevät erikseen myös laadun ja hinnan kokonaispistemäärät.
Hankintapäällikkö, hankinta- ja logistiikkajohtajan varahenkilö Susanna Sarvanto-Hohtari:
PäätösPäätän, että hankintaoikaisuna korjataan tarjousten vertailun osan 2 kokonaispistemäärä vertailutaulukon mukaiseksi. Lisäksi päätän, että hankintapäätöksen perusteluvelvollisuuden ja avoimuuden turvaamiseksi hankintaoikaisuna ilmoitetaan tarjousten vertailussa kunkin osan (1-5) osalta tarjoajien saamat laadun ja hinnan kokonaispistemäärät vertailutaulukon mukaisesti.
Hankintaoikaisu ei muuta hankintapäätöstä 12.9.2019 § 72, muutoin kuin korjaamalla kokonaispistemääriä tarjousten vertailun osassa 2 sekä täsmentämällä hankintapäätöksen tekemisen perusteita siten, että perusteluista ilmenevät erikseen myös laadun ja hinnan kokonaispistemäärät.
Hankintayksikköä sitovat sopimukset eivät synny tällä päätöksellä, vaan vasta erikseen tehtävien kirjallisten sopimuksien allekirjoittamisilla, jotka voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen sekä oikaisuohjeen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.
Susanna Sarvanto-Hohtari
hankintapäällikkö, hankinta- ja logistiikkajohtajan varahenkilö
Lisätietoja: palvelupäällikkö Auli Rake 0400 594016, auli.rake@turku.fi
Oikaisuohje ja valitusosoitus liitteenä
Jakelu
aotarjoajat
tiedKaupunginhallitus
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX