Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 186 | 07.05.2018 | 2 |
3238-2015 (642)
Ruiskatu 8 hankesuunnitelma ja vaihtoehtoselvitys (Kv)
Tiivistelmä:
Kaupunginvaltuuston käsittelyyn tuodaan Ruiskatu 8 kiinteistölle laadittu hankesuunnitelma. Kaupunginvaltuustolle esitetään hankesuunnitelman hylkäämistä ja siirtymistä ammatillisen koulutuksen uudishankkeen valmisteluun.
Kh § 186
Toimitilapäällikkö Nora Hildén ja tilacontroller Minna Juselius 25.4.2018:
Ruiskatu 8 hankkeen taustat ja kytkeytyminen AMK:n kampushankkeeseen
Turun ammattikorkeakoulun toiminta kiinteistössä loppuu kesällä 2018, sillä se keskittää toimintojansa Kupittaan alueelle siellä jo sijaitsevien toimintojen läheisyyteen. AMK:n tavoitteet toteuttava hankesuunnitelma on hyväksytty kaupunginvaltuustossa 1.6.2015. Hankesuunnitelma piti sisällään Ruiskadun ja Sepänkadun kaikkien toimintojen siirron Kupittaalle.
Ammattikorkeakoulun siirtyessä pois Ruiskatu 8:n kiinteistöstä vapautuu sieltä opetus-, auditorio- hallinto- ja sosiaalitiloja noin 16 000 m2 sekä uimahalli- ja liikuntatilaa 1 455 m2. Turun ammatti-instituutin (myöhemmin TAI) käytössä on noin 5 000 m2:n tilat samassa kiinteistössä (Uudenmaantien puoleisessa osassa), ja nämä jäävät edelleen sen käyttöön.
Kaupunginvaltuusto hyväksyi 1.6.2015 AMK:lta vapautuvien kiinteistöjen jatkokäyttöä koskevat linjaukset valmistelussa ohjeellisena noudatettavaksi:
-Valtiolta lahjoituksena saatu Ruiskatu 8 -kiinteistö jatkaa perus- ja keskiasteen koulukäytössä
-ja valtiolta lahjoituksena saaduista Sepänkatu 1 ja 2 -kiinteistöjen myynneistä saatavat myyntituotot kohdistetaan Ruiskatu 8 -kiinteistön koulukäytön edellyttämiin muutostöihin.
Ruiskatu 8:n jatkokäytöstä on laadittu useita suunnitelmia vuosien varrella ja sen teknistä kuntoa on arvioitu asiantuntijoiden toimesta. Nyt kohteeseen liittyvät tarpeet ovat saaneet lopullisen muotonsa ja kohteesta on laadittu yhdistetty tarveselvitys ja hankesuunnitelma. Hankesuunnitelma on laadittu yhteistyössä strateginen tilojen ohjaus -vastuualueen, kiinteistötoimialan ja sivistystoimialan kanssa.
Sijoittuvat toiminnot
Kiinteistöön esitetään sijoitettavaksi seuraavat toiminnot:
-TAI:n Kellonsoittajankadun toiminnot
-TAI:n aikuiskoulutuksen Lemminkäisenkadun toiminnot
-Tarvittavat lisätilat TAI:n sote-koulutukselle
-Väistötilakoulu, johon ensi vaiheessa sijoittuu Vasaramäen koulun Syreenikujan yksikkö
-Mikaelin koulun yläkoululuokat (Runosmäestä, Mäntymäen sairaala-alueelta ja Samppalinnan koulutalosta)
-Kouluterveydenhuollon tiloja.
Aikaisemmin tarkastelussa ovat olleet mukana myös Luolavuoren koulun vaikeasti kehitysvammaisten yksikkö sekä Steiner-koulu. Valmistelun edetessä todettiin, että Luolavuoren koulun toimintojen sijoittaminen kiinteistöön vaatisi niin mittavia muutostöitä, että toiminta kannattaa ennemmin suunnitella toisaalle. Lisäksi selvityksissä oli mukana Steiner-koulun toiminnan siirtäminen Mestarinkadulta Ruiskadulle. Steiner-koulu kuitenkin ilmoitti selvitysprosessin aikana, että se ei sittenkään ole kiinnostunut Ruiskadun tiloista.
Sijoittumissuunnitelman lähtökohdat
Toimintojen sijoittamista kiinteistöön tarkasteltiin kahdesta eri näkökulmasta: toimintojen sijoittuminen tiloihin ilman toiminnallisia muutostöitä ja muutostöiden mahdollistamana. Valmisteluvaiheessa todettiin, että vaihtoehtoa ilman toiminnallisia muutoksia ei voi toteuttaa. Pohjaratkaisu ei vastaisi käyttäjien tarpeita ja hukkatilaa jäisi paljon. Lisäksi kiinteistöön olisi saatu sijoitettua vain yksi toimija (TAI:n Kellonsoittajankadun yksikkö) neljän asemesta.
Ruiskatu 8 -kiinteistön jatkokäytön suunnitelmassa on lähdetty siitä, että kohdetta käytetään noin 10-15 vuotta, jonka jälkeen kouluverkkoa todennäköisesti uudistetaan ainakin ammatillisen koulutuksen tilojen osalta laajemmassa mittakaavassa.
