Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus28613.08.20184
Kaupunginhallitus30520.08.20184

3690-2016 (658, 015)

Turun Konserttitalon peruskorjauksen ja laajennuksen tilatarveselvitys

Tiivistelmä: -

Kh § 286

Toimitilapäällikkö Nora Hilden 27.6.2018:

Turun kaupunginhallitus käsitteli 23.10.2017 § 439 Turun Konserttitalon peruskorjauksesta ja laajennuksesta laadittua tilatarveselvitystä (liite 1).

Turun konserttitalo osoitteessa Aninkaistenkatu 9 on vuonna 1952 valmistunut Suomen ensimmäinen, vain konserttikäyttöön rakennettu sali. Koko konserttitaloa kattavaa peruskorjausta kohteelle ei ole sen historiassa tehty. Konserttitalossa on vuosien varrella tehty monenlaisia vaadittuja korjaustoimenpiteitä sekä erilaisia ajanmukaistamistoimenpiteitä ja parannuksia. Konserttitalon tilat eivät enää palvele kaikin osin toiminnallisesti käyttäjien tarpeita.

Tila on tullut teknisen käyttöikänsä päähän ja vaatii täydellisen peruskorjauksen. Peruskorjausprosessin aloittamiseksi on laadittu tilan pääkäyttäjän, Turun filharmonisen orkesterin tilatarveselvitys. Tarveselvityksen tarkoituksena on selvittää nykytilanteen pohjalta tilaa käyttävien toimijoiden tilatarpeet sekä mahdollistaa tilan laajempi käyttö ja hyödyntäminen.

Tilatarpeet

Tarveselvityksessä on määritetty ensisijaisesti pääkäyttäjän toiminnalliset tilatarpeet. Merkittävimmät tarpeet liittyvät seuraaviin tekijöihin:

Sali ja sen akustiikka

Konserttisali on Turun konserttitalon tärkein tila. Se on akustinen, ensisijaisesti musiikkiesityksiä varten suunniteltu tila, joka muun rakennuksen tavoin vaatii uudistamista ja parannuksia. Tarpeet liittyvät mm. lavan muodon, koon ja korkeuden muuttamiseen, salin audiovisuaaliseen tekniikkaan sekä yleisöpaikkojen lukumäärään. Lisäksi tulee varmistaa, että salin akustiikka toimii ensiluokkaisesti.

Sosiaali- ja harjoitustilojen lisääminen

Konserttitalon henkilökuntatilat ovat alun perin suunniteltu huomattavasti pienemmälle henkilöstömäärälle. Peruskorjauksessa ja laajennuksessa tulisi varata sosiaali- ja pukeutumistiloja 90–100 hengelle ja orkesterilämpiö tulisi mitoittaa suuret tuotannot huomioiden. Lisäksi tulisi lisätä harjoitustiloja yksittäisille muusikoille ja suurempia tiloja soitinryhmäkohtaiseen sekä pienemmille kokoonpanoille soveltuvaan harjoitteluun.

Muut tilat

Konserttitaloon tarvitaan pääkäyttäjän esitys- ja harjoitustarpeisiin sekä pienimuotoisempiin sidosryhmätapahtumiin monikäyttöinen tila. Tila voisi toimia orkesterin harjoitustilana silloin, kun pääsali on ulosvuokrattu. Tämä mahdollistaa pääsalin joustavamman ulosvuokrauksen.

Lisäksi tarvitaan uusi, kooltaan ja muodoltaan muunneltava monitoimitila laajimmillaan noin 250–300 hengelle. Monitoimitila mahdollistaisi erityyppisten sidosryhmätilaisuuksien sekä pääsalista irrallisten tapahtumien järjestämisen sekä konserttitalon pääkäyttäjän, että muiden toimijoiden toimesta. Lisäksi sitä voidaan hyödyntää pääkäyttäjän harjoituskäytössä.

Logistiikan parantaminen

Konserttitaloon saapuvalle ja sieltä lähtevälle tavaraliikenteelle tulisi saada katettu purku- ja lastaustila katutasoon. Lastaustilassa tulisi olla lastausramppi ja mahdollisen lastaushissin kautta yhteys konserttisalin varasto- ja takatiloihin sekä lavalle.

