KUMPPANUUSSOPIMUS TURUN RATAPIHA-ALUEEN JA ASEMA-ALUEEN KAAVOITUKSEN KÄYNNISTÄMISESTÄ JA KEHITTÄMISVAIHEESTA
(jäljempänä ”Sopimus”)
1. OSAPUOLET
1.1. Turun kaupunki / kaupunginhallitus (jäljempänä ”Kaupunki”)
hankkeen koordinointi Konsernihallinto, valmistelevina toimielimenä
Y-tunnus 0204819-8
PL 355
20101 Turku
1.2. CS Holding 58 Oy (toiminimen muutos Turun Ratapihan Kehitys Oy:ksi vireillä) (jäljempänä ”TRK”)
Y-tunnus 2763338-5
PL 233
00131 HELSINKI
1.3. VR-Yhtymä Oy (jäljempänä ”VR”)
Y-tunnus 1003521-5
PL 488 (Vilhonkatu 13)
00101 Helsinki
Osapuolista käytetään jäljempänä yksin nimitystä ”Osapuoli” ja yhdessä ”Osapuolet”.
2. SOPIMUKSEN TARKOITUS JA TAVOITTEET
Tällä Sopimuksella on tarkoitus saavuttaa yhteisiä resursseja hyödyntävä, sujuva ja aikataulullisesti ennakoitava prosessi merkittävän ja korkeatasoisen kaupunki- ja kiinteistökehityskohteen toteuttamiseksi Turun ratapiha-alueelle ja samalla kehittää rautatieaseman aluetta osana kokonaisuutta. Tämä Sopimus koskee hankkeen kehittämisvaihetta lähtötilanteesta vaiheittaisesti hyväksyttyyn asemakaavanmuutokseen ja allekirjoitettuun maankäyttösopimukseen asti.
Osapuolten tavoitteena on luoda edellytykset huomattavalle vetovoimakohteelle, joka sisältää tapahtuma-, liikunta- ja urheilutoiminnot, elämyksellisyyttä ja hyvinvointia tukevat käyttötarkoitukset sekä asumisen. Sisällössä keskeisiä tavoitteita ovat myös hankkeen kytkeminen tukemaan pohjoisen kasvuvyöhykkeen kehitystä sekä siihen liittyviä tunnin juna- ja seudullista liikennejärjestelmähankkeita. Hankkeesta tullaan yhteistyöllä luomaan myös innovaatioalusta Kaupungin Turku Smart and Wise –kärkihankkeen mukaiseen kehittämiseen, jonka keskeisiä osia ovat digitalisaatio-, ilmasto- ja hiilineutraalisuustavoitteet.
Hanke kytkeytyy laajempaan Turun kaupunkikehitykseen, jonka elementtejä ovat Kaupunkikeskustan kehittäminen Kaupungin kärkihankkeena, Keskustavisio 2050 ja kaupunkikeskustan reunan vahvistaminen, Aninkaisten alueen kehittäminen liittyen matkakeskus- ja rautatieasemakonseptointiin sekä Logomon ja Fabriikin alueiden kehittäminen.
Hankkeen konkreettisimmat osat ovat lainvoimainen, kaikkien Osapuolien tavoitteita tukeva jäljempänä määriteltyä Sopimusaluetta koskeva asemakaavamuutos sekä hankkeen mahdollisesti edellyttämät liikenne- ja katusuunnitelmat niin Sopimusalueella kuin tarkoituksenmukaisessa laajuudessa sen lähialueilla. Osapuolten tarkoituksena on yhteistyöllä jouduttaa tätä suunnitteluprosessia. Tällä Sopimuksella sovitaan yleistasolla tässä yhteistyössä noudatettavasta Osapuolten välisestä tehtävä- ja kustannusjaosta.
Selvyyden vuoksi todetaan, että tämä Sopimus ei syrjäytä TRK:n ja VR:n välisessä kiinteistökaupan esisopimuksessa asetettuja ehtoja hankkeen toteuttamiselle.
