Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus43205.11.20183

12738-2018 (02 05 00)

Pysäköinnin maksullisuusajan ja pysäköintitaksan määräaikainen muutos ydinkeskustassa

Tiivistelmä:

Kaupunginhallitukselle esitetään, että ydinkeskustan pysäköintimaksuvyöhykkeellä 1 toteutetaan 1.-31.12.2018 pysäköinnin maksuttomuuskampanja. Pysäköintitulomenetykset kompensoidaan kaupunkiympäristötoimialalle kaupunginhallituksen määrärahoista.

Kh § 432

Apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen 1.11.2018:

Turun keskustaa hallitsee vuoden 2021 loppuun saakka Kauppatorin uudistus, jossa torin alle rakennetaan maanalainen pysäköintilaitos ja koko Turun Kauppatorin ilme uudistetaan. Samanaikaisesti on käynnistymässä merkittäviä rakennushankkeita toria ympäröivissä kortteleissa. Uudistustyön takia kaupungin bussiliikenne siirrettiin syyskuun lopussa pois Kauppatorilta. Samalla kadunvarsipysäköintiä järjesteltiin uudelleen ja läpiajoon keskustassa tuli muutoksia. Myös keskustan alueella toteuttavat kevyen liikenteen väylien työmaat aiheuttavat mielikuvaa asioinnin vaikeutumisesta. 

Turun keskustan muutokset ovat merkittävä osa keskustan kehittämisen kärkihanketta, jossa Turulle luodaan elinvoimainen ja vetovoimainen keskusta kaupunkistrategian mukaisesti Turun 800-vuotisjuhliin vuoteen 2029 mennessä.

Muutosten ja mahdollisuuksien yhtäaikainen viestintä on ollut kuitenkin vaikeaa ja mielikuva saavutettavasta keskustasta on kääntynyt valitettavasti kielteiseksi. Pääviesti on kuitenkin koko ajan ollut, että Turun keskustaan saa ja voi tulla omalla autolla myös siltoja pitkin Kauppatorin ja Aurajoen välisen alueen läpiajokiellosta, joukkoliikennejärjestelyistä ja Kauppatorin alueen työmaista huolimatta. Torikauppa toimii keskeytyksettä, kaupat ovat auki normaalisti ja pysäköintipaikkoja on riittävästi.

Koko Turun keskustan alueella, Aninkaistenkadun, Ratapihankadun, Puistokadun ja Itäisen Rantakadun rajaamalla alueella on kaikkiaan 2.400 kadunvarsipaikkaa ja pysäköintilaitoksissa vastaavasti 2.900 paikkaa. Väliaikaisten pysäköintijärjestelyjen takia kyseiseltä 1. vyöhykkeeltä on vähentynyt vain 50 paikkaa. Keskustan muutostöiden takia pysäköintipaikkoja on vähennetty 150 kappaletta, mutta uusia on tehty vastaavasti 100 kappaletta. Mielikuva on kuitenkin muodostunut vahvasti sellaiseksi, että pysäköintipaikkojen merkittävä vähentyminen ja ajokiellot estävät asiakkailta keskustaan saapumisen

Keskustan yrittäjät ovat lähestyneet Turun kaupunkia huolenaan, että keskustan väliaikaiset liikennejärjestelyt ovat vähentäneet kauppojen asiakasmääriä Turun keskustasta. Pelkona on se, että asiakkaat välttelevät Turun keskustaa rakennustöiden, muuttuneiden liikennejärjestelyjen ja osin kaupungin puutteellisen viestinnän vuoksi. Keskustassa asioinnin pelätään nyt vähentyvän myös varsinaisten työmaa- ja läpiajokieltoalueiden ulkopuolella.

Kaupunginhallitukselle esitetään, että tilanteen parantamiseksi käynnistetään joulukuun ajaksi kampanja pysäköinnin osittaisesta maksuttomuudesta pysäköintimaksuvyöhykkeelle 1. Kyseinen maksuvyöhyke kattaa käytännössä koko ydinkeskustan alueen. Pysäköinti olisi esityksen mukaan maksutonta 1.-31.12.2018 arkisin maanantaista perjantaihin klo 14 alkaen sekä lauantaisin ja sunnuntaisin. Voimassa olevan pysäköintitaksan mukaan pysäköinti on maksullista arkisin maanantaista perjantaihin klo 9 - 18 ja lauantaisin klo 9 - 15. Maksuttomiksi tulisi joulukuun ajaksi kaikkiaan 600 kadunvarsipaikkaa, kun 1. vyöhykkeellä on normaalisti 650 maksullista ja 50 maksutonta kadunvarsipaikkaa. 

