versio 16.10.2018

VARSINAIS-SUOMEN SAIRAANHOITOPIIRIN U-SAIRAALAN KORVAAVA RAKENTAMINEN JUNARADAN PÄÄLLE TURUN KUPITTAALLA

TUNNELIN KÄYTÖN AIKAA KOSKEVA SOPIMUS

 

1.   Sopimuksen osapuolet

 

Liikennevirasto

PL 33

00521 Helsinki

Y-tunnus 1010547-1

 

ja

 

Turun kaupunki (myöh. Kaupunki)

PL 11

20101 Turku

Y-tunnus 0204819-8

 

sekä kiinteistönhaltijana

 

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin kuntayhtymä (myöh. Käyttäjä)

PL 52

20521 Turku

Y-tunnus 0828255-9

 

2.   Yhteyshenkilöt

 

Liikenneviraston yhteyshenkilö: Jarmo Nirhamo

Puhelin: 029 534 3596

Sähköposti: jarmo.nirhamo@liikennevirasto.fi

 

Alueisännöitsijän yhteyshenkilö: Martti Uuttu

Puhelin: 0400422911

Sähköposti: martti.uuttu@rrm.fi

 

Turun kaupungin yhteyshenkilö:

Puhelin:

Sähköposti:

 

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin yhteyshenkilö: Timo Seppälä

Puhelin: 0407390173

Sähköposti: timo.seppala@tyks.fi

 

3.   Sopimuksen tausta ja tarkoitus

 

Tämä sopimus perustuu kohdassa 7 mainittuun Hankesopimukseen. Osapuolet ovat allekirjoittaneet rakentamisen aikaa koskevan sopimuksen 24.2.2016.

Sopimuksen taustalla on asemakaava 34/2013 TYKS U2 ja sen mahdollistama rakentaminen rautatiealueen päälle. Hankesopimuksella 5.2.2016 on sovittu Hankkeen käytön ehdoista, joita tässä sopimuksessa sovitaan yksityiskohtaisemmin.

 

Tämän sopimuksen tarkoituksena on Rautatien, Radanpidon ja Raideliikenteen toimintaedellytyksien turvaaminen käytettäessä tunnelia. Tässä sopimuksessa sovitaan tunnelin käytön ehdoista.

 

4.   Sopimuksen kohde

 

Sopimuksen kohteena on Turun Kupittaan rautatieaseman läheisyydessä olevalla rautatiealueella toteutetun tunnelin ja sen alapuolisten rakenteiden käyttö tässä sopimuksessa tarkemmin määritellyllä tavalla (liite 1; Hankkeen kartta).

 

5.   Voimassaoloaika

 

Sopimus astuu voimaan, kun Rakentamisaikaa koskevassa sopimuksessa sovitut työt ovat hyväksytysti vastaanotettu. Sopimus on voimassa toistaiseksi.

 

6.   Määritelmät

Tässä sopimuksessa käytetyt määritelmät ja termit on määritelty ensisijaisesti Hankesopimuksessa ja toissijaisesti "Radanpidon turvallisuusohjeissa" (jäljempänä TURO, Liikenneviraston ohjeita 6/2015).

 

Lisäksi sopimuksessa käytetään seuraavia määritelmiä:

 

Radanpitäjällä tarkoitetaan Rautatien Radanpidosta vastaavaa tahoa. Radanpidolla tarkoitetaan ratalain (110/2007) 3 §:n 1 momentin kohdan 7 mukaista Rautatien ja siihen liittyvän kiinteän omaisuuden suunnittelua, hankintaa, rakentamista, hallintaa, käyttöä ja kunnossapitoa sekä olemassa olevan Rautatien parantamista.

 

Rautatieyritys määritelty lainsäädännössä, rautatielaki (304/2011)

 

Alueisännöitsijällä tarkoitetaan Radanpitäjään sopimussuhteessa olevaa henkilöä, jonka toimenkuvaan kuuluvat kunnossapitotöiden ja rakentamistöiden valvominen, rataverkon hallintaan liittyvät lupa-asiat, maankäyttöasiat sekä töiden kilpailutusten valmisteleminen.

