Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 438 | 19.11.2018 | 4 |
12522-2016 (634)
Turun pyöräilyn kehittämisohjelma 2029
Tiivistelmä:
Useat kaupunki-, valtakunta- ja EU-tasoiset tavoitteet edellyttävät toteutuakseen pyöräilyn kulkumuoto-osuuden huomattavaa kasvattamista. Pyöräilyn kehittämisohjelman päätavoitteena on tuoda esille tavoitteiden saavuttamista tukevat pyöräilyn kehittämisen investointitarpeet ja toisaalta havainnollistaa pyöräilyn edistämisen laaja-alaista kokonaisuutta. Päätettäväksi esitetään toimenpiteet, joihin pyöräilyn kehittämisohjelman toteuttamiseksi ryhdytään.
Kh § 438
Kaupunkiympäristötoimiala, liikennesuunnittelupäällikkö Matti Salonen 8.11.2018:
Kaupunkiympäristötoimialan liikennesuunnitteluyksikkö on yhteistyössä kaavoitusyksikön sekä kunnossapito- ja rakennuttamisyksikköjen kanssa laatinut ehdotuksen uudeksi pyöräilyn kehittämisohjelmaksi. Kaupunginhallitus on kokouksessaan 20.11.2017 § 508 merkinnyt Turun pyöräilyn kehittämisohjelman luonnoksen (25.10.2017) tiedokseen, päättänyt asettaa sen julkisesti nähtäväksi sekä pyytää siitä lausunnot lautakunnilta ja vaikuttajaryhmiltä (lasten parlamentti, monikulttuurisuusneuvosto, nuorisovaltuusto, vammaisneuvosto, vanhusneuvosto) 31.1.2018 mennessä.
Pyöräilyn kehittämisohjelman lähtökohdat
Kaupungin strategian päivittämisen yhteydessä kv päätti 16.4.2018 § 72, että kaupunki tavoittelee hiilineutraaliutta vuoteen 2029 mennessä. Kaupungin tavoitteena on vähentää Turun tie- ja katuliikenteen kasvihuonekaasupäästöjä vähintään 50 % vuoden 2015 tasosta vuoteen 2029 mennessä (Turun kaupungin ilmastosuunnitelma 2029, kv 11.6.2018 § 142). Turun kaupungin Ilmasto- ja ympäristöohjelman (kv 26.10.2009 § 239) sekä Turun kaupunkiseudun rakennemallin 2035 yhteydessä on hyväksytty ja yleiskaavan 2029 (kh 30.9.2013 § 399) sekä Ilmastosuunnitelman 2029 (kv 11.6.2018 § 142) yhteydessä on vahvistettu tavoitteeksi kasvattaa kestävien kulkutapojen kulkumuoto-osuutta Turussa yli 66 % tasolle vuoteen 2030 mennessä vuoden 2016 noin 49 % tasolta.
Kaupunkiympäristötoimialan strategisessa sopimuksessa vuodelle 2019 on asetettu tavoitteeksi pyöräilyn ja jalankulun määrien vuosittainen 3 % kasvu. Lisäksi tavoitteeksi on sopimuksessa asetettu, että pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden tyytyväisyys liikenneoloihin paranee.
Kulkumuotojakauman kehitys ei ole ollut viime vuosina toivottavaa. Kestävien kulkumuotojen yhteenlaskettu osuus kulkumuotojakaumassa on vuosien 1997, 2008, 2011 ja 2016 henkilöliikennetutkimuksissa ollut Turussa 54 %, 52 %, 50 % ja 49 %. Joukkoliikenteen, pyöräilyn ja kävelyn yhteenlaskettu osuus on viime vuosina ollut tavoitellun kasvun sijasta hienoisessa laskussa. Tavoitteiden mukaisen muutoksen aikaansaamiseksi on tehtävä vaikuttavia ja kokonaisvaltaisia toimenpiteitä, joissa pyöräilyyn liittyvien kehittämistoimenpiteiden tulee olla oleellisessa roolissa.
