TURUN KAUPUNKI
Infrahankkeiden tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohje
1. JOHDANTO
Kaupunginhallitus on antanut kiinteistötoimialalle tehtäväksi ottaa infrahankkeissa käyttöön tarveselvitys- ja hankesuunnittelumenettelyt. Ohjeet koskevat kaikkia infran investointiohjelman mukaisia investointikohteita. Turun Vesihuolto Oy:n perustamisen myötä on myös tullut tarve määritellä infrahankkeissa kaupungin ja yhtiön välisiä menettelytapoja. Tässä asiakirjassa kuvataan noudatettavat tarveselvitysten ja hankesuunnitelmien menettelytapaohjeet infrahankkeissa.
2. Infrahankkeiden luokittelu
Infrahankkeet voidaan jakaa syntyperusteensa mukaisesti seuraavasti:
1.Strateginen hanke
2.Maankäytön hanke
3.Kehitysohjelmahanke
4.Perusinvestointihanke
Toteutettavan tarve- ja hankesuunnittelun laajuus porrastetaan investointisumman perusteella pieniin ja suuriin infrainvestointeihin. Pienet investointihankkeet ovat kustannuksiltaan enintään 1 miljoonaa euroa ja suuret investointihankkeet ovat yli 1 miljoonaa euroa. Luokitusraja on arvonlisäveroton investointikustannus (alv 0%) ja se ei sisällä vesihuollon kustannuksia yhteishankkeissa. Pienten ja suurten hankkeiden menettelytapaohjeistus koskee luokittelun mukaisesti kaikkia infrainvestointihankkeita.
3. Tarvekuvaukset ja tarveselvitykset
Kaupunkiympäristötoimialan kaupunkirakentamisen palvelualue laatii pienistä infrahankkeista tarvekuvauksen ja suurista investointihankkeista laajemman tarveselvityksen. Tarvekuvausta täydennetään tarvittaessa tarveselvitykseksi myös pienissä investointihankkeissa, mikäli hankkeen luonne sitä edellyttää.
Tarvekuvaukset ja tarveselvitykset sisältävät aina
−kuvauksen investoinnin kohteesta,
−kuvauksen investoinnin kytkeytymisestä muihin hankkeisiin tai tarpeisiin,
−kuvauksen investointitarpeesta,
−investoinnin laajuuden rajaus (karttaliite),
−investoinnin kiireellisyys/ prioriteettiluokka,
−tarvittavat esiselvitykset (esim. maanalaiset rakenteet ja niiden kunto, pilaantuneet maat, pohjatutkimustarve, hulevesien hallinta, ym.),
−selvityksen kohdealueella sijaitsevien johtoyhtiöiden investointiohjelmista ja –tarpeista,
−maininta yhteishankkeesta (vesihuolto, sähköverkko, tila, muut), mikäli muita investointiin kytkeytyviä osapuolia tunnistetaan,
−selvitys, onko hanke vesihuollon osalta sellainen, että tarvitaan kaupungin investointitukea tai lainoitusta,
−alustava kustannusarvio,
−alustava toteutusaikataulu,
−investoinnin hyöty/ kustannustarkastelu investointipäätöksentekoa varten sekä
−maankäytön hankkeissa selvitys yksityisten maanomistajien osallistumisesta omalta osaltaan julkisen infrastruktuurin toteuttamiskustannuksiin sekä mahdollisesta vesihuollon liittymismaksujen aikaistetusta perimisestä heidän osaltaan.
Edellä mainittuja selvityksiä täydennetään tarvittaessa toiminnallisuus-, turvallisuus- ja olosuhdetarkasteluilla sekä muilla lisätarkasteluilla.
4. HANKEKORTIT JA HANKESUUNNITELMAT
Kaupunkiympäristötoimialan kaupunkirakentamisen palvelualue laatii pienistä infrahankkeista hankekortin ja suurista infrahankkeista hankesuunnitelman.
