Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus33917.09.20182
Kaupunginhallitus35702.10.20184

6604-2018 (14.05)

Turun Vesihuolto Oy:n toiminta-alueiden hyväksyminen (Kv)

Tiivistelmä:

Turun vesihuollon toiminta-alueet on edellisen kerran hyväksytty vuonna 2011. Asemakaavoituksen etenemisen vuoksi toiminta-alueita on syytä päivittää vastaamaan toteutunutta maankäyttöä. Samalla osoitetaan tavoitteelliset toiminta-alueet, jotka vastaavat hyväksyttyjä asemakaavoitus- ja investointiohjelmia. Toiminta-alueen hyväksymisen jälkeen toiminta-alueella olevat kiinteistöt tulee liittää vesihuoltolaitoksen vesijohto- ja viemäriverkostoihin.

Kh § 339

Konsernihallinto, kaupunkisuunnittelu, johtava asiantuntija Satu Lehto 12.9.2018:

Sovellettavat säännökset

Vesihuoltolain 6 § 2 momentissa säädetään vesihuollon järjestämisestä seuraavaa: Jos suurehkon asukasjoukon tarve taikka terveydelliset tai ympäristönsuojelulliset syyt sitä vaativat, kunnan tulee huolehtia siitä, että ryhdytään toimenpiteisiin tarvetta vastaavan vesihuoltolaitoksen perustamiseksi, vesihuoltolaitoksen toiminta-alueen laajentamiseksi tai muun tarpeellisen vesihuollon palvelun saatavuuden turvaamiseksi.

Kunnan alueella vesihuoltolaitosten toiminta-alueiden tulee vesihuoltolain 7 §:n mukaan kattaa alueet, joilla kiinteistöjen liittäminen vesihuoltolaitoksen vesijohtoon tai jätevesiviemäriin on tarpeen toteutuneen tai suunnitellun yhdyskuntakehityksen vuoksi.

Vesihuoltolain 8 §:n mukaan kunta hyväksyy vesihuoltolaitoksen toiminta-alueen ja tarvittaessa muuttaa hyväksyttyä toiminta-aluetta vesihuollosta huolehtimiseen soveltuvan laitoksen esityksestä tai, jos laitos ei tällaista esitystä ole tehnyt, laitosta kuultuaan. Ennen toiminta-alueen hyväksymistä tai muuttamista asiasta on tiedotettava riittävässä laajuudessa sekä varattava valvontaviranomaisille mahdollisuus antaa lausunto ja alueen kiinteistöjen omistajille ja haltijoille tilaisuus tulla kuulluiksi.

Toiminta-alueen tulee olla sellainen, että vesihuoltolaitos kykenee huolehtimaan vastuullaan olevasta vesihuollosta taloudellisesti ja asianmukaisesti ja että vesihuollon kustannusten kattamiseksi perittävät vesihuollon maksut muodostuvat kohtuullisiksi ja tasapuolisiksi.

Hyväksyessään toiminta-alueen kunnan tulee toiminta-alueen eri osien vesihuollon tarpeet huomioon ottaen määrittää alueet, jotka on saatettava vesihuoltolaitoksen vesijohtoverkoston piiriin, sekä alueet, jotka on saatettava laitoksen jätevesiviemäriverkoston piiriin. Hyväksymispäätöksen yhteydessä on myös asetettava tavoitteellinen yhdyskuntakehityksen tarpeita vastaava aikataulu toiminta-alueen eri osien saattamiselle verkostojen piiriin.

Toiminta-alue, sillä sijaitsevat taajamat sekä vesijohtoverkoston ja jätevesiviemäriverkoston piiriin saatettavat alueet esitetään kartalla, jonka on oltava yleisesti saatavilla tietoverkossa. Toiminta-alueen hyväksymisestä on tiedotettava riittävässä laajuudessa.

Vesihuoltolain 8 a §:n mukaan kunnan on vesihuoltolaitoksen toiminta-aluetta supistaessaan samalla päätettävä, miten vesihuolto turvataan niillä laitoksen verkostoihin liitetyillä kiinteistöillä, jotka jäävät toiminta-alueen ulkopuolelle.

Vesihuoltolaitos huolehtii vesihuoltolain 9 §:n perusteella toiminta-alueellaan vesihuollosta yhdyskuntakehityksen tarpeita vastaavasti 8 §:ssä tarkoitetun toiminta-alueen hyväksymispäätöksen mukaisesti.

