Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta13924.04.20196
Kaupunginhallitus20106.05.20191

4559-2019 (06 00 00, 00 04 01)

Lausunto esitykseen ruotsinkielisen väestön tarvitseman erikoissairaanhoidon organisoinnista Varsinais-Suomessa ja Turunmaan sairaalan liittämistä osaksi Tyksiä

Tiivistelmä: -

Sosterla § 139

Palvelualuejohtaja Katariina Kauniskangas ja asiantuntijalääkäri Jane Marttila 17.4.2019:

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin johtaja on asettanut 31.8.2018 sairaanhoitopiiriin työryhmän selvittämään mallia miten ruotsinkielisten erikoissairaanhoidon palvelut turvataan mukaan lukien sellaiset sairaalaympäristöön nojaavat palvelut kuin psykiatrinen erikoissairaanhoito, sairaalakuntoutus ja palliatiivinen hoito. Esityksen mukaan 1) Turunmaan sairaala liitetään vuoden 2020 alussa osaksi Turun yliopistollista keskussairaalaa 2) Turunmaassa erikoissairaanhoidon palveluvalikoima olisi jatkossa vielä monipuolisempi kuin nykyään 3) Palvelut tuotettaisiin kaksikielisesti ja että 4) kieliohjelman mukaisesti kielitaitoa kehitettäisiin myös jatkossa koko sairaanhoitopiirissä.

Liite 1Esitys ruotsinkielisen väestön tarvitseman erikoissairaanhoidon organisoinnista Varsinais-Suomessa

Suunnitelman lähtökohta on hyvä ja realistinen. Suunnitelmassa on otettu huomioon talouden reunaehdot ja realismi erikoissairaanhoidon palvelujen tuottamisen vaatimuksista. Kielelliset oikeudet on arvioitu suhteessa hoidon laadun ja tasapuolisen hoidon saatavuuden turvaamiseen. Ruotsinkielisen väestön tarvitseman erikoissairaanhoidon organisoimiseksi esitys lähtee siitä, että Turunmaan sairaala liitetään v 2020 alussa osaksi Tyksiä Yksi sairaala –mallin mukaisesti. Liikelaitosmallin purkamisen jälkeen Tyksin eri toimialueet tuottavat erikoissairaanhoidon palvelut Turunmaan sairaalaan siten, että Turunmaan sairaalassa kävisi Tyksin erikoisalojen ammattilaisia hoitamassa potilaita. Ruotsinkielisten potilaiden tasapuolinen hoito halutaan kuitenkin turvata erityisjärjestelyin. Turunmaan sairaalaan suunnitellaan kaksikielistä palveluvalikoimaa, joka sisältäisi palveluohjausta esimerkiksi paljon palveluita tarvitseville potilaille, polikliinisia erikoissairaanhoidon avohoitopalveluita, akuutin sairaalahoidon jälkeistä kuntouttavaa vuodeosastopalvelua sekä palliatiivista poliklinikka- ja vuodeosastohoitoa. Mallissa esitetään yleisiä ja erityisiä keinoja ruotsinkielisten palveluiden turvaamiseksi: kielitaidon parantamista kieliohjelman mukaisesti, työkiertoa sekä kielitaidon huomioon ottamista henkilöstösuunnittelussa ja mahdollisuuksien mukaan myös työvuorosuunnittelussa. Esitetyt keinot ovat tarkoituksenmukaisia ja niiden toteutumisesta tulee huolehtia uudessa mallissa.

Suunnitelmasta ei käy ilmi, sijoitettaisiinko Turunmaan sairaalan suunniteltuun kaksikieliseen palliatiiviseen yksikköön kaikki Tyksin palliatiivinen hoito vai toteutettaisiinko sitä myös muualla Tyksissä. Palliatiivinen eritystasoinen hoito on ylipäätään järkevä keskittää, joten samalla tulisi miettiä sekä alueelliset erityistason palliatiivisen hoidon tarpeet kuin mahdollinen synergia Turun kaupungin toteuttaman palliatiivisen erikoissairaanhoidon kanssa. Samoin tulee tarkastella sitä, miten Turunmaan sairaalaan ajatellun (jatko)kuntoutusosaston mahdollinen synergia Turun kaupungin kuntouttavan osastohoidon ja ehkä myös Kaskenlinnan sairaalassa sijaitsevan Tyksin kuntouttavan osaston kanssa voitaisiin toteuttaa. Lisäksi Turunmaan sairaalaan suunniteltavan geriatrisen vuodeosastohoidon osalta yhteistyö Turun geriatrian kanssa olisi järkevää.

