Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 264 | 18.06.2018 | 1 |
5126-2018 (12 00 01)
Vastaus kaupunginhallituksen varajäsen Jaakko Lindforsin kaupungin erikoisluokkiin liittyvään selvityspyyntöön
Tiivistelmä: -
Kh § 264
Toimialajohtaja Timo Jalonen ja palvelualuejohtaja Tommi Tuominen 5.6.2018:
Kaupunginhallituksen varajäsen Jaakko Lindfors on tehnyt kaupunginhallituksen kokouksessa 30.4.2018 § 167 seuraavan kaupungin erikoisluokkiin liittyvän selvityspyynnön:
”Median uutisointien ja kotimaisten tieteellisten tutkimusten mukaan Turun peruskoulut ovat valtakunnallisesti vertailtuna selvästi keskimääräistä eriytyneempiä. Syiksi on esitetty alueellista eriytymistä, positiivisen erityiskohtelun resurssin pienuutta ja erikoisluokkien suurta määrää. Esitän kirjallisen selvityksen antamista kaupunginhallitukselle Turun kaupungin erikoisluokista.
1) Mitkä ovat eriteltyinä tämänhetkisten erikoisluokkien aiheuttamat lisäkustannukset Turun kaupungille?
2) Jos tämänhetkinen erikoisluokkien kaupungille aiheuttama lisäkustannus jaettaisiin tasaisesti kaikkien Turun peruskoulujen kesken oppilasmäärien mukaisessa suhteessa, miten se vaikuttaisi eri koulujen antamiin tuntimääriin? Entä siinä tapauksessa, jos lisäkustannus jaettaisiin Turun peruskouluille positiivisen erityiskohtelun periaatteiden mukaisesti koulun vieraskielisten ja erityistä tukea saavien lasten määrän mukaisessa suhteessa?
3) Miten peruskoulujen oppilasmäärien arvioitaisiin muuttuvan, jos nykyisten erikoisluokkien oppilaat kävisivät oman oppilaaksiottoalueen koulussaan?”
Vastaukset esitettyihin kysymyksiin
Erikoisluokkatoiminnan rahoitukseen käytetään Turussa 390 838 €, joka on 0,36 % perusopetuksen kokonaisbudjetista. Turun perusopetuksessa toteutetaan positiivisen erityiskohtelun mallia, jossa haastavien alueiden kouluille ohjataan kaupungin omaa tukirahoitusta 1 963 367 €, josta alakouluille 1 360 185 € ja yläkouluille 603 182 € (857 vuosiviikkotuntia). Tämän lisäksi mm. koulutuksellisen tasa-arvon edistämiseen tarkoitettua avustusta, jonka määrä ensi vuonna on 876 600 €, ja maahanmuuttajien kotoutumiseen liittyvää rahoitusta ohjataan niille kouluille joiden alueella haasteita on keskimääräistä enemmän.
1) Mitkä ovat eriteltyinä tämänhetkisten erikoisluokkien aiheuttamat lisäkustannukset Turun kaupungille?
Toimintaan suunnattu resurssierittely on kuvattu alla olevissa taulukoissa.
Luokat 1-6
| Painotus | Kieli lisäresurssi | MU lisäresurssi | € per resurssi | Lisäresurssi euroina yhteensä |
Ilpoisten koulu | Englannin kielirikasteinen opetus |
|
|
| 0 € |
Luostarivuoren koulu | Kuvataideluokka Ruotsin kielikylpyluokka | 4 |
| 2 358 € | 9 432 €
|
Puolalan koulu | Englannin kieliluokka Saksan kieliluokka Suomalais-venäläinen luokka Musiikkiluokka | 41 | 20 | 2 426 € | 148 010 €
|
Raunistula | Matematiikan painotettu opetus | 0 |
| 2 382 € | 0 €
|
Vasaramäen koulu | Liikunnan painotettu opetus | 0 |
|
| 0 €
|
Vähä-Heikkilän koulu | Ranskan kieliluokka | 12 |
| 2 290 € | 27 475 €
|
Wäinö Aaltosen koulu | Englantirikasteinen luokka |
|
|
| 0 €
|
| Yht: | 57 |
|
| 184 917 € |
Luokat 7-9
| Painotus | Kieli lisäresurssi | MU lisäresurssi | € per resurssi |
|
Luostarivuoren koulu | Kuvataideluokka Liikuntaluokka Ruotsin kielikylpyluokka Englannin kielirikasteinen luokka | 12 |
| 2 358 € | 28 297 € |
Puolalan koulu | Englannin kieliluokka Saksan kieliluokka Suomalais-venäläinen luokka Musiikkiluokka | 30 | 18 | 2 377 € | 114 096 € |
Puropellon koulu | Englantirikasteinen luokka Liikuntaluokka | 8 |
| 2 308 € | 18 461 € |
Rieskalähteen koulu | Matematiikan painotettu opetus |
|
|
| 0 € |
Topeliuksen koulu | Ranskan kieliluokka Latinapainotteinen luokka | 11 |
| 2 394 € | 26 329 € |
Turun Lyseon koulu | Englantirikasteinen luokka Liikuntapainotteiden opiskelu | 4 |
| 2 341 € | 9 363 € |
Vasaramäen koulu | Urheiluluokat Liikunnan painotettu opetus | 4 |
| 2 344 € | 9 374 € |
| Yht: | 69 |
|
| 205 921 € |
Yhteensä
| Ala+ylä yht: | 164 |
| Ala+ylä yht: | 390 838 € |
| € per resurssi: | 2 383 € |
|
|
|
2) Jos tämänhetkinen erikoisluokkien kaupungille aiheuttama lisäkustannus jaettaisiin tasaisesti kaikkien Turun peruskoulujen kesken oppilasmäärien mukaisessa suhteessa, miten se vaikuttaisi eri koulujen antamiin tuntimääriin? Entä siinä tapauksessa, jos lisäkustannus jaettaisiin Turun peruskouluille positiivisen erityiskohtelun periaatteiden mukaisesti koulun vieraskielisten ja erityistä tukea saavien lasten määrän mukaisessa suhteessa?