Vesihuoltolain 10 §:n mukaan esihuoltolaitoksen toiminta-alueella oleva kiinteistö on liitettävä laitoksen vesijohtoon ja jätevesiviemäriin. Taajaman ulkopuolella kiinteistöä ei kuitenkaan tarvitse liittää vesihuoltolaitoksen vesijohtoon tai viemäriin laissa erikseen säädetyin edellytyksin.

Asian valmistelu

Turun Vesihuolto Oy:n vesijohdon ja viemärin toiminta-alueiden uutta rajausta on valmisteltu osana vesihuollon kehittämissuunnitelmaa 2018–2021, joka on tarkoitus hyväksyä omana asianaan samassa yhteydessä nyt käsiteltävänä olevien toiminta-alueiden kanssa. Vireillä oleva Kakskerta-Satava vesiosuuskunnan viemäröinnin toiminta-alueen hyväksymistä koskeva hakemus, joka on jäänyt odottamaan saarten osayleiskaavoituksen etenemistä, on samassa yhteydessä viimeistelty ja se on tarkoitus viedä päätettäväksi lokakuussa omana asianaan.

Valtuuston päätöksen 30.5.2016 § 92 mukaisesti hulevedet eivät enää ole osa vesihuoltoa vaan hulevesijärjestelmästä vastaa maankäyttö- ja rakennuslain 103 i §:n mukaisesti kaupunki. Tämän vuoksi tässä yhteydessä ei ole tarpeen hyväksyä hulevesiviemärin toiminta-aluetta.

Edellisen kerran vesihuollon toiminta-alueista on päätetty valtuustossa 21.5.2012. Tuolloin Varsinais-Suomen ELY-keskus valitti valtuuston päätöksestä Turun hallinto-oikeuteen ja edelleen korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Keskeisenä valitusperusteena ELY-keskuksella oli se, että Turun vesiliikelaitoksen toiminta-alueen hyväksymisen yhteydessä ei ollut päätetty muiden vesihuollon toimijoiden toiminta-alueista. Korkein hallinto-oikeus ei tältä osin muuttanut Turun hallinto-oikeuden päätöstä, jonka mukaan tietyn alueen jättäminen hyväksytyn toiminta-alueen ulkopuolelle ei sellaisenaan tee hyväksymispäätöksestä lainvastaista. Tällainen alue voidaan sisällyttää jonkin toisen laitoksen toiminta-alueeseen tai kunta voi ryhtyä muihin toimenpiteisiin järjestämisvelvollisuutensa täyttämiseksi.

Kuvaus toiminta-alueista

Kaupungin kasvua on ohjattu ja ohjataan edelleen siten, että tiivistetään olemassa olevaa yhdyskuntarakennetta ja laajennetaan sitä hyvin harkitusti. Näin ollen myös vesihuollon toiminta-alueiden laajennukset, jotka perustuvat uuteen maankäyttöön, ovat melko pieniä.

Turun Vesihuolto Oy:n toiminta-alueita on laajennettu edellisen, vuonna 2012 hyväksytyn toiminta-aluepäätöksen jälkeen toteutuneilla uusilla asemakaava-alueilla. Toiminta-aluetta on jonkin verran supistettu Pohjois-Turun metsäalueilla, joilla ei ole ollut liittymiä eikä toiminta-alueen laajentaminen ole tarpeellista myöskään uuden maankäytön vuoksi. Pomponrahkan alue on rajattu toiminta-alueen ulkopuolelle ympäristönsuojeluviranomaisen lausunnon mukaisesti.

Toiminta-aluekartoilla on esitetty myös uuden maankäytön vuoksi tarpeelliset tavoitteelliset toiminta-alueet vuosille 2019–2021 sekä aikaisintaan vuosina 2022–2025 ja 2026–2029 toteutuvat alueet. Lisäksi on osoitettu tavoitteelliset alueet vuoden 2029 jälkeen toteutuville uusille maankäytön alueille. Tavoitevuodet on sidottu valtuustokausiin ja Turku-strategiaan. Tavoitevuodet 2019–2021 vastaavat vuoden 2018 talousarvion ja toimintasuunnitelman yhteydessä hyväksyttyä kaavoitusohjelmaa ja investointiohjelmaa.

Toiminta-alueiden lisäksi viemäröintiä koskevalla kartalla on esitetty selvitysalueita, joiden osalta kaupunkiympäristötoimialan ympäristönsuojelu on käynnistänyt selvityksen alueiden jätevesihuollon tilanteesta. Tämän jälkeen arvioidaan, toteutuuko kunnan vesihuollon järjestämisvelvollisuus kyseisillä alueilla jätevesien osalta ympäristönsuojelullisista syistä.

