Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 417 | 05.11.2018 | 6 |
3713-2018 (02 02 02)
Vuoden 2018 kolmas osavuosikatsaus (Kv)
Tiivistelmä: -
Kh § 417
Talouden ja rahoituksen yksikkö, vt. johtaja Fredrik Lindström ja laskentapäällikkö Seija Liinoja 31.10.2018:
Tilikauden tulosennuste
Vuoden 2018 kolmannen talousennusteen mukaan vuosikate on 6,8 milj. euroa positiivinen. Vuosikate kattaa vain noin 13 prosenttia suunnitelman mukaisista poistoista.
Tilikauden alijäämäksi muodostuu 45,4 milj. euroa. Alkuperäisessä talousarviossa hyväksyttiin alijäämäksi 30,7 milj. euroa. Kaupunginvaltuusto päätti 16.4.2018 § 73 Logomo Oy:n omistus- ja rahoitusjärjestelyn yhteydessä 3,55 milj. euron korotuksesta rahoituskuluihin. Edellä mainitun korotuksen sekä kaupunginvaltuuston 24.9.2018 § 178 hyväksymän sosiaali- ja terveyslautakunnan talousarviomuutoksen 15,7 milj. euron jälkeen talousarviossa hyväksytyksi alijäämäksi jää 50,2 milj. euroa.
Toimintatulojen ja – menojen toteutuminen
Toimintakate-ennuste -1.041 milj. euroa paranee 3,6 milj. euroa muutettuun talousarvioon verrattuna. Toimintakate heikkenisi edelliseen vuoteen verrattuna noin 45,1 milj. euroa.
Toimintatuottojen koko vuoden ennuste on 426,2 milj. euroa. Toimintatuotot vähenevät ennusteen mukaan 3,8 milj. euroa talousarvioon verrattuna ja 11,3 milj. euroa edellisestä vuodesta.
Toimintakulut oikaistuna valmistuksella omaan käyttöön on ennusteen mukaan 1.467,2 milj. euroa. Kasvua talousarvioon verrattuna on 7,3 milj. euroa ja 33,8 milj. euroa edelliseen vuoteen verrattuna.
Vuonna 2017 kaupunki kirjasi kuluksi 29 milj. euron sijoituksen Turku 2029 säätiöön. Tällä kertaluonteisella kululla oikaistu vertailukelpoinen nettokäyttömenojen kasvu on 45,1 milj. euroa (+ 4,5 %). Vuoden 2018 alkuperäisen talousarvion nettokäyttömenojen ja tilinpäätöksen 2017 nettokäyttömenojen erotus on noin 33 milj. euroa. Vastaava erotus muutettuun talousarvioon verrattuna on 48,7 milj. euroa.
Suurimmat nettokäyttömenojen poikkeamat toimielimittäin (talousarvio/ennuste 3/2018):
| Tot.ennuste | Nettopoikkeama |
Sosiaali- ja terveyslautakunta | -606,8 milj. euroa | -3,2 milj. euroa |
Kasvatus- ja opetuslautakunta | -296,8 milj. euroa | +1,2 milj. euroa |
Kaupunginhallitus | -45,5 milj. euroa | +5,1 milj. euroa |
Kaupunginhallitus, kaupungin yhteiset toiminnot | 15,9 milj. euroa | -4,1 milj. euroa |
Kaupunkiympäristölautakunta | -8,3 milj. euroa | +3,0 milj. euroa |
Poikkeamat: | ||
+ menon alitus/tulon ylitys | ||
- menon ylitys/tulon alitus |
Sosiaali- ja terveyslautakunta sai toisen osavuosikatsauksen yhteydessä nettokäyttömenoihinsa määrärahan korotusta 17,4 milj. euroa. Kolmannessa ennusteessa nettokäyttömenot ylittävät talousarvion 3,2 milj. eurolla. Sosiaali- ja terveyslautakunnan menojen osalta suurimmat ylitykset ovat Perhe- ja sosiaalipalveluiden (3,6 milj. euroa) ja Terveyspalveluiden (3,2 milj. euroa) palvelualueilla. Vastaavasti Toimialan hallinnossa (2,7 milj. euroa) ja Vanhus- ja vammaispalveluissa (2,0 milj. euroa) toimintamenot alittuvat budjetoidusta selkeästi. Sairaanhoitopiirin maksuosuuksien ylitysennuste on syyskuussa muutettuun talousarvioon verrattuna 0,6 milj. euroa. Hyvinvointitoimiala tavoitteli lautakuntansa hyväksymillä toimenpiteillä 4,4 milj. euron säästöä loppuvuoden aikana. Verrattuna toiseen ennusteeseen nettomenoja ennustetaan 1,2 milj. euroa vähemmän. Ylitystä pyritään vähentämään edelleen sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksen mukaisesti.