Keskustan tilapäiset liikennejärjestelyt ovat olleet voimassa 24.9.2018 alkaen eli noin kuukauden. Lokakuun pysäköintimaksujen kertymästä ei ole vielä saatavilla tarkkaa raporttia, joten maksullisten pysäköintipaikkojen käyttöasteesta ei voi vielä tehdä tilastollisesti kattavia johtopäätöksiä. Pysäköintipaikat ovat hyvin käytössä, joten autoilijat eivät ole kokeneet pysäköintipaikkojen maksullisuutta suureksi ongelmaksi. Kampanjalla pyritäänkin vahvistamaan positiivista mielikuvaa keskustassa asioimisesta ja korostamaan sitä tosiasiaa, että keskustaan voi ja saa edelleen tulla myös autolla liikennejärjestelyistä ja rakennustöistä huolimatta. 

Kampanjan taloudelliset vaikutukset

Turku on jaettu alueellisesti pysäköinnin maksuvyöhykkeisiin siten, että keskusta kokonaisuudessaan on 1-maksuvyöhykkeellä. Pysäköinninvalvonnan yksikön pysäköintimaksutuloista suuri osa muodostuu ykkösvyöhykkeen pysäköintimaksuista. 1-maksuvyöhykkeen pysäköintimaksu on 3 euroa/ tunti, kun maksu muualla Turussa on maksullisilla paikoilla 1,5 euroa/ tunti. Pysäköinti on keskustassa mahdollista maksaa pysäköintiautomaatteihin käteisellä tai pankkikortilla sekä mobiilimaksuna kännykällä.

Vuoden 2016 joulukuussa pysäköintimaksutulot vyöhykkeellä 1 ovat olleet noin 268.000 euroa ja vuoden 2017 joulukuussa 229.000 euroa. Lisäksi pysäköinnin maksamattomuuden perusteella määrättyjen pysäköintivirhemaksujen tulot ovat olleet joulukuussa 2017 noin 20.000 euroa. Virhemaksuja määrätään tämän lisäksi myös tieliikennelain vastaisesta pysäköinnistä. 1-vyöhykkeellä virheet painottuvat tyypillisesti maksamattomaan pysäköintiin.

Voimassa olevan taksan mukaan päivittäinen maksullinen pysäköintiaika on arkisin 9 tuntia (klo 9-18) ja lauantaisin 6 tuntia (klo 9-15) eli viikossa yhteensä 51 tuntia. Maksuttomuuskampanjan ajan maksullinen aika olisi arkisin 5 tuntia (klo 9-14) eli viikossa yhteensä 25 tuntia. Maksullinen aika vähenee siis noin 50 %. Yleisesti ottaen 1-vyöhykkeen pysäköintipaikkojen käyttöaste kasvaa iltapäivää ja iltaa kohti eli taloudellisesta näkökulmasta maksuttomuuskampanja ajoittuu päivässä tuottoisimpaan ajankohtaan. Toisaalta kauppatorin työmaa on vähentänyt keskustan pysäköintipaikkoja noin 50 paikan verran, joten tämän vuoden joulukuun pysäköintitulot vähenisivät työmaan johdosta todennäköisesti joka tapauksessa vähäisessä määrin viime vuoteen verrattuna.

Bussien tilapäisten ajoreitin ja pysäkkien järjestelyt eivät ole merkittävästi vaikuttaneet pysäköintipaikkojen kokonaismäärään, vaan lähinnä pysäköintipaikkojen sijoittumiseen keskustassa. Keskustan liikennejärjestelyjen tarkempaa vaikutusta pysäköinninvalvonnan tulonmuodostumiseen on vielä liian aikaista arvioida, koska liikennejärjestelyt ovat olleet voimassa vasta kuukauden. Maksullisen ajan väheneminen vähentää myös keskustan pysäköintiautomaattien tyhjennystarpeen karkeasti arvioiden puoleen nykyisestä. Automaattien tyhjentäminen ostetaan palveluna Loomis Oy:ltä, joten tyhjennystarpeen puolittumisesta muodostuu jossain määrin säästöä.

Maksullisen pysäköintiajan vähentäminen ja maksuttomuuden ajoittuminen tulojen kannalta tuottoisimpaan ajankohtaan päivässä sekä pysäköintipaikkojen tilapäinen vähentyminen huomioon ottaen on todennäköistä, että kokonaisuutena pysäköintimaksutulot vähenevät kampanjan myötä joulukuussa 2018 noin 115.000 euroa eli noin 50 % joulukuun 2017 pysäköintimaksutuloista.

Tämän lisäksi menetetään noin 50 % pysäköintivirhemaksutuloista eli noin 10.000 euroa joulukuun 2017 tilanteesta laskettuna. Yhteensä pysäköinninvalvonnan tulot tulevat vähenemään maksuttomuuskampanjan johdosta joulukuussa 2018 arvioilta 125.000 euroa. Kaupunginhallitukselle esitetään, että menetetyt pysäköintimaksutulot korvataan kaupunkiympäristötoimialalle vuonna 2019 kaupunginhallituksen tileille budjetoiduista, mutta ennusteen mukaan säästyvistä varoista.

Kampanjasta aiheutuu kuluja myös käytännön järjestelyjen myötä. Kulut muodostuvat liikennemerkkien, pysäköintiautomaattien ja erilaisten pysäköintijärjestelmien muutoksista sekä henkilökunnan työtunneista. Käytännön järjestelyjen aiheuttamat kulut ovat arviolta 10.000 euroa.

