Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus26810.06.20191

7153-2019 (02 05 05)

Turun Seudun Työterveystalo Oy:n osakkeiden myynti

Tiivistelmä:

Kaupunginhallitus päätti 17.12.2018, että Turun Työterveystalon kilpailutilanteessa markkinoilla tarjottavan toiminnan liikkeenluovutuksesta Turun Seudun Työterveystalo Oy:öön. Kaupunki omistaa 100 % yhtiön osakekannasta. Kaupungin ydintoimintoihin ei kuulu toimiminen avoimella ja kilpailulla työterveyshuollon markkinalla, minkä vuoksi kaupungin tulisi luopua omistuksestaan. Kaupunginhallitukselle esitetään yhtiön myyntiä.

Kh § 268

Konserniohjauksesta vastaava controller Kim Moisiolinna ja kaupunginlakimies Jukka Vanto 6.6.2019:

Kaupunginhallitus on 17.12.2018 tekemällään päätöksellä § 511 päättänyt Turun Työterveystalon kilpailutilanteessa markkinoilla tarjottavan toiminnan liikkeenluovutuksesta Turun Seudun Työterveystalo Oy:öön (jäljempänä Yhtiö). Liikkeenluovutus perustui yhtiöittämisvelvollisuuteen, minkä vuoksi kuntien oli yhtiöitettävä kilpailutilanteessa markkinoilla tarjottavat työterveyshuollon sairaanhoitopalvelut vuoden 2018 loppuun mennessä (kuntalain 126 §:n 1 momentti ja 150 §:n 2 momentti).

Kaupunki omistaa 100 % Yhtiöstä ja Yhtiö on kaupungin operatiivinen yhtiö. Yhtiö on toiminut vuoden 2019 alusta lähtien kilpailutilanteessa markkinoilla. Yhtiön oikaistu tulos aikavälillä 1.1.–30.4.2019 on oheismateriaalina (salassa pidettävä, JulkL 24.1 §:n 17 ja 20 kohdat).

Yhtiön asemaan ja tulevaisuutta on selvitetty kahden eri vaihtoehdon pohjalta, jotka ovat:

1. Myydään yhtiön koko osakekanta: Yhtiö toimii tehokkaalla ja kilpailulla markkinalla, joka pääsääntöisesti ei ole kaupungin ydintoimintaa. Omistuksella ei myöskään ole toiminnallisia perusteita, koska kaupungin oman työterveyshuollon tuottaa Turun Työterveystalo. Terveydenhuoltoalalla suurilla toimijoilla on merkittäviä toiminnallisia ja skaalaetuja, muun muassa kehittyneet digitaaliset palvelut, omat tukipalvelut kuvantamisessa ja laboratoriopalveluissa, erikoislääkäripalvelut sekä myynnin ja markkinoinnin tukipalvelut. Lisäksi toiminnan aloittaminen vaatii merkittäviä panostuksia toiminnan kehittämiseen (myynti & markkinointi, tietojärjestelmät, toiminnan tehostaminen jne.)

2. Jatketaan nykymallilla eli omistetaan yhtiön osakkeet: Vaihtoehto tarkoittaa Yhtiön laajentumista. Uusien osakkaiden tuoma yhteenlaskettu volyymi laskisi Turun kaupungin omistusosuutta, koska uusien osakkaiden mukaan ottaminen tulisi toteuttaa joko liiketoimintakaupoilla tai suunnatuilla osakeanneilla, jossa uudet osakkaat saisivat vastikkeena luovutuksen kohteena olevan yhtiön osakkeita. Samalla yhtiön toimipisteverkko laajenisi, mistä seuraisi liiketoiminnalle riski, koska toimipisteet olisivat pieniä ja hajallaan. Myös eri osakkaiden tietojärjestelmät ovat erilaisia, mikä vaatisi merkittäviä kehityspanoksia mukaan liittyvien yksiköiden järjestelmien harmonisointiin. Kyseisen vaihtoehdon osalta on epäselvää, mikä olisi muodostuvan yhtiön taloudellinen suorituskyky eli kykenisikö se kasvavaan osingonmaksuun ja olisiko omistamisella edes taloudellisia perusteita.

Kaupungin oma talous on alijäämäinen eikä yhtiön omistamisella ole kaupungille strategista tai toiminnallista merkitystä. Edellä olevaan analyysiin viitaten on lähdetty selvittämään yhtiön koko osakekannan myyntivaihtoehtoa ja pyydetty tarjouksia (salassa pidettävät, JulkL 24.1 §:n 17 ja 20 kohdat) toimialan toimijoilta. Parhaan tarjouksen on jättänyt Mehiläinen Oy.

Edellä viitaten on perusteltua hyväksyä Mehiläisen esittämä tarjous Turun Seudun Työterveystalo Oy:n osakekannan ostosta, mikä pohjalta osapuolet etenisivät yrityskaupan toteuttamiseksi liitteenä 1 olevan aiesopimuksen (salassa pidettävä, JulkL 24.1 §:n 17 ja 20 kohdat) mukaisesti. Varsinainen kauppakirja tuotaisiin elokuussa kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi ja kaupunginjohtaja oikeutettaisiin tekemään siihen tarvittavat muutokset.

Liite 1Aiesopimus (salassa pidettävä, JulkL 24.1 §:n 17 ja 20 kohdat)

Oheismateriaali 1Yhtiön oikaistu tulos aikavälillä 1.1.-30.4.2019 (salassa pidettävä, JulkL 24.1 §:n 17 ja 20 kohdat)

Saadut tarjoukset on nähtävänä johtava kaupunginsihteeri Ari-Pekka Korhosella.

Kaupunginjohtaja Minna Arve:

EhdotusKaupunginhallitus päättää, että

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Päätös asiassa tehtiin äänin 11-2, 1 poissa.

Suoritetussa kättennostoäänestyksessä esittelijän päätösehdotuksen puolesta äänestivät Eklund, Pätäri, Maaskola, Miikkola, Laivoranta, Sundqvist, Hassan, Vornanen, Ruohonen, Aaltonen ja Kattelus.

Lindforsin ehdotuksen puolesta, että päätösehdotus hylätään, äänesti hänen lisäkseen häntä kannattanut Yrttiaho.

Vierimaa oli poissa kokouksesta.

Heikkinen ilmoitti olevansa esteellinen ja poistui kokouksesta asian käsittelyn ajaksi.

Jakelu

aoMehiläinen Oy
aoPihlajalinna Oyj
aoSuomen Terveystalo Oy
tpvKonsernihallinto, lakiasiat
tpvXXXXX


Liitteet:

Kh § 268
Liite 1:Aiesopimus (salassa pidettävä, JulkL 24.1 §:n 17 ja 20 kohdat)