 

Tunnelirakenteen isännöitsijällä tarkoitetaan tunnelirakenteen ja siihen liittyvien järjestelmien ylläpidosta vastaavaa tahoa, jonka Käyttäjä on nimennyt hoitamaan tämän sopimuksen mukaiset Tunnelirakenteen isännöitsijän velvoitteet. Tunnelirakenteen isännöitsijä toimii Käyttäjän ensisijaisena yhteyshenkilönä suhteessa Radanpitäjään ja tätä edustavaan Alueisännöitsijään.

 

Rautatiealue TURO

Ratatyön suojaulottuma TURO

Radanpito TURO

Rautatieliikenne TURO

Liikenteenohjaus (rautatie) TURO

Käyttökeskus TURO

Rataverkon haltija eli radanpitäjä TURO

Rakennuttaja (työturvallisuus) TURO

Sähkörata TURO

Ryhmityskaavio TURO

Ratatyö TURO

Turvamiesmenettely TURO

Muu rautatiealueella tehtävä työ TURO

TURO TURO

NoBo –määritelty lainsäädännössä

ISA –määritelty lainsäädännössä

DeBo –määritelty lainsäädännössä

 

7.   Sopimuskokonaisuus ja sopimusten keskinäinen pätevyysjärjestys

 

Sopimusten pätevyysjärjestys:

 

1. Hankesopimus, allekirjoitettu kaupungin ja Liikenneviraston välillä 5.2.2016

2. Tämä sopimus

 

8.   Yleisperiaatteet osapuolten oikeuksista ja velvollisuuksista

 

9.   Omistus-, hallinta- ja käyttöoikeudet

 

Liikennevirasto on antanut Hankkeelle päällerakentamiseen vaadittavan luvan ja yksityiskohtaiset ehdot rakentamisaikaa koskevassa sopimuksessa 24.2.2016.

 

Tunnelin alapuolella oleva alue on rautatiealuetta, jolla noudatetaan rautatiejärjestelmään ja rautatieliikenteeseen kohdistuvia määräyksiä ja Liikenneviraston ohjeita. LR/u -rautatiealueen rajapinta määritellään tämän sopimuksen kohdassa 10.

 

Tunnelin valmistuttua tunnelin päällä tapahtuva rakentaminen ei ole rautatiealueella rakentamista. Tämänkin jälkeen tunnelin päällä tapahtuva rakentaminen on suunniteltava ja toteutettava niin, että rautatieliikenteelle tai rautatiejärjestelmälle ei kohdistu rakentamisesta johtuvia riskejä ja haittoja.

 

Tontin ja sillä sijaitsevien rakennusten omistajat määrittelevät tarvittaessa kiinteistöittäin rakennusten, tonttien, tunnelin ja tunnelin päälle muodostuvien pihojen sekä julkisten alueiden käyttö- ja hallintaoikeudet.

 

10.   LR/u -alueen rajapinta

 

LR/u -rautatiealueella kannen alapuolinen alue (Liite 1, leikkauskuva) on Liikenneviraston rautatiealuetta, jolla noudatetaan rautatiejärjestelmään ja rautatieliikenteeseen kohdistuvia määräyksiä ja Liikenneviraston ohjeita. Tunneliin ja siihen liittyviin järjestelmiin vaadittavia säännöllisiä hoito-, kunnossapito- ja uudistamistoimia sekä mahdollisia kiireisiä korjaustoimia joudutaan toteuttamaan LR/u -rautatiealueelta käsin. Käyttäjä voi toimia LR/u -rautatiealueella Liikenneviraston luvalla ja Liikenneviraston myöhemmin tässä sopimuksessa tarkemmin määriteltyjen vaatimusten mukaisesti (kohta 14).

 

Tunnelin reunaan sen etelä- ja pohjoispäissä muodostuu sillan reunaa vastaava rajapinta rautatiealueen ja tunnelin päällä olevan käyttö- ja hallintaoikeuden välille. Tunnelin reuna on rajattu kuten normaali rautatien siltana ylittävä katualue (suojakaide liite 2). Tätä vastuurajapintaa käsitellään samoin ehdoin kuin muita kaupungissa olevia rautatien ylittäviä siltoja ja radan läheisyyteen toteutettua rakentamista.

 

11.   Yhteistoiminta käytön aikana

 

Osapuolet sitoutuvat myötävaikuttamaan tässä sopimuksessa esitetyn tunnelin käytön aikaa koskevien järjestelyiden toteuttamisessa. Osapuolet ilmoittavat toisilleen kaikki tiedossa olevat seikat, joilla on tai voi olla vaikutusta tunnelin käyttöön tai osapuolten oikeuksiin ja velvollisuuksiin.