Kohteeseen toteutetaan sellaiset tekniset korjaus- ja muutostyöt, joilla kiinteistöä voidaan huoletta käyttää noin 2030-luvun puoliväliin saakka. Lisäksi toteutetaan sellaiset toiminnalliset muutostyöt, jotka ovat välttämättömiä toiminnan järjestämisen kannalta.
Tyhjenevät tilat
Ruiskadulle sijoittuminen mahdollistaa seuraavista tiloista luopumisen:
Kellonsoittajankatu 9-11:
-Huoneistoala 8 437 m2 (bruttoala 12 200 br-m2)
-Rakennettu vuonna 1968 ja laajennettu 1990-luvulla, peruskorjauksen tarpeessa
-Vuokratila, jonka omistaa Turun Kauppaopetussäätiö
-Turun kaupungin irtisanoessa vuokrasopimuksen on kohteen jatkokäytön suunnittelu omistajan asia. Kohteesta on laitettu vireille kaavanmuutos.
Syreenikuja 1 (Vasaramäen koulun Kupittaan yksikkö):
-Huoneistoala 5 061 m2 (bruttoala 5 671 br-m2)
-Rakennettu vuonna 1957 ja on teknisen käyttöikänsä päässä
-Kohdetta ei kannata korjata, vaan kohteesta luovutaan. Kohde on kiinteistökehityskohde.
Muita mahdollisia vaikutuksia:
-Datacityn kiinteistöstä tyhjenee noin 1 000 m2 (ammatti-instuutti / valmentava koulutus). Tämä on vuokratila, jonka omistaa Turun Teknologiakiinteistöt. Tilasta luopumispäätöstä ei ole vielä tehty.
-Mikaelin koulun sijoitus Ruiskadulle tyhjentää osan Samppalinnan koulukiinteistöä (jopo) sekä Runosmäen ja Mäntymäen yksiköt. Mäntymäen tila kuuluu hyvinvointitoimialalle, eikä sivistystoimialalla ole sinne vuokrasopimusta. Runosmäen tilat jäävät sivistystoimialan muuhun käyttöön, mahdollisesti esiopetustiloiksi, joita alueelle tarvitaan. Samppalinnan rakennuksesta on tehty oma erillinen selvitys.
Kuntotutkimus, tarvittavat korjaus- ja muutostyöt
Kohteesta on laadittu kuntotutkimus ja PTS eli pitkän tähtäimen suunnitelma kohteen korjaustarpeista (RTC Vahanen Turku). Tutkimusten perusteella kiinteistöön kohdistuu salaojiin ja ulkopuolisiin maastotöihin liittyviä töitä, vesikattoon ja julkisivuun liittyviä korjaustoimenpiteitä, sisäpuolisina töinä IV-koneiden uusintaa, vesijohtojen ja viemärien uusintaa ja sähkötöiden osalta keskuksien, nousujohtojen, pistorasioiden ja valaistuksen uusimista ja tele- ja turvajärjestelmien korjauksia. Teknisten korjaustarpeiden laajuus on riippuvainen kohteen jatkokäytön kestosta, joka tarkentuu hankesuunnittelua seuraavissa jatkotutkimuksissa.
Keskeisimmät toiminnalliset muutostarpeet liittyvät tilajakoihin ja tilojen kokoihin. Tehtäväksi tulisi hieman seinien siirtoja, mutta sijoittumissuunnitelma kohteeseen on laadittu siitä näkökulmasta, että näitä tulee mahdollisimman vähän. Ruiskadun kiinteistöön tarvitaan lisäksi erityisvarusteltuja opetustiloja peruskoulun tarpeisiin. Toteutettavaksi tulee käsityön, kuvataiteen, musiikin ja luonnontieteiden opetustilat, jotka ovat yhteiskäytössä peruskoulun toimijoiden kesken. Fysiikka-kemian luokkiin on jo puitteet olemassa, ja niitä käytetään osittain yhdessä myös ammatillisen koulutuksen (sote-koulutus) kanssa. Uimahalli poistetaan käytöstä toiminnallisten muutostöiden yhteydessä. Sen paikalle sijoittuu käsityö-, kotitalous- ja musiikkitiloja.
Piha-alueelle tulee toteuttaa välituntipiha. Rakennukseen on sijoittumassa lähtökohtaisesti vain yläkouluikäisiä oppilaita sekä ammatillisen koulutuksen opiskelijoita, ja näin ollen varsinaisia leikkivälineitä ei tarvita. Pihasuunnittelu tehdään käyttäjien kanssa yhteistyössä hankkeen seuraavassa suunnitteluvaiheessa.
Kustannukset ja vuokravaikutukset
Kokonaiskustannus Ruiskatu 8:n hankkeelle on 16 M€ (sisältäen tekniset korjaus- ja muutostyöt, toiminnalliset muutostyöt ja lisä- ja muutostyövarauksen 15 %). Teknisten korjausten osuus summasta on 12,5 M€ ja toiminnallisten muutosten osuus 3,5 M€.
