Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus51117.12.20188

11413-2018 (00 01 00, 01 01 00)

Turun Työterveystalon kilpailutilanteessa markkinoilla tarjottavan toiminnan liikkeen luovutus Turun Seudun Työterveystalo Oy:lle

Tiivistelmä:

Kuntien on yhtiöitettävä kilpailutilanteessa markkinoilla tarjottavat työterveyshuollon sairaanhoitopalvelut kuluvan vuoden loppuun mennessä. Kaupunginhallitukselle esitetään, että Turun Työterveystalon kilpailutilanteessa markkinoilla tarjottavan toiminnan liikkeen luovutus tehtäisiin Turun Seudun Työterveystalo Oy:öön. Yhtiöittämisvelvoitteen ulkopuolella olevaa Turun Työterveystalon toimintaa jatkettaisiin toistaiseksi kaupungin omana toimintana. Lisäksi kaupunginhallitukselle esitetään, että se antaisi yhtiökokousedustajalle ohjeen päättää antivaltuudesta muille kunnille.

Kh § 511

Kaupunginlakimies Jukka Vanto ja konserniohjauksesta vastaava controller Kim Moisiolinna 12.12.2018:

Turun Työterveystalo

Työterveyshuollon palvelujen järjestämiseksi ja tuottamiseksi on 1.1.2013 toimintansa aloittanut itsenäinen taseyksikkö (Turun Työterveystalo) kaupunginhallituksen alaisuuteen aiemman peruspalvelulautakunnan alaisen työterveyshuollon nettoyksikön sijaan. Palvelukeskuksen tehtävänä on tuottaa kaupunginhallituksen päättämiä palveluja kaupunkikonsernille ja ulkoisille asiakkaille.

Yhtiöittämisvelvollisuus

Kuntien on yhtiöitettävä kilpailutilanteessa markkinoilla tarjottavat työterveyshuollon sairaanhoitopalvelut kuluvan vuoden loppuun mennessä (kuntalain 126 §:n 1 momentti ja 150 §:n 2 momentti).

Valmistelupäätös ja asian vaiheet valmistelupäätöksen jälkeen

Turun kaupunginhallitus on 8.10.2018 § 390 päättänyt edetä työterveyshuoltoa koskevissa neuvotteluissa ja muissa valmisteluissa Turun Työterveystalon eriyttämiseksi sidosyksikköluonteiseen toimintaan ja markkinoilla tarjottavaan toimintaan (kustannuspaikka Työterveystalon yritysmyynti) sekä edelleen Turun Työterveystalon liikkeen luovutusten tekemiseksi maakunnalliseen alueyhtiöön Länsirannikon Työterveys Oy:öön (sidosyksikkö) ja markkinoille tarjottavien palveluiden osalta valtakunnalliseen Työterveys Mainio Oy:öön/Pirteen eli Tullinkulman Työterveys Oy:öön (Kevan perustaman Työterveys Mainio Oy:n 14.8.2018 rekisteröity toiminimi on 24.10.2018 tehdyllä rekisteröinnillä muutettu Työterveys Tammi Oy:ksi).

Tampereen kaupunginhallituksen konsernijaosto on 31.10.2018 § 148 päättänyt, että esitetyltä pohjalta (Tampereen kaupungin osallistumisesta valtakunnalliseen työterveyshankkeeseen ja Kevan Tampereen kaupungille tekemästä Tullinkulman Työterveys Oy:n osakkeiden ostotarjouksesta) ei jatketa neuvotteluja.

Länsirannikon Työterveys Oy:n 20.11.2018 tekemän kannanoton mukaan ratkaisua kuntien oman henkilöstön työterveyshuollon järjestämisen osalta kannattaa siirtää.

Keva jatkanee omia valmistelujaan.