Hankesuunnitelmassa asetetaan tavoitteet investointihankkeen toteutukselle ja esitetään etenemissuunnitelma toteutusta varten. Kaupungin ja eri johtoyhtiöiden yhteishankkeissa kaupungin hankesuunnittelussa kuvataan ja yhdistetään eri osapuolten hankkeet yhdeksi kokonaisuudeksi. Ennen hankesuunnitelman viemistä kaupungin omaan päätöksentekoon johtoyhtiöiltä pyydetään hyväksyntä heidän osaltaan.
Hankesuunnitelma sisältää aina
−aikaisemmin laaditut tarveselvitykset,
−kuvauksen tarvittavasta hankeryhmästä, sen jäsenet tehtävittäin, hankkeessa käytettävät konsultit eriteltyinä (jäsenten nimeäminen voi tapahtua myöhemmin),
−kuvauksen hankkeen tarvitsemista luvista, niiden prosessiajoista ja voimaan tulosta suhteessa hankkeen aikatauluun,
−kuvauksen hankkeen kytkeytymisestä muihin hankkeisiin ja niiden välisistä prosessi- ja aikatauluriippuvuuksista,
−hankkeen vaiheistus,
−toteutuksessa käytettävä hankintamalli tai urakkamuoto,
−laajuus,
−laatutaso,
−kustannusarvio,
−aikataulu ja
−hankkeeseen liittyvien riskien tarkastelu.
Pienistä investoinneista laaditaan hankekortti, jonka sisältö noudattaa edellä kuvattua soveltuvin osin.
Kaupunkiympäristötoimialan kaupunkirakentamisen palvelualue päivittää hankesuunnitelman tai hankekortin tarvittaessa ennen toteutusta.
Kustannuslaskennassa käytettävät hankevarausten suuruusluokat noudattavat tilahankkeiden hankevarauksia ollen uudishankkeissa lähtökohtaisesti 10 - 15 % sekä peruskorjaushankkeissa ja museaalisissa hankkeissa 20 - 30 % riippuen mm. kohteen suojeluasteesta.
5. TARVESELVITYSTEN JA HANKESUUNNITELMIEN HYVÄKSYTTÄMINEN
5.1 Pienet perusinvestoinnit enintään 1 miljoona euroa
Perusinvestoinnilla tarkoitetaan sellaisia tavanomaisia julkisen infrastruktuurin omistajahallintaan ja ylläpitoon kuuluvia investointeja, jotka eivät kuulu muihin investointiluokkiin. Tällaisia ovat esimerkiksi normaalit korvaus- ja ylläpitoinvestoinnit, liikennejärjestelyinvestoinnit sekä viheralueinvestoinnit.
Pienissä perusinvestoinneissa käytetään hankekorttimenettelyä. Hankekortti sisältää investoinnin tarvekuvauksen ja sen laatii kaupunkiympäristötoimialan kaupunkirakentamisen palvelualue.
Hanke voidaan sisällyttää infran investointiohjelmaan vasta, kun hankekortti on hyväksytty. Hankekortin hyväksyy kaupunkiympäristötoimialan toimialajohtaja tai hänen varahenkilönsä.
Mikäli pieniä perusinvestointihankkeita yhdistellään isommaksi hankekokonaisuudeksi ennen toteutusta siten, että pienten kohteiden yhteenlaskettu investointikustannus ylittää 1 miljoona euroa, laaditaan yhdistetystä hankekokonaisuudesta hankesuunnitelma.
5.2 Suuret perusinvestoinnit yli 1 miljoona euroa
Suurista perusinvestointihankkeista kaupunkiympäristötoimialan kaupunkirakentamisen palvelualue laatii aina tarveselvitykset ja hankesuunnitelmat, jotka kaupunkiympäristölautakunta hyväksyy.
Hankkeen toteutussuunnittelu voidaan käynnistää ja hanke voidaan sisällyttää infran investointiohjelmaan vasta, kun tarveselvitys on hyväksytty. Hankkeen toteutus voidaan käynnistää vasta, kun hankesuunnitelma on hyväksytty.