Kustannuksia laskettaessa on lähdetty siitä, että pintoja ja kalusteita ei uusita tässä yhteydessä vaan niiden osalta tehdään vain välttämättömät paikkaus- ja korjaustoimenpiteet.
Irtokalusteet ovat käyttäjän oma hankinta, johon käyttäjän tulee varautua omassa talousarviossaan. Kalustekustannusten osalta karkea arvio sivistystoimialan kustannuksista on noin 1,3 M€. Ajatuksena on ollut myös hyödyntää AMK:lta vapautuvia kalusteita siinä määrin kuin ne ovat hyväkuntoisia.
Osa hankkeen kustannuksista voidaan kattaa kiinteistöjen myynnin kautta saatavilla tuotoilla. Kupittaan kampuksen hankesuunnitelman hyväksymisen yhteydessä on päätetty, että Sepänkadun kiinteistöjen (Sepänkatu 1 ja 2) myyntituotot kohdistetaan Ruiskadun kiinteistön korjaus- ja muutostöihin. Sepänkatu 1 myyntiarvo asumiskäyttöön kehitettynä on noin 5,5 M€ ja Sepänkatu 2:n markkina-arvo on AKA-arviolausuntojen (2015) perusteella noin 1,1-1,5 M€. Yhteensä myyntitulojen arvioidaan olevan noin 6,6-7 M€. Lisäksi Syreenikujan kiinteistön myyntituotot voidaan käyttää tämän hankkeen hyväksi. Arvio tässä vaiheessa on noin 1 M€. Mikäli Mikaelin koulun yläkoulu sijoitetaan Ruiskatu 8:aan ja Samppalinnan koulutalosta luovutaan, vapautuu osa tontista kehitettäväksi asuinrakentamiseen. Arvio tontin kehitettävän osan arvosta on maksimissaan 4 M€.
Kustannusarvioiden pohjalta on laskettu arviot Ruiskatu 8:n tulevien käyttäjien vuokrista. Vuokralaskelman mukaan sivistystoimialalle kohdistuva vuokra Ruiskadun kiinteistössä on 263 141 €/kk ja 3 157 691 €/vuosi. Hyvinvointitoimialalle kohdistuva vuokra on 1 536 €/kk ja 18 431 €/vuosi. Keittiötilojen osuus on 9 376 €/kk ja 112 513 €/vuosi. Vuokralaskelma päivitetään kokonaisuudessaan hankkeen toteutuneiden kustannusten mukaan.
Aikataulu
Tarkoituksena oli, että hankesuunnitelman hyväksymisen jälkeen siirrytään toteutusvaiheeseen. Ruiskadun tilat vapautuvat AMK:lta touko-kesäkuussa 2018. Tämän jälkeen korjaus- ja muutostyöt oli määrä käynnistää. Korjaus- ja muutostyöt oli määrä saada valmiiksi viimeistään kesäkuuhun 2020 mennessä ja toiminnan alkaa kohteessa elokuussa 2020.
Päätöksentekoprosessiin on kuitenkin kulunut jo niin paljon aikaa, että hankesuunnitelmassa esitetty aikataulu ei ole mahdollinen ja tilat saataisiin käyttöön aikaisintaan alkuvuodesta 2021.
Saadut lausunnot:
Strateginen tilojen ohjaus -vastuualue on pyytänyt hankesuunnitelmasta lausunnot kasvatus- ja opetuslautakunnalta, sosiaali- ja terveyslautakunnalta sekä Kiinteistöliikelaitoksen johtokunnalta. Lausunnosta tuli käydä ilmi, että käyttäjätoimiala sitoutuu hankkeen vuokrakustannuksiin.
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti kokouksessaan 1.11.2017 § 268 hyväksyä osaltaan hankesuunnitelman ja sitoutua hankkeen vuokrakustannuksiin.
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta päätti kokouksessaan 8.11.2017 § 485 hyväksyä osaltaan hankesuunnitelman. Se totesi, että Kiinteistöliikelaitoksella ei ole huomautettavaa hankesuunnitelmaan. Kiinteistöliikelaitos esittää kantanaan, että tiloihin sijoitetaan hankesuunnitelmassa esitetyt toiminnot ja korjaustoimenpiteet tehdään siinä laajuudessa kuin hankesuunnitelmassa on esitetty.
Kasvatus- ja opetuslautakunta käsitteli hankesuunnitelmaa ensimmäisen kerran kokouksessaan 8.11.2017 § 163. Tällöin asia jätettiin pöydälle. Kasvatus- ja opetuslautakunnan suomenkielinen lukio- ja ammattiopetusjaosto käsitteli asiaa kokouksessaan 14.11.2017 § 86. Se antoi asiasta seuraavan lausunnon:
”Eritaustaisten opiskelijaryhmien sijoittelussa ja toiminnan suunnittelussa tulee kiinnittää huomiota muuhunkin kuin pelkästään opetustilojen jakamiseen esim. piha-alue (yläaste, erityisen tuen tarpeessa olevat oppilaat, ammatillinen koulutus ml. aikuiset maahanmuuttajaopiskelijat). Vastaavanlaisesta eri koulutusasteiden yhdistämisestä ei ole aiempaa kokemusta. Hankkeesta aiheutuvien tilakustannusten nousu on huomattava ja tilojen muutokset eivät ole kaikilta osin tarkoituksenmukaisia opetuksen näkökulmasta. Tällä on vaikutusta opetustoiminnan määrärahoihin ja opetuksen toteutukseen. Lisäksi esitetty suunnitelma on tilapäisratkaisu korkeintaan kymmeneksi vuodeksi.