Konserttitalon perustoiminta tarvitsee riittävän määrän ergonomia- sekä kosteus- ja lämpötilavaatimukset täyttäviä varastointitiloja instrumenteille sekä lava- ja tekniselle tarpeistolle. Tiloissa tulisi huomioida myös mahdollisten näyttämöllisten tuotantojen varastointitarpeet.

Konserttiyleisön näkökulmasta sisäänkäynti vilkkaasti liikennöityjen katujen risteyksessä ei ole houkuttelevin ja tähän liittyy myös turvallisuusnäkökulmia. Ulkopuoleista atmosfääriä tulisi kehittää viihtyisäksi sekä yhteneväksi Puutorin kanssa ja näin nostaa konserttitalon profiilia.

Tarveselvitystyöryhmä pyrki alustavasti tunnistamaan myös peruskorjaukseen liittyviä teknisiä tarpeita. Tekniset tarpeet liittyvät rakennustekniikan ja rakennuksen talotekniikan kunnostamiseen sekä korjaamiseen. Näitä tarpeita pyrittiin huomioimaan käytettävissä olevan tiedon mukaan hankkeen tarveselvitysvaiheen kustannusarviota määritettäessä. Peruskorjaukseen liittyviä teknisiä tarpeita ja toimenpiteitä jatkosuunnitellaan ja täsmennetään hankkeen seuraavassa vaiheessa, jossa laaditaan hankesuunnitelma.

Ratkaisuvaihtoehdot

Tarveselvityksessä on tilatarpeiden pohjalta määritelty ratkaisuvaihtoehtoja tilahankkeen toteuttamiseksi, huomioiden nykyisten tilojen asettamat reunaehdot. Ratkaisuja etsittäessä kävi nopeasti selväksi, että vain pieneen osaan orkesterin tilatarpeista kyettäisiin vastaamaan nykyisten konserttitalon tilojen puitteissa. Tästä syystä tarveselvitystä laadittaessa otettiin selvityksen osaksi myös konserttitaloon yhteydessä olevat, mutta tällä hetkellä Turun kaupungin sivistystoimialan, Turun ammatti-instituutin käytössä olevat tilat konserttitalon takana, Aninkaisten koulutalon A-siivessä. Seuraavassa on esitelty tiivistetysti esitettävät ratkaisuvaihtoehdot:

Perusratkaisu

Työnimellä ”perusratkaisu” kulkeva esitys sisältää tilatarpeiden ratkaisuvaihtoehtona konserttitalon olemassa olevien tilojen peruskorjauksen, lisätilojen ottamisen Aninkaisten koulutalon A-siivestä ja niiden peruskorjauksen orkesterin käyttöön sekä uudisrakentamalla toteutettavan tavaranlastaustilan Sibeliuksenkadun Arkistonpolun puoleiseen päähän.

Nykyisin konserttitalon kellarikerroksessa sijaitsee keilahalli. Nämä tilat ovat tarveselvityssuunnitelmassa varattu konserttitalon tulevan talotekniikan tarpeisiin. Kellarikerrokseen uudisrakennettavalta lastausalueelta järjestetään esteetön kulku hissin kautta lavalle.

Ensimmäisessä kerroksessa nykyisin sijaitsevat orkesterin hallintohenkilöstön toimistotilat esitetään siirrettäväksi koulutalon neljänteen kerrokseen. Jäävä tila otetaan yleisötiloiksi kahvila/ravintola-käyttöön ja vaatesäilytys siirretään alalämpiössä toiseen sijaintiin yhtenäisemmän kahvila-tilan muodostamiseksi. Yleisöpalvelutiloihin tehtäisiin uusi henkilöhissillinen yhteys ylälämpiöön asiakkaiden esteetöntä kulkua varten.

Ensimmäiseen kerrokseen esitetään puhkaistavaksi yhteys koulutalon puolelle. Tästä johtuen yleisö-wc:t siirrettäisiin uuteen sijaintiin ja samalla niiden määrää kyettäisiin lisäämään. Koulutalosta otettaisiin nykyisin liikuntasalikäytössä oleva tila monitoimitilaksi sekä konserttitalon käyttöön pieni auditorio. Näiden tilojen avulla talon käyttömahdollisuuksia ja tarjottavien tapahtumien kirjoa pystyttäisiin laajentamaan.

Toisessa kerroksessa sijaitsee hankkeen merkittävin tila, pääsali. Orkesterin tilatarpeisiin esiintymislavan osalta pyritään vastaamaan madaltamalla sekä laajentamalla lavaa kohti permantoa. Lavan laajentamisen vuoksi menetettävät istumapaikat korvataan tiivistämällä nykyisellään väljähköt penkkirivit. Tavoitteena on, että nykyinen paikkamäärä (1002 paikkaa) säilyisi.