3. SOPIMUSALUE
Sopimusalue (jäljempänä ”Sopimusalue”) muodostuu osasta VR-Yhtymä Oy:n omistuksessa olevasta Turun kaupungissa sijaitsevasta kiinteistöstä Turun kaupunki kylä Konepaja 3:10 (853-514-3-10), sekä osasta VR-Yhtymä Oy:n omistuksessa olevasta Rautatieasema-nimisestä tilasta (853-514-3-9), jotka on merkitty liitteen karttaan sinisellä (liite 1). Vihreällä on rajattu tarkastelualue, jonka kehittäminen tulee huomioida hankkeessa (liite 1). Sopimusaluetta voidaan muuttaa vain Osapuolten yhteisellä päätöksellä.
Hankkeen kannalta tarkoituksenmukaiset kaava-aluerajaukset ratkaisee Kaupunki.
4. SOPIMUKSEN TAUSTAA / NYKYTILAN KUVAUS
4.1.Sopimusalueen kiinteistöt ovat tämän Sopimuksen allekirjoitushetkellä VR:n omistuksessa. Sopimusalueella sijaitsee kuitenkin muun muassa kolmansien osapuolien vuokraamia maa-alueita ja rakennuksia.
Sopimusalueeseen kuuluvat erikseen yksilöidyt kiinteistöt sekä niillä sijaitsevat rakennukset.
TRK ja VR ovat samanaikaisesti tämän Sopimuksen kanssa allekirjoittaneet Sopimusalueella sijaitsevien kiinteistöjen kauppaa koskevan esisopimuksen. Kiinteistökaupan esisopimuksessa on sovittu muun muassa alustavat reunaehdot, aikataulut ja vaihtoehdot, joiden mukaisesti VR tai VR Eläkesäätiö ja TRK (omiin tai perustettavan kiinteistöyhtiön lukuun) ovat valmiita tekemään Sopimusalueella sijaitsevia kiinteistöjä tai niiden osaa koskevan sitovan kiinteistökaupan, vuokrasopimuksen tai apporttiluovutuksen perustettavaan kiinteistöyhtiöön.
4.2. Sopimus- ja tarkastelualueen kaavoitus- ja kehitystilanne
Voimassa olevassa maakuntakaavassa Sopimusalue on ratapiha-aluetta, mutta valmisteilla olevassa vaihemaakuntakaavaluonnoksessa keskustatoimintojen aluetta.
Ajantasaisessa Turun yleiskaavassa (Ratapihan osayleiskaava) Sopimusalue on ratapiha-aluetta. Käynnissä olevassa Turun Yleiskaava 2029 –hankkeessa Sopimusaluetta käsitellään maakuntakaavaluonnoksen mukaisena keskustatoimintojen alueena.
Ajantasaisessa asemakaavassa Sopimusalueeseen kuuluva ratapiha-alue on merkitty rautatiealueeksi. Asemakaavamääräykseen (LR-1) on kirjattu lisäksi, että Sopimusalueella sijaitsee valtakunnallisesti merkittävien asema-alueiden suojelusta (YM:n päätös 2/562/96: 9.12.1998) solmitun sopimuksen tarkoittama kohde, jossa alueen ja rakennusten ominaispiirteet on säilytettävä. Veturitallin lähiympäristössä uuden rakennuksen suunnittelussa tulee kiinnittää erityistä huomiota sen sopeuttamiseen ympäristöönsä. Päärautatieaseman, Asemanaukion sekä Ratapihan ja päärautatieaseman välinen raidealue kuuluvat asemakaavaan vuodelta 1897. Niissä alue on liikennealuetta. Alue on valtakunnallisesti arvokasta rakennettua kulttuuriympäristöä, mikä tullaan huomioimaan kaavoituksessa.
Lopullisen rakennushankkeen valmistuttua Sopimusalueella tulee olla vähintään kaksi toisistaan riippumatonta pelastustieyhteyttä, joiden tekniset vaatimukset määrittelee pelastusviranomainen. Alue on aidattava siten, että asiattomien pääsy ratapihalle estetään.
5. OHJAUSRYHMÄ
Osapuolten tavoitteena on yhteistyössä kehittää Sopimusaluetta Turun yleiskaavaluonnoksen 2029 ja Keskustavisiota 2050 tukevaksi monipuoliseksi elämys- ja tapahtumatoimintopainotteiseksi kokonaisuudeksi, jolla lisätään kaupunkikeskustan vetovoimaa. Yhteistyön johtavana periaatteena on, että kaikilla Osapuolilla on oikeus osallistua kaikkeen tässä Sopimuksessa tarkoitettuun kehitystyöhön ja sitä koskevaan päätöksentekoon.