Suunnitelmassa ei ole otettu kantaa liikenneturvallisuuteen ja -yhteyksiin. Ehdotetut muutokset kasvattavat merkittävästi liikennettä alueella. Uima-allasosaston muuttamista opetustiloiksi ei nähdä kustannustehokkaaksi ratkaisuksi.”
Asia käsiteltiin uudestaan kasvatus- ja opetuslautakunnassa 15.11.2017 § 176. Lautakunta päätti palauttaa asian uuteen valmisteluun. Perusteluiksi kirjattiin seuraavat:
”Ruiskatu 8:n hankesuunnitelma, Samppalinnan koulukiinteistön kehittämistä koskeva tilatarveselvitys sekä selvitys ammatillisen koulutuksen tiloista liittyvät sivistystoimen kannalta kiinteästi toisiinsa.
Ruiskatu 8:n kiinteistöä koskevassa hankesuunnitelmassa on esitetty monien eritaustaisten oppilasryhmien sijoittamista samoihin tiloihin (yläaste, erityisen tuen tarpeessa olevat oppilaat, ammatillinen koulutus, mukaan lukien aikuisopiskelijat ja maahanmuuttajaopiskelijat). Vastaavanlaisesta eri koulutusasteiden yhdistämisestä ei ole aikaisempaa kokemusta. Tilojen suunnittelussa lähtökohtana tulee olla tarkoituksenmukaisuus opetuksen näkökulmasta. Hankesuunnitelman toteuttamisesta olisi seurauksena sivistystoimen tilakustannusten huomattava nousu, mutta tilat eivät kuitenkaan vastaa opetuksen tarpeita.
On laadittava vaihtoehtoinen suunnitelma, jossa Ammatti-instituutille järjestetään opetuksen tarpeita palvelevat tilat, joihin voitaisiin koota Ruiskadulta, Kellonsoittajankadulta, osin Aninkaistenkadulta ja mahdollisesti muualta opintokokonaisuuksia, jotka samassa tilassa toimiessaan edistäisivät ammattiopetuksen reformin mukaista monipuolista ammatillista koulutusta.
Vasaramäen koulun Syreenikujan yksikön toiminta jatkuisi nykyisessä rakennuksessa ennen Skanssiin rakennettavaan uudisrakennukseen muuttamista. Kupittaan alueen liikuntamahdollisuudet tarjoavat liikuntapainotteiselle koululle paremman ympäristön kuin Ruiskadun piha-alueet, jotka suurelta osin toimivat pysäköintialueina. Korjaussuunnitelma ei sisällä piha-alueiden kehittämistä.
Samppalinnan koulurakennus on suunniteltu ja rakennettu erityisluokkien opetusta varten ja soveltuu edelleen siihen toimintaan hyvin. Lautakunta puoltaa rakennuksen peruskorjaamista Mikaelin koulun käyttöön. Koulun oppilaille rauhallinen ympäristö sekä Urheilupuiston läheisyys mahdollistavat työrauhan sekä liikunnallisen ympäristön.
Samppalinnan palloiluhallia käyttävät sekä useat alueella toimivat koulut että palloilulajeja harrastavat kaupungin asukkaat, mikä tukee Turku-strategiaan kirjattua liikunnallisen elämäntavan edistämistä. Palloiluhallin korjaaminen on tarkoituksenmukaista käyttötarpeen vuoksi.”
Eteneminen palautuksen jälkeen
Tilapalvelukeskus (ent. strateginen tilojen ohjaus) on yhteistyössä sivistystoimialan ja kaupunkiympäristötoimialan (ent. Kiinteistöliikelaitos) kanssa laatinut lautakunnan edellyttämän selvityksen ammatillisen koulutuksen vaihtoehtoisesta tilaratkaisusta. Selvitys on laadittu kiireellisellä aikataululla, eikä se näin ollen vastaa laajuudeltaan Ruiskadun hankesuunnitelmaa. Laadittu selvitys on luonteeltaan esiselvitys, joka pyrkii esittämään pääpiirteissään, millaista ratkaisua ammatillisen koulutuksen tarpeille voitaisiin lähteä jatkosuunnittelemaan.
Asiaa on lähestytty kahdesta näkökulmasta: suppea hanke, jossa sijoitetaan uudisrakennukseen vain Ruiskadulle suunnitellut ammatillisen koulutuksen toiminnot, ja laajempi hanke, jossa on mukana myös muita ammatillisen koulutuksen toimintoja.
Taustalla on tavoitteina niin tilamäärän vähentäminen kuin tilojen käytön tehostaminen, mutta samalla monipuolisten, joustavien ja nykyaikaisten tilaratkaisujen turvaaminen.