Laadittu pyöräilyn kehittämisohjelma
Pyöräilyn kehittämisohjelma koostuu laajasta toimenpidekokonaisuudesta, johon sisältyy sekä fyysiseen ympäristöön että toimintatapoihin kohdistuvia toimenpiteitä. Toimenpideohjelma tiivistetään pyöräilyn edistämisen 10:ksi kärkitoimenpiteeksi. Näistä osa liittyy nykyisen pyöräreitistön kehittämiseen ja osa muihin toimenpiteisiin.
Kärkitoimenpiteiden aktiivista toteutusta ja pyöräilyn monipuolista edistämistä varten on nimettävä eri toimialojen edustajista koostuva kehittämisen koordinointiryhmä. Ryhmässä tulee olla myös viestinnän ja markkinoinnin osaajia. Kehittämisohjelmasta saaduissa lausunnoissa kannatetuimmat kehittämisohjelman osa-alueet olivat ”arvostus ja motivointi” sekä ”pyöräilyn brändäys”.
Turun kaupunkirakenne antaa hyvät edellytykset pyöräilyn kehittämiselle, sillä merkittävä osuus matkoista on pituudeltaan pyöräilyyn hyvin soveltuvia. Tavoitteiden saavuttaminen edellyttää kuitenkin myös merkittävää panostusta pyöräilyyn, jotta pyöräily olisi houkuttelevaa entistä useammille. Kehittämisohjelmassa esitetään, että tavoitetasoksi pyöräilyn kehittämistoimenpiteiden toteutuksen rahoitukselle asetettaisiin 18 €/asukas/vuosi eli nykyisellä asukasmäärällä noin 3,4 M€/vuosi. Nykyinen taso on laskentatavasta riippuen noin 12–16 €/asukas/vuosi.
Turun pyöräilyn kehittämisohjelma luonnos (25.10.2017) on ollut julkisesti nähtävillä 18.12.2017–16.1.18. Lisäksi ohjelmasta sai antaa palautetta Palautepalvelun kautta. Palautepalvelun kautta tuli myös osa kannanotoista. Saadut lausunnot ja kannanotot sekä vastaukset niihin on esitetty oheismateriaalissa 1–4.
Liite 1Turun pyöräilyn kehittämisohjelma 2029
Oheismateriaali 1Lautakuntien lausunnot
Oheismateriaali 2Vaikuttajaryhmien lausunnot
Oheismateriaali 3Kannanotot ja palautteet
Oheismateriaali 4Vastaukset lausuntoihin ja kannanottoihin
Kaupunginjohtaja Minna Arve:
EhdotusKaupunginhallitus päättää:
- hyväksyä Turun pyöräilyn kehittämisohjelman 2029 ohjeellisena noudatettavaksi,
- hyväksyä, että pyöräilyn kehittämistoimenpiteiden toteuttamiselle varataan vuosittain määrärahat talousarvion puitteissa,
- hyväksyä tavoitteeksi tehostetun talvikunnossapidon pyöräilyväylästön vakiinnuttamisen ja asteittaisen laajentamisen määrärahojen puitteissa,
- hyväksyä tavoitteeksi kehittämisohjelman kärkitoimenpiteiden 1, 5, 8 ja 9 toteuttamisen kaupunkiympäristötoimialan määrärahojen puitteissa tai ulkoisella rahoituksella,
- hyväksyä kehittämisohjelman sivujen 19–20 taulukoissa 1–3 esitetyt mitat Turun pyöräteiden rakentamisessa käytettäviksi tavoitteellisiksi poikkileikkausmitoiksi,
- että, kaupunginjohtaja nimeää eri toimialojen edustajista koostuvan pyöräilyn kehittämisen koordinointiryhmän.
Samalla kaupunginhallitus toteaa, että kärkitoimenpiteestä 10 eli kaupunkipyörien vakiinnuttamisesta tullaan myöhemmin tekemään erillinen päätös.
PäätösAsia pantiin pöydälle Sundqvistin Lumpeen kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.
Kokouksessa asiaa oli selvittämässä suunnittelupäällikkö Matti Salonen.
Liitteet:
Kh § 438
Liite 1:Turun pyöräilyn kehittämisohjelma 2029