 

Osapuolet pyrkivät ennakoimaan mahdolliset ristiriitatilanteet ryhtymällä viipymättä selvittämään erimielisyyksien syitä. Erimielisyyden kohde ja syyt tulee selvittää järjestämällä tarvittavat katselmukset sekä esittämällä osapuolille erimielisyyden kohdetta koskevat tiedot, asiakirjat ja muut dokumentit.

 

Rautatiealueen käyttö- ja turvallisuusperiaatteista sovitaan Radanpitäjän, Käyttäjän ja Kaupungin Yhteistyöryhmässä. Yhteistyöryhmä päättää tämän sopimuksen tulkinnoista ja sopimuksen liitteiden muuttamisesta sekä muista sopimukseen liittyvistä asioista, jotka eivät muuta sopimuksen sisältöä. Mikäli yhteistyöryhmä ei pääse yksimielisyyteen muissa, kuin Radanpitoon liittyvissä asioissa, sovelletaan tämän sopimuksen kohtaa ”Erimielisyyksien ratkaiseminen”.

 

Yhteistyöryhmä nimeää tarvittavat työryhmät ja valvoo niiden toimintaa. Yhteistyöryhmä kokoontuu tarvittaessa yksi tai kaksi kertaa vuodessa.

 

Yhteistyöryhmässä käsitellään vuosittain Käyttäjän laatimat turvallisuus- ja riskienhallintaan kohdistuviin suunnitelmiin liittyvät muutokset, vakavat turvallisuuspoikkeamat ja merkittävät riskit sekä yhteenvedon annetuista sanktioista. Ryhmässä käsitellään myös muutokset turvallisuusvaatimuksissa ja -käytännöissä. Käsittelyn tuloksista laaditaan turvallisuusraportti.

 

Töiden yhteensovittaminen Rautatieliikenteen ja muiden toimijoiden kanssa tapahtuu Radanpitäjän järjestämissä ratatyöpalavereissa ja muissa yhteensovituskokouksissa. Laajojen korjaus- ja rakennustöiden aiheuttamat liikennekatkot ja liikennejärjestelyt sovitaan erikseen Hankesopimuksen kohdan 14 periaatteiden mukaisesti. Ohjausryhmässä määritellään myös rakennuttamistehtävien hoitaminen em. tilanteissa. Rakennuttamistehtävien hoitamisessa noudatetaan Radanpitäjän ohjeita.

 

Muiden kuin Radanpitoon liittyvien asioiden osalta päätökset tehdään yksimielisesti. Radanpitäjällä on oikeus tehdä Radanpitäjän roolissa Radanpitoon liittyvät päätökset kuultuaan muita osapuolia. Asiat kokouksiin tuodaan pääsääntöisesti ennakkoon sovitun aikataulun mukaisesti. Osapuolet vastaavat omien sopimuskumppaniensa informoinnista tehdyistä päätöksistä ja ratkaisuista.

 

Tunnelia koskeviin laajoihin muutos-, rakennus- ja korjaushankkeisiin nimetään erillinen rakentamisen ohjausryhmä, joka vastaa toimintojen koordinoinnista ja yhteensovittamisesta hankkeen aikana.

 

12.   Kustannukset

 

Tämän sopimuksen perusteella syntyviin kustannuksiin sovelletaan Hankesopimuksen kohdan 10. Kustannukset määräyksiä. Hankesopimuksen laatimisen jälkeen on sovittu kameravalvontajärjestelmän rakentamisesta rata-alueelle. Kameravalvonnan ylläpitokustannuksista vastaa Liikennevirasto.

 

13.   Vastuut

 

VSSHP (Käyttäjä) vastaa vahingoista Hankesopimuksen kohdan 11 mukaisesti.

 

Kaupunki kuitenkin vastaa VSSHP:n (Käyttäjän) tuottamista vahingoista sekä muistakin Hankesopimuksen ja tämän sopimuksen velvoitteista niiltä osin kuin VSSHP (Käyttäjä) ei täytä tämän sopimuksen mukaisia velvoitteitaan tai korjaa virheellistä menettelyään 30 päivän kuluessa saatuaan Liikenneviraston kirjallisen kehotuksen.

