Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 356 | 16.09.2019 | 13 |
4392-2019 (02 02 02)
Vuoden 2019 toinen osavuosikatsaus (Kv)
Tiivistelmä: -
Kh § 356
Talouden ja rahoituksen yksikkö, vt. johtaja Fredrik Lindström, talous- ja rahoituspäällikkö Valtteri Mikkola ja konsernilaskennanpäällikkö Merja Vuorinen 9.9.2019:
Tilikauden tulosennuste
Vuoden 2019 toisen talousennusteen mukaan vuosikate on 13,2 milj. euroa negatiivinen. Toimintatuottojen ja verorahoituksen ennustettu kertymä ei riitä kattamaan toiminnasta aiheutuvia kuluja eikä suunnitelman mukaisia poistoja.
Tilikauden alijäämäksi muodostuu ennusteen mukaan 60,1 milj. euroa. Muutetussa talousarviossa hyväksyttiin alijäämäksi 19,1 milj. euroa. Talousarviopoikkeama on -41,0 milj. euroa.
Tilikauden tuloksen muodostumista ja toiminnan rahoitusta käsitellään raportin kohdassa 6.
Toimintatulojen ja -menojen toteutuminen
Toimintakate-ennuste on -1.089,9 milj. euroa. Nettokäyttömenoja kuvaava toimintakate ylittää talousarvion 33,8 milj. eurolla. Edelliseen vuoteen verrattuna toimintakate heikkenee 54,2 milj. euroa (5,2%).
Toimintatuottojen koko vuoden ennuste on 432,8 milj. euroa olisi toteutumassa suunnitelman mukaisesti. Vähennystä vuoteen 2018 verrattuna olisi 2,6 milj. euroa.
Toimintakulut oikaistuna valmistuksella omaan käyttöön on ennusteen mukaan 1.522,8 milj. euroa. Kasvua talousarvioon verrattuna on 34,0 milj. euroa ja 51,4 milj. euroa edelliseen vuoteen verrattuna.
Suurimmat nettokäyttömenojen (toimintakatteen) poikkeamat toimielimittäin (talousarvio/ennuste 2/2019):
| Toteutumisennuste milj. euroa | Nettopoikkeama milj. euroa |
Sosiaali- ja terveyslautakunta | -634,2 | -31,6 |
Kasvatus- ja opetuslautakunta | -311,3 | -5,3 |
Kaupunginhallitus, kaupungin yhteiset toiminnot (ml. omaisuuden hallinta) | +22,3 | -2,5 |
Joukkoliikennelautakunta | -19,7 | -2,0 |
Kaupunginhallitus | -53,0 | +5,7 |
Nettopoikkeama: | ||
+ menon alitus/tulon ylitys | ||
- menon ylitys/tulon alitus |
Suurimpien nettokäyttömenojen poikkeamista käsitellään raportin kohdassa 6.3. Käyttötalouden toteutumisennuste.
Kaikkien toimialajohtajien selvitykset keskeisistä tapahtumista ja toimintaympäristön muutostekijöistä, olennaisista talousarviopoikkeamista ja niiden syistä sekä mahdollisista toimenpiteistä mihin on ryhdytty tai ryhdytään talousarviossa pysymiseksi sisältyvät osavuosikatsaus -raportin kohtaan toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutuminen. Selvityksiin sisältyy myös ennuste työvoimatavoitteiden toteutumisesta.
Henkilötyövoiman käyttö ja henkilöstökulujen toteutuminen
Henkilötyövoiman ennustetaan kasvavan tavoitteesta 117 htv toisessa osavuosikatsauksessa. Henkilötyövoimatavoitetta 10 090,2 ilman työllistettyjä ja harjoittelijoita on oikaistu organisaatiomuutosten vuoksi Kj-toimialan ja Hyvinvointitoimialan osalta. Hyvinvointitoimialan oikaistuksi talousarviotavoitteeksi esitetään 4 285. Suurin poikkeama työvoiman käytölle asetettuun tavoitteeseen tulee Sivistystoimialalta johtuen oppilasmäärän kasvusta, varhaiskasvatuksen kysynnän kasvusta sekä uusien yksikköjen toiminnan aloituksesta. Lisäksi KJ-toimialalla poikkeama tulee tilapalvelukeskuksen organisaatio- ja toimintamalliuudistuksesta sekä työllisyyspalvelukeskuksen hankehenkilöstön lisäyksestä (ulkoinen rahoitus).