Sopimusalueen kehittämistä varten perustetaan kumppanuutta koordinoiva ohjausryhmä (jäljempänä ”Ohjausryhmä”), jossa on kaksi edustajaa Kaupungilta, kaksi TRK:sta ja kaksi VR:ltä. Ohjausryhmän puheenjohtajana toimii toinen Kaupungin edustajista. Ohjausryhmä on päätösvaltainen, kun vähintään yksi edustaja kultakin Osapuolelta on läsnä. Ohjausryhmässä päätökset tehdään 5/6 määräenemmistöllä.
Ohjausryhmä käyttää ensisijaisesti Osapuolten palveluksessa olevia henkilöitä Ohjausryhmän vastuulla olevien tehtävien valmisteluun ja täytäntöönpanoon. Kaikilla Osapuolilla on oikeus nimitä Ohjausryhmään yksi varahenkilö, joka voi toimia kokouksissa kumman tahansa varsinaisen Ohjausryhmän jäsenen puolesta. Ohjausryhmä kokousten ajankohdat sovitaan Osapuolten välillä etukäteen ja kunkin kokouksen asialista materiaaleineen on toimitettava Ohjausryhmän jäsenille viimeistään (1) viikkoa ennen kokousta.
6. OSAPUOLTEN TAVOITTEET SOPIMUSALUEELLA
Osapuolten tavoitteena on:
•kehittää Sopimusalue toimivaksi ja tehokkaaksi osaksi kaupunkirakennetta
•luoda maankäytölliset ja liikenteelliset ja muut saavutettavuuteen liittyvät edellytykset elämyskeskukselle ja siihen liittyville toiminnoille
•kehittää myös muutoin Sopimusalueelle ja sen lähiympäristöön edellytykset korkeatasoiselle, operaattoreiden ja asiakkaiden palvelutarpeet huomioivalle rautatieliikenteelle ja muulle joukkoliikenteelle sekä tehdä niitä koskevat ratkaisut tarvittavilta osin osana hankekokonaisuutta (turvaten matkustajien joustava ja turvallinen liikkuminen kaikilla eri matkustusmuodoilla siten että nämä muodostavat keskenään toimivan kokonaisuuden). Nykyisen rautatieasemarakennuksen ja -alueen käyttö osana tarkastelualuetta otetaan kaavatyössä huomioon.
•selvittää kaupungin tarpeet liikuntaolosuhteiden ja palvelurakenteen osalta ja kytkeä niiden kehittäminen osaksi jatkotoimenpiteitä.
•toteuttaa Sopimusalueen kaavoittaminen sekä liikenne- ja katusuunnittelu.
•selvittää ja ratkoa yhteistyössä Sopimusalueella sijaitsevien nykyisten vuokrasopimusten, raiteiden yms. rasitteiden järjestäminen ja kustannusvastuut siten, että Sopimusalueen kehittäminen tämän Sopimuksen mukaisesti mahdollistetaan.
•toteuttaa hanke taloudellisesti kannattavasti ja kaikkien Osapuolten tavoitteet huomioiden.
7. ASEMAKAAVAN VALMISTELU JA SEN KUSTANNUKSET
Osapuolet eivät voi sopia kaavoituksen eivätkä katu- ja liikennesuunnitelmien sisällöstä etukäteen. Kaava-asiakirjojen, asemakaavaehdotuksen sekä liikenne- ja katusuunnitelmien lopullisen sisällön ja laadun ratkaisee Kaupunki. Osapuolet ovat tietoisia, että tämä asemakaavamuutoksen valmistelu ei välttämättä johda haluttuun lopputulokseen ja/tai lainvoimaiseen asemakaavamuutokseen.
