Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 301 | 20.08.2018 | 7 |
5011-2018 (10 02 05, 10 02 03)
Lausunto Turun hallinto-oikeudelle: Kaavan ajanmukaisuuden arviointi ja rakennuskielto Runosmäen (85) kaupunginosan korttelin 11 tontille 5 (Rakennuskielto 137)
Tiivistelmä:
Runosmäen lämpö Oy on valittanut Munterinkatu 8:aa koskevasta kaupunginhallituksen päätöksestä Turun hallinto-oikeudelle. Lausuntoehdotuksen mukaan perusteita päätöksen kumoamiseksi ei ole, joten valitus tulee hylätä. Lisäksi kaupunginhallitukselle ehdotetaan, että rakennuskieltoa koskeva päätös pannaan täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman.
Kh § 301
Konsernihallinto, kaupunkisuunnittelu, johtava asiantuntija Satu Lehto 8.8.2018:
Kaupunginhallitus on 30.4.2018 § 156 määrännyt Runosmäen (85) kaupunginosan korttelin 11 tontin 5 rakennuskieltoon 30.4.2020 saakka maankäyttö ja rakennuslain 53 §:n mukaisesti. Lisäksi kaupunginhallitus on päättänyt, että samaa tonttia koskeva asemakaava katsotaan maankäyttö- ja rakennuslain 60 §:n mukaisesti vanhentuneeksi.
Runoslämpö Oy on valittanut kaupunginhallituksen päätöksestä Turun hallinto-oikeudelle, joka on pyytänyt asiassa kaupunginhallituksen lausuntoa. Kesälomien vuoksi lausunnon antamiseen on saatu lisäaikaa 24.8.2018 asti.
Lausuntoehdotus
Kaupunginhallitus palauttaa viitelähetteet asiakirjoineen, liittää oheen pyydetyt asiakirjat sekä ilmoittaa lausuntonaan asiaan seuraavaa:
Runosmäen (85) kaupunginosan korttelin 11 tontti 5 (Munterinkatu 8) on 24.12.1980 voimaan tullessa asemakaavassa varattu huoltorakennusten korttelialueeksi (AH). Tontille saa rakentaa enintään kaksikerroksisia huoltorakennuksia, joiden yhteenlaskettu kerrosala on 1944 kem2. Ympäristöministeriön Asemakaavamerkinnät ja -määräykset -oppaan nro 12 (2000) mukaan AH-korttelialueelle (Asumista palveleva yhteiskäyttöinen korttelialue) voidaan rakentaa esimerkiksi vähäinen asuntoalueen omaan tarpeeseen tarkoitettu lämpökeskus tai asuntoalueen yhteispalvelujen, kuten pesulan tai varastojen tarvitsemia tiloja. AH-korttelialue voi sisältää esimerkiksi yhteiset leikki- ja oleskelualueet, kokoontumis- ja harrastetilat sekä korttelin huoltoa varten tarpeelliset tilat.
Tontilla sijaitsee tällä hetkellä voimalaitosrakennus (358 k-m2) muu teollisuuden tuotantorakennus) sekä kulkuneuvojen suoja- ja huoltorakennus. Lisäksi tontilla sijaitsee kalustosuoja, jolla ei ole rakennustunnusta.
Tontille on vireillä rakennuslupahakemus (2018-423) lämpövoimalaitoksen rakentamiseksi sekä kulkuneuvojen huolto- ja suojarakennuksen sekä varastorakennelman (ei rekisterissä) purkamiseksi. Lämpövoimalaitoksen suunniteltu kerrosala on 1394 m2. Kyseessä on yksikerroksinen rakennus, jonka korkeus on 14-18 metriä. Matalamman siipiosan korkeus on 11-12 metriä ja piipun 42 metriä. Rakennusvalvonta on tulkinnut hankkeen asemakaavan mukaiseksi.
Rakennuslupahakemuksen mukainen lämpölaitostoiminta poikkeaa huomattavasti siitä, mitä lähiöiden pienet lämpökeskukset 1980-luvulla olivat ja johon kaavan AH-korttelialue on tarkoitettu. Esitetty lämpövoimalaitos vastaa korkeudeltaan seitsenkerroksista kerrostaloa ja sen vaikutukset kaupunkikuvaan ja ympäristöön muutoinkin vastaavat pikemminkin teollisuuden tuotantorakennusta kuin kaavan tarkoittamaa lämpökeskusta.
Kyseinen tontti sijaitsee keskeisellä paikalla Runosmäessä, Majoitusmestarinkadun ja Munterinkadun kulmassa, asuinkortteleiden välittömässä läheisyydessä. Alueen merkitystä korostaa se, että suunnitellun superbussin/raitiotien reitin Runosmäkeen on esitetty kulkevat aivan rakennuspaikan vierestä Munterinkadulta. Tästä on kaupunginhallituksen päätös 14.4.2014 § 158. Lisäksi kaupunginvaltuusto on päättänyt 14.12.2015 § 212, että asemakaavanmuutoksissa tulee ottaa huomioon raitiotien tilantarve yleissuunnitelman mukaisesti kaikilla pitkällä aikavälillä tavoiteltavilla raitiotien reittihaaroilla.
