Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus4222.01.20181

8199-2017 (061, 021)

Soittimia ja musiikkivälineitä koskevat Musamaailma Oy:n hankintaoikaisuvaatimukset

Tiivistelmä:

Kaupunginhallituksen soittimia ja musiikkivälineitä koskevasta hankintaoikaisupäätöksestä ja sitä seuranneesta neuvottelumenettelyn hankintapäätöksestä on tehty hankintaoikaisuvaatimukset. Kaupunginhallitukselle esitetään, että hankintaoikaisuvaatimukset hylätään.

Kh § 42

Konsernihallinto, lakiasiat, lakimies Olli-Pekka Lamppu 11.1.2018:

Asian tausta

Hankinta- ja logistiikkakeskus on ilmoittanut avoimella menettelyllä toteuttavasta soittimien ja musiikkivälineiden hankinnasta 31.7.2019 päättyvälle sopimuskaudelle sekä kahden vuoden pituiselle optiokaudelle. Tarjouspyynnön mukaan hankinnasta tehdään puitesopimus kohderyhmäkohtaisesti yhden toimittajan ja yhden varatoimittajan kanssa. Kohderyhmät ovat akustiset soitimet, bändi-/sähkösoittimet, orkesterisoittimet sekä äänentoisto ja studiotekniikka.

Hankinta- ja logistiikkajohtaja on 7.9.2017 tekemällään hankintapäätöksellä § 54:

- hylännyt tarjouspyynnön vastaisina Discoland Oy:n tarjouksen kohderyhmissä akustiset soittimet, bändi-/sähkösoittimet sekä orkesterisoittimet sekä Soitin Laine Oy:n (jäljempänä myös Soitin Laine) tarjouksen kohderyhmässä äänentoisto- ja studiotekniikka

- valinnut akustisten soittimien toimittajaksi F-Musiikki Oy:n (jäljempänä myös F-Musiikki) ja varatoimittajaksi Soitin Laineen, bändi-/sähkösoittimien toimittajaksi F-Musiikin ja varatoimittajaksi Soitin Laineen, orkesterisoittimien toimittajaksi F-Musiikin ja varatoimittajaksi Soitin Laineen sekä äänentoisto ja studiotekniikan toimittajaksi Musamaailma Oy:n (jäljempänä myös Musamaailma) ja varatoimittajaksi F-Musiikin.

Kaupunginhallitus on päätöksellään 6.11.2017 § 495:

- poistanut hankinta- ja logistiikkajohtajan soittimia ja musiikkivälineitä koskevan hankintapäätöksen 7.9.2017 § 54 siltä osin kuin sillä on valittu kohderyhmän akustiset soittimet toimittajaksi F-Musiikin ja varatoimittajaksi Soitin Laineen ja bändi-/sähkösoittimet varatoimittajaksi Soitin Laineen

- sulkenut F-Musiikin, Soitin Laineen ja Musamaailman tarjoukset tarjouspyyntöä vastaamattomina tarjouskilpailusta kohderyhmässä akustiset soittimet sekä Soitin Laineen tarjouksen kohderyhmässä bändi-/sähkösoittimet

- valinnut kohderyhmän bändi-/sähkösoittimet varatoimittajaksi Musamaailman

- valinnut kohderyhmän akustiset soittimet hankintamenettelyksi neuvottelumenettelyn ja ottaa siihen mukaan Discoland Oy:n, Soitin Laine Oy:n, F-Musiikki Oy:n ja Musamaailma Oy:n

Hankinta- ja logistiikkajohtaja on päätöksellään 14.12.2017 § 82:

- hylännyt F-Musiikin ja Musamaailman tarjoukset tarjouspyynnön vastaisina ja valinnut akustisten soittimien toimittajaksi Soitin Laineen

Musamaailma Oy on tehnyt 29.11.2017 ja 20.12.2017 hankintaoikaisuvaatimukset koskien kaupunginhallituksen päätöstä 6.11.2017 § 495, sekä hankinta- ja logistiikkajohtajan päätöstä 14.12.2017 § 82.

Koska esitetyt hankintaoikaisuvaatimukset vastaavat asiallisesti toisiaan, ne ehdotetaan käsiteltävän yhdessä.

