Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Konsernihallinto, strateginen HR 
Loppupvm 31.8.2020, Henkilöstöjohtaja/sarja A14922.05.2019 

6533-2019 (01 02 00)

Eräiden lastensuojelun ja sosiaalipäivystyksen sosiaalityöntekijöiden palkkojen tarkistaminen

Vs. palvelussuhdepäällikkö Hanna Haukkasalo 21.5.2019:

Hyvinvointitoimialan toimialajohtaja on esittänyt lastensuojelun sijaishuollon sosiaalityön, lastensuojelun avohuollon eteläisen, läntisen ja pohjoisen yksikön sekä sosiaalipäivystyksen sosiaalityöntekijöiden tehtäväkohtaisia palkkoja korotettavaksi 180 €/kk tehtävien vaativuuden olennaisen lisääntymisen myötä 1.5.2019 alkaen.

Sijaishuollon sosiaalityön ja avohuollon lastensuojelun yksikön kyky suoriutua viranomaistehtävistään ja valvontavastuustaan on sosiaalityöntekijöiden puutteen vuoksi vakavasti vaarantunut. Sosiaalityöntekijätilanne on heikentynyt entisestään toukokuun alussa. Sosiaalityöntekijöiden sijaisia on kelpoisuusehtojen tiukennuttua ollut vaikea saada, mutta kuluvana keväänä tilanne on poikkeuksellisen hankala. Myös sosiaalipäivystyksellä on jatkuvia rekrytointivaikeuksia. Yksikkö vastaa virka-aikana Turun sosiaalipäivystyksestä ja virka-ajan ulkopuolella koko Varsinais-Suomen sosiaalipäivystyksestä lukuun ottamatta Vakka-Suomen kuntia. Valtaosa tehtävistä koskee lastensuojelua.

Valvovat viranomaiset ovat puuttuneet sijaishuollon sosiaalityön tilanteeseen.

- Lounais-Suomen aluehallintoviraston teki selvityspyynnön Turun Sanomien lastensuojelua koskevan artikkelin 20.2.2019 johdosta (LSAVI/1722/05.06.03/2018).

- Lounais-Suomen aluehallintovirasto teki selvityspyynnön virastolle tehdyn epäkohtailmoituksen johdosta (LSAVI/8338/05.06.03/2018). Lisäksi aluehallintovirasto totesi, että ulkopuoliset sijoitukset /sijaishuollon sosiaalityön yksikköä koskevissa yksittäisistä kanteluista on käynyt ilmi, että yksikön lakisääteisiä tehtäviä on tekemättä tai ne viivästyvät.

- Eduskunnan oikeusasiamies teki selvityspyynnön Pohjolakodin valvontaraportin johdosta tehdyistä toimenpiteistä Turun kaupungin hyvinvointitoimialalla (EOAK/3673/2018). Apulaisoikeusasiamies totesi Pohjolakotia koskevassa päätöksessään, että Turussa sijaishuollon sosiaalityössä lapsen asioista vastaavien sosiaalityöntekijöiden työmäärä on ollut liian suuri ja se on osaltaan vaikuttanut siihen, että Pohjolakodissa esiintyneitä epäkohtia on jäänyt huomaamatta. Sijaishuollosta vastaavalla sosiaalityöntekijällä tulee olla tosiasiallinen mahdollisuus suoriutua lakisääteisestä tehtävästään.

Yksikön työntekijätilanne on kevään aikana entisestään heikentynyt, kun vapautuneisiin virkoihin ei ole saatu rekrytoitua uusia työntekijöitä eikä myöskään sijaisia. Kun sosiaalityöntekijöitä puuttuu, paikalla olevien työntekijöiden ja yksikön johtavan sosiaalityöntekijän työkuorma ja vastuut ovat kasvaneet kohtuuttomasti.

Lastensuojelun sosiaalityö on sisällöllisesti vaativaa ja erityisesti valvontavastuun korostuminen on lisännyt työn vaativuutta entisestään. Sosiaalipäivystyksen tehtävien vaativuus on kasvanut toiminta-alueen laajennuttua maakuntaan 1.4.2017 ja päivystyksen tehtävien muututtua sisällöltään entistä laaja-alaisemmiksi. Sosiaalipäivystys aloitti aktiivipäivystyksen 1.1.2019 ja palvelee koko maakuntaa lukuun ottamatta Vakka-Suomea.

Lastensuojelulaki määrittää lapsen asioista vastaavan sosiaalityöntekijän tehtävät ja paikallisesti eri tehtävissä toimivien lastensuojelun viranhaltijoiden toimivalta on määritelty Lastensuojelulain 13 §:n mukaisen johtavan viranhaltijan delegointipäätöksellä. Lastensuojelun sosiaalityöntekijä joutuu tekemään yksilönvapautta rajoittavia päätöksiä ja sijaishuollossa tämä tehtävä erityisesti korostuu ja on lainsäädännön muutosten myötä lisääntynyt. Sosiaalityöntekijällä on velvollisuus valvoa lapsen edun toteutumisen lisäksi myös lapselle ja hänen perheelleen palveluja tuottavan palveluntuottajan toiminnan lainmukaisuutta. Viranomaisvalvontatehtävät ovat lisääntyneet. Yleisenä ilmiötä on todettava myös lastensuojelun asiakaskunnan muuttuminen: lastensuojelussa vastaan tulevat ongelmat ovat entistä vaikeampia ja vaativat laaja-alaista osaamista. Lastensuojelun sosiaalityöntekijän tehtävien vaativuus on näiden tekijöiden yhteisvaikutuksena lisääntynyt.