Kaupunginjohtajan toimialan nettokäyttömenot alittuvat ennusteen mukaan 1,0 miljoonaa euroa, josta kaupunginhallituksen nettokäyttömenojen alitus on 5,1 miljoonaa euroa. Työttömyys vähenee edelleen ja varsinkin pitkäaikaistyöttömyys on vähentynyt merkittävästi vuoden aikana. Tällä on positiivinen vaikutus kunnan maksamaan työmarkkinatukeen, joka tämän hetken ennusteen (21,5 milj. euroa) mukaan tulee olemaan noin 2 milj. euroa pienempi, kuin viime vuonna (23,5 milj. euroa). Tilapalvelukeskuksen toimintakatteen ennustetaan toteutuvan 1,5 milj. euroa talousarviota parempana. Keskeisimmät talousarviopoikkeamat toteutuvat vuokratuloissa, vuokra- ja vastikemenoissa sekä henkilöstömenoissa. Kaupungin yhteisten toimintojen nettotulotavoite alittuu 4,1 milj. euroa, mikä johtuu pääosin omaisuuden myyntivoittojen alittumisesta.
Kasvatus- ja opetuslautakunnalla nettokäyttömenoja ennustetaan toteutuvan 0,7 milj. euroa vähemmän verrattuna toiseen ennusteeseen. Sivistystoimialalle siirrettiin keskitetystä palkankorotusten varausmäärärahasta 1,4 milj. euroa toisessa osavuosikatsauksessa. Toimialan nettokäyttömenot alittavat talousarvion kolmannessa ennusteessa 1,2 milj. euroa.
Kaupunkiympäristölautakunnalla nettokäyttömenoja ennustetaan toteutuvan 2,7 milj. euroa vähemmän verrattuna toiseen ennusteeseen. Talousarvion nettokäyttömenot alittuisivat yhteensä noin 3,0 milj. eurolla ennusteen toteutuessa.
Toimialajohtajien selvitykset keskeisistä tapahtumista ja toimintaympäristön muutostekijöistä, olennaisista talousarviopoikkeamista ja niiden syistä sekä mahdollisista toimenpiteistä mihin on ryhdytty tai ryhdytään talousarviossa pysymiseksi sisältyvät oheismateriaalina olevaan osavuosikatsaus – raportin kohtaan Toimialojen nostot. Selvityksiin sisältyy myös ennuste työvoimatavoitteiden toteutumisesta.
Verotulot ja valtionosuudet
Verorahoituksen kasvuennuste on jäämässä noin 11 milj. euroon (1,1 prosenttiin). Vertailussa on huomioitava, että vuoden 2017 yhteisöverotuloihin sisältyi noin 10 milj. euron tavanomaista suurempi kertaluonteinen tilityserä.
Kaupungin verotulokertymän arvioidaan olevan 760,2 milj. euroa. Ennusteen mukaan verotulot ylittyvät 2,2 milj. euroa talousarvioon verrattuna. Valtionosuustuloja toteutunee 256,4 milj. euroa. Kokonaisuutena verorahoituksen ennakoidaan toteutuvan 2,5 milj. euroa talousarviota parempana.