 

14.   Tunnelirakenteen ja siihen liittyvien järjestelmien ylläpito ja korjaaminen LR/u –alueella

 

14.1. Turvallisuusvaatimusten noudattaminen

 

Tunnelin ylläpidossa ja Tunnelin päällä tapahtuvassa rakennus-, kunnossapito- ja käyttötoiminnassa pitää varmistaa, ettei niistä aiheudu haittaa tai vaaraa Raideliikenteelle tai Rautatielle. Turvallisuuden varmistaminen Rautatiealueella tulee tapahtua kattavan ja järjestelmällisen riskienhallinnan sekä turvallisuussuunnittelun ja -johtamisen kautta.

Radanpitäjä ja Käyttäjä sopivat Tunnelin käyttöönoton yhteydessä ajankohdan, jolloin aloitetaan noudattamaan Tunnelin Käytön aikaisia turvallisuusvaatimuksia. Vaatimusten noudattaminen voidaan ottaa käyttöön alueellisesti vaiheittain Tunnelin valmistumisen myötä.

 

Tunnelin Käytön aikana laajoissa Tunnelia koskevissa rakennus-, korjaus- ja kunnossapitohankkeissa voidaan sopia noudatettavan hankekohtaisia rakennusaikaisia turvallisuusvaatimuksia ja -käytäntöjä.

 

Turvallisuusvaatimukset koskevat pääasiassa rautatieturvallisuutta, mutta vaatimuksissa on myös työturvallisuusvaatimuksia, jotka kohdistuvat Radanpidon töiden ja työntekijöiden turvallisuuden varmistamiseen. Turvallisuusvaatimusten lisäksi Tunnelin Käyttöön kohdistuu Radanpitäjän riskienhallintavaatimuksia.

 

Turvallisuus- ja riskienhallintavaatimuksia muutetaan turvallisuusmääräysten ja niistä johtuvien Radanpitäjän turvallisuusohjeiden muuttumisen johdosta. Muutokset kirjataan yhteistyöryhmän kokouksissa.

 

14.2. Tunnelirakenteen ja siihen liittyvien järjestelmien tarkastus, huolto- ja ylläpidon organisointi ja menettelyt

 

Tunnelin Käytön aikana päätoteuttajana Rautatiealueella toimii Radanpitäjän kanssa sopimussuhteessa oleva Radanpidon kunnossapitäjä. Radanpitäjän osalla toimintaa koordinoi Alueisännöitsijä, joka vastaa kaikesta Radanpitäjän taholta tapahtuvasta yhteydenpidosta.

 

Tunnelirakenteen ja siihen liittyvien järjestelmien käyttäjää edustaa Tunnelirakenteen isännöitsijä. Tunnelirakenteen isännöitsijällä tulee olla riittävät resurssit, tiedot, osaaminen ja pätevyydet hoitaa ja koordinoida hänelle määritettyjä tehtäviä. Tunnelirakenteen isännöitsijä vastaa kaikesta Tunnelirakenteen sekä siihen liittyvien järjestelmien tarkastuksen ja ylläpidon toteuttamisesta sekä yhteydenpidosta Radanpitäjään (Alueisännöitsijä). Tunnelirakenteen isännöitsijä vastaa Tunneliin liittyvistä Rautatiehen kohdistuvista turvallisuustehtävistä.

 

Mahdolliset vauriokorjaukset toteutetaan Alueisännöitsijän ja Tunnelirakenteen isännöitsijän yhteistyönä välittömästi niin, että haitat pystytään hallitsemaan.

 

Radanpitäjä tekee Radanpitoon liittyviä huolto-, käyttö- ja turvallisuustarkastuksia ja toimenpiteitä Rautatiealueella. Mikäli Radanpitäjä tekee Rautatiehen muutoksia tai toimenpiteitä, joilla saattaa olla vaikutuksia tunnelirakenteeseen tai siihen liittyviin järjestelmiin, ne tulee hyväksyttää Tunnelirakenteen isännöitsijällä.

 

14.3. Tilaajatehtävät ja rakennuttaminen

 

Käyttäjä toimii Rautatiealueella Tunneliin liittyvien töiden osalta tilaajana ja rakennuttajana. Käyttäjä vastaa em. töiden osalta rakennuttajan työturvallisuustehtävistä.