Esiintymislavan taustatiloiksi muodostetaan sosiaali- ja pukeutumistiloja orkesterin ja vuokratuotantojen tarpeen mukaisesti. Orkesterilämpiölle varataan nykyistä enemmän tilaa toimistotilojen siirtyessä koulutalon puolelle. Lavan taakse saadaan myös muodostettua kaivattua soitinten varastointitilaa.

Kolmannessa kerroksessa pääsalin puolelle esitetään parvien rakentamista istumapaikkojen lisäämiseksi salin kummallekin sivulle. Parvien rakenteelliset toteuttamismahdollisuudet ja toteutuva paikkamäärä täsmentyvät hankesuunnittelussa. Koulutalon puolelta otettaviin 3. kerroksen tiloihin tultaisiin sijoittamaan kaivattuja harjoitushuoneita yksilö- ja ryhmäharjoittelua varten.

Neljänteen kerrokseen esitetään sijoitettavaksi varastotiloja konserttitalon puolelle. Koulutalon puolelle sijoittuisi harjoitushuoneita, nuotisto sekä ensimmäisestä ja toisesta kerroksesta siirrettävät toimistotilat.

Laajennusvaihtoehdot

Edellä esitettyyn peruskorjaus ja laajennus -ratkaisuvaihtoehtoon määritettiin myös erilaisia lisärakennusoptioita. Ne kulkevat tarveselvitysvaiheessa työnimillä:

- Alikulku-laajennusvaihtoehto

- Puutori-laajennusvaihtoehto

- Maariankadun pääty-laajennusvaihtoehto

Alikulku-laajennusvaihtoehdossa rakennettaisiin kulkuväylä Aninkaistenkadun alitse Puutorilta konserttitaloon. Tämä mahdollistaa konserttitalon pääsisäänkäynnin siirtämisen Puutorin puolelle. Puutorin puolella sijaitseva sisäänkäynti olisi nykyistä sisäänkäyntiä saavutettavampi ja rauhallisempi. Alikulku-laajennus parantaisi konserttitalon vastaanottotiloja, sillä sinne on kaavailtu toteutettavaksi vaatesäilytys- ja lipunmyyntitiloja. Tämä vapauttaisi nykyisen ala-aulan tiloja muuhun käyttöön. Alikulku-laajennusvaihtoehto kytkee konserttitalon ja Puutorin toisiinsa tehden niistä yhtenäisemmän kokonaisuuden.

Puutorin puolella alikulkutunneliin voitaisiin rakentaa yhteys Puutorin pysäköintihalliin. Konserttitalon puolella alikulkutunnelista tulisi yhteys konserttitalon kellarikerrokseen, josta noustaisiin luiskaa pitkin konserttitalon alalämpiöön. Alikulku-laajennusvaihtoehto toteutuessaan asettaa reunaehtoja mahdolliselle myöhemmälle maanalaiselle rakentamiselle.

Puutori- ja Maariankadun pääty-laajennusvaihtoehdot sisältävät molemmat samoja toiminnallisia tarpeita tyydyttäviä tilaratkaisuja (salitila, kahvila/ravintola sekä tukitilat).

Puutori-laajennusvaihtoehto toteuttaa vaihtoehdoista parhaiten Puutorin kokonaiskehittämistä, jonka tavoitteena on elävöittää Puutoria. Laajennusosaan on mielekästä toteuttaa sisäinen kulkuyhteys ja se voidaan toteuttaa kadun alta (Alikulkulaajennus) tai lasitettuna kävelysiltana. Alikulkuvaihtoehto on toimivampi, sillä siihen sijoittavat vaatesäilytys- ja muut tilat parantavat kohteen sisäisen logistiikan toimivuutta.

Maariankadun pääty -laajennusvaihtoehto kytkeytyy hyvin olemassa olevaan Konserttitaloon ja on toteutettavissa ilman alikulkua Puutorille. Vaihtoehto toteuttaa Puutorin kehittämis- ja elävöittämistavoitetta heikommin kuin laajentaminen Puutorille. Lisäksi vaihtoehdossa on tarpeen siirtää Aninkaisissa sijaitseva kaupunginarkisto toisiin tiloihin, uudisrakennuksen sijoittuessa osittain tämän paikalle.