Johtopäätökset tilanteesta

Siirtymäaika kilpailutilanteessa markkinoilla tarjottavien työterveyshuollon sairaanhoitopalveluiden osalta päättyy vuoden lopussa. Edellä kuvatussa tilanteessa asiaa on valmisteltu siltä pohjalta, että toimintojen eriyttämistä Turun Työterveystalon sisällä on jatkettu ja Turun Työterveystalon kilpailutilanteessa markkinoilla tarjottavan toiminnan liikkeen luovutus tehtäisiin kaupungin omaan yhtiöön, Turun Seudun Työterveystalo Oy:öön (Företagshälsögården i Åboregionen Ab). Yli kaksi vuotta sitten rekisteröidyn yhtiön toimialana on tuottaa ja tarjota monipuolisia työterveyshuolto- ja työhyvinvointipalveluja.

Käytännössä ainoa kuntalain mukainen vaihtoehto valitulle etenemistavalle olisi vetäytyä ko. markkinoilta vuoden loppuun mennessä.

Sitä osaa Turun Työterveystalon toiminnasta, jota ei lain perusteella katsota kilpailutilanteessa markkinoilla tapahtuvaksi toiminnaksi, ei ole velvollisuutta eikä toistaiseksi tarkoituksenmukaista yhtiöittää, vaan mainittua toimintaa jatkettaisiin toistaiseksi omana toimintana. Markkinoilla toimivien Arkea Oy:n ja Kuntec Oy:n asiakkuudet siirtyisivät kuitenkin Turun Seudun Työterveystalo Oy:lle.

Yhteistoimintavelvoitteen täyttyminen

Liikkeen luovutusta koskevat normit ovat liikkeenluovutusdirektiivi (2001/23/EY), työsopimuslaki (55/2001), laki kunnallisesta viranhaltijasta (304/2003) sekä laki työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnissa (449/2007).

Työsopimuslain 1 luvun 10 §:n 1 momentin mukaan työnantajan liikkeen luovutuksella tarkoitetaan yrityksen, liikkeen, yhteisön tai säätiön tai näiden toiminnallisen osan luovuttamista toiselle työnantajalle, jos luovutettava, pää- tai sivutoimisena harjoitettu liike tai sen osa pysyy luovutuksen jälkeen samana tai samankaltaisena. Saman pykälän 2 momentin mukaan liikkeen luovutuksessa työnantajan luovutushetkellä voimassa olevista työsuhteista johtuvat oikeudet ja velvollisuudet sekä niihin liittyvät työsuhde-etuudet siirtyvät liikkeen uudelle omistajalle tai haltijalle.

Lain työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnissa 11 §:n mukaisesti liikkeen luovuttajan ja luovutuksensaajan on selvitettävä niille henkilöstön edustajille, joiden edustamia työntekijöitä luovutus koskee:

1) luovutuksen ajankohta tai suunniteltu ajankohta;

2) luovutuksen syyt;

3) luovutuksesta työntekijöille aiheutuvat oikeudelliset, taloudelliset ja sosiaaliset seuraukset; sekä

4) suunnitellut, työntekijöitä koskevat toimenpiteet.

Luovuttajan on annettava hallussaan olevat edellä tarkoitetut tiedot henkilöstön edustajille hyvissä ajoin ennen luovutuksen toteuttamista. Luovutuksensaajan on annettava 1 momentissa mainitut tiedot henkilöstön edustajille viimeistään viikon kuluttua luovutuksen toteutumisesta.

Kaupunginhallitus on käsitellyt 25.10.2010 § 554 kaupungin omien toimintojen yhtiöittämiseen liittyvät henkilöstöä koskevat periaatteet. Päätöksen mukaisesti kaupungin toimintojen ulkoistaminen toteutetaan liikkeenluovutusta koskevien oikeusohjeiden mukaisesti ja siirtyvän henkilöstön osalta noudatetaan seuraavia periaatteita:

Kaupunki ei takaa siirtyvälle henkilöstölle oikeutta palata kaupungin palvelukseen eikä erityistä irtisanomissuojaa.

Kaupungin toimintoja ulkoistettaessa:

a) kaupunginhallitus päättää tapauskohtaisesti sisällytetäänkö tarjouspyyntöön siirtyvän henkilöstön asemaa koskevia ehtoja, tai

b) kaupunginhallitus päättää, että tarjouspyyntöön sisällytetään siirtyvän henkilöstön eläke-etuuksiin liittyvä ehto, jonka mukaan palveluntarjoaja järjestää siirtyville henkilöille kunnallisen eläkelain tasoisen eläkkeen ottamalla tarvittaessa lisäeläkkeet.