Koko vuoden henkilöstökulut (kaikki palvelussuhteet) tulevat ennusteen mukaan olemaan noin 519,5 milj. euroa ja palkat ja palkkiot 418,4 milj. euroa (oikaistuna sairausvakuutus-, tapaturmavakuutus- ja muilla henkilöstömenojen korjauserillä yhteensä 411,4 milj. euroa). Poikkeama henkilöstökulujen osalta talousarvioon kokonaisuudessaan tulisi olemaan yhteensä 9,5 milj. euroa. Sopimuskorotusten kustannusvaikutus vuoden 2019 palkkoihin on noin +2,36 %. Lomarahoista poistuu 30%:n leikkaus 1.4.2019 jälkeen ansaittavista lomista, mikä näkyy lomapalkkavelan kasvuna.
Henkilötyövoiman käyttöä ja palkkojen kehitystä käsitellään tarkemmin raportin kohdassa 5. Kaupungin henkilöstö.
Verotulot ja valtionosuudet
Vuoden 2019 verorahoituksen kokonaiskertymäksi ennustetaan 1 043,6 milj. euroa, mikä on 7,0 miljoonaa talousarvioon asetettua tavoitetta vähemmän. Verotulojen ennustetaan jäävän talousarvioon kirjatusta tavoitteesta 9,0 miljoonaa euroa. Kevään ennuste on heikentynyt merkittävästi ja tämä johtuu pääosin Verohallinnon tulorekisteriin liittyvistä teknisluontoisista ongelmista. Kuntaliitto arvioi verojen kirjaamiseen liittyvää käytäntöä ja tästä syystä veroennuste saattaa muuttua merkittävästi vielä loppuvuoden aikana.
Verorahoituksen toteutumista käsitellään tarkemmin raportin kohdassa 6.2.
Rahoituserien toteutuminen
Rahoitustuottojen ja -kulujen ennuste on 33,1 milj. euroa. Ennusteessa on huomioitu Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy:n ja Turun Teknologiakiinteistöt Oy:n pääomajärjestelyiden vaikutukset rahoitustuottoihin ja kuluihin.
Antolainakannan vähentyminen aiheuttaa antolainoista saatavien korkotulojen vähentymisen 4,955 milj. euroa, mikä on huomioitu talousarviomuutoksena.
Tästä 2,965 milj. euroa aiheutuu Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy:n (TSSTPK Oy) ja 1,99 milj. euroa Turun Teknologiakiinteistöt Oy:n pääomajärjestelyistä. Jatkossa Turun Teknologiakiinteistöt Oy jakanee vuosittain vastaavan määrän osinkoina, mutta niitä ei vielä saatane tänä vuonna.
Investoinnit ja omaisuuden luovutustulojen toteutuminen
Kaupungin investointien nettomenojen ennuste on yhteensä 120,7 milj. euroa. Ennusteen ja muutetun talousarvion investointien nettomenojen välillä on yhteensä 8,6 milj. euroa alitusta. Luovutustuloennuste 28,1 milj. euroa alittuu 5,3 milj. euroa suunnitellusta.
Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy:n osakekannan myyntihinnan tarkistamisesta aiheutuu 0,5 milj. euron korotustarve Kj-toimialan omaisuuden hallinnan toimintakulujen myyntitappioihin sekä 0,5 milj. euron vähennystarve investointituloihin. Rahoituslaskelman tulorahoituksen korjauseriä tulee oikaista vastaavasti.
Kaupunginvaltuusto on 18.3.2019 käsitellyt iltakoulussa tunnin juna -hanketta. Päätöstä osallistumisesta hankeyhtiöön ei ole vielä kuitenkaan tehty. Tässä vaiheessa arvioidaan ensimmäisen vaiheen investointitarpeeksi 5 milj. euroa, joka edellyttäisi 2 milj. euron lisäyksen kaupunginhallituksen osakkeiden investointimäärärahaan.
Tila- ja infrahankkeiden kustannusarvioiden ja vuositason rahoituksen merkittävät poikkeamat:
Kiinteistöomaisuuden myyntitulojen ja -voittojen ennusteessa osa myytäväksi suunnitelluista kerrostalotonttien myyntikohteista ei kaavoituksen viivästymisen tai valituksen johdosta toteudu kuluvan vuoden aikana. Myyntitavoitteen tarkistamisesta aiheutuu 6,2 milj. euron alitus omaisuuden hallinnan toimintatuottoihin sekä 6,7 milj. euron vähennystarve investointituloihin. Rahoituslaskelman tulorahoituksen korjauseriä tulee oikaista vastaavasti.