Hankkeen kustannusarviot

Edellä esitetyille ratkaisuvaihtoehdoille on määritetty kustannusarviot. Kustannusarviointi on perustunut tarveselvityksessä esitettäviin tilamuutoksiin sekä tällä hetkellä tiedossa oleviin rakennusteknisiin reunaehtoihin. Kustannusarvio tulee tarkentumaan hankkeen jatkosuunnittelun edetessä.

Ratkaisuvaihtoehtojen kustannusarviot ovat:

Kaikki esitetyt hinnat ovat alv 0 %.

Arvio käyttäjälle kohdistuvista kuluista

Käyttäjille aiheutuvat, Turun kaupungin sisäisen vuokrajärjestelmän mukaiset vuokra-arviot on laskettu edellä esitetyistä kustannusarvioista:

Vuonna 2017 Turun filharmoninen orkesteri maksaa tiloistaan sisäistä vuokraa 691.608,96 euroa vuodessa. Edellä esitettyjen tulevien vuokra-arvioiden perusteella käyttäjän maksamat sisäiset vuokrat tulevat nousemaan vaihtoehdosta riippuen 2.162.068 – 3.577.839 euroa vuodessa.

Konserttitalon käytössä arvioidaan nykyisin olevan noin 7.200 brm2 (arvio perustuu tarveselvitystä varten laadittuihin sijoittumissuunnitelmiin, pinta-aloja ei ole tarkistusmitattu). Perustuen laadittuihin sijoittumissuunnitelmiin tilamäärä käyttäjällä kasvaa peruskorjauksen ja laajennuksen jälkeen vaihtoehdosta riippuen 3.000–5.550 brm2:a.

Peruskorjaukseen ja laajennukseen liittyvät irtaimistohankintakulut arvioidaan alustavasti olevan 2–3 miljoonaa euroa. Tarkempi suunnitelma irtaimistokalusteiden uusimistarpeesta ja hankinnoista sekä niiden kustannuksista tehdään hankesuunnitteluvaiheessa. Käyttäjätoimialan tulee hankkeen toteutuessa varautua irtaimiston hankintakustannuksien kattamiseen.

Tilatarveselvityksestä saadut lausunnot

Turun kaupunginhallitus päätti 23.10.2017 § 439 pyytää lausunnon Turun Konserttitalon peruskorjauksen ja laajennuksen tilatarveselvityksestä kulttuurilautakunnalta, kasvatus- ja opetuslautakunnalta, kiinteistöliikelaitoksen johtokunnalta, kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunnalta, vapaa-aikatoimialan museopalveluilta, KOy Puutorin Pysäköinniltä, Turun Musiikkijuhlasäätiöltä ja Senaatti Kiinteistöiltä/Kansallisarkistolta sekä muilta Puutoriin rajoittuvien kiinteistöjen omistajilta marraskuun loppuun mennessä.

Lausunnon toimittivat kulttuurilautakunta, kasvatus- ja opetuslautakunta, kiinteistöliikelaitoksen johtokunta, kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta, vapaa-aikatoimialan museopalvelut, KOy Puutorin Pysäköinti, Turun Musiikkijuhlasäätiö, Senaatti Kiinteistöt, Asunto Oy Kipinäkankare, Asunto Oy Urania Bostads Ab, Aninkaisten Asunto-Oy ja Turun Keilailuliitto ry.

Oheismateriaaliksi 1 on koottu vastaanotetuista lausunnoista katsaus. Kaikki lausunnot täydellisinä ovat oheismateriaalina 2.

Salin akustiikkaselvitys

Tilatarveselvityksen laadinnan yhteydessä tunnistettiin peruskorjaukseen liittyviä jatkoselvitysaiheita, jotka nousivat esille myös vastaanotetuissa lausunnoissa. Aiheet liittyvät salin akustiikkaan sekä lavan kokoon. Akustisten parannusten mahdollisuuksia pienimuotoisesti, salin nykyinen muoto ja ulkonäkö säilyttäen selvitettiin alustavasti jo tilatarveselvitykseen.

Jatkoselvityksenä vuoden 2018 alussa kartoitettiin salin muotoa muuttavampien ratkaisujen vaikutuksia akustiikkaan, salin ulkonäköön (sisä- ja ulkopuoli) sekä hankkeen kustannuksiin.