Turunmaan sairaala on ollut tärkeä Tyksin jatkohoitopaikka turkulaisille potilaille. Turulla on ollut nimettynä Turunmaan sairaalassa 3 kuntouttavaa osastopaikkaa ruotsinkielisille ja/tai keuhkopotilaille jatkohoitopaikoiksi Tyksin vuodeosastoilta. Tarkoituksena on ollut että paikkamäärä nousisi tämän kevään aikana. Turun kaupunginsairaalassa ei ole keuhkotauteihin erikoistunutta lääkäriä, joten yhteistyö Turunmaan kanssa on Turulle tärkeää. Myös ruotsinkielisten turkulaisten jatkohoitopaikkana Turunmaa on tarjonnut hyvän vaihtoehdon. Turun kaupungin hyvinvointitoimiala haluaisi jatkaa tätä yhteistyötä myös osana nykyistä Turunmaan suunnitelmaa.

Toimialajohtaja Riitta Liuksa 17.4.2019:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää antaa edellä olevan lausunnon kaupunginhallitukselle esitykseen ruotsinkielisen väestön tarvitseman erikoissairaanhoidon organisoinnista Varsinais-Suomessa ja Turunmaan sairaalan liittämistä osaksi Tyksiä Yksi sairaala -mallin mukaisesti.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Päätös asiassa tehtiin 5 - 3, 4 tyhjää.

Wennströmin Beqirin kannattamana tekemän lisäyksen päätösehdotukseen "Lautakunta toteaa, että

puolesta äänestivät Beqiri, Nurmio ja Wennström.

Esittelijän päätökseksi tulleen ehdotuksen puolesta äänestivät Lampi, Eeva, Anttila, Hersi ja Pietari.

Tyhjää äänestivät Laine, Alvesalo, Raho ja Linkinen.

Haapala oli poissa.

Wennström jätti asiassa eriävän mielipiteen.

Liite 2Eriävä mielipide - avvikande åsikt

Kh § 201

Muutosjohtaja Antti Parpo:

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin tavoitteena on ollut lisätä piirin sairaaloiden hallinnollista yhtenäisyyttä ns. yksi sairaala -mallilla. Yksi sairaala -mallissa tavoitteena on ollut muodostaa Tyksistä yhtenäinen, koko maakunnan erikoissairaanhoidon kattava kokonaisuus, joka toimii yhteisellä organisaatiolla Turun lisäksi myös nykyisissä aluesairaalakaupungeissa. Yksi sairaala mallin mukaisesti Vakka-Suomen, Loimaan ja Salon aluesairaalat on liitetty osaksi TYKS:n organisaatiota. Yksi sairaala –malli ei ole hallinnollisesti koskenut Turunmaan sairaalaa. Kaksikielisten erikoissairaanhoidon palveluista osavastuu on yhä Turunmaan sairaalalla, joka toimii hallinnollisesti sairaanhoitopiirin liikelaitoksena.

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri esittää yksi sairaala –mallin mukaisesti, että Turunmaan sairaala liitetään osaksi TYKS-organisaatiota. Esityksen mukaan Turunmaan sairaalasta muodostetaan TYKS-organisaation kaksikielinen sairaalayksikkö. Käytännössä tämä tarkoittaa mm. liikelaitosrakenteen purkamista. Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri perustelee ehdotustaan mm. seuraavilla asioilla:

1.   Muutoksen jälkeen voidaan turvata TYKS-alueella yhtenevät hoitokäytännöt ja tasapuolinen hoidon saatavuus.

2.   Muutoksessa tavoitellaan Turunmaan sairaalaan aikaisempaa monipuolisempaa palveluvalikoimaa

3.   Turunmaan sairaala pysyy muutoksen jälkeenkin kaksikielisenä toimintaympäristönä, jossa pystyy asioimaan molemmilla kotimaisilla kielillä.

4.   Valtioneuvoston asetus erikoissairaanhoidon työnjaosta edellyttää anestesiaa vaativan leikkaustoiminnan keskittämistä yksiköihin, joissa toimii ympärivuorokautinen erikoissairaanhoidon ja perusterveydenhuollon yhteispäivystys. Varsinais-Suomessa on kaksi yhteispäivystyspistettä TYKS:n T-sairaalassa ja Salon aluesairaalassa. Resurssien rajallisuuden vuoksi ruotsinkielisille ei ole mahdollista perustaa erillistä päivystyspistettä.

5.   Turunmaan sairaalan polikliinisiä palveluita on mahdollista laajentaa. Polikliininen toiminta ei edellytä toiminnan keskittämistä yhteispäivystyksen kanssa samaan yksikköön.