 

Radanpitäjä vastaa Radanpidosta ja Radanpitoon liittyvien tehtävien töiden osalta rakennuttajan turvallisuustehtävistä, eikä näistä tehtävistä sovita tässä sopimuksessa.

 

Tapauskohtaisesti Radanpitäjä ja Käyttäjä voivat sopia tarkemmin rakennuttajan tehtävien hoitamisesta. Rakennushankkeissa ja laajoissa kunnossapitohankkeissa rakennuttajana voi toimia tapauskohtaisesti edellä mainitun hankkeen tilaaja tai sitä toteuttava taho.

 

Tunnelin alapuolella Rautatiealueella tehtävät rakennuttamistehtävät hoidetaan yhteistyössä työ- ja rautatieturvallisuuden varmistamiseksi. Turvallisuusyhteistyöstä vastaavat eri osapuolten turvallisuuskoordinaattorit. Turvallisuuskoordinaattorin tehtävien hoitamisessa noudatetaan työturvallisuusmääräysten lisäksi Radanpitäjän turvallisuuskäytäntöjä ja -menettelyjä.

 

Rautatiealueella Tunneliin kohdistuvat kunnossapito-, huolto- ja tarkastustehtävät tehdään Radanpitäjän nimeämän päätoteuttajan alaisuudessa. Tapauskohtaisesti päätoteuttajan tehtävien hoitaminen voidaan sopia toisin, esimerkiksi laajoissa rakennus- ja korjaushankkeissa. Riippumatta rakennuttaja- ja päätoteuttajatahosta rautatiealueella noudatetaan Radanpitäjän turvallisuusvaatimuksia ja -käytäntöjä. Turvallisuus- ja riskienhallintatehtävissä otetaan huomioon myös rautatieturvallisuusmääräykset, kuten riskienhallinnassa YTM-asetuksen (riskienhallinta-asetuksen) mukaiset menettelyt.

 

14.4. Luvat ja työraot Rautatiealueella työskentelyyn

 

Tunnelissa Rautatiealueella työskennellään Rautatieturvallisuusmääräysten ja Radanpitäjän turvallisuusohjeiston ja -käytäntöjen mukaisesti. Tunnelissa Rautatiealueella tehtävät työt ovat ratatöitä.

 

Tunnelissa Rautatiealueella tehtävät työt vaativat aina Radanpitäjän luvan. Lupakäytäntö perustuu voimassa oleviin Radanpitäjän käytäntöihin ja ohjeisiin. Lupakäytännöissä annetaan tätä sopimusta tarkentavia ja täydentäviä vaatimuksia.

 

14.5. Työn toteuttaminen

 

Tunnelissa Rautatiealueella tehtävässä työssä noudatetaan sekä työturvallisuus- että rautatieturvallisuusmääräyksiä että Radanpitäjän turvallisuus- ja riskienhallintaohjeita ja -käytäntöjä.

 

Tunnelissa Rautatiealueella tehtävissä töissä edellytetään Radanpitäjän pätevyysvaatimuksia.

 

Työt toteutetaan vaarantamatta tai haittaamatta Raideliikennettä. Työstä syntyneiden liikennehaittojen, vahinkojen tai vaaratilanteiden johdosta aiheutuneet kustannukset peritään hankesopimuksen kohdan 11 mukaisesti tai kyseisen työn ratatyöluvissa mainittujen sanktioiden mukaisesti.

 

14.6. Työnaikainen rautatien liikenteenhoito

 

Rakennuttaja noudattaa suunnittelussa ja rakentamisessa seuraavia Raideliikenteen hoitoon ja turvallisuuteen liittyviä suunnitteluperiaatteita ja menettelyjä:

 

Raideliikenteeseen vaikuttavat työt tulee suunnitella ja ilmoittaa ennakko- ja työvaihesuunnittelun avulla Radanpitäjän julkaisemaan verkkoselostukseen noin kaksi vuotta ennen ko. työn aloitusta. Hankkeesta on tehtävä ilmoitus verkkoselostukseen. Töiden em. liikennevaikutuksiin liittyvät täsmennykset ja työvaiheet tulee suunnitella ja ilmoittaa Radanpitäjälle vähintään kolme kuukautta ennen töiden aloitusta.