Osavuosikatsausten ja tilinpäätöksen yhteydessä raportoidaan ja tuodaan kaupunginhallitukselle hyväksyttäväksi tarvittavat infrainvestointi- ja toimitilainvestointihankkeiden kustannusarvio- ja aikataulumuutokset sekä vaikutukset vuositason rahoitukseen. Samalla tuodaan tiedoksi kaupunkiympäristötoimialajohtajan ja tilapalvelujohtajan päättämät investointiohjelmaan lisätyt tai poistetut alle miljoonan euron investointihankkeet. Liite 2 (toimitilojen rakennuttaminen investointien kohdekohtaiset perustelut) ja liite 3 (kaupunkiympäristön rakennuttaminen investointien kohdekohtaiset perustelut).
Toiminnan ja investointien rahoitus
Toiminnan ja investointien rahavirta on toisen ennusteen mukaan 144,3 milj. euroa negatiivinen. Toteutuma olisi 25,7 milj. euroa muutettua talousarviota huonompi, mikä johtuu erityisesti vuosikatteen huonommasta toteutumisesta. Vuosikatteeseen vaikuttaa eniten nettokäyttömenojen ylitys 33,8 milj. eurolla. Muutettuun talousarvioon sisältyi Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy:n osakkeiden luovutus sekä Turun Teknologiakeskus Oy:n pääomajärjestelyt ensimmäisessä osavuosikatsauksessa.
Rahoituksen rahavirta on ennusteen mukaan 133,7 milj. euroa ja toteutuisi suunnitelman mukaisesti.
Rahoituslaskelman toteutumista käsitellään tarkemmin raportin kohdassa 6.5.
Antolainasaamiset vähenevät
Vuoden toisen ennusteen mukaan antolainakanta olisi vuoden lopussa 504,0 milj. euroa. Antolainasaamiset vähenevät merkittävästi, yhteensä 186,8 milj. euroa. Vähennyksestä 128,5 milj. euroa aiheutuu Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy:n osakkeiden myynnistä, kun kaupungin myymä yhtiö on maksanut kaupungille takaisin kaikki antolainansa. Turun Teknologiakiinteistöt Oy:n antolainat ovat vähentyneet 41,6 milj. euroa, kun yhtiön vaihtovelkakirjalainat on vaihdettu osakkeiksi.
Turun Ylioppilaskyläsäätiöllä on erääntynyt 15.2.2019 säätiön ja kaupungin 20.2.2000 allekirjoittamaan velkajärjestelysopimukseen perustuva 7,6 milj. euron saaminen. Saaminen on vuonna 1997 kirjattu pois kaupungin taseesta säätiön sen hetkiseen taloustilanteeseen ja vuokranmääritysohjeisiin perustuen. Tämä on huomioitu jo talousarviossa. Turun Ylioppilaskyläsäätiön velkojen järjestelysopimukseen perustuva lainan takaisinmaksu on jälleen rahoitettu kaupungin kanssa uudella antolainalla.
Velanottotarve vähenee tilapäisesti
Pitkäaikaisten lainojen määrä on vuoden lopussa enintään 619 milj. euroa.
Ensimmäisen osavuosikatsauksen yhteydessä pitkäaikaisten lainojen nostoja on vähennetty 100 milj. euroa talousarvion määrästä. Syynä tähän on Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy:n osakkeiden myynti, joka toteutui huhtikuun alussa ja vähentää velkaantumista. Talousarvioon tehtyjen muutosten jälkeen kaupunki nostaa pitkäaikaisia lainoja vuoden aikana enintään 50 milj. euroa kaupunginhallituksen 4.3.2019 tekemän lainannostosuunnitelman mukaisesti. Kuluvan vuoden rahoitustarve rahoitetaan siis pääosin antolainojen vähennyksenä. Vuoden lopussa korollisen kokonaisvelan arvioidaan olevan enintään 818 milj. euroa.
Kaupungilla arvioidaan olevan vuoden lopussa korollisia saamisia ja rahamääräisiä sijoituksia 62 milj. euroa vähemmän kuin korollista velkaa eli nettovelkaa.