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin esityksen lähtökohtana on ennen kaikkea Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin hallinnollinen yhtenäisyys ja työvoiman joustava käyttö piirin sisällä. Tavoitteen saavuttaminen heikentää kuitenkin kaksikielisten erikoissairaanhoidon palvelujen itsenäistä hallinollista asemaa. Samalla erikoissairaanhoidosta poistuu kielellinen erillisratkaisu, jolla on katsottu voitavan turvata laadukkaasti kaksikielisten palvelut. Turunmaan sairaalan liikelaitoksen lakkauttaminen ja hallinnollinen integrointi TYKS:iin hälventää kielellisten oikeuksien toteutumista ja murtaa kielellisten oikeuksien hallintorakenteellisia takeita.

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin esityksen ehkä merkittävin ongelma on sen suhde Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin perussopimukseen. Perussopimuksen 11 §:n mukaan:

kuntayhtymän sairaalan lakkauttamista, muualle siirtämistä tai toiminnan olennaista muuttamista koskevan päätöksen tekemiseen - valtuustossa vaaditaan, että vähintään kaksi kolmannesta (2/3) saapuvilla olevien kyseisen sairaalan sijaintipaikan osavastuualueen kuntia edustavien jäsenten yhteenlasketusta äänimäärästä sitä kannattaa.”

Lisäksi perussopimuksen 20 §:ssä todetaan, että Turunmaan sairaalaan osavastuualueen kunnat ovat Parainen ja Kemiönsaari.

Perussopimuksen noudattaminen edellyttää, että sairaanhoitopiirin esitykset Turunmaan sairaalaa koskevista muutoksista tulee alistaa sairaanhoitopiirin valtuuston päätettäväksi. Sairaanhoitopiirin hallituksen käsittely ei riitä täyttämään perussopimuksen mukaista asian käsittelyä. Lisäksi edellytyksenä on, että Paraisten ja Kemiönsaaren sairaanhoitopiirin valtuuston edustajista vähintään 2/3 osaa kannattaa tehtyä esitystä.

Turun kaupunki katsoo, että Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin on päätöksenteossaan varmistuttava siitä, että se menettelee Turunmaan sairaalaa koskevassa päätöksenteossa perussopimuksen mukaisesti.

Oheismateriaali 1Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin esitys ruotsinkielisten väestön tarvitseman erikoissairaanhoidon organisoinnista Varsinais-Suomessa

Kaupunginjohtaja Minna Arve:

EhdotusKaupunginhallitus antaa edellä olevan lausunnon ruotsinkielisen väestön tarvitseman erikoissairaanhoidon organisoinnista Varsinais-Suomessa.

PäätösKaupunginhallitus päätti, että Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirille annetaan edellä oleva muutosjohtaja Antti Parpon valmistelema lausunto ruotsinkielisen väestön tarvitseman erikoissairaanhoidon organisoinnista Varsinais-Suomessa seuraavalla täydennyksellä:

”Kuntalain 90 §:n 2 momentin mukaan hallintosäännössä tulee antaa tarpeelliset määräykset, joilla turvataan kielilaissa ja muualla laissa säädettyjen kielellisten oikeuksien toteutuminen kunnan tai kuntayhtymän hallinnossa. Nykytilassa sairaanhoitopiirin hallintosäännön 20 § yhdessä perussopimuksen 11 §:n kanssa muodostavat sellaisia määräyksiä. Lausunnolle lähetetystä asiakirjasta ei käy ilmi, miten perussopimusta, hallintosääntöä ja/tai muita sääntöjä on ajateltu muutettavaksi. Näin ollen ei ole mahdollista varmuudella arvioida, täyttääkö esitys kuntalain 90 §:n 2 momentin vaatimuksia.

Esityksessä ei riittävän yksityiskohtaisesti esitellä miten edellä mainitut seikat tullaan säätämään uudessa hallintomallissa. Näin ollen ei myöskään ehdotetun päätöksen kielellisiä vaikutuksia ole voitu arvioida vaadittavalla tarkkuudella. Päätöksen kielellisten vaikutusten arviointi, kuten päätöksen muidenkin vaikutusten arviointi, tulisi tehdä siinä vaiheessa, kun on olemassa yksityiskohtainen esitys. Turun kaupunki pitää tärkeänä, että kaksikielisille kunnille varataan mahdollisuus lausua myös tästä yksityiskohtaisesta esityksestä.”

Päätös asiassa tehtiin Schaumanin Sundqvistin kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Jakelu

lausVarsinais-Suomen sairaanhoitopiiri


Liitteet:

Sosterla § 139
Liite 1:Esitys ruotsinkielisen väestön tarvitseman erikoissairaanhoidon organisoinnista Varsinais-Suomessa
Liite 2:Eriävä mielipide - avvikande åsikt