Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 566 | 18.12.2017 | 1 |
3911-2017 (015, 065)
Kaupunginhallituksen käsiteltäväksi otettu Kiinteistöliikelaitoksen johtokunnan päätös 7.12.2017 § 552 koskien kaupunkipyöräasemien liikennesuunnitelmia
Tiivistelmä:
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunnalle on esitetty, että se hyväksyisi kaupunkipyöräasemien liikennesuunnitelmat päätösesityksen liitteenä olleiden liikennesuunnitelmaotteiden ja liikennesuunnitelman mukaisesti. Johtokunta päätti hyväksyä liikennesuunnitelman ja ne liikennesuunnitelmaotteet, joiden seurauksena pysäköintipaikat eivät vähene, ja palautti ne liikennesuunnitelmaotteet uudelleen valmisteltavaksi, joiden johdosta autopaikat vähenisivät. Kaupunginjohtaja on päätöksellään 11.12.2017 § 195 ottanut em. kiinteistöliikelaitoksen johtokunnan päätöksen kaupunginhallituksen käsiteltäväksi.
Kh § 566
Kaupunginsihteeri Pia Bergström, 15.12.2017:
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunnalle on esitetty, että johtokunta hyväksyisi kaupunkipyöräasemien liikennesuunnitelmat päätösesityksen liitteinä 1-6 olleiden liikennesuunnitelmaotteiden ja liikennesuunnitelman mukaisesti.
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta päätti 7.12.2017 § 552 hyväksyä liikennesuunnitelman L5208 026 ja ne liikennesuunnitelmaotteet, joiden hyväksyminen ei poista autopaikkoja (L 6187 042, L3702 009, L6471 065, L6077 167, L6723 014, L6317 015, L5648 011; L6010 011; L8910 001, L6370 018, L5989 120/B, L5989 120/A, L5989 067, L6077 159, L6014 003 ja L6429 010) ja päätti palauttaa ne liikennesuunnitelmaotteet uudelleen valmisteltavaksi, joiden johdosta poistuu autopaikkoja (L5842 047, L5507 051, L5208 027, L94/35, L6077 115, L4802 017, L5060 018, L5601 082, L5258 061, L92/33, L50/97, L7364 011, L5279 025) sen selvittämiseksi, voidaanko kaupunkipyöräasemien paremmalla sijoittelulla vaikuttaa poistettaviksi ehdotettujen pysäköintipaikkojen kokonaismäärään vähentävästi.
Lisäksi johtokunta edellytti, että selvitetään jo ensivaiheessa kaupunkipyöräasemien sijoittamismahdollisuus Ylioppilaskylän alueelle.
Turku on mukana EU:n Horizon 2020 - rahoitteisessa CIVITAS ECCENTRIC -hankkeessa, jonka keskeisenä tavoitteena on edistää fiksun kaupunkiliikkumisen ratkaisuja. Hanke toteuttaa muun muassa kaupunkipyöräjärjestelmän. Kaupunginhallitus on 3.4.2017 § 145 päättänyt, että kaupunkipyöräjärjestelmän toteuttamiseen palveluna annetaan lupa, mikä tarkoittaa käytännössä noin 300 kaupunkipyörää ja 30-35 kaupunkipyöräasemaa Turkuun.
Kaupunkipyörien hankinnasta tehtiin kaupunginjohtajan hankintapäätös 1.9.2017 § 122. Palveluntuottajaksi valittiin Nextbike Polska S.A. Yhtiö tuottaa kaupunkipyöräjärjestelmän laajana palveluna, joka kattaa polkupyörät, asemat, toimittajan taustaohjelmiston sekä kaupunkipyöräjärjestelmän tasapainotuksen, ylläpidon, huollon, korjaukset ja huoltopuhelinpalvelun. Sopimus on voimassa 1.5.2018 - 30.4.2021 kolmen vuoden lisäoptiolla.
Palvelun on määrä käynnistyä 1.5.2018, jolloin kaupunkipyöräjärjestelmä otetaan käyttöön. Sopimuksessa kaupunkipyöriä on 330 kappaletta ja asemia 34. Lisäksi ns. liikkuvia asemia on kolme. Liikkuvia asemia hyödynnetään erilaisten tapahtumien yhteydessä sijainneissa, joissa voidaan olettaa olevan tavallisesta suurempaa kysyntää kaupunkipyöräasemalle.
Kaupunginjohtaja Minna Arve 18.12.2017:
Turun kaupungin kilpailuttama kaupunkipyöräjärjestelmä otetaan käyttöön vappuna 1.5.2018. Kaupunkipyöräasemien sijoittamiseksi on laadittu liikennesuunnitelma ja liikennesuunnitelmaotteet, joista osa on suunniteltu siten, että kaupunkipyöräasemien sijoittelu tarpeettomasti vähentää pysäköintipaikkoja.
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunnan 7.12.2017 § 552 tekemän päätöksen jälkeen suoritetussa tarkastelussa kävi ilmi, että johtokunnan uudelleen valmisteltavaksi palauttamat liikennesuunnitelmaotteet voidaan laatia nopealla aikataululla siten, että kaupunkipyöräasemat eivät vähennä merkittävästi pysäköintipaikkoja. Tämä on mahdollista hyödyntämällä kaupunkipyöräasemien välittömässä läheisyydessä sijaitsevia puisto- ja muita yleisiä alueita.