Tytäryhteisöjen suoraan rahoituslaitoksilta ottaman lainamäärän vuoden lopussa ennustetaan nousevan erityisesti TVT Asunnot Oy:n konsernin ja Turun Ylioppilaskyläsäätiön investointien seurauksena. Lisäksi Koy Turun Yli-Maarian koulun ja Koy Turun Syvälahdenkoulujen valmistuttua lyhytaikaista velkaa korvataan pitkäaikaisella rahoituksella.
Rahoitusaseman kehitystä käsitellään raportin kohta 6.6.
Talousarvion toiminnallisten tavoitteiden toteutuminen
Toimielimille talousarviossa asetetut, strategisiin sopimuksiin kirjatut tavoitteet näyttävät ennusteen mukaan toteutuvan toimialoilla pääosin tavoitteen mukaisesti.
Joitakin poikkeamia tavoitteista ennustetaan
•Hyvinvointialan tavoitteista jää ennusteen mukaan saavuttamatta jatkohoitojonojen lyheneminen sairaanhoitopiiristä, kiireettömän lääkärivastaanoton jonotusaika lyhenee terveyskeskuksessa, suunterveydenhuollon asiakkaat/työvoima sekä säännöllisten palveluiden piirissä olevien 75 vuotta täyttäneiden määrän muutos suhteessa 75 vuotta täyttäneen turkulaisen väestön määrän muutokseen
•Sivistystoimialalla keskeisin haaste on talousarviota selvästi suurempi henkilötyövuosien kasvu, joka näkyy myös henkilöstökulujen kasvussa
•Vapaa-aikatoimialalla tavoitteista ennustetaan jäätävän vain Liikkuva koulu -toimintaan osallistuneiden ja kirjaston käyttäjäkoulutuksiin osallistuneiden osalta
•Kaupunkiympäristötoimialalla toiminnallisten tavoitteiden poikkeamat koskevat lähinnä rakennusvalvonnan ja ympäristölupavalvonnan käsittelyaikoja, seudullisen joukkoliikenteen matkamääriä ja kulkumuotojakautumaa (kevyen liikenteen osuuden kasvua)
•Kaupunginjohtajan toimialalla keskeisin poikkeama tavoitteissa on Blue Industry Parkin eteneminen (vrt. kaupunkiympäristötoimialan tavoitteet).
Toimialajohtajien selvitykset keskeisistä muutostekijöistä talousarvion laatimisen jälkeen sekä selvitykset olennaisista poikkeamista vuoden 2019 talousarvioon sekä selvitykset toiminnallisten tavoitteiden toteutumisesta sisältyvät osavuosikatsaus – raportin kohtaan Toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutuminen kohta 8. Selvityksiin sisältyy myös ennuste työvoimatavoitteiden toteutumisesta. Kaupungin kärkihankkeiden seurantaraportit ovat esityslistan liitteenä 4-6.
Keskeisimpien strategisten yhteisöjen tavoitteiden ja investointien toteutuminen
Konserniyhtiöille asetetut toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet ovat toteutumassa pääosin asetettujen tavoitteiden ja suunnitellun mukaisesti, erityisesti asuntosektorin yhteisöjen (TVT Asunnot Oy, Varsinais-Suomen Asumisoikeus Oy ja Turun ylioppilaskyläsäätiö) toiminnalliset ja taloudelliset tulokset toteutuvat suunniteltua parempina. Tuotantoliiketoiminnassa on haasteita ja alan kilpailutilanne on kireä, mikä heijastuu alan yhtiöiden tilanteeseen. Kuntec Oy:n, Arkea Oy:n ja Lännen Tekstiilihuolto Oy:n liikevoitot ja tilikauden tulokset ovat jäämässä asetetuista tavoitteista. Strategisille yhteisöille asetettujen tavoitteiden seurantatiedot esitetään kohdassa Toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutuminen/Strategiset yhteisöt.
Yhtiöiden investointeja ennustetaan toteutuvan noin 150 milj. euroa, josta tytäryhteisöjen osuus on noin 150 milj. euroa. Suurimmat investoinnit ovat Turku Energialla 21 milj. euroa, Turun Seudun Puhdistamo Oy:llä 22 milj. euroa, TVT Asunnot Oy:llä 50,0 milj. euroa.
Strategisille yhteisöille asetettujen tavoitteiden seurantatiedot esitetään kohdassa 8. Toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutuminen/Strategiset yhteisöt.