 

Käyttäjän ylittäessä määritellyt ratatyö- ja jännitekatkoihin myönnetyt ja sovitut ajat, peritään Käyttäjältä sanktioita kulloinkin voimassa olevan käyttösopimuksen mukaisesti (Käyttösopimuksella tarkoitetaan hankesopimuksen kohdassa 11.2 mainittua rautatielain 30 §:n tarkoittamaa vuosittain tehtävää käyttösopimusta (Rautatieyrityksen ja Liikenneviraston välillä). Mahdolliset liikennöinnin poikkeustilanteet tulee ottaa huomioon tarkennetussa työvaihesuunnittelussa.

 

Työt toteutetaan Raideliikenteen ehdoilla ennakko- ja työvaihesuunnitelman mukaisesti. Ennakko- ja työvaihesuunnitelmaa päivitetään rakentamissuunnitelman edistymisen myötä kerran kuukaudessa ennen rakentamista ja rakentamisen aikana kerran viikossa ratatyöpalavereissa.

 

Luvat ratatöihin ja jännitekatkopyynnöt tehdään Radanpitäjän ohjeiden mukaisesti.

 

14.7. Töiden ennakko- ja työvaihesuunnittelu

 

Työt tulee suunnitella hyvissä ajoin ennakko- ja työvaihesuunnittelun avulla, siten että ne voidaan suorittaa junaliikenteen ehdoin kohdan 14.6 mukaan.

 

Hankkeessa noudatetaan vastaavia menettelytapoja kuin Radanpitäjän omissa hankkeissa töiden ennakko- ja työvaihesuunnittelussa sekä työnaikaisissa menettelyissä. Menettelytavat tulee suunnitella ja sopia tarkemmin ennen töiden aloittamista.

 

Käyttäjä vastaa töiden em. suunnittelusta ja neuvotteluista Radanpitäjän liikennesuunnittelun kanssa.

 

Mahdollisista työnaikaisista nopeusrajoituksista, ratatyövarauksista ja liikennekatkoista koskien ratatöitä (lupa ratatyöhön) ja jännitekatkoista sekä liikennerajoitteista sovitaan ennakko- ja työvaihesuunnittelun avulla, jolloin on käytettävä Radanpitäjän voimassa ja käytössä olevia järjestelmiä ja ohjeita.

 

14.8. Suunniteltujen ratatyövarausten tai jännitekatkojen peruuntumiset tai pidentymiset

 

Mikäli Radanpitäjän liikenteenohjauksen kanssa sovitun työvaihekohtaisen ratatyövarauksen ja/tai jännitekatkon osalta tapahtuu peruuntuminen liikenteen ohjauksen toimesta, tulee perumisesta ilmoittaa siinä aikataulussa ja sillä tavalla kuin liikenteenohjauksen ja Radanpitäjän liikennesuunnittelun kanssa on työvaihesuunnittelun alussa sovittu.

 

Em. tapauksessa perutun liikennekatkon aiheuttamien kustannusten korvaaminen sovitaan tapauskohtaisesti Radanpitäjän ja Käyttäjän kesken, mikäli voimassa olevan käyttösopimuksen perusteella Radanpitäjä on saanut siitä operaattorilta korvausvaatimuksen.

 

Mikäli Radanpitäjän liikenteenohjauksen kanssa sovitun työvaihekohtaisen ratatyövarauksen ja/tai jännitekatkon osalta tapahtuu peruuntuminen Hankkeen toimesta, tulee perumisesta ilmoittaa siinä aikataulussa ja sillä tavalla kuin liikenteenohjauksen ja Radanpitäjän liikennesuunnittelun kanssa on työvaihesuunnittelun alussa sovittu. Muussa tapauksessa Käyttäjältä tullaan perimään perumisesta aiheutuneet sanktiot kohdan 14.6. mukaisesti.

 

Jos työhön liittyvä liikennekatko ja/tai jännitekatko kestävät Käyttäjän vastuulle kuuluvista syistä sovittua kauemmin, peritään sanktiot kohdan 14.6.mukaisesti.

 

14.9. Huolto- ja kunnossapitotöiden valvonta

 

Radanpitäjällä on oikeus valvoa Rautatiealueella Tunnelissa tehtävien töiden suunnittelua, rakentamista ja turvallisuutta.

 

Radanpitäjällä on oikeus nimetä em. töille omavalvonta- ja turvallisuusorganisaationsa.

 

Rakennuttajan on laadittava valvontasuunnitelma henkilöineen ja hyväksytettävä suunnitelma Radanpitäjällä.

