Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus26418.06.20181

5126-2018 (12 00 01)

Vastaus kaupunginhallituksen varajäsen Jaakko Lindforsin kaupungin erikoisluokkiin liittyvään selvityspyyntöön

Tiivistelmä: -

Kh § 264

Toimialajohtaja Timo Jalonen ja palvelualuejohtaja Tommi Tuominen 5.6.2018:

 

Kaupunginhallituksen varajäsen Jaakko Lindfors on tehnyt kaupunginhallituksen kokouksessa 30.4.2018 § 167 seuraavan kaupungin erikoisluokkiin liittyvän selvityspyynnön:

 

”Median uutisointien ja kotimaisten tieteellisten tutkimusten mukaan Turun peruskoulut ovat valtakunnallisesti vertailtuna selvästi keskimääräistä eriytyneempiä. Syiksi on esitetty alueellista eriytymistä, positiivisen erityiskohtelun resurssin pienuutta ja erikoisluokkien suurta määrää. Esitän kirjallisen selvityksen antamista kaupunginhallitukselle Turun kaupungin erikoisluokista.

 

1) Mitkä ovat eriteltyinä tämänhetkisten erikoisluokkien aiheuttamat lisäkustannukset Turun kaupungille?

2) Jos tämänhetkinen erikoisluokkien kaupungille aiheuttama lisäkustannus jaettaisiin tasaisesti kaikkien Turun peruskoulujen kesken oppilasmäärien mukaisessa suhteessa, miten se vaikuttaisi eri koulujen antamiin tuntimääriin? Entä siinä tapauksessa, jos lisäkustannus jaettaisiin Turun peruskouluille positiivisen erityiskohtelun periaatteiden mukaisesti koulun vieraskielisten ja erityistä tukea saavien lasten määrän mukaisessa suhteessa?

3) Miten peruskoulujen oppilasmäärien arvioitaisiin muuttuvan, jos nykyisten erikoisluokkien oppilaat kävisivät oman oppilaaksiottoalueen koulussaan?”

 

Vastaukset esitettyihin kysymyksiin

 

Erikoisluokkatoiminnan rahoitukseen käytetään Turussa 390 838 €, joka on 0,36 % perusopetuksen kokonaisbudjetista. Turun perusopetuksessa toteutetaan positiivisen erityiskohtelun mallia, jossa haastavien alueiden kouluille ohjataan kaupungin omaa tukirahoitusta 1 963 367 €, josta alakouluille 1 360 185 € ja yläkouluille 603 182 € (857 vuosiviikkotuntia). Tämän lisäksi mm. koulutuksellisen tasa-arvon edistämiseen tarkoitettua avustusta, jonka määrä ensi vuonna on 876 600 €, ja maahanmuuttajien kotoutumiseen liittyvää rahoitusta ohjataan niille kouluille joiden alueella haasteita on keskimääräistä enemmän.

 

1) Mitkä ovat eriteltyinä tämänhetkisten erikoisluokkien aiheuttamat lisäkustannukset Turun kaupungille?

 

Toimintaan suunnattu resurssierittely on kuvattu alla olevissa taulukoissa.

 

Luokat 1-6

 

 

Painotus

Kieli

lisäresurssi

MU

lisäresurssi

€ per resurssi

Lisäresurssi euroina yhteensä

Ilpoisten koulu

Englannin kielirikasteinen opetus

 

 

 

0 €

Luostarivuoren koulu

Kuvataideluokka

Ruotsin kielikylpyluokka

4

 

2 358 €

9 432 €

 

Puolalan koulu

Englannin kieliluokka

Saksan kieliluokka

Suomalais-venäläinen luokka

Musiikkiluokka

41

20

2 426 €

148 010 €

 

Raunistula

Matematiikan painotettu opetus

0

 

2 382 €

0 €

 

Vasaramäen koulu

Liikunnan painotettu opetus

0

 

 

0 €

 

Vähä-Heikkilän koulu

Ranskan kieliluokka

12

 

2 290 €

27 475 €

 

Wäinö Aaltosen koulu

Englantirikasteinen luokka

 

 

 

0 €

 

 

Yht:

57

 

 

184 917 €

 

Luokat 7-9

 

 

Painotus

Kieli lisäresurssi

MU lisäresurssi

€ per resurssi

 

Luostarivuoren koulu

Kuvataideluokka

Liikuntaluokka

Ruotsin kielikylpyluokka

Englannin kielirikasteinen luokka

12

 

2 358 €

28 297 €

Puolalan koulu

Englannin kieliluokka

Saksan kieliluokka

Suomalais-venäläinen luokka

Musiikkiluokka

30

18

2 377 €

114 096 €

Puropellon koulu

Englantirikasteinen luokka

Liikuntaluokka

8

 

2 308 €

18 461 €

Rieskalähteen koulu

Matematiikan painotettu opetus

 

 

 

0 €

Topeliuksen koulu

Ranskan kieliluokka

Latinapainotteinen luokka

11

 

2 394 €

26 329 €

Turun Lyseon koulu

Englantirikasteinen luokka

Liikuntapainotteiden opiskelu

4

 

2 341 €

9 363 €

Vasaramäen koulu

Urheiluluokat

Liikunnan painotettu opetus

4

 

2 344 €

9 374 €

 

Yht:

69

 

 

205 921 €

 

Yhteensä

 

 

Ala+ylä yht:

164

 

Ala+ylä yht:

390 838 €

 

€ per resurssi:

2 383 €

 

 

 

 

2) Jos tämänhetkinen erikoisluokkien kaupungille aiheuttama lisäkustannus jaettaisiin tasaisesti kaikkien Turun peruskoulujen kesken oppilasmäärien mukaisessa suhteessa, miten se vaikuttaisi eri koulujen antamiin tuntimääriin? Entä siinä tapauksessa, jos lisäkustannus jaettaisiin Turun peruskouluille positiivisen erityiskohtelun periaatteiden mukaisesti koulun vieraskielisten ja erityistä tukea saavien lasten määrän mukaisessa suhteessa?