Kaupunginhallituksen vuoden 2019 ensimmäisessä osavuosikatsauksessa pyytämät selvitykset
Vuoden 2019 ensimmäisen osavuosikatsauksen yhteydessä kaupunginhallitus päätti, että sosiaali- ja terveyslautakunnan, kasvatus- ja opetuslautakunnan sekä kaupunkiympäristötoimialan tulee analysoida talousennusteen osoittamat talousarviopoikkeamat ja tehdä toiseen osavuosikatsaukseen esitykset kaupunginhallitukselle toimenpiteistä talousarvion 2019 poikkeamien välttämiseksi ja taloussuunnitelman tavoitteiden toteuttamiseksi.
Sosiaali- ja terveyslautakunta toteaa 21.8.2019 § 273, että toimialalla on käynnistetty palvelualuekohtaisia kehittämissuunnitelmia kasvun hillitsemiseksi ja kustannusten alentamiseksi. Kehittämissuunnitelmia esitellään sosiaali- ja terveyslautakunnalle ennen vuoden 2020 talousarvion valmistumista ja asioita tuodaan päätöksentekoon syksyn aikana. Vuoden 2019 kustannuksiin toimenpiteillä ei juurikaan voida vaikuttaa, mutta pitemmällä aikavälillä on mahdollista hillitä kustannusten nousua.
Kaupunkiympäristölautakunta toteaa 27.8.2019, että kaupunkiympäristötoimialalla on selvitetty v. 2019 taloustilannetta ja tunnistettu seuraavia mahdollisesti toteutettavia asioita:
•osa henkilöstösuunnitelman mukaisista vakansseista jää täyttämättä osaavan työvoiman heikon saatavuuden vuoksi,
•suositaan talkoovapaiden pitämistä työtilanteen salliessa,
•tarkempi tarveharkinta ennen mahdollista uuden kehittämisprojektin käynnistämistä ja
•loppuvuoden hankintojen osalta käytetään tiukkaa tarveharkintaa.
Lisäksi kaupunkiympäristölautakunta toteaa, että seudullinen joukkoliikenne on tunnistanut seuraavia toimenpiteitä matkamäärän ja lipputulojen kasvattamiseksi:
•tulevien työsuhdematkalippujen ja pankkikortilla (EMV) maksamista markkinoidaan niiden valmistuttua,
•Kelan koulumatkatuesta informoidaan entistä enemmän kuntia, kouluja ja koululaisia,
•hinnankorotusehdotukset valmistellaan, mutta mahdolliset loppuvuoden hinnankorotukset eivät ehdi vaikuttaa tämän vuoden talouteen ja
•joukkoliikenteen täsmällisyyden parantaminen Turun keskustassa.
Kasvatus- ja opetuslautakunta on käsitellyt 4.9.2019 § 100 vuoden 2019 talouden toista osavuosikatsausta. Lautakunta ei ole raportoinut erityisiä toimenpiteitä kustannusten hillitsemiseksi loppuvuoden aikana. Toimialajohtaja on kehottanut palvelualuejohtajia pysymään talousarviossa ja etsimään keinoja taloudellisten tavoitteiden saavuttamiseksi.
I Kaupunginhallitukselle esitettävät määrärahamuutokset ja -siirrot
Lomapalkkajaksotuksen keskitetyn määrärahan siirto
Talousarvion 2019 yhteydessä kaupunginhallituksen talousarvioon budjetoitiin osana kilpailukykysopimusta toteutetun lomarahaleikkauksen palauttamisesta johtuvaa palkkamäärärahaa noin 5,0 milj. euroa. Liitteenä 1 on tarkistettu laskelma lomapalkkavelan arvioidusta määrästä toimielinkohtaisesti. Toimialat ovat huomioineet lomapalkkajaksotukset omissa ennusteissaan. Keskitettyä määrärahavarausta ehdotetaan jaettavaksi toimielimille liitteen 1 mukaisesti 5 047 458 milj. euroa. Keskitettyyn talousarvion määrärahavaraukseen ei ole sisältynyt työnantajamaksujen osuutta 20,86 %. Lomapalkkavelan arvioitu muutos työnantajamaksut huomioiden olisi 6 100 358 milj. euroa.
Toimitila- ja infrainvestointien vuositason rahoituksen ylitykset
Kaupunkiympäristölautakunta raportoi ja esittää kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi liitteiden 2 ja 3 mukaiset kohdekohtaiset kustannusarvio- aikataulu- sekä vuosittaisen rahankäytön muutokset ja perustelut.