Jatkoselvitykset laadittiin yhdessä akustiikka-asiantuntijan ja arkkitehdin kanssa. Selvityksen lopputulemana laadittiin ehdotus saliin kohdistuvista merkittävistä muutostoimista, jotka aikaansaavat optimaalisen akustiikan. Muutostoimet akustiikan optimoimiseksi edellyttäisi, että salia tulisi korottaa 5-8 metriä ja sali tulisi kaventaa sisältä niin kutsuttuun ”kenkälaatikko” -malliin. Lavaa kasvatettaisiin sekä katselupaikkoja ja -parvia lisättäisiin. Näin saavutettaisiin lavakoko, jolle mahtuu täysi sinfoniaorkesteri sekä tavoiteltu suurempi yleisöpaikkamäärä (1 250 paikkaa). Orkesterimonttua ei tässäkään ratkaisussa kyetä toteuttamaan alalämpiön sijainnin vuoksi.

Edellä esitetyille muutostoimenpiteille on määritetty kustannusarvio, joka on 20 137 000 €. Tämä kustannus tulee edellä esitettyjen kustannusarvioiden lisäksi. Muutostoimenpiteiden kustannusarvioon sisältyvät mm. salin korotuksesta aiheutuva bruttoalan lisääntyminen noin 2 000 brm2:lla ja kaikkien perustusten vahvistus.

Vaihtoehtoselvitys

Apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen 9.8.2018:

Mikäli nykysalin akustiikan optimointitoimenpiteet toteutettaisiin peruskorjauksen yhteydessä, nousisi Konserttitalon peruskorjauksen ja laajennuksen kustannusarvio vähintään noin 53 800 000 euroon. Tämä summa ei sisällä vielä kevyen liikenteen alikulkutunnelia (6,7 M€) tai Puutorin tai Maariankadun päädyn laajennusosia (á noin 11 M€).

Turun kaupunginvaltuusto päätti 28.5.2018 § 130 käsitelleessään Ruiskatu 8 hankesuunnitelmaa sekä sen vaihtoehtoselvitystä, että Ruiskatu 8:n jatkokäytöstä laadittu hankesuunnitelma hylätään ja siirrytään selvittämään ammatillisen koulutuksen uuden kampuksen toteuttamista Ruiskadulle, Peltolaan, Kupittaalle tai Itäharjulle. Osana tätä Ruiskadun jatkokäytölle vaihtoehtoista kampus-selvitystä ovat myös olleet ammatti-instituutin toiminnot Aninkaisten koulukiinteistössä (Aninkaistenkatu 7). Ammatti-instituutin toimintojen siirtoa uudisrakennettavaan ammatti-instituuttikampukseen aletaan selvittämään tarkemmin syksyllä 2019. Mikäli ammatti-instituutin Aninkaisten toiminnot siirtyvät tulevaisuudessa toisaalle, muodostuu epävarmuutta siitä, ovatko konserttitalon laajennukseen tarvittavat tilat koulutalon A-siivestä mahdollista edelleen ottaa orkesteritoiminnan käyttöön. Lisäksi koulutoiminnan siirtyminen pois Aninkaisten rakennuksista luo mahdollisuuden Aninkaistenkatu 7-9 kiinteistön (tunnus 853-6-26-5) kehittämiseen kokonaisuutena.

Peruskorjaus- ja laajennusvaihtoehdon kustannusten muodostuessa edellä esitetylle tasolle sekä Aninkaistenkatu 7-9 kiinteistön kokonaiskehitysmahdollisuuksien vuoksi olisi tarkoituksenmukaista selvittää tarkemmin konserttitalon korvaavien tilojen toteuttamista uudisrakentamalla vaihtoehtoisen ratkaisumallin toiminnallisten etujen ja kustannusten selvittämiseksi.

Aninkaistenkatu 7–9 kiinteistön kehittämiseksi olisi mahdollista toteuttaa tontinluovutuskilpailu, jossa kiinteistö luovutetaan uudelle toimijalle toimijan esittämien kehitysideoiden ja tarjouksen perusteella.

Konserttitalon korvaavien tilojen uudisrakennusvaihtoehdon selvittäminen kytkeytyy merkittäviltä osin laadittavaan ammatti-instituutin kampus-selvitykseen. Konserttitalon uudisrakennusvaihtoehtoselvitys, kampus-selvitys sekä järjestettävä tontinluovutuskilpailu tähtäävät tilatarpeisiin vastaamiseen toiminnallisesti ja taloudellisesti optimaalisimmalla tavalla.