Palkkaus on noussut esille yhtenä perusteluna, kun työntekijät ovat hakeutuneet pois Turun lastensuojelun viroista, tai kun avoimiin virkoihin ei ole ollut hakijoita. Sosiaalityön ja lastensuojelun esimiehet ovat myös esittäneet palkkojen korotusta. Sosiaalityöntekijöiden palkat ovat Turussa verrokkikuntia matalammat. Sosiaalityöntekijöiden palkkoja on korotettu useissa Varsinais-Suomen kunnissa sekä suurissa kaupungeissa vuonna 2018 ja kuluvan vuoden aikana ja Turku on jäänyt palkkatasossa jälkeen. Suurimat erot Varsinais-Suomessa ovat yli 10 %. Suurista kaupungeista pienin ero on Vantaaseen n. 95€, 2,86 % (käytössä lisäksi sitoutumiskannustinpalkkiojärjestelmä ja rekrytointilisä) ja suurin Ouluun n. 313 €, 8,85 %.

Palkantarkistukset esitetään kohdistettavaksi yksiköihin, joissa sosiaalityöntekijöiden rekrytointiongelmat ovat olleet suurimmat. Ottamalla esitykseen mukaan lastensuojelun avohuollon yksiköt ja sosiaalipäivystys halutaan välttää sisäiset työntekijäsiirtymät kriittisestä yksiköstä toiseen ja ongelmat siirtyminen siten yksiköstä toiseen.

Lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden tehtäväkohtainen palkka on ollut 1.1.2019 KVTES:n paikallisen järjestelyeräpäätöksen jälkeen ja 1.4.2019 yleiskorotuksen jälkeen 3254,22 €/kk (KVTES/04SOS04A/VL3). Esitys nostaisi tehtäväkohtaisia palkkoja 5,24 % nykytasosta. Korotusesitys koskee nyt kyseisissä yksiköissä olevaa 56 sosiaalityöntekijän vakinaista tai tilapäistä vakanssia. Esityksen kustannusvaikutus on kuluvana vuonna n. 95 000 € ja vuositasolla n.143 000 €. Virka-ajan ulkopuolisen sosiaalipäivystyksen kustannukset jaetaan sopimuskuntien kesken.

Tarvittavaa palkkamäärärahaa ei ole varattuna perhe- ja sosiaalipalvelujen talousarvioon vuodelle 2019, koska tilannetta ei voitu talousarviota valmisteltaessa ennakoida. Lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden puute johtaa avohuollossa ostopalvelujen käytön lisääntymiseen tai epätarkoituksenmukaiseen käyttöön sekä pitkittyviin asiakasprosesseihin, jotka kaikki tuottavat lisäkustannuksia. Sijaishuollossa suunnitelmallinen sosiaalityö lapsen, sijaishoitopaikan ja lapsen biologisen perheen kanssa on onnistuneen sijoituksen edellytys. Alueellisesti toimivalla sosiaalipäivystyksellä on puolestaan oltava 24/7 toimintavalmius ja sen edellyttämä riittävä henkilöstö.

Hallintosäännön 80 §:n mukaan henkilöstöjohtajan tehtävänä on päättää virka- ja työehtosopimuksen mukaisesta viran tai toimen palkkaryhmittelystä ja hinnoittelukohdasta sekä viran tai toimen palkan tai palkanosan tarkistuksesta ja muista palkka-asioista.

Liite 1Luettelo korotettavaksi esitetyistä vakansseista (suojattu, Tietosuojalain mukaan ei verkkojulkinen)

Liite 2Luettelo korotettavaksi esitetyistä vakansseista

Henkilöstöjohtaja Sinikka Valtonen:

PäätösPäätin, että lastensuojelun sijaishuollon sosiaalityön, lastensuojelun avohuollon eteläisen, läntisen ja pohjoisen yksikön sekä sosiaalipäivystyksen sosiaalityöntekijöiden (vakanssit liitteenä) tehtäväkohtaisia palkkoja korotetaan 180 €/kk 1.5.2019 alkaen.

Oikaisuvaatimusohje liitteenä.

 

 

 

Sinikka Valtonen

henkilöstöjohtaja

Jakelu

aoao henkilöt
tpvHenkilöstöasioiden palvelukeskus
tpvHyvinvointitoimiala
tiedKaupunginhallitus
tiedHaukkasalo Hanna
tiedKullanmäki Tarja


Liitteet:

Kstrhr § 149
Liite 1:Luettelo korotettavaksi esitetyistä vakansseista (suojattu, Tietosuojalain mukaan ei verkkojulkinen)
Liite 2:Luettelo korotettavaksi esitetyistä vakansseista