II Kaupunginvaltuustolle esitettävät talousarvion määräraha- ja tuloerien muutokset
Sosiaali- ja terveyslautakunta 21.8.2019 § 273 päättänyt esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle, että Sosiaali- ja terveyslautakunnan vuoden 2019 talousarviota tulee korottaa kuntaa velvoittavien menojen katteeksi. Tuloeriä esitetään nostettavaksi 1.454.000€ ja määrärahoja 33.038.000€ eli nettomääräisesti 31.584.000€. Samassa yhteydessä sosiaali- ja terveyslautakunta on hyväksynyt osaltaan muutetuksi henkilötyövoiman tavoitteeksi 4 285.
Sosiaali- ja terveyslautakunnan henkilötyövoimatavoite esitetään vahvistettavaksi lautakunnan hyväksymän 4 285 tavoitteen mukaiseksi.
Kaupunkiympäristölautakunta on 27.8.2019 § 340 päättänyt esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle, että investointiosan myyntitulotavoitetta alennetaan 6,7 milj. euroa ja käyttötalousosan myyntivoittotavoitetta alennetaan 6,2 milj. euroa.
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta on 21.8.2019 § 96 päättänyt esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan vuoden 2019 talousarvion korjaamista siten, että tulovaatimuksesta vähennetään Turun osalta 2,0 miljoonaa euroa.
Kaupunginhallitus
Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelut kiinteistöt Oy:n osakkeiden myyntihinnan tarkistuksesta johtuen Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelujen osakkeiden myyntihinnan tarkistuksesta johtuen kaupunginjohtajan toimialan omaisuuden hallinnan osakkeiden myyntitappioita korotetaan 523.877 euroa, luovutustuloja vähennetään 523.877 euroa ja tulorahoituksen korjauseriä oikaistaan vastaavasti.
Talouden ja rahoituksen yksikkö lähettää vuoden 2019 toisen osavuosikatsauksen kaupunginhallituksen käsiteltäväksi.
Kaupunginjohtaja Minna Arve 12.9.2019:
Turun kasvu ja kehitys on näkynyt konkreettisina seikkoina vuonna 2019: ydinkeskustassa Kauppatorin ympäristössä rakennushankkeet ovat käynnissä tähdäten uudistuvan Kauppatorin kokonaisuuteen. Elokuussa opetus- ja kulttuuriministeriö päätti myöntää Turun yliopistolle konetekniikan ja materiaalitekniikan diplomi-insinöörikoulutuksen vastuut, mikä tulee heijastumaan koko Lounais-Suomen vetovoimassa ja toimintaympäristössä pitkälle tulevaisuuteen.
Turun seudun talouskasvulla sekä väestön ja työllisyyden kehityksellä on vaikutuksensa kaupungin tuottamien julkisten palvelujen kysyntään. Rakentaminen on edelleen vilkasta, joskin suhdanteen tasoittumista on havaittavissa. Sivistystoimiala raportoi palvelutarpeen kasvavan lukiokoulutusta lukuun ottamatta. Määrällisesti kasvu on edelleen ollut suurinta perusopetuksessa. Varhaiskasvatuksen palvelutarpeen kasvu perustuu kaupungin asukasluvun kasvuun ja väestörakenteen muutokseen sekä työttömyyden vähenemistä aiheutuvaan päiväkotihoidon kysynnän kasvuun.
Kaupunginvaltuusto päätti 17.6.2019 § 108, että kaupunginhallitus käynnistää 50 miljoonan euron sopeutusta tavoittelevan sopeutusprosessin, jonka tuloksena määritetään talouden tasapainottamiseen tähtäävät ja valmisteltavaan taloussuunnitelmaan sisällytettävät toimenpiteet. Päätöksen toimeenpano on aloitettu. Erityisenä haasteena on menojen kasvun hallinta toimintaympäristössä, jossa palvelutarpeen kasvu on jatkuvaa. Yhteenveto sopeutusprosessin tilanteesta ja tuloksista esitetään kaupunginjohtajan talousarvioesityksen yhteydessä.
