Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus53204.12.201715

12271-2017 (114)

Virkojen ja toimien perustaminen hyvinvointitoimialan perhe- ja sosiaalipalveluihin

Tiivistelmä:

Kaupunginhallitukselle esitetään, että hyvinvointitoimialan perhe- ja sosiaalipalveluihin perustetaan lastenvalvojan virka, seitsemän sosiaalityöntekijän virkaa ja viisi ohjaajan työsopimussuhteista tointa. Vastaavia tehtäviä on aiemmin hoidettu tilapäisellä määräaikaiselle henkilöstöllä.

Kh § 532

Henkilöstöjohtaja Sinikka Valtonen, palvelussuhdepäällikkö Urpo Matilainen 27.11.2017:

Hyvinvointitoimialan toimialajohtaja on esittänyt, että hyvinvointitoimialalle perustetaan 1.1.2018 lukien lastenvalvojan virka, seitsemän sosiaalityöntekijän virkaa ja viisi ohjaajan työsopimussuhteista tointa.

Esityksessä on kyse aiemmin määräaikaisella henkilöstöllä hoidettujen tehtävien vakinaistamisesta. Tehtäville on arvioitu oleva pysyvä tarve ja perusteita

tehtävien hoitamiselle määräaikaisilla palvelussuhteilla ei toimialan näkemyksen mukaan ole.

Lastenvalvojan virka tarvitaan sijaishuollon sosiaalityön perheoikeudelliseen yksiköön. Tässä tehtävässä on ollut tilapäinen määräaikainen henkilö 1.2.2017 lukien. Lastenvalvojan viran tarvetta on perusteltu mm. sosiaalihuoltolain muutoksesta aiheutuneilla lastenvalvojien lisätehtävillä. Lastenvalvonnan lisäresursoinnin tavoitteena on mm. ehkäistä lastensuojelun tarvetta

Uusia sosiaalityöntekijän virkoja tarvitaan toimialan ulkopuoliset sijoitukset yksiköön (UPS), läntiseen sosiaalitoimistoon, sosiaalipäivystykseen ja asiakasneuvonta ja etuuskäsittely – yksiköön.

UPS- yksikössä perhehoidon lisääntyminen on tuonut esityksen mukaan pysyvän resurssitarpeen.

Läntiseen sosiaalitoimistoon tarvitaan kaksi sosiaalityöntekijän virkaa koska lastensuojelun palvelutarve on kasvanut ja kysyntä on vakiintunut aikaisempaa korkeammalle tasolle. Sosiaalihuoltolain mukaan erityistä tukea tarvitsevia lapsia on alueella paljon ja myös heidän omatyöntekijänsä on lain mukaan oltava sosiaalityöntekijä. Riittävä sosiaalityöntekijän virkojen määrä vähentäisi ostopalvelujen käytön tarvetta. Lastensuojelun asiakaspalvelujen ostopalvelujen määrärahat ovat nyt merkittävästi ylittymässä. Lastensuojelun tarpeen arvioiden valmistumista 3 kk:n palvelutakuussa seuraa AVI. Turku on ollut pitkään määräaikaylitysten vuoksi AVIn erityisseurannassa ja on nyt mm. tässä vakinaistettavaksi esitettävien vakanssien avulla pysynyt pääsääntöisesti lain määräajoissa.

Sosiaalipäivystykseen tarvitaan kolme sosiaalityöntekijän virkaa. Sosiaalipäivystyksen toiminta-alue on laajentunut 1.4.2017 lukien. Sopimuskunnat osallistuvat sosiaalityöntekijöiden palkkaamisesta aiheutuviin kustannuksiin.

Asiakasneuvonta ja etuuskäsittely -yksiköön tarvitaan sosiaalityöntekijän virka, koska yksikön työ on muuttunut perustoimeentulotuen siirryttyä Kelan tehtäväksi.  Aiemman etuuslaskennan ja toimeentulotukiasioita koskevan asiakasohjauksen sijaan toiminta on muuttunut laaja-alaisemmaksi palvelu- ja sosiaaliohjaukseksi, jossa tarvitaan myös sosiaalityöntekijän laaja-alaista osaamista. Sosiaalityöntekijää tarvitaan myös konsultoimaan ohjaajia ja etuuskäsittelijöitä.

