Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus44619.11.201811

10209-2015 (065, 315)

Vastaus kaupunginhallituksen jäsen Johannes Yrttiahon selvityspyyntöön Pansio-Pernon terveysaseman toiminnasta

Tiivistelmä:

Kaupunginhallituksen jäsen Johannes Yrttiaho on 2.10.2018 § 375 tehnyt selvityspyynnön Pansio-Pernon terveysaseman toiminnasta. Kaupunginhallitukselle esitetään, että se merkitsisi selvityspyyntöön laaditun vastauksen tiedoksi ja selvityspyynnön käsitellyksi.

Kh § 446

Terveyspalvelut, palvelualuejohtaja Katariina Kauniskangas, avosairaanhoidon ylilääkäri Päivi-Leena Honkinen 25.10.2018:

Turun kaupunginhallituksen jäsen Johannes Yrttiaho on 2.10.2018 § 375 pyytänyt selvitystä Pansio-Pernon terveysaseman toiminnassa ulkopuolisen palveluntuottajan kanssa tehdyn sopimuksen toiminta-aikana havaituista ongelmista, niiden korjaamiseksi tehdyistä toimista ja taloudellisista vaikutuksista, puitesopimuksesta ja mahdollisista muista sopimuksista sekä niistä terveysaseman toiminnan seuranta- ja raportointikäytännöistä, joilla palvelun tilaaja ja maksaja eli Turun kaupunki valvoo aseman toimintaa ja toiminnan sopimuksenmukaisuutta.

Pansio-Pernon terveysaseman toimintaa seurataan sopimuksen mukaisesti sopimuksenseurantaneuvotteluissa kaksi kertaa vuodessa. Kyseisissä neuvotteluissa noudatetaan sopimuksen seurantataulukkoa ja tarkastellaan henkilöstön pätevyyttä, koulutuspäiviä, henkilötyövuosipanosta ammattiryhmittäin ja henkilökunnan vaihtuvuutta. Lisäksi seurataan toiminnan osalta Pansio-Pernon terveysaseman hoitopaikakseen valinneiden määriä, lääkärikäyntejä, hoitajakäyntejä, lääkärikäyntejä korvaavia puhelinkontakteja, pitkäaikaissairauksien määrää, asemalla hoidettujen niin sanottujen satunnaisten kävijöiden määrää, laboratorio- ja kuvantamistutkimusten määrää, terveysaseman asiakkaiden päivystyksen käyttöä, erikoissairaanhoidon lähetteitä ja terveysaseman peittävyyttä sekä edelleen käyntidiagnoosien kirjaamisprosenttia, saatavuutta: yhteydensaanti puhelimitse, hoidon tarpeen arviointi ja hoitoon pääsy lääkärille (ei-kiireelliset). Lisäksi laadunhallinnan osalta seurataan asiakaspalautteita, reklamaatioita ja muita palveluntuottajan raportoimia laadunhallintajärjestelmän ja potilasturvallisuuden seurannan mukaisia mittareita, mahdollisia valituksia ja muistutuksia. Lisäksi kuukausittain seurataan käyntitilastoja, laboratorio-, röntgentutkimuksia ja lähetteitä. Palveluntuottaja raportoi henkilökunnan vaihdoksista ja pätevyyksistä tilaajalle.

Pansio-Pernon terveysasemalla noudatetaan samoja ohjeistuksia potilaiden hoidossa ja hoitoon lähettämisessä kuin kaupungin muillakin terveysasemilla. Koko seurantajakson ajan Pansio-Pernon jono kiireettömälle lääkärin vastaanottoajalle on ollut kaupungin terveysasemista lyhin ja enimmillään ollut noin kahden viikon luokkaa.