5.3 Maankäytön infrahankkeet (kaava-alueet)
Maankäytön infrahankkeissa tarveselvitykset ovat osa esiselvitystä, jonka kaupunkiympäristötoimiala laatii ennen kaavoituksen käynnistämistä. Nämä selvitykset toteuttaa kaupunkiympäristötoimialan kaupunkirakentamisen palvelualue. esiselvityksen liittyessä hankesuunnitelmaan, erillistä uutta hyväksytettävää tarveselvitystä ei laadita. Kaavoitusvaiheen yhteydessä tehtävää alustavaa hankesuunnittelua käytetään varsinaisen hankesuunnitelman pohjana.
Kaavoitusvaiheeseen kytketään infrakustannuksien laskenta ja ensimmäinen hankeosalaskelmaan perustuva kustannusarvio. Tätä kustannusarviota käytetään hankkeen budjetoinnissa taloussuunnitelmakaudella. Samalla linjataan yksityisten maanomistajien osallistumisesta omalta osaltaan julkisen infrastruktuurin toteuttamiskustannuksiin.
Kaupunkiympäristötoimialan kaupunkirakentamisen palvelualue tarkentaa kustannusarviota toteutussuunnittelun jälkeen rakennusosalaskentaan perustuvalla kustannusarviolla. Tätä kustannusarviota käytetään hankesuunnitelmassa taloudellisia tavoitteita määritettäessä.
Maankäytön infrahankkeiden hankesuunnitelmat hyväksyy kaupunkiympäristölautakunta ja hankekortit vastaavasti kaupunkiympäristötoimialan toimialajohtaja tai hänen varahenkilönsä.
5.4 Strategiset infrahankkeet
Strategisen hankkeen elinkaari on pääsääntöisesti taloussuunnitelmakausi ja hankkeita voi olla kerrallaan vireillä vain rajoitettu määrä.
Kaikista strategisista hankkeista kaupunkiympäristötoimiala laatii kirjallisen tarveselvityksen sekä hyöty-kustannusanalyysin ennen kuin hankekokonaisuutta esitetään strategiseksi hankkeeksi. Strategisen hankkeen nimeää kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaosto, joka myös arvioi vuosittain strategisten hankkeiden statuksen. Osa vanhoista voi statukseltaan muuttua tavanomaiseksi hankkeeksi.
Strategisten hankkeiden tarveselvitykset ja hankesuunnitelmat tehdään maankäytön tai suurten infrainvestointihankkeiden ohjeiden mukaisesti. Tarveselvitykset ja hankesuunnitelmat hyväksyy kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaosto.
5.5. Kehittämisohjelmat
Kehittämisohjelmat sisältävät esitettyjen investointien tarveselvitykset. Tällaisia kehittämisohjelmia ovat mm. pyöräilyn kehittämisohjelma, sillankorjausohjelma, liikenneturvallisuuden toimenpideohjelma, leikkipaikkatarkastelu ym. Erillisiä tarveselvityksiä ei tarvita. Kehittämisohjelmat hyväksyy kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaosto, kaupunginhallitus tai kaupunginvaltuusto ohjelman luonteesta riippuen.
Enintään 1 miljoonan investointikohteiden hankekortissa ja yli 1 miljoonan investointikohteiden hankesuunnitelmassa kuvataan kehittämisohjelman kyseinen tarvekuvauksen kohta.
Kehittämisohjelmiin liittyvien investointihankkeiden hankesuunnitelmien hyväksyttämismenettelyt noudattavat investointitasosta riippuen edellä esitettyjä hankkeiden hyväksyttämismenettelyä.
6. INFRAN INVESTOINTIOHJELMA
6.1 Infran investointiohjelman laatiminen
Kaupunkiympäristötoimialan kaupunkirakentamisen palvelualue laatii yhteistyössä toimialan muiden palvelualueiden ja johtoyhtiöiden kanssa infran investointiohjelman. Infran investointiohjelman priorisoinneista päättää kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaosto. Infran investointiohjelman hyväksyy kaupunginvaltuusto talousarviokäsittelyn osana.