Osapuolet ovat vastaavasti tietoisia siitä, että hankkeen toteuttamiseksi välttämättömien maa-alueiden omistuksen- ja/tai hallinnan siirto TRK:lle tai sen perustamalle kiinteistöyhtiölle edellyttää, että asemakaava ja muun muassa ennen asemakaavan lopullista hyväksyntää laadittava maankäyttösopimus täyttävät kokonaisuutena VR:n hankkeelle asettamat tavoitteet maanomistajana.
Osapuolet arvioivat kaavoituksen suunnittelija- ja selvitystarpeet yhdessä etukäteen. Selvitystarpeet tarkentuvat viranomaisille tarkoitetussa lainmukaisessa viranomaiskokouksessa. TRK valitsee ja palkkaa kustannuksellaan suunnittelija sekä selvitysten tekijät (jäljempänä ”Suunnittelijat”) ja hyväksyttää ne etukäteen Ohjausryhmässä. Suunnittelijoiden tulee olla päteviä heille osoitettujen tehtävien suorittamiseen. Suunnittelijoiden pätevyyden arvioi Kaupunki yhdessä Ohjausryhmän kanssa.
Kaupunki perii TRK:lta kaupungin 1.1.2017 voimaan tulleen taksan mukaisesti asemakaavan laatimisesta aiheutuvat kustannukset. Kaupunki vastaa osasta kustannuksista, jos kaavaan otetaan mukaan hankkeen toteuttamisen kannalta tarpeellisia alueita, jotka eivät kuulu sopimusalueeseen.
Laskutettava työ alkaa kertyä siitä hetkestä, kun tämä sopimus on allekirjoitettu. Vain tehdyn työn mukainen osuus laskutetaan. Valmistelukustannusten yhteenlaskettu enimmäishinta on 95.000 euroa toteutuneiden tuntien, kuulutusten ja käsittelyiden kokonaismäärästä riippumatta. Enimmäishinta kattaa näin ollen kaikki tämän sopimuksen tarkoittaman asemakaavanmuutoksen (sis. myös asemakaavaan sisältyvän sitovan tonttijaon tai tonttijaon muutoksen laatimisen) laatimiseksi toteutuneiden tuntien mukaisen Kaupungin tuntiveloitukseen perustuvan valmistelun kustannukset, kuulutuskustannukset ja luottamuselinkäsittelystä aiheutuvat kustannukset eikä Kaupunki laskuta TRK:ta millään perusteella 95.000 euron ylittävältä osalta.
TRK vastaa kertyneistä kustannuksista myös siinä tapauksessa, että laaditut kaavasuunnitelmat eivät etenisi lopulliseen kaavan hyväksymispäätökseen taikka että suunniteltu kaava ei muusta syytä tulisi voimaan. Mahdollisuudesta maksun kohtuullistamiseen säädetään taksan 8 §:ssä.
Muilta osin Sopijaosapuolet vastaavat palveluksessaan olevan henkilöstön palkka- ym. kustannuksista sekä palkkaamiensa asiantuntijoiden vastaavista kustannuksista.
Kaupunki vastaa omista henkilöstö- ja kaavoituskustannuksistaan sekä mahdollisten itse palkkaamiensa asiantuntijoiden palkkioista. Kaupunki huolehtii riittävien resurssien varaamisesta siten, että varmistetaan hankkeen valmistelun sujuva ja aikataulunmukainen käsittely.
TRK vastaa omista henkilökustannuksistaan sekä tilaamistaan, kaavahankkeeseen liittyvistä suunnittelu- ja selvityskustannuksista kuten mm. projektijohdon, suunnittelijoiden konsulttipalkkioista, tarvittavien selvitysten ja vaikutusten arvioinnin laatimiskustannuksista sekä järjestämänsä arkkitehtikilpailun kustannuksista.
Osapuolet vastaavat tilaamiinsa palveluihin liittyvistä kustannuksista siinäkin tapauksessa, että laaditut kaavasuunnitelmat eivät etenisi lopulliseen asemakaavan lainvoimaiseen hyväksymispäätökseen taikka että suunniteltu asemakaava ei muusta syystä tulisi voimaan.
8. KAAVOITUKSEN SEKÄ LIIKENNE- JA KATUSUUNNITTELUN LAATIMISPROSESSI JA TAVOITEAIKATAULU
TRK hankkii ja kustantaa tilaamansa asemakaavan valmisteluun tarvittavat suunnittelijat ja selvitysten laatijat.