Lautakunnat ovat esittäneet ennusteen perusteella tarkistuksia kuluvan vuoden talousarvioon. Kaikkien toimialojen tulee jatkaa ensimmäisessä osavuosikatsauksessa kehotettua tiukkaa tarveharkintaa sijaisten ja tilapäisen työvoiman palkkaamisessa. Myös loppuvuoden palvelu- ja tavarahankinnat rajoitetaan vain päivittäisessä palvelutuotannossa ehdottomasti tarvittaviin. Talkoovapaiden antamista tulee suosia, mikäli se on mahdollista ilman sijais- ja ylityökustannuksia.
Toimielinten taloudellisia tavoitteita on tarkoituksenmukaisempaa arvioida tilikauden kolmannen ennusteen yhteydessä, jolloin on hyvä tehdä mahdolliset tarkistukset talousarvion tuloeriin tai määrärahoihin.
Liite 1Lomapalkkajaksotuksen keskitetyn määrärahan siirto
Liite 2Toimitilojen rakennuttaminen investointienkohdekohtaiset perustelut 06/2019
Liite 3Kaupunkiympäristön rakennuttaminen investointien kohdekohtaiset perustelut 06/2019
Liite 4Keskustan kehittäminen kärkihankkeen seurantaraportti
Liite 5Turun tiedepuisto kärkihankkeen seurantaraportti
Liite 6Smart and Wise Turku kärkihankkeen seurantaraportti
Oheismateriaali 1Osavuosikatsaus 2/2019 raportti (sähköinen julkaisu)
Oheismateriaali 2Linkkikirjasto niiden lautakuntien päätöksiin, joilta edellytettiin osavuosikatsaus 2 yhteydessä selvityksiä ja Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan päätökseen
EhdotusKaupunginhallitus päättää merkitä osavuosikatsauksen 2/2019 tiedoksi ja päättää
Lisäksi kaupunginhallitus päättää, että
Edelleen kaupunginhallitus päättää esittää kaupunginvaltuustolle, että
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Päätös asiassa tehtiin äänin 12-2.
Suoritetussa kättennostoäänestyksessä esittelijän päätösehdotuksen puolesta äänestivät Elo, Peltonen, Maaskola, Miikkola, Laivoranta, Sundqvist, Hassan, Kousa-Kuusisto, Ruohonen, Aaltonen, Vierimaa ja Kattelus.
Lindforsin tekemän seuraavansisältöisen muutosehdotuksen puolesta äänesti hänen lisäkseen häntä kannattanut Rinne:
”Päätösehdotus hyväksytään siten muutettuna, että poistetaan seuraava kohta:
Perustelut:
Sijaisten ja tilapäisen työvoiman palkkaamisen vähentäminen lisää kaupungin henkilöstön jo entisestään raskasta työtaakkaa sekä heikentää henkilöstön työssäjaksamista ja hyvinvointia. Lisäksi kaupungin tarjoamien kaikille kuuluvien palvelujen laatu heikkenee, kun tarpeellista henkilökuntaa on töissä normaalia vähemmän.”
Kokouksessa asiaa oli selvittämässä talous- ja rahoituspäällikkö Valtteri Mikkola.
Asian esitteli apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen.
Jakelu
tpvHyvinvointitoimiala
tiedKasvatus- ja opetuslautakunta
esiKaupunginvaltuusto
tiedKaupunkiympäristölautakunta
tpvKaupunkiympäristötoimiala
tiedKeskusvaalilautakunta
tiedKonsernihallinto
tpvKonsernihallinto, talous ja rahoitus
tiedKulttuurilautakunta
tiedLiikuntalautakunta
tiedLounais-Suomen jätehuoltolautakunta
tiedNuorisolautakunta
tiedRakennus- ja lupalautakunta
tpvSivistystoimiala
tiedSosiaali- ja terveyslautakunta
tiedTarkastuslautakunta 2017-2021
tiedTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta
tpvVapaa-aikatoimiala
tpvVarsinais-Suomen aluepelastuslaitos
tiedVarsinais-Suomen aluepelastuslautakunta
Liitteet:
Kh § 356
Liite 1:Lomapalkkajaksotuksen keskitetyn määrärahan siirto
Liite 2:Toimitilojen rakennuttaminen investointienkohdekohtaiset perustelut 06 2019
Liite 3:Kaupunkiympäristön rakennuttaminen investointien kohdekohtaiset perustelut 06 2019
Liite 4:Keskustan kehittäminen kärkihankkeen seurantaraportti
Liite 5:Turun tiedepuisto kärkihankkeen seurantaraportti
Liite 6:Smart and Wise Turku kärkihankkeen seurantaraportti