Näin ollen kaupunginhallitukselle esitetään, että se pysyttää Kiinteistöliikelaitoksen johtokunnan päätöksen jo hyväksyttyjen paikkojen osalta, ja että uudelleen valmisteluun palautettujen liikennesuunnitelmaotteiden osalta kaupunginhallitus hyväksyy kaupunkipyöräasemien (10 kpl) periaatesijoittelun liitteenä 1 olevan kartan mukaisesti. Lisäksi kaupunginhallitukselle esitetään, että se hyväksyy liitteenä 2 olevat Kaskenkadun, Martin ja Forum Marinumin paikkojen liikennesuunnitelmaotteet.
Uusien liikennesuunnitelmien laadinta on aloitettava viipymättä ottaen huomioon kaupunkipyöräjärjestelmän käyttöönottoajankohta.
Liite 1Kartta kaupunkipyöräasemista
Liite 2Liikennesuunnitelmaotteet 14.11.2017 L 94/35 Kaskenkatu,L 92/33 Martti,L 50/97 Forum Marinum
Oheismateriaali 1Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta 7.12.2017 § 552
EhdotusKaupunginhallitus päättää,
että se pysyttää Kiinteistöliikelaitoksen johtokunnan päätöksen 7.12.2017 § 552 hyväksytyn liikennesuunnitelman ja hyväksyttyjen liikennesuunnitelmaotteiden osalta,
että uudelleen valmisteluun palautettujen paikkojen osalta kaupunginhallitus hyväksyy kaupunkipyöräasemien periaatesijoittelun liitteenä 1 olevan kartan mukaisesti ja
että kaupunkisuunnittelun suunnittelupäällikkö Matti Salonen oikeutetaan hyväksymään edellä mainittujen uudelleen sijoiteltujen kaupunkipyöräasemien (10 kpl) vaatimat liikennesuunnitelmat.
Lisäksi kaupunginhallitus päättää, että se hyväksyy liitteessä 2 olevat Kaskenkadun, Martin ja Forum Marinumin liikennesuunnitelmaotteet.
PäätösKaupunginhallitus päätti hyväksyä kaupunkipyöräasemien sijoittelun ja liikennesuunnitelmat kiinteistöliikelaitoksen johtokunnan kokouksen 7.12.2017 asiakohdan § 552 liitteiden 1-6 mukaisesti tarkistettuna siten, että pyöräilyn ja liikenteen toimivuuden kannalta perustellut tarkistukset liikennesuunnitelmiin valmistellaan erikseen kaupunginhallituksen vahvistettavaksi tammikuun 2018 loppuun mennessä.
Päätös asiassa tehtiin Katteluksen Vornasen kannattamana tekemästä päätöksestä yksimielisesti.
Merkittiin, että esittelijä muutti kokouksessa päätösehdotuksensa seuraavansisältöiseksi:
”Kaupunginhallitus päättää,
että se pysyttää Kiinteistöliikelaitoksen johtokunnan päätöksen 7.12.2017 § 552 hyväksytyn liikennesuunnitelman ja hyväksyttyjen liikennesuunnitelmaotteiden osalta,
että uudelleen valmisteluun palautettujen paikkojen osalta kaupunginhallitus hyväksyy kaupunkipyöräasemien periaatesijoittelun liitteenä 1 olevan kartan mukaisesti seuraavin muutoksin:
Nro 3. Mikaelinkirkko
Asema sijoitetaan Mannerheiminpuiston hiekka-alueelle. Mainoslaite voi olla kadunvarressa erillään, mikäli se on teknisesti mahdollista.
Nro 5. Kauppatori
Asema sijoitetaan Puolalankadun päähän P-louhen ulostulon yläpuolelle tai vaihtoehtoisesti KOP-kolmion viereen Aurakadulle. Asema siirretään kauppatorille, kun Kauppatorin ja ympäröivien katualueiden muutostyöt sen mahdollistavat.
Nro 10. Kristiinankatu
Asema sijoitetaan Rantakadulle Kristiinankadun läheisyyteen. (Ei siirtoa Aninkaisten sillan kupeeseen)
Nro 11. Kaskenkatu Kunnallissairaalantie
Asema sijoitetaan sairaalan Apteekin parkkipaikalle Kunnallissairaalantien puoleiseen reunaan.
Nro 20. Vesibussin pysäkki (Sotalaistenkadun pää)
Asema sijoitetaan Sotalaisten kadun jatkeelle jokirantaan puistoalueelle pyörätien reunaan.
Nro 26. Martinkadun Shell
Asema sijoitetaan Martinkadun huoltoaseman rakennuspaikan läheisyyteen.
Nro 33. Dentalia
Asema sijoitetaan Kupittaan rautatieaseman piha-alueelle VR:n kanssa tarkemmin sovittavan suunnitelman mukaisesti, ja
että kaupunkisuunnittelun suunnittelupäällikkö Matti Salonen oikeutetaan hyväksymään edellä mainittujen uudelleen sijoiteltujen kaupunkipyöräasemien vaatimat liikennesuunnitelmat.
Lisäksi kaupunginhallitus päättää, että se hyväksyy liitteessä 2 olevat Kaskenkadun, Martin ja Forum Marinumin liikennesuunnitelmaotteet.”
Jakelu
tiedKiinteistöliikelaitoksen johtokunta
tpvKiinteistötoimiala
tpvKonsernihallinto, kaupunkisuunnittelu
Liitteet:
Kh § 566
Liite 1:Kartta kaupunkipyöräasemista
Liite 2:Liikennesuunnitelmaotteet 14.11.2017 L 94/35 Kaskenkatu,L 92/33 Martti,L 50/97 Forum Marinum