Toiminnalliset vaikutukset

Keskustapysäköinnin maksuttomuus vapauttaa pysäköinnintarkastajien resurssia jossain määrin muiden alueiden valvontaan vaikuttaen pysäköintivirhemaksujen nettokertymään. Keskustaa ei kuitenkaan voi jättää kokonaan valvomatta edes maksuttoman pysäköinnin ajaksi, koska liikenteen ja sen joukossa kulkevien henkilöiden turvallisuus sekä liikenteen sujuvuus pitää joka tapauksessa varmistaa. Valvonta on erityisen tärkeää ruuhka-aikoina. Pysäköinninvalvonnalla on kuitenkin valtuudet puuttua ainoastaan lainvastaiseen pysäköintiin. Muilta osin liikenteen valvonta on poliisin vastuulla.

Pysäköinnin maksuttomuuskampanja antaa positiivisen viestin asiakkaille siitä, että keskustaan voi edelleen saapua myös autolla. Kampanja houkuttelee keskustaan jossain määrin myös uusia asiakkaita, jotka tavallisesti välttävät keskustaan tuloa juuri pysäköintimaksujen vuoksi. Lisääntyvä pysäköinnin kysyntä voi johtaa myös siihen, että pysäköintipaikkaa on tavallista vaikeampi löytää. Kampanjasta saatavaa palautetta on tärkeää seurata, jotta nähdään miten maksuttomuus kaiken kaikkiaan vaikuttaa asiakkaiden kokemukseen keskustan saavutettavuudesta.

Päätöksenteko

Pysäköintikampanjan käynnistämisestä päättää kaupunginhallitus.

Pysäköinnin maksullisuusajan ja pysäköintitaksan muutoksesta päättää kaupunkiympäristölautakunta.

Maksuttomuuskokeilu toteutetaan, mikäli kaupunginhallitus päättää kattaa kaupunkiympäristötoimialalle kokeilusta menetettävät pysäköintitulot.

Liite 1Kartta pysäköintimaksuvyöhykkeestä 1

Oheismateriaali 1Pysäköinnin joulukampanjakartat

Kaupunginjohtaja Minna Arve:

EhdotusKaupunginhallitus päättää,

että ydinkeskustan pysäköintimaksuvyöhykkeellä 1 toteutetaan 1.- 31.12.2018 pysäköinnin maksuttomuuskampanja,

että pysäköintitulojen menetykset kompensoidaan kaupunkiympäristötoimialalle kaupunginhallituksen määrärahoista ja

että päätös voidaan panna toimeen mahdollisista valituksista huolimatta.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Päätös asiassa tehtiin kahden äänestyksen jälkeen.

Äänestys 1

Ensimmäisessä äänestyksessä asian käsittelyä päätettiin jatkaa äänin 9-5.

Suoritetussa kättennostoäänestyksessä asian käsittelyn jatkamisen puolesta äänestivät Eklund, Hellsten, Maaskola, Miikkola, Schauman, Ruohonen, Aaltonen, Vierimaa ja Kattelus.

Vornasen Hassanin kannattamana tekemän seuraavansisältöisen palautusehdotuksen puolesta äänestivät heidän lisäkseen Rinne, Yrttiaho ja Sundqvist:

”Esitys palautetaan valmisteluun siten, että jatkovalmistelussa kampanja-alueesta poistetaan Linnankatu sekä pääkirjaston ja kaupungintalon pysäköintialueet. Kampanja-alueella maksuttomalle pysäköinnille asetetaan pysäköintikohtainen aikaraja, jota valvotaan pysäköintikiekolla.

Lisäksi jatkovalmistelussa selvitetään pysäköintikampanjan rinnalle joukkoliikennekampanjaa, joka parantaa keskustan saavutettavuutta ja vetovoimaa joulukuun aikana.

Jatkovalmisteltu esitys tuodaan kaupunginhallituksen käsittelyyn 19.11.2018.”

Äänestys 2

Toisessa äänestyksessä olivat vastakkain esittelijän päätösehdotus ja Rinteen Yrttiahon kannattamana tekemä ehdotus päätösehdotuksen hylkäämisestä.

Päätös asiassa tehtiin äänin 9-5.

Suoritetussa kättennostoäänestyksessä esittelijän päätösehdotuksen puolesta äänestivät Eklund, Hellsten, Maaskola, Miikkola, Schauman, Ruohonen, Aaltonen, Vierimaa ja Kattelus.

Rinteen Yrttiahon kannattamana tekemän hylkyehdotuksen puolesta äänestivät heidän lisäkseen Sundqvist, Hassan ja Vornanen.

Asian esitteli apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen.

Jakelu

tpvKaupunkiympäristötoimiala
tpvKonsernihallinto, talous ja rahoitus


Liitteet:

Kh § 432
Liite 1:Kartta pysäköintimaksuvyöhykkeestä 1