Verorahoituksen poikkeamat (talousarvio 2018/ennuste 3/2018)
| Tot.ennuste | Poikkeama, milj. euroa |
Verotulot | 760,2 milj. euroa | +2,2 |
Valtionosuudet | 256,4 milj. euroa | +0,3 |
Poikkeamat: | ||
+ menon alitus/tulon ylitys | ||
- menon ylitys/tulon alitus |
Kaupungin verotulojen ennusteen laadinnassa on käytetty Kuntaliiton julkaisemaa kuntakohtaista veroennustetta sekä verohallinnon julkaisemia tilitysraportteja. Kuntaliitto on viimeisimmässä 23.10. julkaistussa ennusteessaan heikentänyt kuluvan vuoden ennusteita entisestään. Syyskuun verotilitysten johdosta tilanne on kuitenkin kaupungin ennusteessa arvioitu hieman positiivisemmin.
Kunnallisverotulojen ennustetaan toteutuvan 0,5 milj. euroa talousarviota suurempana. Kunnallisveroihin keväällä ennakoitua voimakasta kasvua tulee leikkaamaan marraskuun tilityksiin vaikuttavat verovuoden 2017 veronpalautukset. Tästä syystä erittäin positiiviseksi kaavailtu kasvu taittuu olemattomaksi.
Yhteisöverotulojen osalta on hyvä muistaa, että viime vuoden tilityksiin sisältyi kertaluontoinen erä. Tämä kyseinen erä tulee huomioida vuosien välisessä vertailussa. Valtiovarainministeriö sekä Kuntaliitto ovat arvioineet positiivista kehitystä vuodelle 2018. Tätä selittää verotettavan tulon kehitys sekä kuntaryhmän jako-osuuden että kaupungin jako-osuuden parantuminen. Kuluvan vuoden tilitykset ovat antaneet positiivisia viitteitä, mutta Kuntaliiton ennusteen saavuttaminen edellyttää positiivisen kehityksen voimistumista loppuvuoden aikana. Käytettävissä olevien tietojen perusteella kaupungin yhteisöverotulojen kertymäksi on arvioitu 97 milj. euroa, mikä on 0,9 milj. euroa talousarviota vähemmän.
Kiinteistöverotulojen ennakoidaan kehittyvän suunnitellusti ja toteutuvan 0,8 miljoonaa talousarviota parempana.
Verotulojen ennusteeseen sisältyy epävarmuutta Kuntaliiton vaihtelevien ennusteiden sekä loppuvuoden tilitysten takia.
Valtionosuuksien arvioidaan säilyvän viime vuoden tasolla. Valtionosuudet toteutuisivat 0,3 milj. euroa talousarviota suurempana. On kuitenkin syytä muistaa, että valtionosuuksia saatetaan muuttaa kuluvan vuoden aikana valtionosuuksien tarkistuspäätöksen seurauksena.
Rahoituserien toteutuminen
Rahoituserien odotetaan toteutuvan lähes talousarvion mukaisena. Logomon yritys- ja rahoitusjärjestelyn seurauksena Logomolle myönnetystä osakaslainasta kirjataan alas n. 3,55 milj. euroa, mikä on otettu huomioon talousarviomuutoksena. Lisäksi järjestely aiheuttaa muutoksia antolainojen vähennyksiin. Kaupunginvaltuusto on hyväksynyt järjestelyihin liittyvät talousarviomuutokset 16.4.2018 § 73.
Investoinnit ja omaisuuden luovutustulojen toteutuminen
Kaupungin toteuttamien investointien menoennuste on yhteensä 84,4 milj. euroa. Ennusteen ja talousarvion välillä on 20,5 milj. euron alitus (20 %).