Ammatillisen koulutuksen vaihtoehtoinen uudishanke
Sijoittuvat toiminnot
VE1:
Uudisrakennus, johon sijoittuisi
•Kellonsoittajankadun toiminnot (liiketalous)
•Uudenmaantien/Ruiskadun sosiaali- ja terveysalan toiminnot
•Lemminkäisenkadun valmentavan koulutuksen toimintoja
Nykyisten opiskelijamäärien pohjalta arvioituna näissä tiloissa tulisi toimimaan noin 1 850 yhtäaikaisesti läsnä olevaa opiskelijaa. Opiskelijaryhmiä olisi 70. Tilantarve olisi yhteensä noin 9 500 m2 (bruttoala noin 12 000 m2).
VE 2:
Laajennettu uudisrakennushanke, johon sijoittuisi:
•Kellonsoittajankadun toiminnot (liiketalous)
•uudenmaantien/Ruiskadun sosiaali- ja terveysalan toiminnot
•Aninkaistenkadun toiminnot (elintarvikeala, kauneus- ja hiusala, vaatetusala, koti- ja puhdistuspalvelut sekä valmentava koulutus)
•Lemminkäisenkadun/Datacityn toiminnot (elintarvikeala, hotelli-, ravintola- ja catering-ala, matkailuala, valmentava koulutus)
•Oppisopimustoimisto
Nykyisten opiskelijamäärien pohjalta arvioituna näissä tiloissa tulisi toimimaan noin 3 000 yhtäaikaisesti läsnä olevaa opiskelijaa. Opiskelijaryhmiä olisi noin 140. Tilantarve olisi noin 18 000 m2 (bruttoala noin 23 000 m2).
Vaihtoehto, jossa olisi mukana vain kaupan alan ja sote-alan koulutukset, ei palvele tarkoitusta keskittää toimintoja merkittävästi yhteen, eikä sen myötä saavuteta yhtä merkittävää tilankäytön tehostamista, joten näin ollen jatkosuunnittelun pohjana tulisi työryhmän näkemyksen mukaan käyttää laajempaa versiota.
Kustannusarviot
Uudishankkeiden kustannusvaikutuksia on arvioitu tässä selvityksessä karkealla tasolla. Kustannukset on arvioitu tilamäärän pohjalta neliöhintaperusteisesti ja arvioinnissa on käytetty hintahaarukkaa 2 900 - 3 400 € /m2. Kustannukset tarkentuvat jatkosuunnittelun yhteydessä.
Vaihtoehdossa 1 (Kellonsoittajankadun ja Uudenmaantien korvaavat tilat) kustannustason arvioidaan olevan 35 - 40 M€.
Vaihtoehdossa 2 (Kellonsoittajankadun, Uudenmaantien, Aninkaistenkadun, Lemminkäisenkadun ja Oppisopimustoimiston korvaavat tilat) kustannustason arvioidaan olevan 67 - 77 M€.
Vuokravaikutuksesta toimialalle on tehty alustava indikaatio. Sen mukaan vaihtoehdon 1 vuokravaikutus on vuositasolla noin 3,4 M€ ja vaihtoehdon 2 vaikutus on vuositasolla noin 6,5 M€.
Sijoitusvaihtoehdot
Selvityksessä esitellyt uudishankevaihtoehdot vaativat kohtalaisen suuren rakennusoikeuden määrän. Täysin valmiita tontteja tarkoituksenmukaisilla sijainneilla ei ole selvityksen tässä vaiheessa voitu nimetä. Sijoitusvaihtoehtoja on tarkasteltu kuitenkin alustavasti toiminnan tarpeiden ja maanomistuksen näkökulmasta.
Kaupunki omistaa Peltolan alueella nykyisen ammatti-instituutin Peltolan koulutalon naapurista kaksi tonttia, joita voitaisiin hyödyntää. Nykyisen kaavan mukaan tontit ovat käyttötarkoitukseltaan asuin- ja kasvitarharakennusten korttelialuetta, joten kaavaa pitäisi muuttaa. Myöskään nykyinen rakennusoikeus ei riitä. Toiminnallisesta näkökulmasta arvioituna tälle alueelle, Peltolan toimipisteen naapuriin, sopisi enemmän teknisen alan koulutus kuin tässä selvityksessä tarkastellut toiminnot.
Kupittaalle on keskittynyt ja edelleen keskittymässä merkittävä osaamis-, innovaatio- ja elinkeinokeskittymä. Toiminnallisesta näkökulmasta tämä alue olisi houkutteleva vaihtoehto myös ammatillisen koulutuksen tässä selvityksessä esitellyille toiminnoille. Kaupungilla ei ole alueella omaa maanomistusta tähän käyttötarkoitukseen.