Liite 1Turun Konserttitalo, peruskorjauksen ja laajennuksen tilatarveselvitys

Oheismateriaali 1Katsaus Turun Konserttitalon peruskorjauksen ja laajennuksen tilatarveselvityksestä vastaanotettuihin lausuntoihin

Oheismateriaali 2Turun Konserttitalon peruskorjauksen ja laajennuksen tilatarveselvityksestä vastaanotetut lausunnot

Oheismateriaali 3Salin akustiikkaselvitys

Kaupunginjohtaja Minna Arve:

EhdotusKaupunginhallitus päättää merkitä tiedokseen oheismateriaalina 2 olevat Turun Konserttitalon peruskorjauksen ja laajennuksen tilatarveselvityksestä vastaanotetut lausunnot.

Lisäksi kaupunginhallitus päättää palauttaa valmisteluun liitteenä 1 olevan Turun konserttitalon peruskorjauksen ja laajennuksen tilatarveselvityksen niin, että tilatarveselvitystä täydennetään uudisrakennusvaihtoehdon selvityksellä. Kaupunginhallitus päättää myös, että Aninkaistenkatu 7–9 korttelin tontinluovutuskilpailun valmistelu aloitetaan.

PäätösAsia pantiin pöydälle Rinteen Yrttiahon kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Kh § 305

Pöydältä 13.8.2018 § 286

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Yrttiahon seuraavansisältöinen muutosehdotus raukesi kannatuksen puuttuessa:

”Kaupunginhallitus päättää hyväksyä liitteen 1 tarveselvityksen. Konserttitalo peruskorjataan ja hankesuunnitteluvaiheeseen edetään ns. perusratkaisun pohjalta. Aninkaistenkatu 7-9 kiinteistöistä (ammattioppilaitos ja konserttitalo) ei luovuta eikä tontinluovutuskilpailua järjestetä.

Esitetty uudisrakentaminen ja siihen kytketty kiinteistöjen myyntisuunnitelma siirtäisi konserttitoiminnan olosuhteiden parantamista useilla vuosilla eteenpäin. Lisäksi esitetyn kaltainen "ylirakentaminen" nostaa konserttitoiminnan vuokrakustannukset kestämättömän suuriksi. Se tarkoittaa väistämättä leikkauksia kulttuuritoimen käyttötalouteen ja koko vapaa-aikatoimialalle.

Ammattioppilaitoksen tiloista luopumiselle ei ole perusteita. Toimivan oppilaitoskiinteistön myyminen ei ole kaupungin edun mukaista. Myöskään konserttitalon myynnille ei ole perusteita. Kyseessä on 50-luvun modernismia edustava kokonaistaideteos, keskeinen turkulainen maamerkki. On olemassa vahva julkinen intressi talon säilyttämiseksi kaupungin omistuksessa ja konserttikäytössä.”

Rinteen seuraavansisältöinen muutosehdotus raukesi kannatuksen puuttuessa:

”Konserttitalon peruskorjaus aloitetaan mallivaihtoehdon "perusratkaisu" mukaan. Samalla käynnistetään tilatarveselvitys uudesta musiikkitalosta, joka voisi toimia päivisin myös kongressitalona. Selvityksen tultua päätetään toteutusaikataulusta. Tontinluovutuskilpailua ei aloiteta.”

Jakelu

tiedAninkaisten Asunto-Oy
tiedAsunto Oy Kipinäkankare
tiedAsunto Oy Urania Bostads Ab
tiedKiinteistö Oy Puutorin Pysäköinti
tiedSenaatti-kiinteistöt
tiedTurun Keilailuliitto - Åbo Bowlingförbund r.y.
tiedTurun musiikkijuhlasäätiö sr
tiedKasvatus- ja opetuslautakunta
tiedKaupunkiympäristölautakunta
tpvKonsernihallinto, kaupunkisuunnittelu
tiedKulttuurilautakunta
tpvTilapalvelukeskus
tiedVapaa-aikatoimiala, museopalvelut


Liitteet:

Kh § 286
Liite 1:Turun konserttitalo, Peruskorjauksen ja laajennuksen tilatarveselvitys

Kh § 305
Liite 1:Turun konserttitalo, Peruskorjauksen ja laajennuksen tilatarveselvitys