Turun hallinto-oikeus

PL 355

20101 Turku

 

 

 

 

 

 

 

Asia 01521/18/4103

 

Turun kaupungin lausunto asemakaavanmuutoksesta Nuppulantie 40 tehdystä valituksesta

 

Konsernihallinto, kaupunkisuunnittelu, johtava asiantuntija Satu Lehto 5.11.2018:

 

Turun kaupunki liittää oheen pyydetyt asiakirjat ja toteaa lausuntonaan seuraavaa:

 

Toimivalta

 

Hallintosäännön 33 §:n 2 momentin 3)-kohdan mukaan kaupunginhallitus ratkaisee asiat, jotka koskevat selityksen ja lausunnon antamista kaupunginvaltuuston päätöstä koskevan valituksen johdosta, jos kaupunginhallitus katsoo, ettei kaupunginvaltuuston päätöstä ole valituksessa esitetyillä perusteilla kumottava.

 

Valitusperusteet

 

Valituksen on vaadittu asemakaavanmuutos palautettavaksi uudelleen valmisteltavaksi. Lisäksi hallinto-oikeuden olisi suotavaa suorittaa katselmus kaavanmuutosalueella.

 

Valituksen mukaan kaavoitusprosessin dokumenttien laatimisessa on ilmennyt virheellisyyksiä ja puutteita, joiden johdosta kaavoitusprosessin ei voida katsoa toteutuneen maankäyttö- ja rakennuslain (MRL) mukaisesti. Kaavaselostuksen kohta 3.1 on laadittu huolimattomasti ja asiantuntemattomasti (alueen kuvaus, virkamiesvalmistelun vaiheet, havainnekuvat, kaavan vaikutus alueen yleiseen arvoon). Lisäksi kaavan vaikutuksia on selvitelty puutteellisesti pysäköinnin, liikenteen järjestämisen ja vaihtoehtojen osalta.

 

Asemakaavan sisällön osalta valituksessa todetaan, että käytetty autopaikkanormi (1 ap/100 k-m2) on riittämätön, koska alueella ei ole mahdollisuutta kadunvarsipysäköintiin. Asemakaavan johdosta alueen asukkaiden elinympäristön laatu heikkenee merkityksellisesti pysäköintiongelmien takia.

 

Asemakaavan kuvaus

 

Asemakaavanmuutosalue sijaitsee Vakka-Suomentien ja Nuppulantien risteyksen tuntumassa. Asemakaavalla muutetaan liike- ja toimistorakennusten korttelialue asuin-, liike- ja toimistorakennusten korttelialueeksi. Nuppulantien varrella olevan rakennusmassan suurin sallittu kerrosluku on viisi. Vakka-Suomentien varrella kerrosluku laskee viidestä kahteen mentäessä kohti Latukkakujan pientaloja.

 

Tontilla on rakennusoikeutta 5200 k-m2. Lisäksi korttelialueella saa rakentaa merkittyä rakennusoikeutta ylittäen pihakannen alla ja asuinrakennusten maantasokerroksessa olevat autopaikat. Nuppulantien varrelle on rakennettava vähintään yksi liiketilaksi soveltuva tila.

 

Vakka-Suomentien ja Nuppulantien risteykseen varataan tilaa mahdollisia uusia järjestelyjä varten, minkä johdosta tontin pinta-ala pienenee jonkin verran nykyisestä. Asemakaavanmuutos mahdollistaa jatkossakin ulkoilijoiden kulun Nuppulantieltä Vakka-Suomenpuistoon.

 

Lautakunta muutti esittelijän kaavaehdotusta siten, että Latukkakujan puoleisen päädyn kerrosluku vähennettiin kahteen, kun se alun perin oli III-IV. Samalla pienennettiin Latukkakujan puoleisen rakennuksen julkisivupinnan ja vesikaton leikkauskohdan ylintä korkeusasemaa +29,5 metristä +26,5 metriin. Muutoksen johdosta myös kaavassa osoitettu rakennusoikeuden määrä pieneni vastaavasti.

 

Sovellettavat säännökset

 

Kaavan tulee perustua kaavan merkittävät vaikutukset arvioivaan suunnitteluun ja sen edellyttämiin tutkimuksiin ja selvityksiin. Kaavan vaikutuksia selvitettäessä otetaan huomioon kaavan tehtävä ja tarkoitus (MRL 9.1 §). Kaavan vaikutuksia selvitettäessä otetaan huomioon aikaisemmin tehdyt selvitykset sekä muut selvitysten tarpeellisuuteen vaikuttavat seikat. Selvitysten on annettava riittävät tiedot, jotta voidaan arvioida suunnitelman toteuttamisen merkittävät välittömät ja välilliset vaikutukset. (MRA 1 §).

 

Asemakaavaan liittyy selostus, jossa esitetään kaavan tavoitteiden, eri vaihtoehtojen ja niiden vaikutusten sekä ratkaisujen perusteiden arvioimiseksi tarpeelliset tiedot (MRL 55.2 §).

 

Asemakaavan sisältövaatimusten mukaan asemakaava on laadittava muun ohella siten, että luodaan edellytykset terveelliselle, turvalliselle ja viihtyisälle elinympäristölle, palvelujen alueelliselle saatavuudelle ja liikenteen järjestämiselle. Asemakaavalla ei saa aiheuttaa kenenkään elinympäristön laadun sellaista merkityksellistä heikkenemistä, joka ei ole perusteltua asemakaavan tarkoitus huomioon ottaen. (MRL 54 §).