Itäharju on tulevaisuudessa kehittyvä alue, jonka kaavoitus on käynnistymässä. Alueelle on laadittu visio ”Turun Tiedepuiston Masterplan 2050”, jossa Itäharju nähdään selkeänä jatkumona Kupittaalle ja nämä yhdessä muodostavat uuden tiedepuiston. Noin 90 hehtaarin kokoiselta Itäharjun kolmion alueelta olisi varmasti saatavissa ammatillisen koulutuksen tarpeita vastaava tontti, ja näin ollen se olisi myös varteenotettava vaihtoehto ammatillisen koulutuksen sijoittamiselle.
Aikataulu
Mikäli Ruiskadun hankesuunnitelma hylätään ja lähdetään suunnittelemaan uudisrakennusta ammatillisen koulutuksen tarpeisiin, voisi hankkeen valmistumisaika olla arviolta noin vuosi 2023 - 2024. Aikataulua on karkeasti arvioitu seuraavasti:
-Ammatillisen koulutuksen tilaratkaisujen tarveselvitys 2018 - 2019 (nyt laadittu vasta karkea esiselvitys)
-Hankesuunnittelu 2019 – 2020
-Suunnittelu ja kilpailutus (vaiheet toteutusmuodosta riippuen) 2020 – 2022
-Rakentaminen 2 - 2,5 vuotta
-Uudishanke valmis ~ vuonna 2023 - 2024 (aikataulu arvioitu tässä vaiheessa haarukassa, sillä esim. kaavoituksen vaikutusta aikatauluun tai hankkeen rahoituksen aikataulua ei vielä ole voitu varmasti arvioida).
Hanketta ei ole vielä huomioitu kaupungin investointiohjelmassa.
Tyhjenevät tilat
Mikäli lähdetään toteuttamaan Ruiskadun hankesuunnitelmaa, tyhjenee kaupungin käytöstä Kellonsoittajankadun kiinteistö, Samppalinnan koulutalo sekä Vasaramäenkoulun Syreenikujan yksikkö.
Mikäli valitaan ammatillisen koulutuksen suppeampi uudishanke, voi kaupunki luopua Ruiskadun ja Kellonsoittajankadun kiinteistöistä. Mikäli taas valitaan ammatillisen koulutuksen laajempi uudishankevaihtoehto, voi kaupunki luopua Ruiskadun, Kellonsoittajankadun ja Aninkaistenkadun koulukiinteistöistä sekä valtaosasta Datacityn vuokratiloja.
Ruiskadun kiinteistö voidaan kaavoittaa asumiseen ja myydä. Sen tuottopotentiaali on arviolta noin 4,5 M€. Aninkaistenkadun tontti voi olla kiinnostava kiinteistökehityskohde, mutta siihen liittyy enemmän haasteita (konserttitalo, suojeluarvot jne.). Sen tuottopotentiaaliksi nykyisellä rakennuskannalla on arvioitu noin 3 M€. Toisaalta kohdetta voidaan suunnitella kehitettäväksi myös omien toimintojen tarpeisiin (keskusta-alueen koulu- ja päivähoitotilat, väistötilat jne.), jolloin niihin kohdistuu merkittävät muutostyö- ja peruskorjauskustannukset. Kellonsoittajankadun ja Datacityn tilat ovat ulkoisia vuokratiloja. Niiden yhteenlasketut vuokrakustannukset vuositasolla ovat noin 1,5 M€.
Vaikutukset Ruiskatu 8/muut toiminnot ja tilat
Ruiskatu 8:n hankesuunnitelmassa on mukana väistötilakoulu, jota ei ole ammatti-instituutin uudisrakennusvaihtoehdoissa. Lisäksi Ruiskatu 8:n jatkokäyttösuunnitelmassa sinne kaavailtiin sijoitettavaksi myös Mikaelin koulu. Mikaelin koulun sijoittumista on tutkittu vaihtoehtoisesti myös Samppalinnan koulukiinteistöön. Tästä on laadittu tarveselvitys ja selvityksen mukaan kohteen peruskorjaus Mikaelin koulun käyttöön maksaisi noin 9 M€.
Huomioitava on, että mikäli AMK:lta vapautuva tila Ruiskadulla jää tyhjäksi, tulee sitä edelleen ylläpitää (ammatti-instituutin sote-alan koulutus toimii edelleen siellä), ja tämän kustannus on vuositasolla noin 500 000 €.
Arvion mukaan Ruiskadun tiloja voisi käyttää lyhyen ajan (pari vuotta) väistötiloina ilman suurempia korjaustöitä, mutta pidempää väistökäyttöä varten pitäisi tiloihin investoida noin 3,5 - 5 M€. Tämä summa sisältää vain teknisiä korjauksia eikä mahdollista samanlaisia puitteita peruskoulun erityistiloille kuin mitä Ruiskadun hankesuunnitelmassa on huomioitu.
Vasaramäen koulun tilojen käyttöön Skanssin uuden koulun valmistumiseen asti liittyy riski. Koulurakennus on teknisen käyttöikänsä päässä, ja toiminnan jatkaminen kohteessa pidempään nostaa riskiä mm. sisäilmaongelmien realisoitumisesta. Kohteen pitäminen käyttökuntoisena vuoteen 2023 asti saattaa edellyttää investointeja, mikäli tilanne kohteessa heikkenee.