Alla olevista taulukoista ilmenevä lisäresurssin määrä tarkoittaa sitä tuntimäärää viikossa, jonka ko. koulu voisi antaa enemmän opetusta yhteensä koko koululle, jos erikoisluokkia ei olisi. Erikoisluokkiin käytetty raha on muutettu tuntihinnaksi, ja resurssi on jaettu kysymyksessä esitetyllä tavalla.
Koulu | Oppilasmäärä-suhteisesti jaettu lisäresurssi (vvh) koulua kohti |
Aunelan koulu | 2,2 |
Cygnaeus skola | 5,6 |
Haarlan koulu | 4,2 |
Hannunniitun koulu | 7,5 |
Hepokullan koulu | 4,4 |
Ilpoisten koulu | 4,0 |
Jäkärlän koulu | 2,1 |
Katariinan koulu | 3,0 |
Kähärin koulu | 1,8 |
Kärsämäen koulu | 4,1 |
Lausteen koulu | 2,1 |
Luolavuoren koulu | 6,2 |
Luostarivuoren koulu | 13,6 |
Mikaelin koulu | 2,5 |
Moision koulu | 4,4 |
Nummenpakan koulu | 9,0 |
Paattisten koulu | 2,3 |
Pansion koulu | 3,0 |
Puolalan koulu | 12,4 |
Puropellon koulu | 6,5 |
Pääskyvuoren koulu | 3,6 |
Raunistulan koulu | 6,3 |
Rieskalähteen koulu | 5,8 |
S:t Olofsskolan | 4,7 |
Samppalinnan koulu | 0,9 |
Sirkkala skola | 3,2 |
Sirkkalabackens skola | 0,4 |
Teräsrautelan koulu | 3,5 |
Topeliuksen koulu | 6,6 |
Turun Lyseon koulu | 5,1 |
Varissuon koulu | 2,2 |
Vasaramäen koulu | 7,8 |
Vähä-Heikkilän koulu | 6,1 |
Wäinö Aaltosen koulu | 6,9 |
Yht. | 164,0 |
Koulu | Vieraskielisten ja erityistä tukea saavien lasten määrän mukai-sessa suhteessa jaettu lisäresurssi (vvh) koulua kohti |
Aunelan koulu | 3,3 |
Cygnaeus skola | 0,8 |
Haarlan koulu | 1,2 |
Hannunniitun koulu | 14,2 |
Hepokullan koulu | 3,0 |
Ilpoisten koulu | 4,9 |
Jäkärlän koulu | 1,2 |
Katariinan koulu | 15,7 |
Kähärin koulu | 0,3 |
Kärsämäen koulu | 3,0 |
Lausteen koulu | 5,5 |
Luolavuoren koulu | 18,4 |
Luostarivuoren koulu | 3,2 |
Mikaelin koulu | 10,7 |
Moision koulu | 1,3 |
Nummenpakan koulu | 15,9 |
Paattisten koulu | 0,3 |
Pansion koulu | 5,2 |
Puolalan koulu | 5,5 |
Puropellon koulu | 5,4 |
Pääskyvuoren koulu | 2,9 |
Raunistulan koulu | 1,3 |
Rieskalähteen koulu | 4,6 |
S:t Olofsskolan | 1,1 |
Samppalinnan koulu | 4,3 |
Sirkkala skola | 0,6 |
Sirkkalabackens skola | 1,9 |
Teräsrautelan koulu | 1,2 |
Topeliuksen koulu | 5,1 |
Turun Lyseon koulu | 5,2 |
Varissuon koulu | 8,5 |
Vasaramäen koulu | 3,9 |
Vähä-Heikkilän koulu | 2,7 |
Wäinö Aaltosen koulu | 1,4 |
Yht. | 164,0 |
3) Miten peruskoulujen oppilasmäärien arvioitaisiin muuttuvan, jos nykyisten erikoisluokkien oppilaat kävisivät oman oppilaaksiottoalueen koulussaan?
Erikoisluokkatoiminnan piirissä on 2 465 oppilasta, joista vieraspaikkakuntalaisia on 204 oppilasta. 17 oppilaalla yhteystiedot ovat salaiset.
Muista kuin koulun omalta oppilaaksiottoalueelta tulee erikoisluokkiin 1 123 oppilasta eli n. 50 % erikoisluokkien oppilaista. Vastaavasti siis puolet oppilaista käy erikoisluokkaa oman oppilaaksiottoalueensa koulussa.
Oppilailla on lain mukaan oikeus hakeutua muuhun kuin oman oppilaaksiottoalueen kouluun myös siinä tapauksessa, että he eivät osallistu erikoisluokkatoimintaan. Tällöin syynä ovat usein ystävyyssuhteet, kulkuyhteydet taikka perhesyyt. Oppilaaksiottoalueet voivat sisältää useampia kouluja, joten mielekästä laskelmaa siitä, mihin kouluun ko. opiskelijat voisivat sijoittua, ei ole suoraan mahdollista tehdä. Erikoisluokkia on tarjolla erimuotoisina ja eri mittakaavassa yhteensä 13 kouluyksikössä.
Kaupunginjohtaja Minna Arve:
EhdotusKaupunginhallitus merkitsee edellä olevan selvityksen tiedoksi ja selvityspyynnön käsitellyksi.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tiedLindfors Jaakko