Omaisuuden luovutustuloennuste 16 milj. euroa jää 6,5 milj. euroa (29 %) tavoitteesta (TA 22,5 milj. euroa). Syyskuun loppuun mennessä on kaupunkiympäristötoimialalla suoritettu kauppoja ja vaihtoja, joissa luovutetun omaisuuden myyntitulo on noin 12,3 milj. euroa (myyntivoitot 11,6 milj. euroa). Valmiita toteuttamiskelpoisia päätöksiä on olemassa noin 2,7 milj. euron arvosta ja loppuvuodesta arvioidaan toteutuvan omakotitonttien myyntejä ja vuokrattuna olevien tonttien omaksi lunastamisia noin 1 milj. euroa. Myyntivoittoja ennustetaan kiinteistöjen myynnistä kertyvän 14,6 milj. euroa eli 3,4 milj. euroa talousarviota vähemmän (TA 18,0 milj. euroa). Rahoitusosuuksien ennustetaan toteutuvan lähes suunnitellusti.
Tila- ja infrahankkeiden kustannusarvioiden ja vuositason rahoituksen merkittävät poikkeamat
Kaupungin palvelutilojen rakennuttamisen investointimenoennuste 15,3 milj. euroa alittuu 12,4 milj. euroa suunnitellusta (45 %). Merkittävimmät alitukset kohdistuvat Ruiskatu 8:n hankesuunnitelman hylkäämiseen (Kh 22.5.2018 § 190), vaikutus 5,5 milj. euroa. Puolalan koulun peruskorjaushankkeen ajoitus painottuu arvioitua enemmän vuodelle 2019, vaikutus 3,7 milj. euroa.
Kaupungin infrarakennuttamisen investointimenoennuste 43,5 milj. euroa alittuu 4,4 milj. euroa (9 %) suunnitellusta. Infran rakennuttamisessa toteutuu merkittäviä alituksia vuoden 2018 rahankäytössä johtuen hankkeiden painopisteen siirtymisestä seuraavalle vuodelle. Näitä hankkeita ovat mm. Logomon silta, vaikutus 2,4 milj. euroa. Koroistenkaari 0,9 milj. euroa ja Pyölinmäki 0,7 milj. euroa. Käynnissä olevien hankkeiden osalta ylityspainetta luo Funikulaari ja Kauppatorin hanke. Funikulaarin toteutumisennuste ylittää vuodelle 2018 varatun rahoituksen 1,06 milj. euroa. Hankkeen rahoitustarvetta on tarkistettu ensimmäisen osavuosikatsauksen yhteydessä ylöspäin (1 milj. euroa) urakkatarjouksen ylitettyä kustannusarvion. Rahoitustarve vuonna 2018 kasvoi lisäksi mm. valituskäsittelyn takia käynnistämättömien työvaiheiden siirryttyä edelliseltä vuodelta. Kauppatorin vuotuinen rahoitustarve ylittyy 0,3 milj. euroa suunnitellusta.
Kaupunkiympäristötoimitoimiala on lähettänyt talouden kehittymisraportin tiedoksi kaupunginhallitukselle. Raporttiin sisältyy kaupunkiympäristötoimialan Toimitila rakennuttaminen ja Kaupunkiympäristön rakennuttaminen -yksikköjen kohdekohtaiset perustelut kaupunginhallitukselle raportoitavien investointihankkeiden vuositason rahoituksen ylityksestä ja alituksesta (liite 1 ja 2).
Toimitilojen rakennuttamisen osalta raportointikaudella ilmeni yksi uusi kustannusarvioylitys hankkeessa Hannuniitun koulu, opettajanhuone, luokat. Kustannusarvio ylittyy 67 000 euroa, koska urakka-alue oli laajempi kuin mihin alkuperäinen kustannusarvio oli perustunut. Uusi kustannusarvio on 867 000 euroa.
Kaupunkiympäristön rakennuttamisen osalta uusia vuositason rahoituksen ylityksiä ilmeni hankkeissa Vakiniittu, Katurakenteen korjaus, pienet liikenteen ohjaustyöt, kaava-alueen viimeistelyt katu/viher. Talousarvioylitys edellisissä on yhteensä 0,8 milj. euroa. Kokonaiskustannusten ylityksiä raportoitiin hankkeissa Logomon silta ja funikulaari. Logomon sillan kokonaiskustannuksiksi on vahvistettu 13,5 M€ sisältäen 200.000 euron suuruisen varauksen keskeneräisten suunnitelmien viivekustannuksista (Kv 15.10.2018 § 191). Tällä hetkellä funikulaarin kokonaiskustannuksen ennustetaan olevan 5.350.000 euroa (Kh 22.10.2018 § 395).