Mahdollisista henkilöstösopimuksista neuvotellaan erikseen. Näitä periaatteita tulee noudattaa myös tässä liikkeenluovutuksessa.

Henkilöstö, joka kuuluu siirtyvään kokonaisuuteen, siirtyy, määräytymisperusteena ovat organisatorinen asema ja työtehtävät. Turun Työterveystalon Työterveystalon yritysmyynnin viranhaltijat ja työntekijät, siirtyvät Turun Seudun Työterveystalo Oy:n palvelukseen työsopimussuhteisiksi työntekijöiksi luovutushetkellä, kuten työsopimuslain 1 luvun 10 §:ssä ja kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 25 §:ssä on säädetty. Määräaikaisessa palvelussuhteessa olevat viranhaltijat/työntekijät siirtyvät Turun Seudun Työterveystalo Oy:n palvelukseen määräajan päättymiseen saakka.

Konsernihallinnon yhteistyöryhmä käsitteli asiaa kokouksessaan 23.11.2018. Lisäksi asiaa on käsitelty Turun Työterveystalon työpaikkakokouksissa. Asiaa on esitelty myös yhteistyötoimikunnassa 2.10.2018 § 56.

Yhteistyötoimikunnan kokouksessa asiaa on käsitelty työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnissa annetun lain mukaisessa menettelyssä. Yhteistyötoimikunta on 27.11.2018 § 75 päättänyt, että sillä ei ole huomautettavaa asian suhteen sekä todennut, että työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnissa annetun lain mukainen yhteistoimintavelvoite on tällä käsittelyllä toteutettu. Lisäksi yhteistyötoimikunta päätti, että henkilöstöjärjestöjen kannanotossaan esille nostamat asiat huomioidaan liikkeen luovutuksen yhteydessä (liite 2).

Liikkeenluovutussopimus

Turun Työterveystalon Työterveystalon yritysmyynnin siirtämisestä liikkeenluovutuksena Turun Seudun Työterveystalo Oy:lle on laadittu liikkeenluovutussopimusluonnos (salassa pidettävä, salassapidon peruste: JulkL 24.1 §:n 17 ja 20 kohdat).

Luovutuksen kohteena on edellä kuvattu toiminto ja yksikön palveluksessa oleva henkilöstö siinä laajuudessa kuin liite 1 osoittaa.

Luovutuksen ehtojen määrittämiseksi luovutettavasta toiminnasta on laadittu liitteenä 3 oleva taloudellinen analyysi sekä siihen liittyvät lausunnot (salassa pidettävät, salassapidon peruste: JulkL 24.1 §:n 17 ja 20 kohdat). Luovutuksen kohteen käyttöomaisuuden arvostamisesta saadaan ulkopuolisen asiantuntijan lausunto ennen sopimuksen tekemistä ja lausunto tullaan huomioimaan sopimuksen sisällössä.

Luovutushetki

Kaupunginhallitukselle esitetään, että Turun Seudun Työterveystalo Oy:lle luovutettava toiminto ja henkilöstö siirtyvät Turun Seudun Työterveystalo Oy:lle 31.12.2018 kello 23:59 (luovutushetki).

Päätöksentekotaso

Hallintosäännön (kv 29.5.2017 § 105) 33 §:n 2 momentin 6-kohdan mukaan kaupunginhallitus ratkaisee asiat, jotka koskevat kaupungin liiketoiminnan luovuttamista kolmannelle.

Liikkeenluovutuksen osalta ratkaisevaa on tilanne luovutushetkellä. Täsmennysten tarpeesta johtuen apulaiskaupunginjohtaja tulisi oikeuttaa tekemään liikkeenluovutussopimukseen ja sen liitteisiin tarpeellisia lisäyksiä, muutoksia ja tarkennuksia.