Osapuolten tarkoituksena on pitää yllä tehokasta ja vuorovaikutuksellista keskustelua Osapuolia mahdollisimman hyvin tyydyttävien ratkaisujen löytämiseksi.
Kaupunki ohjaa ja valvoo asemakaavan valmistelua, kaavoitusprosessin oikeellisuutta sekä kaavan sisältöä. Kaupunki arvioi kaavan sisällön ja asiakirjojen valmiusasteen riittävyyden kussakin kaavavaiheessa. Asemakaavaan liittyvän kuuluttamisen sekä nähtäville asettamisen ja siihen tarvittavan materiaalin ratkaisee lopullisesti Kaupunki. Lautakunnan päätöksentekoon esitettävän asemakaavaehdotuksen sisällöstä vastaa asemakaava-asioiden esittelijä. Kaavan lopullisen sisällön ja laadun ratkaisee Kaupunki. Asemakaavaehdotuksen hyväksymisestä päättää kaupunginvaltuusto.
Liikennesuunnittelu sisältyy kaavoitusprosessiin.
Osapuolet ovat tietoisia siitä, että tällä Sopimuksella käynnistyvän asemakaavoituksen valmistelu ei välttämättä johda asemakaavan hyväksymiseen tai hankkeen toteutumiseen. Mikäli näin kävisi, ei Osapuolilla ole tässä tapauksessa mitään vaatimuksia toisiaan kohtaan.
Osapuolten tavoitteena on käynnistää asemakaavoitustyö viimeistään tammikuussa 2018 ja saada asemakaavanmuutos ehdotuksena kaupunginvaltuuston käsittelyyn viimeistään vuoden 2019 loppuun mennessä. Tavoitteena on, että yleisten alueiden toteuttamiseksi tarvittavat katusuunnitelmat hyväksytään lautakunnassa kahden kuukauden sisällä asemakaavan tultua voimaan.
8.1. Aloitusvaihe
Tämän Sopimuksen allekirjoittamisen jälkeen pidetään työkokouksia, jotka kutsuu koolle TRK tai Kaupunki. Kokouksiin osallistuvat ainakin kaavoitusyksiköstä ohjaava kaavoitusarkkitehti ja piirtäjä sekä TRK:n palkkaamat konsultit sekä TRK:n edustaja/edustajat. Työkokouksiin osallistuvat mahdollisimman laajasti myös muut prosessissa mukana olevat Osapuolten edustajat. Työkokouksista tehdään muistio, jonka laatimisesta vastaa TRK. Ennen ensimmäistä työkokousta kaupunki toimittaa TRK:lle tutustumista varten lähtötietoaineiston, asiakirjojen mallipohjat sekä ohjeen asemakaavan laadinnasta. Kokouksiin liittyvät aineistot ja kutsut lähetetään aina kaikille Osapuolille ja kokouksiin on oikeus osallistua kaikkien Osapuolten edustajilla. Kutsut työkokouksiin ja kokousten asialista materiaaleineen on toimitettava Osapuolille viimeistään (1) viikko ennen kokousta.
Kaavoituksen vireille tulosta tiedotetaan kuuluttamalla, kun lautakunta on merkinnyt osallistumis- ja arviointisuunnitelman tiedoksi. Osallistumis- ja arviointisuunnitelmassa kuvataan, mitä aluetta suunnittelu koskee, suunnittelun lähtökohdat ja asemakaavan tavoitteet, laadittavat selvitykset, arvioitavat vaikutukset, osalliset ja miten osallistuminen ja vuorovaikutus on tarkoitus järjestää kaavaprosessin aikana.
Aloituskokouksessa informoidaan muita osapuolia (pääosin viranomaistahoja) suunnittelun lähtökohdista, asemakaavan tavoitteista ja laadituista maankäyttösuunnitelmista. Kokouksessa määritellään selvitystarpeet ja sovitaan yhteistyömuodoista muiden osapuolten kanssa. Aloituskokous toimii lain tarkoittamana aloitusvaiheen viranomaisneuvotteluna.