Toiminnan ja investointien rahoitus
Toiminnan ja investointien rahavirta vuonna 2018 on ennusteen mukaan 75,0 milj. euroa negatiivinen. Toimintaan ja investointeihin käytetään 23,2 milj. euroa muutettua talousarviota vähemmän. Rahoituksen nettorahavirta on ennusteen mukaan 63,3 milj. euroa.
Kaupungin pitkäaikaisten lainojen määrä vuoden 2017 lopussa oli 602 milj. euroa ja syyskuun 2018 lopussa 572 milj. euroa. Pitkäaikaisia lainoja on nostettu 20 milj. euroa tähän mennessä ja lyhennetty 70 milj. euroa. Ennusteen mukaan kaupunki nostaa pitkäaikaisia lainoja marraskuussa vielä 100 milj. euroa. Talousarviossa nostettavat pitkäaikaiset lainat olivat 150 milj. euroa. Ennusteen mukaan määrä jää enintään 120 milj. euroon. Lisäksi Kuntatodistusten määrä on arvion mukaan vuoden lopussa n. 40 milj. euron tasolla. Korollinen kokonaisvelka olisi vuoden lopussa ennusten mukaan 827 milj. euroa sisältäen myös muut lyhytaikaiset lainat.
Pitkäaikainen antolainakanta oli vuoden alussa 648 milj. euroa. Vuoden kolmannen ennusteen mukaan antolainakanta olisi vuoden lopussa 655 milj. euroa eli kasvaisi nettona 7 milj. euroa. Antolainoja myönnetään mm. Oy Turku Energialle. TVT Asunnot Oy:lle ja Logomon Toimistot Oy:lle. Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy on lyhentänyt ylimääräisellä lyhennyksellä kaupungin antolainoja 2,5 milj. euroa. Lisäksi Logomo Oy:n rahoitusjärjestelyn seurauksena Logomo Oy:n antolaina lyhenee 11,1 milj. euroa, jota ei huomioitu talousarviossa.
Kaupungilla arvioidaan olevan vuoden lopussa korollisia saamisia ja rahamääräisiä sijoituksia 95 milj. euroa enemmän kuin korollista velkaa.
Henkilöstö
Ennusteen mukainen henkilötyövoiman toteutuma olisi ilman työllistettyjä, uudelleen sijoitettuja ja harjoittelijoita 10 032,6 henkilötyövuotta. Vuoden 2017 toteutuma oli 9 903 henkilötyövuotta (organisaatiomuutokset huomioiden), joten työvoiman ennustetaan nousevan 129,6 henkilötyövuodella edelliseen vuoteen verrattuna. Työvoiman muutosarvot ovat suuntaa antavia, koska vuodet 2017 ja 2018 eivät ole suoraan vertailukelpoisia Sivistystoimialan osa-aikaisten opettajien sopimusten kirjaamistapamuutoksen vuoksi. Palkkakehitys kuvaa henkilötyövuosia paremmin työvoiman muutoksesta sivistystoimialalla.
Tilikauden 2018 henkilöstökulut (kaikki palvelussuhteet) tulevat kolmannen ennusteen mukaan olemaan noin 498,6 milj. euroa ja palkkojen 396,1 milj. euroa. Huomioiden organisaatiomuutosten osuus vertailuluvussa, nousua tulisi olemaan palkkojen ja palkkioiden osalta 10,6 miljoonaa euroa (ilman työllistettyjä ja korjauserät huomioituna).
Sopimuskorotusten kustannusvaikutus palkkoihin vuonna 2018 on keskimäärin + 0,86 prosenttia (vaikutus henkilöstökuluihin noin 4 milj. euroa). Tuloksellisuuteen perustuvan kertaerän vaikutus noin +0,67 prosenttia (henkilöstökuluihin 2,9 miljoonaa euroa).