Turun keskeisenä strategisena tavoitteena on ehkäistä ja vähentää sekä eriarvoisuutta että syrjäytymistä, lisäksi Turku haluaa olla tasa-arvoisen kaupunkikehittämisen ja lähiöpolitiikan edelläkävijä. Alueiden eriarvoistumiseen puututaan ja lähiöille laaditaan omat tulevaisuuden visiot. Lähiöiden täydennysrakentaminen elävöittää alueita, turvaa palvelurakenteen kestävyyttä ja kaventaa alueiden välistä eriarvoisuutta. Strategisista tavoitteista on päätetty Turun kaupunkistrategia 2029 hyväksymisen yhteydessä Turun kaupunginvaltuustossa 23.6.2014 § 110, kaupunkistrategiaa päivitettiin 16.4.2018 § 72.
Runosmäen osalta superbussi/raitiotien linjaus ja kaupunkistrategia tavoitteet tarkoittavat käytännössä sitä, että ensi vuoden talousarvion yhteydessä hyväksyttävään toimintasuunnitelmaan esitetään Runosmäen täydennyskaavoituksen käynnistämistä, jonka yhteyteen myös Munterinkatu 8:n tontti liittyy kiinteästi. Tarkoituksenmukaista ja kaupunkikehittämisen tavoitteiden mukaista on, että kyseinen tontti osoitettaisiin muuhun, superbussin/raitiotien käyttöä, kaupunkistrategian tavoitteita ja alueen elinvoimaisuuden kehittämistä tukevaan toimintaan. Uuden, ison lämpövoimalan rakentaminen kyseiselle paikalle ei tue näitä tavoitteita. Lämpövoimala ei sovi kyseiselle tontille myöskään sen kaupunkikuvallisten ja ympäristöllisten vaikutusten vuoksi.
Edellä kuvatuista lämpökeskusten/lämpövoimaloiden toiminnan muutoksesta ja lähiöiden kehittämiseen tähtäävien kaupungin tavoitteiden johdosta tontin 85-11-5 nykyinen käyttötarkoitus on katsottava maankäyttö- ja rakennuslain 60 §:n mukaisesti vanhentuneeksi. Maankäyttö- ja rakennuslain kommentaarin (Hallberg et. al 2006, s300) mukaan kaavan ajanmukaisuuden arviointi on tarpeen mm. silloin, jos kaavanmukainen rakennus on poikkeuksellisen korkea tai muutoin kookas. Juuri tästä on nyt kysymys, sillä vaikka rakennus on kaavanmukaisesti yksikerroksinen, sen korkeus vastaa VII-kerroksista kerrostaloa. Kaavan toteuttamisella on myös merkittävä vaikutus alueen käytön ja ympäristökuvan kannalta, joten arviointi voidaan tehdä myös yhtä tonttia koskien.
Runosmäen alueen pohjoispuolella on vireillä Tiemestarin asemakaavanmuutos, johon vastaavanlainen lämpölaitostoiminta soveltuu Munterinkatu 8:n tonttia paremmin.
Asemakaavamuutoksen valmistelun käynnistäminen edellyttää, että tontti määrätään maankäyttö- ja rakennuslain 53 §:n mukaisesti rakennuskieltoon sen turvaamiseksi, ettei alueelle myönnetä rakennuslupaa sellaiseen toimintaan, joka ei tue edellä mainittua tavoitetta.
Edellä esitetyn perusteella kaupunginhallitus toteaa, että asiassa on ollut edellytykset todeta asemakaava vanhentuneeksi tontin 85-11-5 osalta maankäyttö- ja rakennuslain 60 §:n mukaisesti sekä asettaa kyseinen tontti rakennuskieltoon kahdeksi vuodeksi maankäyttö- ja rakennuslain 53 §:n mukaisesti. Perusteita päätöksen kumoamiseksi ei ole, joten valitus tulee hylätä.
Lisätietoja asiassa antaa johtava asiantuntija Satu Lehto, 044 9074 064, satu.j.lehto@turku.fi.
Oheismateriaali 1Valituskirjelmä 29.6.2018
Kaupunginjohtaja Minna Arve:
EhdotusKaupunginhallitus päättää antaa edellä olevan ehdotuksen mukaisen lausunnon Turun hallinto-oikeudelle.
Lisäksi kaupunginhallitus päättää, että kaupunginhallituksen 30.4.2018 § 156 päätös rakennuskiellosta Runosmäen (85) kaupunginosan korttelin 11 tontille 5 pannaan kuntalain 143 §:n mukaisesti täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Eklund, Hellsten ja Yrttiaho ilmoittivat olevansa esteellisiä ja poistuivat kokouksesta asian käsittelyn ajaksi. Eklundin tilalla asian käsittelyyn osallistui Raaska, Hellstenin tilalla Pätäri ja Yrttiahon tilalla Lundén.
Jakelu
lausTurun hallinto-oikeus
tiedKaupunkiympäristölautakunta
tiedKaupunkiympäristötoimiala