Toiminta-alueen ulkopuolinen viemäri- ja vesijohtoverkosto on esitetty samalla kartalla toiminta-alueen kanssa. Toiminta-alueen ulkopuolella ei ole velvollisuutta liittää kiinteistöä vesihuoltolaitoksen vesijohtoon tai viemäriin. Verkostojen läheisyydessä liittäminen on kuitenkin mahdollista siten, että liittyjä vastaa kaikista tonttijohdon rakentamiseen liittyvistä kustannuksista ja luvista.

Nähtävillä olon jälkeen ELY-keskuksen ja ympäristönsuojeluviranomaisen lausuntojen perusteella toiminta-aluekarttaan on lisätty YKR-taajat (sekä harva että tiivis), sillä vesihuoltolain 8 §:n mukaan toiminta-alueella sijaitsevat taajamat tulee kartalla esittää. Taajamien esittäminen on säännöstä koskevan hallituksen esityksen (HE 218/2013 vp) perustelujen mukaan yhteydessä lain 10 §:n mukaiseen liittämisvelvollisuuteen sekä siihen, että yhdyskuntajätevesiasetuksen mukaan taajamat on sisällytettävä toiminta-alueen jätevesiviemäriverkoston piiriin.

ELY-keskuksen ja kaupungin näkemykset kuitenkin poikkeavat siitä, mitä vesihuoltolain mukaisella taajamalla tarkoitetaan. ELY-keskus tulkitsee, että myös ns. harva YKR-taajama olisi vesihuoltolain tarkoittama taajama. Asetus yhdyskuntajätevesistä pohjautuu kuitenkin yhdyskuntajätevesidirektiiviin (91/271/ETY) ja se on annettu vesihuoltolain ja ympäristönsuojelulain nojalla. Yhdyskuntajätevesidirektiivin 3. artiklan mukaan jäsenvaltioiden on huolehdittava, että jätevesien viemäröintijärjestelmä on 31.12.2005 mennessä taajamissa, joiden asukasvastineluku (avl) on 2000–15000. Ns. harva taajama jää huomattavasti alle direktiivissä säädetyn asukasvastineluvun. Näin ollen ELY-keskuksen tulkinta vesihuoltolain tarkoittamasta taajamasta on virheellinen. ELY-keskuksen ja kaupungin näkemyseroista huolimatta on tarkoituksenmukaista esittää toiminta-aluekartoilla myös ns. harva YKR-taajama.

Lausunnot ja muistutus

Turun Vesihuolto Oy:n vesijohdon ja viemärin toiminta-alue-ehdotukset ovat olleet julkisesti nähtävillä kesäkuussa yhdessä vesihuollon kehittämissuunnitelman ja toimenpideohjelman 2018–2021 sekä Kakskerta-Satava vesiosuuskunnan toiminta-aluehakemuksen kanssa. Samalla kokonaisuudesta on pyydetty viranomaisten (Varsinais-Suomen ELY-keskus, kaupungin ympäristönsuojelu- ja terveydensuojeluviranomaiset, vesihuoltoyhtiöt, osuuskunnat) lausunnot. Turun Vesihuolto Oy:n toiminta-alueita koskevasta osuudesta ovat lausuneet ELY-keskus, kaupungin ympäristönsuojeluviranomainen ja Turun Vesihuolto Oy. Muistutuksen on jättänyt yksi yksityinen maanomistaja.

Varsinais-Suomen ELY-keskus on lausunnossaan toistanut saman, mitä se on esittänyt kirjeellään 11.1.2018. ELY-keskuksen näkemyksen mukaan kaupunki ei ole huolehtinut vesihuoltolain 6 §:n mukaisesta vesihuollon järjestämisvelvollisuudesta jätevesien osalta seuraavilla alueilla:

ELY-keskuksen näkemyksen mukaan kunnan velvollisuus vesihuollon järjestämiseen jätevesien osalta olisi olemassa kyseisillä, toiminta-aluekartalla osoitetuilla selvittämisalueilla sekä suurekohon asukasjoukon tarpeen että ympäristönsuojelullisten syiden vuoksi.

Kaupungin näkemys on, että kyseisillä alueilla ei voida puhua suurehkon asukasjoukon tarpeesta. Ympäristönsuojelullisten syiden osalta kaupunkiympäristötoimialan ympäristönsuojelu on käynnistänyt selvityksen alueiden jätevesihuollon tilanteesta (ks. edellä). Tältä osin toiminta-aluekarttoihin ei ole tarpeen tehdä muutoksia lausunnon perusteella, sillä mahdollinen vesihuoltolain 6 §:n mukainen järjestämisvelvollisuus voidaan hoitaa myös muilla tavoin kuin laajentamalla Turun Vesihuolto Oy:n toiminta-aluetta kyseisille alueille.