 

Alla olevista taulukoista ilmenevä lisäresurssin määrä tarkoittaa sitä tuntimäärää viikossa, jonka ko. koulu voisi antaa enemmän opetusta yhteensä koko koululle, jos erikoisluokkia ei olisi. Erikoisluokkiin käytetty raha on muutettu tuntihinnaksi, ja resurssi on jaettu kysymyksessä esitetyllä tavalla.

 

Koulu

Oppilasmäärä-suhteisesti jaettu lisäresurssi (vvh) koulua kohti

Aunelan koulu

2,2

Cygnaeus skola

5,6

Haarlan koulu

4,2

Hannunniitun koulu

7,5

Hepokullan koulu

4,4

Ilpoisten koulu

4,0

Jäkärlän koulu

2,1

Katariinan koulu

3,0

Kähärin koulu

1,8

Kärsämäen koulu

4,1

Lausteen koulu

2,1

Luolavuoren koulu

6,2

Luostarivuoren koulu

13,6

Mikaelin koulu

2,5

Moision koulu

4,4

Nummenpakan koulu

9,0

Paattisten koulu

2,3

Pansion koulu

3,0

Puolalan koulu

12,4

Puropellon koulu

6,5

Pääskyvuoren koulu

3,6

Raunistulan koulu

6,3

Rieskalähteen koulu

5,8

S:t Olofsskolan

4,7

Samppalinnan koulu

0,9

Sirkkala skola

3,2

Sirkkalabackens skola

0,4

Teräsrautelan koulu

3,5

Topeliuksen koulu

6,6

Turun Lyseon koulu

5,1

Varissuon koulu

2,2

Vasaramäen koulu

7,8

Vähä-Heikkilän koulu

6,1

Wäinö Aaltosen koulu

6,9

Yht.

164,0

 

Koulu

Vieraskielisten ja erityistä tukea saavien lasten määrän mukai-sessa suhteessa jaettu lisäresurssi (vvh) koulua kohti

Aunelan koulu

3,3

Cygnaeus skola

0,8

Haarlan koulu

1,2

Hannunniitun koulu

14,2

Hepokullan koulu

3,0

Ilpoisten koulu

4,9

Jäkärlän koulu

1,2

Katariinan koulu

15,7

Kähärin koulu

0,3

Kärsämäen koulu

3,0

Lausteen koulu

5,5

Luolavuoren koulu

18,4

Luostarivuoren koulu

3,2

Mikaelin koulu

10,7

Moision koulu

1,3

Nummenpakan koulu

15,9

Paattisten koulu

0,3

Pansion koulu

5,2

Puolalan koulu

5,5

Puropellon koulu

5,4

Pääskyvuoren koulu

2,9

Raunistulan koulu

1,3

Rieskalähteen koulu

4,6

S:t Olofsskolan

1,1

Samppalinnan koulu

4,3

Sirkkala skola

0,6

Sirkkalabackens skola

1,9

Teräsrautelan koulu

1,2

Topeliuksen koulu

5,1

Turun Lyseon koulu

5,2

Varissuon koulu

8,5

Vasaramäen koulu

3,9

Vähä-Heikkilän koulu

2,7

Wäinö Aaltosen koulu

1,4

Yht.

164,0

 

3) Miten peruskoulujen oppilasmäärien arvioitaisiin muuttuvan, jos nykyisten erikoisluokkien oppilaat kävisivät oman oppilaaksiottoalueen koulussaan?

 

Erikoisluokkatoiminnan piirissä on 2 465 oppilasta, joista vieraspaikkakuntalaisia on 204 oppilasta. 17 oppilaalla yhteystiedot ovat salaiset.

 

Muista kuin koulun omalta oppilaaksiottoalueelta tulee erikoisluokkiin 1 123 oppilasta eli n. 50 % erikoisluokkien oppilaista. Vastaavasti siis puolet oppilaista käy erikoisluokkaa oman oppilaaksiottoalueensa koulussa.

 

Oppilailla on lain mukaan oikeus hakeutua muuhun kuin oman oppilaaksiottoalueen kouluun myös siinä tapauksessa, että he eivät osallistu erikoisluokkatoimintaan. Tällöin syynä ovat usein ystävyyssuhteet, kulkuyhteydet taikka perhesyyt. Oppilaaksiottoalueet voivat sisältää useampia kouluja, joten mielekästä laskelmaa siitä, mihin kouluun ko. opiskelijat voisivat sijoittua, ei ole suoraan mahdollista tehdä. Erikoisluokkia on tarjolla erimuotoisina ja eri mittakaavassa yhteensä 13 kouluyksikössä.

 

Kaupunginjohtaja Minna Arve:

EhdotusKaupunginhallitus merkitsee edellä olevan selvityksen tiedoksi ja selvityspyynnön käsitellyksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedLindfors Jaakko