Läntiseen sosiaalitoimistoon tarvitaan kaksi ohjaajan työsopimussuhteista tointa sosiaalisen kuntoutuksen palvelutarpeeseen. Ohjaajat ovat toimineet aiemmin määräaikaisissa palvelussuhteissa ns. Kelkka-toiminnassa. Kyse on ryhmätoiminnasta, jolla sosiaalisen kuntoutuksen saatavuutta pystytään merkittävästi parantamaan. Asiakaskunta on joko pitkään työttömänä olleita tai työvoiman ulkopuolella olevia aikuisia, joiden työllistymisvalmiuksia tai itsenäistä toimintakykyä toiminnalla parannetaan. Toiminta vähentää välillisesti työmarkkinatuen kuntaosuutta kuntouttamalla asiakkaita kuntouttavaan työtoimintaan tai muihin työllistämistoimiin kykeneviksi.  

Asumis- ja päihdepalvelujen Sirkkalan päiväkeskukseen tarvitaan yksi ohjaajan toimi ja Sillankorvan ensisuojaan kaksi ohjaajan tointa. Sirkkalan päiväkeskus on siirtynyt 1.10.2017 Mäntykodin tiloihin ja yksikön asiakasmäärää on lisääntynyt ja asiakaskunta on entistä vaativampaa.  Sillankorvan työntekijät työskentelevät Töykkälänkatu-projektissa, joka on mielenterveyskuntoutujien asuinyhteisö. Asukkaat eivät tule toimeen tuetun asumisen käyntitiheyden mukaisella tuella vaan vaativat ohjaajien läsnäoloa alueella. Työpanos mahdollistaa tuetun asumisen kalliimman palveluasumisen sijaan.

Esityksen kokonaiskustannusvaikutukset ovat varsin vähäiset, koska tehtäviä on aiemmin hoidettu tilapäisellä määräaikaisella henkilöstöllä. Toimialan arvioima yhteenlaskettu kustannusvaikutus kaikista esityksistä on 23.800 €/vuosi.

Perustettavaksi esitettyjen toimien toiminnallisen tarpeen osalta strategisen HR:n vastuualueella ei ole perusteita lausua asiasta toisin toimialajohtajan esityksen kanssa. Perustettavaksi esitettyjen virkojen tehtävänimikkeet, kelpoisuusvaatimukset ja tehtäväkohtaiset palkat on määritelty oikein. Läntiseen sosiaalitoimistoon perustettavaksi esitettyjen ohjaajan toimien osalta vakanssin perustamislomakkeeseen oli vakanssien työaikajärjestelmäksi määritelty toimistotyö. Ohjaajan työtehtävien voitaneen kuitenkin katsoa vertautuvan esim. sosiaaliohjaajien työhön, jolloin oikea sopimuksen mukainen työaikajärjestelmä olisi KVTES:n yleistyöaika. Toimistotyöaikajärjestelmän soveltamisedellytyksiä harkittaessa ratkaisevaa ei ole se, miten suuri osa työstä tapahtuu toimisto-olosuhteissa vaan viranhaltijan/työntekijän työn luonne ja laatu. Hyvinvointitoimialan tulee huolehtia siitä, että työsopimuksia tehtäessä työntekijöille määritellään KVTES määräysten mukainen oikea työaika.

Koska esitetyille uusi viroille ja toimille on pysyvä tarve, ei tehtäviä voida enää jatkossa hoitaa määräaikaisella henkilöstöllä. Strategisen HR:n vastuualueella ei ole muutoin huomautettavaa toimialan esityksen suhteen.

Hallintosäännön mukaan toimivalta toimien perustamisen osalta on kaupunginjohtajan päätösvallassa ja virkojen perustamisen osalta kaupunginhallituksen päätösvallassa. Virkojen ja toimien perustamisesitykset muodostavat kuitenkin sellaisen kokonaisuuden, joka on tarkoituksenmukaista tuoda hallintosäännön 33 §:n mukaisesti yhtenä kokonaisuutena kaupunginhallituksen päätettäväksi.

Liite 1Esitys viran/toimen perustamisesta/ lakkauttamisesta (lomakkeet 1 – 7)

Kaupunginjohtaja Minna Arve:

EhdotusKaupunginhallitus päättää, että Turun kaupunkiin ensimmäisenä sijoituspaikkana hyvinvointitoimiala perustetaan 1.1.2018 lukien

Perustettavat virat ja toimet voidaan täyttää ilman erillistä lupamenettelyä.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tpvHenkilöstöasioiden palvelukeskus
tpvHyvinvointitoimiala
tpvKonsernihallinto, strateginen HR


Liitteet:

Kh § 532
Liite 1:Esitys viran/toimen perustamisesta/ lakkauttamisesta (lomakkeet 1 - 7)