Ympäristönsuojeluviranomaisen lausunnon mukaan Pomponrahkan luonnonsuojelu- ja Natura-alue voidaan jättää toiminta-alueen ulkopuolelle.

Toiminta-alueen supistamisesta on jätetty yksi muistutus Kannistontieltä. Muistutuksessa on esitetty, että koko kiinteistö 853-532-2-17 tulee säilyttää talousvesijohdon ja jätevesiviemärin toiminta-alueen piirissä. Tarkoituksenmukaista kuitenkin on, että tilaan kuuluvat peltoalueet rajataan toiminta-alueen ulkopuolelle. Kiinteistöllä oleva asuinrakennus, joka on liitetty Turun Vesihuolto Oy:n verkostoihin, on edelleen toiminta-alueella, joten olemassa olevien liittymien osalta tilanne kiinteistöllä ei muutu. Myöskään ELY-keskuksella ei ole ollut huomautettavaa toiminta-alueen supistamisesta.

ELY-keskuksen ja ympäristönsuojeluviranomaisen näkemys siitä, että toiminta-alueilla on esitettävä taajamat, on otettu huomioon (ks. edellä).

Turun Vesihuolto Oy pitää sille esitettyjä toiminta-alueen laajennuksia ja supistuksia tarkoituksenmukaisina.

Liite 1Turun Vesihuolto Oy:n jätevesiviemärin toiminta-alue

Liite 2Turun Vesihuolto Oy:n talousvesijohdon toiminta-alue

Oheismateriaali 1Lausunnot

Oheismateriaali 2Muistutus

Kaupunginhallituksen ehdotus

Kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä liitteen 1 mukaisen jätevesiviemärin toiminta-alueen ja liitteen 2 mukaisen talousvesijohdon toiminta-alueen Turun Vesihuolto Oy:lle.

PäätösAsia pantiin pöydälle Hellstenin Miikkolan kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Maaskola ja Lehtinen ilmoittivat olevansa esteellisiä ja poistuivat kokouksesta asian käsittelyn ajaksi. Maaskolan tilalla asian käsittelyyn osallistui Toivari.

Asian esitteli apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen.

Kh § 357

Pöydältä 17.9.2018 § 339

Johtava kaupunginsihteeri Ari-Pekka Korhonen:

Pöydällepanon aikana on liitteinä 1 ja 2 olevien karttojen otsikointia terminologisesti muokattu vastaamaan vesihuoltolain säännöksiä. Vastaava muokkaustarve on huomioitu päätösehdotuksessa. Tehdyt muokkaukset ovat siis teknisiä, eikä niillä ole minkäänlaista vaikutusta päätöksen asialliseen sisältöön.

Liite 3Turun Vesihuolto Oy:n toiminta-alue jätevesiviemärin piiriin saatettava alue

Liite 4Turun Vesihuolto Oy:n toiminta-alue talousvesijohdon piiriin saatettava alue

Kaupunginhallituksen ehdotus

Kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä Turun Vesihuolto Oy:n toiminta-alueen liitteen 3 ja 4 mukaisina jätevesiviemärin ja talousvesijohdon piiriin saatettavina alueina.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Maaskola ja Lehtinen ilmoittivat olevansa esteellisiä ja poistuivat kokouksesta asian käsittelyn ajaksi.

Jakelu

esiKaupunginvaltuusto


Liitteet:

Kh § 339
Liite 1:Turun Vesihuolto Oy:n jätevesiviemärin toiminta-alue
Liite 2:Turun Vesihuolto Oy:n talousvesijohdon toiminta-alue

Kh § 357
Liite 1:Turun Vesihuolto Oy:n jätevesiviemärin toiminta-alue
Liite 2:Turun Vesihuolto Oy:n talousvesijohdon toiminta-alue
Liite 3:Turun Vesihuolto Oy:n toiminta-alue jätevesiviemärin piiriin saatettava alue/ Åbo Vattenförsörjning Ab:s verksamhetsområde, område som ska anslutas till avloppsnätet
Liite 4:Turun Vesihuolto Oy:n toiminta-alue talousvesijohdon piiriin saatettava alue /Åbo Vattenförsörjning Ab:s verksamhetsområde, område som ska anslutas till hushållsvattenledningen