Osapuolet järjestävät yhdessä vuorovaikutustilaisuuden, joka suunnitellaan tilanteeseen sopivalla tavalla.
| Kaupunki | TRK (VR osallistuu haluamassaan laajuudessa) |
Lähtötiedot | - Toimittaa lähtötietoaineiston Osapuolille. | - Arvioi lähtötietoaineiston vaikutukset ja sisällyttää ne kehittämiseen. |
Vireilletulo | Ilmoittaa asemakaavoituksen vireilletulosta (kaavoituskatsaus ja/ tai kuulutus). |
|
Osallistumis-ja arviointisuunnitelma | - Jäsentää hankkeen kokonaistavoitteista johdetut asemakaavoituksen tavoitteet muiden Osapuolten kanssa ja esittelee ne Ohjausryhmälle. - Laatii OAS:n ja vie sen lautakuntakäsittelyyn - Määrittelee osalliset ja selvittää osallisten yhteystiedot. - Lähettää OAS:n osallisille lautakunnan merkittyä sen tiedoksi. - Vastaa OAS:n julkistamiseen liittyvästä asiakaspalvelusta. | - Jäsentää hankkeen kokonaistavoitteista johdetut asemakaavoituksen tavoitteet Osapuolten kanssa.
- Kommentoi OAS-luonnosta. |
Aloituskokous | - Järjestää aloituskokouksen. - Esittelee lähtökohdat ja tavoitteet. - Määrittelee selvitystarpeet. |
|
Vuorovaikutustilaisuus | - Järjestää vuorovaikutustilaisuuden yhteistyössä Osapuolien kanssa. - Esittelee lähtökohdat ja tavoitteet. | - Järjestää vuorovaikutustilaisuuden yhteistyössä Osapuolien kanssa. - Esittelee suunnitelmat. - Laatii muistion. |
8.2 Asemakaavanmuutosluonnos
Asemakaavanmuutoksen luonnosvaiheessa painopiste on mitoitustarkastelussa ja muutoksen vaikutuksissa itse suunnittelualueen ulkopuoliseen kaupunkirakenteeseen kuten toiminnallisuuteen, liikenteeseen ja kaupunkikuvaan.
Asemakaavaluonnos laaditaan väljänä ja siten, että vain tarkoituksenmukaisen sitovat reunaehdot määritellään, jotta luonnoksen pohjalta voidaan järjestää alueen sisäisiin järjestelyihin todellisia vaihtoehtoja mahdollistava arkkitehtikilpailu. Asemakaavaluonnos käsitellään ensin Ohjausryhmässä
8.3. Arkkitehtikilpailu
Asemakaavaluonnoksen hyväksymisen jälkeen kohteesta on tarkoitus järjestää arkkitehtikilpailu kutsukilpailumuotoisena. Kilpailun palkintolautakunnassa on kaupungilla, TRK:lla ja VR:llä yhtä monta jäsentä sekä lisäksi kilpailijoiden yhteisesti valitsema tuomari.
Järjestämänsä arkkitehtikilpailun kustannuksista ja kilpailuohjelman laadinnasta vastaa TRK. Kilpailuohjelma tulee hyväksyttää hankkeen Ohjausryhmässä. Tavoitteena on, että kilpailun tulos ohjaa asemakaavaehdotuksen laadintaa kuitenkin siten että kaikista kilpailutöistä voidaan ottaa ideoita kaava- ja arkkitehtisuunnitteluun.
8.4. Asemakaavaehdotus
Kaupunki laatii yhteistyössä Osapuolten kanssa asemakaavaehdotuksen (kaavakartta, kaavaselostus, tarvittavat selvitykset, tarvittavat liitteet ym.). Kaupunki ohjaa ja valvoo kaava-asiakirjojen muoto- ja sisältötavoitteita.
Asemakaavan muutosehdotuksesta pyydetään tarvittavat lausunnot ja asemakaavaehdotus asetetaan nähtäville. Yleisötilaisuus järjestetään tarvittaessa kaavoituksen kannalta tarkoituksenmukaisessa vaiheessa siten, että Osapuolet ovat mukana tilaisuudessa.