Musamaailman hankintaoikaisuvaatimukset perusteineen

Musamaailma on vaatinut kaupunginhallituksen korjaavan päätöstään siltä osin kuin Musamaailma Oy:n tarjous on hylätty kohderyhmässä ”akustiset soittimet” ja päätetty siirtyä neuvottelumenettelyyn. Musamaailma vaatii tarjouksensa hyväksymistä ja tulevansa valituksi kohderyhmän ”akustiset soittimet” päätoimittajaksi. Musamaailman näkemyksen mukaan kaupunginhallitus hylkäsi virheellisesti tarjouksessa esitetyt congarummut väitetyn väärän koon perusteella. Tarjouksen hylkäämisen perusteena kaupunginhallituksen päätöksessä 6.11.2017 § 495 oli seuraava:

”Musamaailman tarjouksen liitteestä ilmenee, että positioon ”Congarummut 2” tarjotun parin koko on 10” + 11”, eli kyseessä on vaadittua kokoa (Quinto eli noin 11 tuumaa + Conga eli 11,5-12 tuumaa) pienempi eli tarjouspyynnön vastainen pari” 

Musamaailman näkemyksen mukaan tarjouspyynnössä vaadittiin vain conga- ja quinto-rumpuja, eikä tarjouspyynnössä ollut esitetty vaatimusta tietystä tuumakoosta. Musamaailman toteaa oikaisuvaatimuksessaan tuumakokojen vaihtelevan valmistajasta riippuen, eikä niillä ole täsmällisiä standardikokoja. Väitteensä tueksi Musamaailma esittää aihetta käsittelevän wikipedia -artikkelin ja otteen erään valmistajan verkkosivuilta, joissa ilmenee markkinoilla olevan 10 tuuman quinto-rumpu ja 11 tuuman conga-rumpu.

Toiseksi Musamaailma vaatii F-Musiikin tarjouksen hylkäämistä tarjouspyynnön vastaisena kohderyhmässä ”bändi-/sähkösoittimet” ja Musamaailman valitsemista kohderyhmän päätoimittajaksi. Musamaailma on tuonut hankintaoikaisuvaatimuksessaan esiin seuraavat F-Musiikin tarjouspyynnön vastaisuudet:

Sähkökitara 1

F-Musiikin tarjoama tuote edustaa markkinoiden edullisinta päätä, joka ei ole korkealaatuinen millään mittareilla. F-Affinity on aloittelijakitara, eivätkä kitaran mikrofonit, virityskoneisto, potikat ja 5-asentoinen kytkin vastaa vaatimusta korkeasta laadusta.

Sähköbasso 1

F-Musiikin tarjoamassa tuotteessa on humbucker (HUMB) mikitys, eikä tarjouksessa vaadittu JJ (single coil jazz bass) tai JP (precision / jazz bass)

Syntetisaattori 1

F-Musiikin tarjoama tuote ei ole otsikossa mainittu syntetisaattori, vaan kyseessä on kotikeyboard. Euroopan suurin verkkokauppa pitää soitinta kotikeyboardina. F-Musiikin tarjoamaa tuotetta myydään nimellä kosketinsoitin, eikä syntetisaattori.

Musamaailma korostaa, että tarjoukseen on tullut liittää tuoterivien yhteydessä liitetiedostot, joista ilmenee tuotteiden vaatimustenmukaisuus. F-Musiikin liitetiedostoissa on ollut esimerkiksi vain kuva. Näitä tuotteita ovat olleet kitarateline, instrumenttijohto (plugi) 1m, instrumenttijohto (plugi) 3m, instrumenttijohto (plugi) 6m ja instrumenttijohto (plugi) 10m. Lisäksi Musamaailma tuo hankintaoikaisuvaatimuksessaan esiin, että tarjousten on edellytetty olevan suomenkielisiä ja F-musiikki on antanut tuotetiedot vain englanniksi seuraavien tuotteiden osalta: sähköbasso 2, teline syntetisaattorille ja teline kosketinsoittimille.

Kolmanneksi Musamaailma pyytää kaupunginhallitusta keskeyttämään päätöksensä täytäntöönpanon siltä osin kuin Musamaailma on vaatinut oikaisua, kunnes asiaan on annettu lainvoimainen ratkaisu.