Ruiskatu 8:n kiinteistö on saatu valtiolta lahjoituksena. Opetusministeriölle on luovutuskirjan pykälän 44 (Perustamishankkeeseen suoritetun valtionosuuden palautus) mukaan ilmoitettava olosuhteiden muuttumisesta kuuden kuukauden kuluessa. Ministeriöltä on AMK:n kampussuunnitelmien yhteydessä pyydetty hyväksyntää koko kampuskokonaisuudelle, ja myönteinen päätös on saatu 3.12.2015. Sen mukaan Sepänkatu 1 ja 2 myyntitulot voidaan kohdistaa Ruiskatu 8:n hankkeen rahoittamiseen. Laki valtionavustusten palauttamisesta on sittemmin muuttunut väljemmäksi. Hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta tarkensi 5.10.2016 ammatillisen koulutuksen reformin linjausta valtion korvauksetta luovuttamien kiinteistöjen käyvän arvon käyttämisestä ensisijaisesti ammatillisen koulutuksen kehittämiseen. Näiden kiinteistöjen käypää arvoa voidaan jatkossa käyttää rakennusinvestointien lisäksi myös koulutuksen kehittämistä edistäviin investointeihin, kuten uusien digitaalisten oppimisympäristöjen käyttöönottoon. Mikäli Ruiskatu 8:n jatkokäytön suunnitelmia muutetaan ja Ruiskatua ei korjata perus- ja keskiasteen koulukäyttöä varten, tulee muuttuneista suunnitelmista ilmoittaa opetusministeriöön, mutta estettä suunnan muutokselle ei ole.
Yhteenveto vaihtoehtosuunnitelmasta
Yhteenvetona on todettavissa, että Ruiskadun hankesuunnitelman toteuttamisen sijaan ammatillisen koulutuksen verkkoa voitaisiin alkaa kehittää suunniteltua nopeammalla aikataululla ja kahdessa vaiheessa. Toiminta voitaisiin keskittää pääosin kahteen paikkaan: Kupittaa/Itäharju ja Peltola. Ensimmäisessä vaiheessa ryhdyttäisiin laatimaan ammatillisen koulutuksen laajemman vaihtoehdon pohjalta tarveselvitystä ja hankesuunnitelmaa. Myöhemmässä vaiheessa otettaisiin käsittelyyn Peltolan ammatti-instituutin ja Juhannuskukkulan ratkaisut.
Sivistystoimialan näkökulmasta Turun ammatti-instituutin toiminnot voidaan siirtää 1.8.2019 alkaen Kellonsoittajankadun ulkopuolisista vuokratiloista kaupungin omiin tiloihin siksi aikaa, että nyt esitetyt uudet tilat valmistuvat. Näin ollen Kellonsoittajankadun vuokrasopimusta tulisi jatkaa 30.6.2019 saakka. Vuokrasopimuksen jatkamisesta päättää kaupunginhallitus kaupunginvaltuuston otettua kantaa Ruiskatu 8:n hankesuunnitelman hylkäämiseen.
Kasvatus- ja opetuslautakunnan päätös hankesuunnitelman hylkäämiseksi
Kasvatus- ja opetuslautakunta päätti 7.3.2018 kokouksessaan esittää hylättäväksi aiemman esillä olleen Ruiskatuun liittyvän hankesuunnitelman. Lautakunta harkitsee tapauskohtaisesti Ruiskadun koulurakennuksen käyttämistä sivistystoimialan väistötilana sikäli kun tilat ovat tarkoituksenmukaiset, terveelliset ja turvalliset.
Kasvatus- ja opetuslautakunta tukee vaihtoehtoisessa selvityksessä esille tuodun ammatillisen koulutuksen uudisrakennushankkeen toteuttamista Kupittaan-Itäharjun alueelle siten, että se pitää sisällään ne toiminnat, jotka tällä hetkellä sijaitsevat Kellonsoittajankadulla ja Uudenmaantie/Ruiskadulla, ja edellyttää kohteesta hankesuunnitelmaa.
Aninkaisten koulurakennuksen tilanne tulee tuoda erikseen päätettäväksi siinä vaiheessa, kun Konserttitalon tilanne on ratkennut. Lautakunta suhtautuu lähtökohtaisen myönteisesti myös tämän koulutuksen keskittämiseen uudisrakennukseen samoin kuin Lemminkäisenkadun koulutuksen.
Kasvatus- ja opetuslautakunta esittää Samppalinnan koulun peruskorjausta Mikaelin koulun käyttöön.
Tilapalvelujohtaja Tuomas Koskiniemi 25.4.2018:
Ruiskatu 8 kiinteistön jatkokäyttötarkoitukseksi määriteltiin perus- ja keskiasteen koulukäyttö AMK:n kampushankkeen hyväksymisen yhteydessä 2015. Tämän jälkeen kohdetta on tarkasteltu useamman toiminnon sijoittumisen näkökulmasta ja laadittu hankesuunnitelma ammatillisen koulutuksen ja peruskoulutoimintojen sijoittamiseksi kiinteistöön. Sijoittamissuunnitelman lähtökohta on ollut, että kiinteistöön tehdään välttämättömät tekniset korjaukset ja toiminnalliset muutostyöt, mutta ei kattavaa peruskorjausta. Tarkoituksen on ollut käyttää rakennusta noin 10-15 vuotta eteenpäin ja sen jälkeen järjestää kouluverkkoa uudelleen ja toteuttaa ammatillisen koulutuksen uudisrakennus.