Toiminnan asianmukaisuutta seurataan mm. asiakaspalautteiden, valitusten ja muistutusten sekä haittatapahtumien seurannan avulla. Syksyllä 2017 Pansio-Pernon terveysasemalta tuli poikkeuksellisesti marraskuun aikana negatiivisia asiakaspalautteita palautekanavasta, puhelimitse ja sähköpostitse sekä kolme muistutusta. Näiden johdosta järjestettiin ylimääräinen palaveri palveluntuottajan kanssa. Ongelmien taustaksi osoittautui yhden hoitajan äkillinen sairastuminen ja sen jälkeinen osa-aikaisuus sekä vastaavan hoitajan ennakoimaton lähtö toisen työnantajan palvelukseen eli hoitajatyövoiman vaje. Lisäksi kyseisenä ajankohtana Pansio-Pernon terveysasemalla oli väliaikaisesti ollut sijaislääkäri, jonka toiminta aiheutti muistutukset. Palaverin ratkaisuna palveluntuottaja lisäsi hoitohenkilökuntaa Pansio-Pernon terveysasemalle, eikä kyseisen lääkärin sijaisuutta enää jatkettu. Edellä mainitun episodin jälkeen muistutuksia ja valituksia Pansiosta ei tähän mennessä ole tullut ja 1.1.–22.8.2018 Pansio-Pernoon on tullut 19 asiakaspalautetta (vertailun vuoksi Varissuo 35, Mullintien lähipalvelupiste 7 ja Maarian 3). Kyseiset asiakaspalautteet ovat olleet lähinnä moitteita tai kysymyksiä, joihin on vastattu asiallisesti ja reagoitu toimintaa korjaamalla. Elokuun (2018) sopimuksen seurantaneuvotteluissa ilmeni, että yhden uuden lääkärin suomenkielen taito ei ole riittävän hyvä ja palveluntuottaja ryhtyi tarvittaviin toimiin palautteen pohjalta.

Pansio-Pernon terveysasemaa käyttävät alueella asuvat asukkaat sekä aktiivisesti Pansio-Pernon terveysaseman valinneet asukkaat esim. muualta Turusta. Lisäksi Pansio-Pernon terveysaseman kuuluu hoitaa esimerkiksi ulkopaikkakuntalaisia, niin sanottuja osoitteettomia ja satunnaisia ohikulkijoita sekä antaa terveysaseman palveluja opiskeluterveydenhuoltoa käyttävien osalta.

Verrattaessa Pansio-Pernon terveysasemaa kaupungin omiin terveysasemiin verrattavaksi tulevat lähinnä samankokoiset Maarian ja Mullintien lähipalvelupisteet. Pansio-Pernon terveysasemalla lääkärin työpanos on ollut 2,2 lääkäriä, Mullintien lähipalvelupisteessä 3 lääkäriä ja Maarian lähipalvelupisteessä 2 lääkäriä. Väestöpohja 2.1.2018 on Pansio-Pernon terveysasemalla ollut 6184, Mullintien lähipalvelupisteessä 6592 ja Maarian lähipalvelupisteessä 5458. Vastaanottokäyntejä 1.1.–30.6.2018 välisenä aikana on Pansio-Pernon lääkäreillä ollut 3132, Mullintien lähipalvelupisteessä 1869 ja Maarian lähipalvelupisteessä 1597. Laboratoriopyyntöjä/lääkärissäkäynti samalla aikavälillä on vastaavasti tehty Pansio-Pernon terveysasemalla keskimäärin 0,53, Mullintien lähipalvelupisteessä 1,08 ja Maarian lähipalvelupisteessä 0,62, röntgenpyyntöjä vastaavassa järjestyksessä 0,13, 0,20 ja 0,15 ja sairaalalähetteitä 0,16, 0,24 ja 0,15. Hoitohenkilökuntaa Pansio-Pernon terveysasemalla on ollut keskimäärin 3, Mullintien lähipalvelupisteessä 4 ja Maarian lähipalvelupisteessä 2.

Terveysasemien kustannuksia laskettaessa vuosina 2016–2017 euroa/väestö Pansio-Pernon terveysasema on keskimäärin samaa luokkaa kuin Keskustan ja Mäntymäen terveysasemat, hiukan kalliimpi kuin Kirkkotien ja Runosmäen terveysasemat ja edullisempi kuin Varissuon terveysasema. Päivystyksen käytön osalta Pansio-Perno ei oleellisesti poikkea omista terveysasemista, ja vuonna 2018 syyskuun loppuun mennessä sekä päivä- että yöaikaan olevien päivystyskäyntien yhteismäärä Pansio-Pernon aseman osalta on 163, Mullintien lähipalvelupisteen osalta 166 ja Maarian lähipalvelupisteen osalta 55.

Eri terveysasemien vertailu keskenään on varsin hankalaa, koska väestöpohjat ovat erilaisia. Lisäksi pienillä asemilla toiminta voi vaihdella paljonkin riippuen mm. kulloinkin käytettävän työvoiman määrästä. Kaiken kaikkiaan Pansio-Pernon terveysasema on pärjännyt hyvin omien terveysasemien vertailussa eikä poikkea toiminnallisesti omasta toiminnastamme.

Kaupunginjohtaja Minna Arve:

EhdotusKaupunginhallitus merkitsee edellä olevan selvityksen tiedoksi ja selvityspyynnön käsitellyksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedYrttiaho Johannes
tiedHyvinvointitoimiala