Esitykset talousarvion muutoksiksi
Kulttuurilautakunta on 24.10.2018 § 108 päättänyt esittää kaupunginhallitukselle edelleen kaupunginvaltuustolle esitettäväksi, että vuoden 2017 tilinpäätöstietojen perusteella museopalvelujen 167 000 euron budjetoitua parempi tulos siirretään määrärahamuutoksena museopalvelujen vuoden 2018 talousarvioon. Vapaa-aikatoimialan suunnitelman mukaan talousarviomuutoksena myönnettävä lisämääräraha käytettäisiin seuraavasti:
-Ylijäämää kohdennetaan näyttelytuotannon (WAM, Turun linna, Luostarinmäki) kustannuksiin tavoitteena kävijämäärän nousu ja tulokertymän nousu vuonna 2019.
-Lisäksi ylijäämää kohdennetaan kehittämisprojektissa tulonhankkimiseen liittyviin hankintoihin. Erityiskohteena on Turun linnan museokaupan ja tulonhankinnan kehittäminen. Tämä on valittu kohteeksi, koska linnan vuokrasopimus uudistettiin siten, että vuoden 2019 alusta linna siirtyy Senaatti-kiinteistöjen hallinnoitavaksi ja linnan vuokra kaupungille nousi yli 500 000 eurolla. Linnassa mm. uudistetaan museokaupan myyntitilat siten että tuloaulaan saadaan lipunmyynnin lisäksi myös museokauppa. Samaten laajennetaan museokaupan myyntituotteita ja muiden linnan tuotteiden kuten opastusten ja työpajojen myyntiä. Linnan ohella uudistetaan Biologisen museon museokauppaa.
Lautakunnan esitys perustuu kaupunginvaltuuston 29.3.2010 § 63 ja 17.6.2013 § 152 päätöksiin museopalveluiden ja kaupunginorkesterin taloussuunnitteluun ja talouden tasapainottamiseen tähtäävästä kolmen vuoden taloussuunnittelumallista. Mallin mukaan toimintakatteen/nettomenojen alittuessa alitusta vastaava määrä siirretään käytettäväksi talousarviovuotta seuraavana vuonna ja toimintakatteen/nettomenojen ylittyessä ylitystä vastaava määrä on katettava seuraavan vuoden määrärahoista.
Lautakunnan esitystä vuoden 2018 määrärahan korottamisesta yhteensä 167 000 eurolla voidaan puoltaa kaupunginvaltuuston päätökseen 17.6.2013 § 152 perustuvana. Korotettua määrärahaa ei saa käyttää muuhun kuin lautakunnan esityksen mukaisiin kohteisiin. Jatkossa lautakunnan tulee ottaa huomioon se, että tulotavoitteet on budjetoitu valtionavustusten ja myyntitulojen osalta riittävän tavoitteellisesti talousarvioon- ja suunnitelmaan.
Talouden ja rahoituksen yksikkö lähettää vuoden 2018 kolmannen osavuosikatsauksen kaupunginhallituksen käsiteltäväksi.
Kaupunginjohtaja Minna Arve 1.11.2018:
Koko vuoden tulosennuste on parantunut syyskuussa annetusta ennusteesta. Kaupunginhallitus päätti 17.9.2018 § 348 toisen osavuosikatsauksen yhteydessä toimenpiteistä, joiden tavoitteena on loppuvuoden aikana hillitä kustannuskehitystä talousarviossa pysymiseksi. Toimialat ovat huomioineet kaupunginhallituksen edellyttämät toimenpiteet ja nettokäyttömenojen ennuste on nyt 11,3 milj. euroa syyskuun ennustetta pienempi. Nettokäyttömenot ovat kasvamassa 4,5 prosenttia edellisvuodesta ja verorahoituksen kasvu on jäämässä 1,1 prosenttiin. Vuosikate-ennuste kääntyi 6,8 milj. euroa positiiviseksi, kun se toisessa ennusteessa oli vielä negatiivinen.
