Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus36202.10.20189

10960-2018 (00 01 01)

Toimivalta kunnallis- ja kiinteistöverosta vapauttamisessa

Tiivistelmä:

Kaupunginhallitus on 14.9.2015 § 380 edellisen kerran päättänyt toimivallasta koskien kunnallis- ja kiinteistöverosta vapauttamista. Kaupunginhallitus päätti tuolloin pidättää toimivallan kaupungilla kiinteistöveron osalta, mutta hyväksyi toimivallan siirtymisen Verohallinnolle kunnallisveron osalta. Mainittu päätös koskee ajanjaksolla 1.1.2016-31.12.2018 vireille laitettavia veronhuojennushakemuksia. Vuosina 2019-2021 vireille laitettavien veronhuojennushakemusten käsittelyssä voitaneen jatkaa nykyisin noudatettua linjausta kaupungin ja Verohallinnon kesken.

Kh § 362

Kaupunginlakimies Jukka Jyrkinen 26.9.2018:

Veronkantolain 8 luvun perusteella toimivalta kunnallis- ja kiinteistöverosta vapauttamista koskevissa asioissa on Verohallinnolla suoraan lain nojalla. Kunta voi kuitenkin pidättää ratkaisuvallan itsellään ilmoittamalla tästä Verohallinnolle. Mainittu kunnan ilmoitus on mahdollista tehdä kolmen vuoden välein. Kaupunginhallitus on 14.9.2015 § 380 päättänyt, että kaupunki pidättää itsellään toimivallan myöntää vapautuksia kiinteistöveron osalta ja että kunnallisveron osalta toimivalta on  Verohallinnolla. Mainittu kaupunginhallituksen päätös koskee ajanjaksoa 1.1.2016 - 31.12.2018. Kaupunginhallitus on myös päättänyt, että asia on uudelleen tuotava kaupunginhallituksen päätettäväksi vuoden 2018 aikana koskien vuosia 2019 - 2021.

Verohallinto on 1.11.2017 päättänyt, että kunnan ilmoitus ratkaisuvallan pidättämisestä verosta vapauttamista koskevien asioiden osalta on tehtävä Verohallinnolle viimeistään 20.11.2018 koskien ajanjaksolla 1.1.2019 – 31.12.2021 vireille laitettavia vapautushakemuksia. Jos kunta ei halua pidättää toimivaltaa itsellään, niin ilmoitusta Verohallinnolle ei tarvitse tehdä lainkaan, vaan toimivalta siirtyy Verohallinnolle suoraan lain nojalla.

Nyt käsillä olevassa asiassa kysymys on yksittäistapauksissa verovelvollisten anomuksien perusteella myönnettävistä verosta vapauttamisista. Vapautus, jos sellainen myönnetään, voi olla osittainen tai täydellinen. Kysymys ei ole kiinteistöveron osalta siitä tapauksesta, josta säädetään kiinteistöverolain 13 a §:ssä ja jonka mukaan kunta (kunnanvaltuusto) voi päättää yleishyödyllisten yhteisöjen kiinteistöveroprosentiksi yleistä kiinteistöveroprosenttia alemman kiinteistöveroprosentin.

Kaupungin hallintosäännön 33 §:n mukaan verosta vapauttamisesta päättää kaupunginhallitus.

Verosta vapauttaminen voidaan veronkantolain 8 luvun 50 §:n mukaan myöntää, jos vero- tai maksuvelvollisen veronmaksukyky on sairauden, työttömyyden, elatusvelvollisuuden tai muun vastaavan syyn vuoksi olennaisesti alentunut tai jos verosta vapauttamiseen on verovelvollisen velkajärjestelyn vuoksi erityisiä syitä; taikka jos veron periminen muusta erityisestä syystä on ilmeisesti kohtuutonta. Lisäksi kiinteistöverolain (654/1992) 12 a §:n mukaan määrätystä kiinteistöverosta voidaan vapautus myöntää, jos rakennushanke on viivästynyt muusta syystä kuin rakennuspaikan omistajan omasta menettelystä. Vapautuspäätös koskee myös viivästysseuraamuksia ja muita seuraamuksia, jos verosta on myönnetty vapautusta. Verohallinto voi myös erikseen myöntää vapautuksen viivästysseuraamuksista ja muista seuraamuksista silloinkin, kun vero on tilitettävä muulle veronsaajalle kuin valtiolle, ja myös silloin, kun kunta on pidättänyt toimivallan verosta vapauttamista koskevissa asioissa itsellään. Kunnallisverosta vapauttamista koskeva ratkaisu koskee myös sairausvakuutusmaksuja.