Edellä esitettyjen vaatimusten lisäksi Musamaailman 20.12.2017 toimittamassa hankintaoikaisuvaatimuksessa on vaadittu hankinta- ja logistiikkajohtajan 14.12.2017 tekemän päätöksen § 82 kumoamista, Musamaailma Oy:n tarjouksen hyväksymistä sekä Musamaailman valitsemista kohderyhmän ”akustiset soittimet” päätoimittajaksi. Päätöksessä Musamaailman tarjous on hylätty samoilla perusteilla kuin edeltävässä menettelyssä ja Musamaailma vetoaa hankintaoikaisuvaatimuksessaan yllä congarumpujen osalta esittämäänsä.

Lausumat ja liitteet

Soitin Laine on hankintaoikaisuvaatimuksen johdosta antamassaan lausunnossa todennut conga-rumpujen olevan kooltaan 11,5-12 tuumaa (29,2-30,5 cm) ja quinto-rumpujen olevan kooltaan noin 11 tuumaa (n. 28cm). Soitin Laineen näkemyksen mukaan Musamaailma Oy:n tarjous ei tältä osin vastaa tarjouspyynnössä esitettyjä vaatimuksia.

F-Musiikki on hankintaoikaisuvaatimuksen johdosta antamassaan lausunnossa todennut tarjoamiensa tuotteiden olleen tarjouspyynnön mukaisia ja korostanut, että tuotetiedot ilmoitetaan vakiintuneen käytännön mukaan englanniksi, koska tällöin tuotteiden ominaisuudet tulevat paremmin ilmaistuksi tietojen vastaanottajalle.

Hankintaoikaisuvaatimusten arviointi

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeusopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) 132 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan, ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin.

Hankintalain 3 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

Hankintalain 74 §:n 1 momentin mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa tavaran, palvelun tai rakennusurakan olevan tarjouspyynnössä ja muissa hankinta-asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta.

Hankintaa koskevan 17.7.2017 päivätyn tarjouspyynnön osiossa ”Hankinnan kohteen kriteerit” on asetettu akustisten soittimien kohderyhmän tuotteelle ”Congarummut 2” seuraavaa vaatimus:

”Vaatimus: puu, Quinto + Conga”

Musamaailma Oy:n tarjouksessa on tarjottu ko. kohtaan seuraavasti:

”Tarjottu tuote: Stagg CWM-A-D 

Tarjotun tuotteen esite ja/tai tekniset tiedot, joista käy ilmi vaatimusten täyttyminen: STAGG CWM_A_D.docx”

Esitetystä liitteestä ilmenee tarjotun tuoteparin koko, materiaali ja kuva. Tuoteparin kooksi on liitteessä ilmoitettu 10” + 11” ja materiaaliksi puu. Tältä osin annetun tarjouksen tarjouspyynnön mukaisuutta arvioitaessa on keskeistä, voidaanko esitettyjä rumpuja pitää pyydettyinä ”Quinto + Conga” -rumpuina.

Hankintayksikön tulee lähtökohtaisesti voida luottaa tarjoajien ammattitaitoon laatiessaan tarjouspyyntöönsä tavaroille tai palveluille asetettavia vaatimuksia. Koska tarjoajat ovat alansa ammattilaisia, ei hankintayksiköltä voida edellyttää poikkeuksellisen tarkkoja määritelmiä kunkin yksittäisen tuotteen tavanomaisten ominaisuuksien osalta. Keskeistä rumpuparin arvioinnissa on ollut instrumenttien oikeat tyypit ja niissä käytettävät materiaalit. Musamaailman kohtaan ”Congarummut 2” tarjoaman tuotteen liitteestä on ilmennyt kyseessä olevan puinen quinto ja conga -rumpupari, jonka rumpujen halkaisijoiksi on ilmoitettu 10” ja 11”.