Kaupungin kolmannessa talousennusteessa Turun kaupungin tilikauden 2018 ennustettu alijäämä on 45,4 milj. euroa, mikä on 4,8 milj. euroa alle kaupunginvaltuuston talousarviossa hyväksymän (muutettu talousarvio -50,2 milj. euroa). Mikäli sosiaali- ja terveyslautakunnan 22.8.2018 päättämä 4,4 milj. euron säästötavoite toteutuu kokonaisuudessaan, merkitsisi kaupungin alijäämäennusteen pienenemistä 3,2 milj. eurolla 42,2 milj. euroon.
Kaupungin taloudellinen asema on heikentynyt nopeasti. Kulut kasvavat nopeammin kuin tuotot. Kustannustason nousu ja palvelujen kysynnän kasvu näkyy menojen kasvuna. Henkilöstömenojen kasvussa merkittävä vaikutus tulee sopimuskorotuksista.
Palvelukysyntä kasvaa kaikilla toimialoilla ja luo kustannuspaineita tulevaisuuteen. Kaupungin kasvua ja kehittymistä pitää edistää mittavalla investointiohjelmalla. Investointikyvyn edellytyksenä on tasapainoinen talous. Talouden tasapainottamistavoite edellyttää, että toiminnassa ja taloudessa pitäydytään kaupunginvaltuuston hyväksymän taloussuunnitelman mukaisessa tuloksessa. Keskeinen tekijä talouden tasapainon saavuttamisessa on toiminnan tuottavuuden lisääminen. Vuoden 2019 talousarvioehdotukseen ja vuosien 2019 – 2022 taloussuunnitelmaan on sisällytetty taloutta sopeuttavia toimenpiteitä tasapainon saavuttamiseksi.
Liite 1Kohdekohtaiset perustelut kaupunginhallitukselle raportoitavien tilainvestointihankkeiden vuositason rahoituksen ylityksestä
Liite 2Kohdekohtaiset perustelut kaupunginhallitukselle raportoitavien infrahankkeiden vuositason rahoituksen ylityksestä
Oheismateriaali 1Osavuosikatsaus 3 2018 raportti (sähköinen julkaisu)
EhdotusKaupunginhallitus päättää merkitä osavuosikatsauksen 3 2018 tiedoksi ja päättää, että kaupunginhallitukselle raportoitavien investointihankkeiden vuositason rahoituksen tai kohdekohtaisten rahoitusten ylitykset hyväksytään liitteiden 1 ja 2 mukaisesti.
Lisäksi kaupunginhallitus päättää esittää kaupunginvaltuustolle, että
- kaupunginvaltuusto merkitsee osavuosikatsauksen 3 2018 tiedoksi,
- kulttuurilautakunnan talousarvion toimintamenoja korotetaan yhteensä 167 000 euroa.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Kokouksessa asiaa oli selvittämässä vt. johtaja Fredrik Lindström.
Asian esitteli apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen.
Jakelu
tiedHenkilöstöasioiden palvelukeskus
tiedHyvinvointitoimiala
tiedIT-palvelut
esiKaupunginvaltuusto
tpvKaupunkiympäristötoimiala
tiedKonsernihallinto
tpvKonsernihallinto, talous ja rahoitus
tiedMatkailun palvelukeskus
tiedRevisiotoimisto
tiedSivistystoimiala
tpvTilapalvelukeskus
tiedTurun Työterveystalo
tiedTyöllisyyspalvelukeskus
tiedVapaa-aikatoimiala
tiedVarsinais-Suomen aluepelastuslaitos
tiedVelkaneuvonta
Liitteet:
Kh § 417
Liite 1:Kohdekohtaiset perustelut kaupunginhallitukselle raportoitavien tilainvestointihankkeiden vuositason rahoituksen ylityksestä
Liite 2:Kohdekohtaiset perustelut kaupunginhallitukselle raportoitavien infrahankkeiden vuositason rahoituksen ylityksestä