Annetun palautteen (lausunnot, muistutukset) johdosta arvioidaan mahdolliset lisäselvitystarpeet, asemakaavaehdotuksen muutostarpeet ja valmistellaan perustellut vastineet. Tarvittaessa järjestetään viranomaisneuvottelu. Mikäli kaavaehdotukseen tehtävät muutokset ovat merkittäviä, tulee asemakaavaehdotus asettaa uudelleen nähtäville. Mahdolliset uudet palautteet käsitellään kuten edellä.
Kaupunginvaltuusto päättää vaikutuksiltaan merkittävän asemakaavaehdotuksen hyväksymisestä.
| Kaupunki | TRK (VR osallistuu haluamassaan laajuudessa) |
Asemakaavaehdotuksen valmistelu | - Ohjaa alustavan kaavaehdotuksen valmistelua. - Laatii lausunnoille ja nähtäville asetettavan kaavaehdotuksen. - Valmistelee vastineet annettuun palautteeseen. - Vastaa asiakaspalvelusta. | - Laatii alustavan kaavaehdotuksen (kaavakartta, kaavaselostus, tarvittavat selvitykset ja liitteet). - Teettää tarvittavat selvitykset ja vaikutusten arvioinnit. |
Asemakaavaehdotus lausunnoille | - Määrittelee lausunnonantajat. - Valmistelee kaava-asiakirjat lausuntokierrosta varten. - Pyytää lausunnot asemakaavaehdotuksesta |
|
Asemakaavaehdotus nähtäville | - Kuuluttaa kaavaehdotuksen nähtäville asettamisesta. - Selvittää mahdolliset ulkopaikkakuntalaiset kiinteistönomistajat ja lähettää heille kirjeet kaavaehdotuksen nähtäville asettamisesta. - Järjestää tarvittaessa vuorovaikutustilaisuuden yhteistyössä Osapuolten kanssa. - Vastaa asiakaspalvelusta. | - Järjestää tarvittaessa vuorovaikutustilaisuuden yhteistyössä kaupungin kanssa. - Esittelee suunnitelmat mahdollisessa vuorovaikutustilaisuudessa - Laatii muistion tilaisuudesta. |
Asemakaavaehdotuksen valmistelu luottamuselinkäsittelyyn | - Järjestää tarvittaessa viranomaisneuvottelun. - Arvioi yhdessä Osapuolten kanssa annetun palautteen johdosta laadittavat lisäselvitykset ja kaavaehdotukseen tehtävät muutokset. - Valmistelee asian lautakunnan käsittelyyn (esityslistateksti liitteineen) - Toimittaa luottamuselinkäsittelyyn menevän materiaalin Osapuolille hyvissä ajoin | - Laatii tarvittaessa esittelymateriaalia luottamuselimelle. - Kommentoi tarvittaessa luottamuselinkäsittelyyn menevää kaavaehdotusta. |
8.5. Asemakaavan hyväksyminen ja voimaantulo
Ennen asemakaavaehdotuksen toimittamista kaupunginvaltuuston hyväksymiskäsittelyyn maanomistaja (VR tai TRK omaan tai perustettavan kiinteistöyhtiön lukuun) ja Kaupunki sopivat maankäyttösopimuksesta, jonka hyväksymisestä Kaupungin puolella vastaa kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaos. Sopimus tulee olla allekirjoitettuna ennen asemakaavan kaupunginhallituskäsittelyä.
Kaupunginvaltuusto päättää vaikutuksiltaan merkittävän asemakaavanmuutoksen hyväksymisestä. Hyväksymispäätökseen tyytymätön voi hakea muutosta valittamalla hallinto-oikeuteen ja edelleen pyytää valituslupaa Korkeimmalta hallinto-oikeudelta.