Tehdyn vaihtoehtoselvityksen pohjalta ammatillisen koulutuksen uudishanketta voidaan ryhtyä selvittämään ja suunnittelemaan tarkemmin jo tässä vaiheessa, jolloin Ruiskadulle ei investoitaisi suunniteltua 16 M€:a. Kiinteistön osittaisella tyhjäksi jäämisellä (noin 16 000 m2) on kuitenkin taloudellinen vaikutus, joka päätöksenteon yhteydessä on tärkeä tiedostaa. Kohteen ylläpitokulut ovat vuositasolla joka tapauksessa noin 0,5 M€:a. Kohdetta voisi käyttää ainakin tilapäisenä väistötilana erilaisiin tarpeisiin, vaikka hankesuunnitelmaa ei toteutettaisi. Tässä tapauksessa Ruiskadulle tulisi tehdä teknisiä korjauksia, joiden kustannus on karkean arvion mukaan noin 3,5 - 5 M€. Tämä summa täsmentyy jatkoselvitysten myötä.
Kellonsoittajankadun nykyinen vuokrasopimus päättyy 31.12.2018 ja suunnitelmissa on siirtää toiminnot Ruiskadulle. Tästä tulee päättää samassa yhteydessä, kun Ruiskatu 8 hankesuunnitelmaa käsitellään. Kellonsoittajankadun vuokrasopimukselle voidaan neuvotella kiinteistön omistajan kanssa tarvittaessa jatkoa.
Ruiskadulla on käynnistetty sisäilmaolosuhteisiin liittyvät tutkimukset ja ensimmäinen sisäilmastoselvitys on valmistunut. Tarkentavia tutkimuksia tullaan toteuttamaan kesän 2018 kuluessa ja tässä yhteydessä määritellään, mitä korjaustoimenpiteitä kohteeseen tulisi tehdä. Työt voidaan käynnistää syksyllä, mutta näiden aikataulua ei ole vielä voitu täsmentää. Korjausten aikataulun näkökulmasta olisi sopivampi ajankohta ottaa tilat käyttöön syksystä 2019 kuin tammikuusta 2019 alkaen. Tämä aikataulu olisi myös ammatti-instituutin toiminnan järjestämisen kannalta optimaalisempi.
Ammatillisen koulutuksen uudisrakennushankkeen osalta laajempi kampus on arvioitu kokonaistaloudellisesti edullisemmaksi ja toiminnallisesti potentiaalisemmaksi vaihtoehdoksi. Jatkoselvityksissä tulee kuitenkin huomioida konserttitaloon liittyvät suunnitelmat, joilla on vaikutusta myös Aninkaisten koulutalon käyttöön.
Mikaelin koulun sijoittuminen sisältyi Ruiskadun hankesuunnitelmaan. Mikäli hankesuunnitelma ei toteudu, tulee koulun tilat sijoittaa muualle. Kasvatus- ja opetuslautakunta esittää Samppalinnan koulukiinteistön peruskorjausta Mikaelin koulun käyttöön. Tätä asiaan tutkitaan vielä erikseen ja hankkeen tarveselvitys tullaan saattamaan tilahankkeiden tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeiden mukaisesti kaupunkikehitysjaoston käsittelyyn.
Eri vaihtoehdoissa kaupungin säästö ulos maksettavista vuokrista vaihtelee hieman. Ruiskadun hankesuunnitelman mukaisessa ratkaisussa voidaan luopua Kellonsoittajankadun vuokratilasta, jonka vuosivuokra on noin 450 000 euroa. Sama vaikutus on ammatillisen koulutuksen suppeammassa uudishankevaihtoehdossa. Laajemmassa uudishankevaihtoehdossa voidaan luopua Kellonsoittajakadun lisäksi Datacityn vuokratiloista ja Oppisopimustoimiston tiloista. Näiden vuokravaikutus on yhteensä noin 1,5 M€. Laajemmassa uudishankevaihtoehdossa luovutaan myös Aninkaisten koulutalon ja Ruiskadun tilojen käytöstä, mutta kohteet ovat kaupungin omistuksessa, joten tällä ei ole vaikutusta ulos maksettavista vuokrista saataviin säästöihin. Sen sijaan kohteita voidaan kehittää ja saada niistä myyntituloja.
Oheismateriaali 1Ruiskatu 8 jatkokäytön hankesuunnitelma
Oheismateriaali 2Ammatillisen koulutuksen vaihtoehtoselvitys
Kaupunginhallituksen ehdotus
Kaupunginvaltuusto päättää, että Ruiskatu 8 hankesuunnitelma hylätään ja siirrytään ammatillisen koulutuksen palveluverkon osalta uudishankkeen tarveselvitys- ja hankesuunnitteluprosessiin.
PäätösAsia pantiin pöydälle Vornasen Katteluksen kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.