Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 504 | 17.12.2018 | 3 |
1857-2016 (065, 315, 021)
Kaupunginhallituksen käsiteltäväksi otettu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätös 7.11.2018 § 295 "Luolavuori-Koivulan alueen kotihoidon palvelujen järjestäminen"
Tiivistelmä: -
Kh § 504
Johtava kaupunginlakimies Laura Klami:
Kaupunginhallitus on kokouksessaan 19.11.2018 käsitellessään lautakuntien pöytäkirjoja ja viranhaltijoiden päätöspöytäkirjoja päättänyt ottaa käsittelyynsä sosiaali- ja terveyslautakunnan 7.11.2018 päätöksen § 295 koskien Luolavuori-Koivulan alueen kotihoidon palvelujen järjestämistä. Sosiaali- ja terveyslautakunta Sosiaali- ja terveyslautakunta merkitsi Debora Oy:n irtisanomisilmoituksen tiedoksi ja päätti, että palvelut toteutetaan omana toimintana. Samalla lautakunta päätti käynnistää täydentävän kotihoitopalvelun hankinnan valmistelun koko kaupungin alueelle.
Sosiaali- ja terveyslautakunnan käsittelyn yhteydessä on kerrottu, että Debora Oy on 28.9.2018 lähettämällään kirjeellä irtisanonut puitesopimuksen JYSE 2014 sopimusehtojen 9.9 kohdan nojalla. Sopimuksen mukaisesti irtisanomisaika on kuusi kuukautta, joten sopimuksen voimassaolo päättyy 28.3.2019. Palveluiden kilpailutusprosessi on kestoltaan 12-18 kuukautta riippuen palvelujen sisällön monimuotoisuudesta.
Kaupunginhallituksen 19.11.2018 päätöksen jälkeen on arvioitu, tuleeko tilanteessa, jossa palvelutuottaja on kesken sopimuskauden irtisanonut sopimuksen ja toiminta päätetty järjestää kaupungin omana toimintana, noudattaa mahdollisesti kaupungin palvelukseen siirtyvän henkilöstön osalta liikkeen luovutusta koskevia säädöksiä.
Liikkeen luovutusta koskevat liikkeenluovutusdirektiivi (2001/23/EY) ja työsopimuslaki. Työsopimuslain 1 luvun 10 §:n mukaan työnantajan liikkeen luovutuksella tarkoitetaan yrityksen, liikkeen, yhteisön tai säätiön tai näiden toiminnallisen osan luovuttamista toiselle työnantajalle, jos luovutettava, pää- tai sivutoimisena harjoitettu liike tai sen osa pysyy luovutuksen jälkeen samana tai samankaltaisena. Ensimmäisessä momentissa tarkoitetussa liikkeen luovutuksessa työnantajan luovutushetkellä voimassa olevista työsuhteista johtuvat oikeudet ja velvollisuudet sekä niihin liittyvät työsuhde-etuudet siirtyvät liikkeen uudelle omistajalle tai haltijalle. Ennen luovutusta erääntyneestä työntekijän palkka- tai muusta työsuhteesta johtuvasta saatavasta vastaavat luovuttaja ja luovutuksensaaja yhteisvastuullisesti. Luovuttaja on kuitenkin luovutuksensaajalle vastuussa ennen luovutusta erääntyneestä työntekijän saatavasta, jollei muuta ole sovittu. (15.11.2002/943).
Liikkeen luovutuksessa työsuhteista johtuvat oikeudet ja velvollisuudet sekä niihin liittyvät työsuhde-edut siirtyvät. Tämä koskee luovutushetkellä voimassa olevia työsuhteita riippumatta siitä, onko työnteko tai palkanmaksu keskeytyneenä esimerkiksi lomautuksen, perhevapaan tai työvapaan vuoksi. Ennen luovutushetkeä päättyneet työsuhteet eivät siirry.
EY:n tuomioistuin on antanut useita liikkeen luovutusta koskevia ennakkoratkaisuja. Näillä ennakkoratkaisuilla on ollut merkittävä vaikutus myös suomalaiseen oikeuskäytäntöön ja siihen, milloin kyseessä katsotaan olevan liikkeen luovutus. Liikkeen luovutukselle voidaan asettaa kolme edellytystä, joiden kaikkien on täytyttävä, jotta kyseessä olisi liikkeen luovutus. Nämä edellytykset ovat oikeudellinen yhteys, toiminnallisen kokonaisuuden luovutus ja keskeytymättömyys. Kyse on kokonaisarvioinnista ja liikkeen luovutuksen täyttymisen arviointi tehdään käsillä olevan tapauksen erityispiirteet huomioiden.
Tulkinta liikkeen luovutuksen tunnusmerkistön täyttymisestä ei ole yksiselitteinen. Asian yksittäistapausta laajemman merkityksen vuoksi myös KT Kuntatyönantajien asiantuntijoilta pyydettiin kannanottoa kysymykseen. KT Kuntatyönantaja johtavan työmarkkinalakimiehen Lauri Niittylän tulkinta viittaa liikkeen luovutukseen.
Niittylän kannanoton saamisen jälkeen on kuitenkin esitetty seikkoja, joiden mukaan liikkeen luovutuksen edellytysten täyttyminen ei ole yksiselitteistä. Edellä viitatun oikeuskäytännön mukaisesti kyse on tapauskohtaisesta harkinnasta. Joka tapauksessa tehtävää johtopäätöstä ei voida soveltaa yleisesti kaikkiin tilanteisiin, vaan harkinta on tehtävä jokaisessa tapauksessa erikseen.
Kaupunginjohtaja Minna Arve:
EhdotusKaupunginhallitus päättää pysyttää sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksen ja toteaa, että Luolavuori-Koivulan kotihoidon palveluiden siirtyessä kaupungin omaksi toiminnaksi, arvioidaan liikkeen luovutusta koskevien säädösten ja oikeuskäytännön vaikutus tähän tapaukseen. Mikäli liikkeen luovutusta koskevat edellytykset täyttyvät, tulee noudattaa liikkeenluovutusta koskevia säädöksiä.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Päätös asiassa tehtiin äänin 12-2.
Suoritetussa kättennostoäänestyksessä esittelijän päätösehdotuksen puolesta äänestivät Eklund, Hellsten, Maaskola, Miikkola, Schauman, Sundqvist, Hassan, Vornanen, Ruohonen, Aaltonen, Vierimaa ja Kattelus.
Yrttiahon tekemän seuraavansisältöisen muutosehdotuksen puolesta äänesti hänen lisäkseen häntä kannattanut Rinne:
”Kaupunginhallitus päättää pysyttää sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksen muilta osin, mutta toteaa, että Luolavuori-Koivulan kotihoidon palveluiden siirto kaupungin omaksi toiminnaksi toteutetaan liikkeenluovutuksena.”
Kokouksessa asiaa oli selvittämässä henkilöstöjohtaja Sinikka Valtonen.
Jakelu
tpvHyvinvointitoimiala
tiedKonsernihallinto, lakiasiat
tiedSosiaali- ja terveyslautakunta