Suunnattu osakeanti

Liikkeenluovutuksen jälkeen saattaa ilmetä halukkuutta, että jokin seudun kunnista tai muista julkisyhteisöistä haluaisi tulla osakkaaksi Turun Seudun Työterveys Oy:öön. Tämä voi tapahtua liikkeenluovutuksen, apporttiluovutuksen tai suunnatun osakeannin kautta. Jälkimmäisen vaihtoehdon mahdollistamiseksi tulisi kaupungin yhtiökokousedustajalle antaa konserniohje päättää osakeantivaltuudesta muille kunnille tai julkisen sektorin toimijoille. Osakeantivaltuuden tulisi lähtökohtaisesti olla enintään 49 % yhtiön osakkeista, jotta Turun kaupungilla säilyy määräysvalta yhtiöön.

Liite 1Turun Työterveystalon kilpailutilanteessa markkinoilla tarjottavan toiminnan liikkeenluovutussopimus, luonnos (salassa pidettävä, JulkL 24.1 §:n 17 ja 20 kohdat)

Liite 2Henkilöstöjärjestöjen kannanotto koskien Turun Työterveystalon kilpailutilanteessa markkinoilla tarjottavan toiminnan liikkeen luovutusta Turun Seudun Työterveystalo Oy:lle

Liite 3Taloudellinen mallinnus (salassa pidettävä, JulkL 24.1 §:n 17 ja 20 kohdat)

Liite 4Lausunnot (salassa pidettävä, JulkL 24.1 §:n 17 ja 20 kohdat)

Kaupunginjohtaja Minna Arve:

EhdotusKaupunginhallitus päättää luovuttaa Turun Työterveystalon Työterveystalon yritysmyynnin toiminnot Turun Seudun Työterveystalo Oy:lle ja päättää, että liitteenä 1 oleva liikkeenluovutussopimus liitteineen hyväksytään. Kaupunginjohtaja oikeutetaan tekemään liikkeenluovutussopimukseen ja sen liitteisiin tarvittavia tarkennuksia.

Samalla kaupunginhallitus merkitsee liitteenä 2 olevan henkilöstöjärjestöjen kannanoton tiedoksi.

Lisäksi kaupunginhallitus antaa yhtiökokousedustajalle ohjeen päättää Turun Seudun Työterveystalo Oy:n yhtiökokouksessa antivaltuudesta muille kunnille tai julkisyhteisöille sekä annin ehdoista.

Vielä kaupunginhallitus päättää, että tämä päätös pannaan täytäntöön lainvoimaa odottamatta.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Päätös asiassa tehtiin äänin 12-2.

Suoritetussa kättennostoäänestyksessä esittelijän päätösehdotuksen puolesta äänestivät Eklund, Hellsten, Maaskola, Miikkola, Schauman, Sundqvist, Hassan, Vornanen, Ruohonen, Aaltonen, Vierimaa ja Kattelus.

Yrttiahon tekemän seuraavansisältöisen muutosehdotuksen puolesta äänesti hänen lisäkseen häntä kannattanut Rinne:

”Hyväksytään siten muutettuna, että liitteen 2 henkilöstöjärjestöjen kannanotto huomioidaan toteutuksessa.”

Jakelu

tiedTurun Seudun Työterveystalo Oy
tpvKonsernihallinto, lakiasiat
tiedTurun Työterveystalo
tpvArve Minna


Liitteet:

Kh § 511
Liite 1:Turun Työterveystalon kilpailutilanteessa markkinoilla tarjottavan toiminnan liikkeenluovutussopimus, luonnos (salassa pidettävä, JulkL 24.1 §:n 17 ja 20 kohdat)
Liite 2:Henkilöstöjärjestöjen kannanotto koskien Turun Työterveystalon kilpailutilanteessa markkinoilla tarjottavan toiminnan liikkeen luovutusta Turun Seudun Työterveystalo Oy:lle
Liite 3:Taloudellinen mallinnus (salassa pidettävä, JulkL 24.1 §:n 17 ja 20 kohdat)
Liite 4:Lausunnot (salassa pidettävä, JulkL 24.1 §:n 17 ja 20 kohdat)