Kaupunki kuuluttaa asemakaavan voimaantulosta. Voimaantulo ja kuulutus voi tarvittaessa koskea jo valituskäsittelyn aikana sellaista osaa kaavasta, johon valitukset eivät kohdistu.
| Kaupunki | VR (tai TRK, jos olisi maanomistajana jo tällöin) |
Maankäyttösopimus | - Neuvottelee maankäyttösopimuksesta. - Valmistelee asian luottamuselinkäsittelyyn ja allekirjoitettavaksi. - Luottamuselin päättää maankäyttösopimuksen hyväksymisestä. - Allekirjoittaa sopimuksen. | - Neuvottelee maankäyttösopimuksesta. - Allekirjoittaa sopimuksen. |
Kaavaehdotuksen hyväksyminen | - Kaupunki neuvottelee maankäyttösopimuksesta. - Valmistelee asian luottamuselinkäsittelyyn. - Luottamuselin päättää esityksestä kaavanmuutoksen hyväksymisestä. | - Neuvottelee maankäyttösopimuksesta.
|
Muutoksenhaku | - Laatii ja antaa lausunnot Hallinto-oikeudelle ja Korkeimmalle hallinto-oikeudelle kaavaehdotuksesta mahdollisesti tehtäviin valituksiin. Lausunnot käsitellään luottamuselinkäsittelyssä. |
|
Voimaantulo | - Kuuluttaa kaavan voimaantulosta viipymättä, kun se on mahdollista. |
|
9. MUUT EHDOT
9.1. Muutokset
Kaikki tähän Sopimukseen liittyvät muutokset tulee sopia kirjallisesti etukäteen eivätkä muutokset ole voimassa ennen kuin Osapuolet ovat ne allekirjoittaneet.
9.2. Siirtäminen
Osapuolet eivät voi kokonaan eikä osittainkaan siirtää tätä Sopimusta kolmannelle ilman toisen Osapuolen etukäteen antamaa kirjallista suostumusta. VR:llä on kuitenkin oikeus siirtää tämä Sopimus TRK:n perustamalle kiinteistöyhtiölle tai tarvittaessa VR Eläkesäätiölle, ilmoittamalla siirrosta toisille Osapuolille. TRK:lla on kuitenkin oikeus siirtää tämä Sopimus TRK:n tai TRK:n osakkeenomistajien enemmistön enemmistöomistamalle ja määräysvallassa olevalle yhtiölle, ilmoittamalla siirrosta toisille Osapuolille. Muilla Osapuolilla on oikeus kieltää TRK:n osalta Sopimuksen siirto vain painavista syistä, esimerkiksi jos on ilmeistä, että siirronsaajana olevan yhtiön taloudellinen kantokyky ei ole riittävä hankkeen läpiviemiseksi tässä Sopimuksessa tarkoitetulla tavalla. Ennen kuin TRK voi siirtää tätä Sopimusta, sen on lisäksi sovittava VR:n kanssa siirron vaikutuksista VR:n ja TRK:n väliseen kiinteistökaupan esisopimukseen.
9.3. Riitaisuuksien ratkaiseminen
Tätä Sopimusta koskevat mahdolliset riitaisuudet ratkaistaan ensisijaisesti Osapuolten välisin neuvotteluin. Mikäli ne eivät johda sopimukseen, jätetään riitaisuudet Varsinais-Suomen käräjäoikeuden ratkaistavaksi.
10. SOPIMUKSEN VOIMAANTULO JA VOIMASSAOLOAIKA
Tämä Sopimus tulee voimaan, kun Osapuolet ovat sen allekirjoittaneet.
Mikäli Osapuolet ei muuta sovi, päättyy tämän Sopimuksen voimassaolo viimeistään 31.12.2021. Kuitenkin, mikäli asemakaavaehdotus on tuolloin hyväksytty kaupunginvaltuustossa, mutta siitä on vireillä valitusprosessi, jatkuu tämän Sopimuksen voimassaolo kaavamuutosta koskevan hyväksyvän tai hylkäävän päätöksen tai tuomion lainvoimaiseksitulopäivään saakka.
Tämän Sopimuksen voimassaolon päättyessä kaikki Osapuolet kantavat omat kulunsa eikä Osapuolella ole oikeutta saada korvausta toiselta Osapuolelta Sopimuksen päättymisen johdosta.
11. JAKELU
Tätä Sopimusta on tehty kolme (3) samasanaista kappaletta, yksi kaikille Osapuolille.
12. PÄIVÄYS JA ALLEKIRJOITUKSET
Turussa xx. marraskuuta 2017
________________________ _______________________ _____________________
Turun kaupunki Turun Ratapihan Kehitys Oy VR-Yhtymä Oy
1. Kartta Sopimusalueesta ja tarkastelualueesta