Veronkantolain 8 luvun 52 §:ssä säädetään erityisestä verosta vapauttamisesta. Tämän mukaan Verohallinto voi myöntää osittaisen tai täydellisen vapautuksen verosta sekä veronkorotuksesta ja viivästysseuraamuksesta; jos Veronsaajien oikeudenvalvontayksikkö on hakenut muutosta vero- tai maksuvelvollisen verotukseen tai muutoksenhakuelimen päätökseen tulkinnanvaraisessa asiassa, josta ei ole vakiintunutta oikeuskäytäntöä; jos muutoksenhaun johdosta kyseiselle vero- tai maksuvelvolliselle on määrätty veroa; jos kyseisestä asiasta on saatu korkeimman hallinto-oikeuden päätös; ja jos verosta vapauttaminen on vero- ja maksuvelvollisten yhdenvertaisen kohtelun turvaamiseksi tärkeää. Verohallinto päättää tästä veronkantolain 52 §:ssä säädetystä verosta vapauttamisesta myös silloin, kun kunta on pidättänyt toimivallan päättää kunnalle tulevien verojen osalta vapautuksien myöntämisestä. Ennen päätöksen tekemistä Verohallinto kuulee asiassa kuntaa ja seurakuntaa.  

Ajanjaksolla 1.1.2016 – 31.12.2018 yhteensä 64 kuntaa on jollakin tavalla pidättänyt toimivaltaa veronhuojennusten myöntämisessä. Yhteensä 46 kuntaa on pidättänyt toimivallan sekä kunnallisverosta että kiinteistöverosta vapauttamisessa. Yksi kunta on pidättänyt toimivallan pelkästään kunnallisverosta vapauttamisessa. Yhteensä 17 kuntaa, mukana Turku, on pidättänyt toimivallan pelkästään kiinteistöverosta vapauttamisessa. Suurista kaupungeista esimerkiksi Tampere ja Helsinki eivät ole pidättäneet toimivaltaa miltään osin. Vuosittain kiinteistöveron huojennusanomukset ovat Turussa olleet yksittäistapauksia ja anomukset pääosin hylätään. Euromääräisesti harkinnanalaisiksi tulevat veronhuojennukset ovat keskimäärin enemmänkin joitakin satoja euroja vuodessa kuin tuhansia euroja.

Kaupunginhallituksen 14.9.2015 § 380 tekemän päätöksen jälkeen olosuhteissa ei käsitykseni mukaan ole tapahtunut muutoksia, joten kaupunginhallitus päättänee, että vuosina 2019 – 2021 vireille laitettavien veronhuojennushakemusten osalta toimivalta kiinteistöveroa koskien pidätetään kaupungilla, samalla kun toimivalta kunnallisveron osalta jätetään Verohallinnolle. 

Liite 1Verohallinnon päätös 1.11.2017

Liite 2Kaupunginhallituksen päätös 14.9.2015 § 380

Kaupunginjohtaja Minna Arve:

EhdotusKaupunginhallitus päättää, että ajanjaksolla 1.1.2019 - 31.12.2021 vireille laitettavien  verosta vapauttamista koskevien vapautushakemusten osalta Turun kaupunki pidättää itsellään toimivallan myöntää vapautuksia kiinteistöverosta, mutta jättää toimivallan Verohallinnolle kunnallisveron osalta.

Samalla kaupunginhallitus päättää, että asia on tuotava uudelleen kaupunginhallituksen ratkaistavaksi vuoden 2021 aikana koskien vuosia 2022 – 2024.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedVerohallinto
tpvKonsernihallinto, lakiasiat


Liitteet:

Kh § 362
Liite 1:Verohallinnon päätös 1.11.2017
Liite 2:Kaupunginhallituksen päätös 14.9.2015 § 380