 

Kunnossapitotöiden osalta on Tunnelirakenteen isännöitsijän laadittava valvontasuunnitelmaa vastaava suunnitelma.

 

14.10.Työalueen vapauttaminen/luovuttaminen Raideliikenteelle

 

Työalueen vapauttaminen/luovuttaminen Raideliikenteelle tapahtuu Radanpitäjän turvallisuusohjeiden ja lupaehtojen mukaisesti. Rautatien kunto ja liikennöitävyys tarkastetaan työn toteuttajan toimesta aina ennen kohteen luovuttamista liikenteelle. Tarkastus tehdään Radanpitäjän ohjeiden ja käytäntöjen mukaisesti.

 

Jos työn aikana on vaurioitettu tai vahingoitettu Rautatietä, on ennen työalueen vapauttamista liikenteelle pyydettävä Radanpitäjän kunnossapidolta kohteeseen tarkastus. Työn toteuttaja maksaa tarkastuskustannukset ja mahdolliset korjaustoimenpiteet. Rautatiehen kohdistuvat vauriot korjaa Radanpitäjän nimeämä kunnossapitäjä.

 

14.11.Turvallisuus ja riskienhallinta

 

Käyttäjä päivittää hankesuunnitelmassa mainitun riskienhallintaohjelman kohteen käyttöä varten. Riskienhallintaohjelmassa kuvataan tunnelin ja sen käytöstä syntyvät riskit rautatiejärjestelmälle ja -liikenteelle sekä niihin liittyvät riskienhallintatoimenpiteet.

 

Käyttäjä päivittää hankesuunnitelmassa mainitun turvallisuusohjelman vastaamaan käytön aikaista turvallisuutta ja turvallisuusvaatimuksia.

Riskienhallinta- ja turvallisuusohjelma toimitetaan Liikennevirastolle hyväksyttäväksi ennen tunnelin käyttöönottoa.

 

Riskienhallinta- ja turvallisuusohjelma päivitetään vuosittain, päivitetty versio toimitetaan Liikennevirastolle hyväksyttäväksi.

 

Tunnelissa tehtävissä töissä noudatetaan Liikenneviraston yleisten turvallisuus- ja riskienhallintavaatimusten lisäksi kohdekohtaisia vaatimuksia ja ohjeita, kuten:

tunnelin pelastussuunnitelmaa

tunnelia koskevia päätoteuttajan laatimia suunnitelmia (kuten turvallisuussuunnitelma, riskienhallintasuunnitelma, työmaasuunnitelma ja vaarallisten töiden suunnitelmat) ja ohjeita (kuten työlupamenettely, työmaaopas, pätevyysvaatimukset, ilmoitusmenettelyt, yhteensovittamisen menettelyt kuten osallistuminen ratatyöpalavereihin)

tunnelia koskevaa varautumissuunnitelmaa

tunnelissa tapahtuvaa kulunvalvontaa ja -seurantaa koskevia ohjeita

 

15. Vakuudet ja vakuutukset

 

Vakuuksiin ja vakuutuksiin sovelletaan Hankesopimuksen kohdan 17 (Vakuudet ja vakuutukset) määräyksiä.

 

16. Sopimuksen muuttaminen

 

Tätä sopimusta voidaan muuttaa vain kirjallisesti kaikkien osapuolten allekirjoituksin.

 

17. Erimielisyyksien ratkaiseminen

 

Erimielisyyksien ratkaisemiseen sovelletaan Hankesopimuksen kohdan 21. (Erimielisyyksien ratkaiseminen) määräyksiä.

 

18. Sopimuskappaleet

 

Tätä sopimusta on tehty kolme samanlaista kappaletta, yksi kullekin sopimusosapuolelle.

 

19. Päiväys ja allekirjoitukset

 

 

Liikennevirasto

 

___________________ ___________________

Pekka Petäjäniemi         Jarmo Nirhamo

Johtaja            Projektipäällikkö

 

Turun kaupunki

 

___________________ ___________________

nn            nn

Xx            xx

 

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin kuntayhtymä

 

___________________ ___________________

Timo Seppälä         Hanna Finne

Rakentamisen hankejohtaja      vs. konsernilakimies

 

 

Liitteet

 

Liite 1 Hankekartta (sisältää myös leikkauksen)

Liite 2 Kannen reunan suojarakenteet

Liite 1

Liite 2