Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus21704.06.20185

4105-2015 (639, 630)

Raitiotien yleissuunnitelmaraportin täydentäminen ja lausuntoajankohdan jatkaminen

Tiivistelmä: -

Kh § 217

Apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen ja vs. kehittämispäällikkö Juha Jokela 29.5.2018:

Turun raitiotien yleissuunnitelman tarkennus julkaistiin 5.2.2018. Julkaisun jälkeen kaupunginhallituksessa esitettyihin kysymyksiin vastattiin 5.3.2018 § 79. Samassa yhteydessä kaupunginhallitus päätti lähettää yleissuunnitelman tarkennusraportin lausunnoille Turun kaupungin joukkoliikenteen järjestelmävalintaa varten täsmennettynä siten, että lausuntoasiakirjoihin tarkistetaan liikennöintikustannuslaskelmat ja superbussin latausjärjestelmän kustannusarvio ja, että kirjalliset lausunnot ja mielipiteet on annettava 29.6.2018 mennessä.

Kaupunginhallituksen päätöksen perusteella superbussin latausjärjestelmän kustannusarvio on tarkennettu VTT:n suosituksen mukaiseksi, mihin on lisätty Turku Energian kanssa tehtyjen selvitysten perusteella muuntamokustannuksia, liittymismaksuja ja johtokustannuksia. Kustannusarvioita on lisäksi tarkennettu raitiotie- ja superbussivarikon investointikustannusten sekä superbussivaihtoehdon vaatiman hulevesiviemäröinnin kustannusten osalta.

Kevään 2018 aikana on saatu laajasti palautetta ja lisätietoa erityisesti superbusseihin liittyen. Tästä johtuen on nähty tarkoituksenmukaisena esittää kaupunginhallitukselle, että ennen lausuntokierrosta tehtäisiin vielä eräitä muita kuin kaupunginhallituksen 5.3.2018 § 79 päätökseen liittyviä tarkennuksia lausuntoasiakirjoihin. Mikäli nämä päätöksenteon kannalta oleelliset päivitykset halutaan tehdä, kaupunginhallituksen tulee samalla muuttaa aiempaa päätöstään lausuntokierroksen aikataulusta.

Merkittävimmät esitettävät muutokset 5.2.2018 julkaistuun aineistoon verrattuna koskevat liikennöintikustannuslaskelmia siten, että niitä tarkistettaisiin myös matkustusmukavuuden huomioivan mitoituksen mukaiseksi laadukkaan joukkoliikenteen varmistamiseksi. Tällöin matkustajakuormitukset ja vuorovälit olisivat lisäksi vertailukelpoisesti linjassa mm. Malmön matkustajakuormitusten ja vuorovälien kanssa.

Kaksinivelbussien ja raitiovaunujen osalta siirryttäisiin käyttämään Systemanalys för lokal kollektivtrafik i Malmö –selvityksen mukaista mitoitusta (tässä käytetty termiä matkustusmukavuuden huomioiva mitoitus). Käytännössä tämä tarkoittaa, että yhteen kaksinivelbussiin tai raitiovaunuun oletetaan mahtuvan vähemmän matkustajia kuin aiemmassa teknisessä enimmäismitoituksessa. Mitoitukset eivät ole kuitenkaan yksiselitteisiä, sillä esimerkiksi HSL:n joukkoliikenteen suunnitteluohjeen 2016 mukaan yksinivelbussin tuntikapasiteetin mitoitus suurempi kuin Malmössä käytettävä mitoitus.

Kaupunginhallituksen aiemman päätöksen mukaisten liikennöintisuoritteiden kustannusvaikutusten lisäksi mitoituksen muutoksella ja saadulla lisätiedolla on vaikutusta kalustomäärään, kaluston hankintahintaan, varikon tilatarpeisiin ja varikkokustannuksiin. Esitettävän selvityksen yhteydessä tullaan korjaamaan myös aiemmissa liikennöintikustannuslaskelmista löydetyt laskentavirheet.

Lisätarkastelua kaksinivelbussien välityskyvyn riittävyydestä tulisi tehdä edelleen myös sen vaihtoehdon arvioimiseksi, mikäli Turku kasvaisi liikenne-ennustetta nopeammin vuoden 2018 väestöennusteen mukaan (ns. nopean kasvun skenaario). Nopean kasvun skenaario lisättäisiin aineistoon vaihtoehtoisena kasvuskenaariona, mutta laskelmat ja vaikutusarvioinnit perustuvat edelleen varsinaiseen liikenne-ennusteen (ns. perusennuste).

Edellisten ohella on mahdollista saada samanaikaisesti lisätietoa Pohjoismaisten kaupunkien raitiotie- ja superbussiratkaisuista sekä superbussikaluston kehittymisestä. Pohjoismaisista kaupungeista on pyritty saamaan haastattelut raitiotiekaupungeista Lund, Uppsala, Bergen, Aarhus ja Odense sekä kehittyneen bussiratkaisun kaupungeista Helsingborg, Malmö, Stavanger, Trondheim ja Aalborg. Superbussikaluston kehittymisen osalta pyritään haastattelemaan edellä mainittujen kaupunkien lisäksi mm. HSL:n ja Skånetrafikenin edustajia sekä hyödyntämään kevään 2018 aikana mm. kalustotoimittajilta saatua tietoa.

Aikataulun osalta tavoitteeksi asetetaan, että kaikki selvitykset saadaan valmiiksi kesäkuun 2018 loppuun mennessä. Mikäli selvitysten perusteella ei tule esiin uusia merkittäviä muutostarpeita, päivitetty aineisto on mahdollista saattaa kaupunginhallituksen käsittelyyn ja edelleen lausunnoille elokuussa 2018. Lausunnot pyydettäisiin lokakuun puoliväliin mennessä siten, että lausuntojen perusteella laadittu yhteenveto ja päätösehdotus voidaan saattaa kaupunginvaltuuston päätettäväksi vielä vuoden 2018 aikana.

Kaupunginjohtaja Minna Arve:

EhdotusKaupunginhallitus merkitsee valmistelun tilannekatsauksen tiedokseen ja päättää hyväksyä esitetyt lisäselvitykset siten, että päivitetty raportti tuodaan kaupunginhallituksen käsiteltäväksi ja lausunnoille lähettämistä varten elokuun loppuun mennessä.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedRaision kaupunki
tiedKaupunkiympäristötoimiala
tpvVirtanen Jarkko