Hankintayksikön asiantuntijoiden ja asianosaisilta pyydettyjen lausuntojen perusteella quinto- ja conga-rummuiksi nimitettyjä rumpuja on markkinoilla tarjolla vaihtelevasti, mutta niiden yleisesti tunnetut mitat ovat seuraavat: conga-rumpu on suurempi kuin 11,5” (enintään 12”), quinto-rumpu on pienempi kuin 11,5” (noin 11”), quinto-rumpua pienempi rumpu tunnetaan nimellä requinto (noin 10”) ja conga-rumpua suurempi rumpu tunnetaan nimellä tumba (yli 12”). Valmistajat voivat kutsua näistä mitoista poikkeavia rumpuja erilaisilla nimityksillä, mutta hankintayksikkö ei voi hyväksyä ominaisuuksiltaan tarjouspyynnön vastaista tuotetta, vain yksittäisen valmistajan tuotteelle antaman nimityksen perusteella.

Koska Musamaailman tarjouksessa ilmoitetut rumputyypit ja niiden halkaisijat ovat olleet ristiriidassa, ei Musamaailma ole tarjouksessaan osoittanut tarjoamansa tavaran olleen tarjouspyynnössä ja muissa hankinta-asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen. Tarjouksessa ilmenneestä epäselvyydestä johtuen ja tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun varmistamiseksi, hankintayksikön tuli hylätä Musamaailman tarjous tarjouspyyntöä vastaamattomana hankintalain 74 §:n 1 momentin edellyttämällä tavalla.

29.11.2017 saapuneessa hankintaoikaisuvaatimuksessaan Musamaailma on lisäksi vaatinut F-Musiikki Oy:n tarjouksen hylkäämistä kohderyhmässä bändi-/sähkösoittimet. Muutoksenhaun kohteena olevassa päätöksessä ei ole muutettu tai poistettu hankinta- ja logistiikkajohtajan tekemää hankintapäätöstä 7.9.2017 § 54 siltä osin kuin kyse on F-Musiikki Oy:n tarjouksen valinnasta bändi-/sähkösoittimien kohderyhmän toimittajaksi. Koska hankinta- ja logistiikkajohtajan päätöksen 7.9.2017 § 54 muutoksenhakuaika on umpeutunut, Musamaailman vaatimukset tulee tältä osin jättää käsittelemättä muutoksenhaun kohteena olevaan päätökseen kuulumattomina ja muutoinkin myöhässä saapuneina. Muilta osin Musamaailman hankintaoikaisuvaatimuksessa ei ole tuotu esiin hankintalain 132 §:n 1 momentin edellyttämää uuttaa tietoa tai lainsoveltamisessa tapahtunutta virhettä, minkä vuoksi Musamaailma olisi tullut valita kohderyhmän bändi-/sähkösoittimien toimittajaksi.

Musamaailman oikeusturvan takaamiseksi päätöksen täytäntöönpanoa ei ole ollut tarpeen keskeyttää, koska neuvottelumenettelyn seurauksena tehtyyn hankintapäätökseen on vastaavanlainen muutoksenhakumahdollisuus, kuin muihin hankintamenettelyssä tehtyihin päätöksiin tai ratkaisuihin. Neuvottelumenettelyn loppuun vieminen ei myöskään ole vähentänyt Musamaailman oikeusturvan takaamiseksi käytettävissä olevia keinoja tai tehnyt esitettyjä hankintaoikaisuvaatimuksia hyödyttömäksi.

Musamaailma on tehnyt asiassa samansisältöisen valituksen markkinaoikeuteen, johon ehdotetaan laadittavan vastine tämän esityksen mukaisesti.

Oheismateriaali 1Musamaailma Oy:n hankintaoikaisuvaatimus 29.11.2017

Oheismateriaali 2Musamaailma Oy:n hankintaoikaisuvaatimus 20.12.2017

Oheismateriaali 3Soitin Laine Oy:n lausunto 18.12.2017 Musamaailma Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen johdosta

Oheismateriaali 4F-Musiikki Oy:n lausunto 22.12.2017 Musamaailma Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen johdosta

Kaupunginjohtaja Minna Arve:

EhdotusKaupunginhallitus päättää hylätä Musamaailma Oy:n hankintaoikaisuvaatimukset.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedDiscoland Oy
aoF-Musiikki Oy
aoMusamaailma Oy
aoSoitin-Laine Oy
tiedKonsernihallinto, lakiasiat
tiedKonsernihallinto, strateginen hankinta