 

Kaavan vaikutusten arviointi

 

Kaavan selostus ei sellaisenaan voi olla muutoksenhaun kohteena, vaan kaavaselostuksen puutteet tulee arvioitavaksi kaavan vaikutusten selvittämistä koskevien säännösten kautta (HE 101/1998 vp). Tämän vuoksi valituksessa esitettyjä selostuksen puutteita käsitellään osana kaavan vaikutusten arviointia.

 

Kaavanmuutosalueen ympäristöä on kuvattu riittävän tarkasti, alueen etelä- ja länsipuolella sijaitsevat alueet ovat enimmäkseen 1960-luvulla rakentuneita pientalovaltaisia asuinalueita, kuten selostuksessa on todettu. Arvio kaavoituksen vaikutuksesta alueen yleiseen arvoon perustuu näkemykseen, jonka mukaan alueen arvolle on epäedullista, jos sillä sijaitsee tyhjilleen jääneitä kiinteistöjä, joille ei ole osoitettavissa voimassa olevan kaavan mukaista käyttöä.

 

Kaavaselostuksessa esitettyjen havainnekuvien perusteella on voitu arvioida kaavaehdotuksen merkittävät vaikutukset. Kaavan valmistelun kuluessa on myös tutkittu eri vaihtoehtoja riittävästi erityisesti kerroslukujen ja korkeusasemien osalta. Kerrosluku ja rakennusten ylin korkeusasema ovat ympäröivän asutuksen osalta kaavanmuutoksen merkittävimpiä vaikutuksia.

 

Vakka-Suomentien katualuetta levennettiin hieman liikenneturvallisuuden lisäämiseksi, minkä johdosta tontin pinta-ala pieneni jonkin verran nykyisestä. Tämä mahdollistaa esimerkiksi keskisaarekkeen rakentamisen Vakka-Suomentien ja Nuppulantien risteykseen. Tarkemmat liikennesuunnitelmat laaditaan samanaikaisesti katusuunnitelman laatimisen yhteydessä hyväksytyn asemakaavan mukaisesti. Asemakaavassa on olennaista, että katualueelle osoitetaan riittävästi tilaa, jotta liikenne voidaan järjestää turvallisesti. Näin on tässäkin asemakaavassa toimittu.

 

Asemakaavan merkittävät vaikutukset on arvioitu säännösten edellyttämällä tavalla.

 

Asemakaavan sisältövaatimukset

 

Valituksen mukaan kaavan mukainen uudisrakentaminen aiheuttaa alueella pysäköintiongelman, sillä Latukkakujan eteläpäässä sijaitsevan rivitalon asukkaat käyttävät Latukkakujan kadunvarsia jo nyt pysäköintiin. Maankäytön suunnittelun lähtökohtana kuitenkin on, että autopaikoitus tulee pystyä järjestämään omalla tontilla. Asemakaavassa määrätään kunkin tontin autopaikkojen vähimmäismäärä. Paikkoja voi tarpeen mukaan lisätä, mikäli tontilla on siihen tilaan.

 

Maankäyttö- ja rakennuslain autopaikkoja koskevan 156 §:n yksityiskohtaisten perustelujen (HE 101/1998 vp) mukaan autopaikkojen laskennallista tarvetta ei ole tarkoitus ohjata sitovin normein. Valituksenalaisessa asemakaavassa käytetty autopaikkojen mitoitus on vastaava, jota Turussa keskustan tuntumassa, hyvien joukkoliikenneyhteyksien varrella sijaitsevilla uusilla asemakaava-alueilla on käytetty. Tontille tulee valituksessakin mainitun autopaikkamäärän (1 ap / 100 k-m2) lisäksi osoittaa yksi vieraspaikka 10 asuntoa kohti. Tämä lisää huomattavasti tontin autopaikkojen määrää erityisesti tilanteessa, jossa tontille tulee pieniä asuntoja.

 

Turun kaupungin strategisten tavoitteiden mukaan liikenteen kehittämisessä painopisteet ovat kävelyssä ja pyöräilyssä sekä seudullisessa joukkoliikenteessä. Alueen täydennysrakentaminen tukee tätä tavoitetta osoittaessaan uutta asumista hyvien joukkoliikenneyhteyksien varteen. Alueelta on myös hyvät pyöräily-yhteydet mm. Turun keskustaan. Autopaikkojen määrän lisääminen osoitetusta ei ole tarkoituksenmukaista kaupungin strategisten tavoitteiden näkökulmasta.

 

Hyvien joukkoliikenne- ja pyöräily-yhteyksien vuoksi voidaan todeta, että asemakaavalla luodaan edellytykset liikenteen järjestämiselle siten kuin maankäyttö- ja rakennuslain 54 §:ssä säädetään. Latukkakujan pysäköintitilanteen ei myöskään voida sanoa olevan sellainen, että se aiheuttaisi alueen asukkaiden elinympäristön laadun sellaista merkityksellistä heikkenemistä, jota maankäyttö- ja rakennuslaissa tarkoitetaan.

 

Katselmus kaava-alueella

 

Valitusviranomainen voi asian selvittämiseksi toimittaa kaava-alueella katselmuksen (hallintolainkäyttölaki 41 §).

 

Turun kaupunki ei pidä asian selvittämiseksi katselmuksen toimittamista kaava-alueella tarpeellisena, vaan olennainen aineisto on selvitettävissä kaava-asiakirjoista.

 

Yhteenveto

 

Edellä ja kaava-asiakirjoissa esitetyn perusteella Nuppulantie 40 asemakaava on todettava lainmukaiseksi. Valituksessa ei ole esitetty perusteita, joiden perusteella kaava tulisi todeta maankäyttö- ja rakennuslain vastaiseksi.

 

Lisätietoja asiassa antaa johtava asiantuntija Satu Lehto, puh. 044 9074 064, sähköposti satu.j.lehto@turku.fi.